• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Skapa eget armbandsur/märke (behöver råd)

Andreas Wayne

Breitling
Goddag! Mitt namn är Andreas. Jag tillsammans med min vän ska starta upp vårat egna företag där vi ska tillverka armbandsur under vårat egna namn, Wayne & Rockler. Då vi bara är 16 år gamla så har vi ingen tidigare erfarenhet av att varken driva ett företag eller skapa armbandsur. Så jag tar gärna emot råd och funderingar kring hur detta ska bli möjligt!

Såhär ser det ut just nu:
Vi har tänkt oss att den första modellen ska vara cirka 10mm hög, Ø40mm bred och 50mm lång.
Den första modellen ska tillverkas i rostfritt stål och sedan färgas/pläteras i guld
Armbandet ska vara i brunt läder och vara 20mm bred
Urverket ska vara ett Citizen Miyota 9015 (automatiskt)
Botten ska ha ett Ø26mm glas så att man kan se in till urverket
De båda glasen ska vara Safirglas
Urtavlan ska förmodligen vara vit med pelare istället för siffror, och ha W istället för 11 samt R istället för 5
Klockan ska monteras av oss i Sverige
Boetten ska tillverkas i Kina med hjälp av Scaninasian.se
Vi har 20000kr i startkapital och tänker finansiera företaget först och främst genom en väl genomarbetad kampanj på kickstarter.com
Vårt första inköp ska bestå av 500 enheter
Vi tänker ungefär sälja klockan för 4000kr (men priset är svårt att räkna ut nu då vi inte vet alla kostnader)
Vi tänker lägga ungefär 1år på att framställa prototyp och utveckla varför man just ska köpa våran klocka, etc


Det är ungefär så vi tänker just nu. Men vi skulle mycket gärna ta emot råd och funderingar!
T.ex vart man kan beställa armband, hur man ska exportera produkten, vad man kan ändra på det som står ovan, vilka stora problem vi kan stöta på, etc.

Fyll på med förslag! Gärna inga onödiga kommentarer om t.ex gramatik och att vi är för unga.

MVH ANDREAS
 

Ako

Rolex
2-Faktor
Jag tycker att ni ska fundera på vad det är som gör att ert märke sticker ut från mängden, nån speciell marknadsföring , design eller liknande , för att ovan verkar inte vara det....

Kul projekt , låter som en dröm att starta ett klockmärke ..
 

Merlin

Vacheron
2-Faktor
Är det din avatar som ska vara varumärkets logo så bör ni absolut jobba på det. Den är förskräcklig och för tankarna till någon sorts gammal medaljsköld från andra världskriget.

Vill ni få någon meningsfull feedback här så tycker jag att ni ska lägga upp några bilder på hur ni tänker er att klockan ska se ut som färdig produkt.
Jag önskar er lycka till!
 

maxmol

Panerai
Vad är eran USP? Hur gör ni med garantier? Har ni tillräckliga kunskaper för att montera klockorna?

Hur tjock ska guldpläteringen vara? Tråkigt att investera i safirglas för att se ett miyota-verk för att klockan sedan ska skavas ned.

Men som sagt USP är det viltiga. Varför skulle jag vilja köpa eran klocka istället för en Tissot visodate som har allt er klocka sägs ha men mer till samma pris?
 

Grynkan

Omega
Se till att intervjua några entreprenörer på eran ort som med framgång startat/leder företag. Förutom tips och råd så är det bra träning i retorik. Kanske kan det dyka upp någon framtida finansiär om det nu inte skulle gå hela vägen på kickstarter. Själva exportfrågan tycker jag ni kan vänta med tills ni ser hur produkten slår i Sverige.
Vore kul att få se en skiss på produkten.

Stort lycka till!
 

Aboynamedsue

Patek
2-Faktor
Roligt projekt och kul med unga människor som vågar satsa.
Ta en funderar på vad det är ni vill sälja. dvs vad ska er klocka förmedla. Tid kan man ju som sagt se på mobilen. Försök hitta något som gör att just er produkt står ut och ger ett mervärde bland alla andra klockor i detta prissegment.
Lycka till!
 

svesam

Rolex
Superkul med unga entreprenörer som ska ge sig in i getingboet av klockor i den prisklassen!
Spontan återkoppling på er lista av tankar:
- Skrota glasbaksidan eftersom det fördyrar er produkt och tillför enligt mig inget mervärde eftersom där innanför tickar ett "tråkigt" verk.
- Skrota guldpläteringen, fördyrar också produkten och om det inte är mycket välgjort kommer klockan slitas osnyggt.

I övrigt kör så det ryker och jag önskar er all lycka till.
Ser fram emot första bilderna på den tänkta designen :)
 

Aboynamedsue

Patek
2-Faktor
Superkul med unga entreprenörer som ska ge sig in i getingboet av klockor i den prisklassen!
Spontan återkoppling på er lista av tankar:
- Skrota glasbaksidan eftersom det fördyrar er produkt och tillför enligt mig inget mervärde eftersom där innanför tickar ett "tråkigt" verk.
- Skrota guldpläteringen, fördyrar också produkten och om det inte är mycket välgjort kommer klockan slitas osnyggt.

I övrigt kör så det ryker och jag önskar er all lycka till.
Ser fram emot första bilderna på den tänkta designen :)

Skulle säga att glasbaksidan är ett bra säljargument. Tror att om man väljer att köpa en mekanisk klocka i den prisklassen så är glasbaksida ett stort plus. Annars skulle jag rekommendera TS att sats på ett quartzverk. Även om miyota inte är så "roligt" så är det alltid kul att se hur det rör sig och delarna i urverket.
 

Andreas Wayne

Breitling
Jag tycker att ni ska fundera på vad det är som gör att ert märke sticker ut från mängden, nån speciell marknadsföring , design eller liknande , för att ovan verkar inte vara det....

Kul projekt , låter som en dröm att starta ett klockmärke ..

Hej! Det är det vi håller på med! Har du några tips?
 

Andreas Wayne

Breitling
Kanske bara jag som är lite pjoskig men hur har ni tänkt fördela tiden mellan detta företag (som äter sjukligt med tid och energi) med era studier. Mig veterligen bör ni väl i stort sett precis börjat gymnasiet?
 

Andreas Wayne

Breitling
Är det din avatar som ska vara varumärkets logo så bör ni absolut jobba på det. Den är förskräcklig och för tankarna till någon sorts gammal medaljsköld från andra världskriget.

Vill ni få någon meningsfull feedback här så tycker jag att ni ska lägga upp några bilder på hur ni tänker er att klockan ska se ut som färdig produkt.
Jag önskar er lycka till!

Hej! Tack! Bilder är påväg och logon är bara tillfällig tills vi har kommit på något annorlunda men minnesvärt och tilltalande!
 

Andreas Wayne

Breitling
Vad är eran USP? Hur gör ni med garantier? Har ni tillräckliga kunskaper för att montera klockorna?

Hur tjock ska guldpläteringen vara? Tråkigt att investera i safirglas för att se ett miyota-verk för att klockan sedan ska skavas ned.

Men som sagt USP är det viltiga. Varför skulle jag vilja köpa eran klocka istället för en Tissot visodate som har allt er klocka sägs ha men mer till samma pris?
Hej! Det är just därför vi tänker lägga ungefär ett år på affärsplan, prototyp, etc. Vi kommer förmodligen att ha en 12-24månadera garanti med alla klockor. Vi håller just nu på att prata med bland annat urmakare om hur man monterar etc. Men just nu så kan vi ganska mycket! Guldplätering har vi inte kollat upp så mycket på än. Kommer det verkligen se dåligt ut med 9015 urverket? Tack för funderingarna!
 

FilipF

Vacheron
2-Faktor
Kul projekt! kan bara önska all lycka till i världen!
Släng upp en läng till kampanjen när den är klar. blir ju nyfiken!
 

Greven

Audemars
Härligt initiativ! Tuff konkurrens men håller tummarna att det kommer gå bra för er! Som påpekat tidigare i tråden, om ni har bilder och kan och vill dela med er så posta gärna om ni vill ha kommentarer på design, storlek etc. Kul projekt!
 

Rivalen

Rolex
Underbart att ni vill satsa på ett klockprojekt.
Vill se bilder naturligtvis. W vid 11 och R vid 5 skulle inte tilltala mig. Guldpläterat är som sagts mer nåt som kostar, men inte attraherar så många 0ch kan bli fult efter en tids slitage. Glasbaksida? Ja om verket är attraktivt att se på. Badbar/100m?
Bilder - och stort lycka till.
 

Andreas Wayne

Breitling
Se till att intervjua några entreprenörer på eran ort som med framgång startat/leder företag. Förutom tips och råd så är det bra träning i retorik. Kanske kan det dyka upp någon framtida finansiär om det nu inte skulle gå hela vägen på kickstarter. Själva exportfrågan tycker jag ni kan vänta med tills ni ser hur produkten slår i Sverige.
Vore kul att få se en skiss på produkten.

Stort lycka till!

Hej! Tack! Har pratat med flera stora entreprenörer. Tänkte samma sak! Skiss kommer.
 

Sjobedan

Rolex
Det viktigaste är att skilja sig lite från mängden.
Ta Knut Gadd som ett exempel, de skjiljer de sig från mängden med väl genomtänkta detaljer I tavlan samt boetten.

Lycka till!
 

Babinus

Cartier
Är ingen expert, men önskar lycka till.

Bered er på mycket hårt arbete och en och annan motgång, särskilt i början. Men lär av eventuella misstag istället för att tappa modet. Men viktigast är att lyssna på vad den tilltänkta kundkretsen tycker. Lyssna på konstruktiv kritik och sila skitprat som bara handlar om jantelag och missunsamhet.
 
Topp