• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Skapa eget armbandsur/märke (behöver råd)

Andreas Wayne

Breitling
Roligt projekt och kul med unga människor som vågar satsa.
Ta en funderar på vad det är ni vill sälja. dvs vad ska er klocka förmedla. Tid kan man ju som sagt se på mobilen. Försök hitta något som gör att just er produkt står ut och ger ett mervärde bland alla andra klockor i detta prissegment.
Lycka till!

Hej! Tackar! Det är det vi tänker lägga mest tid på. Har du något som du tycker att klockindustrin borde ha men inte har?
 
Hej! Har sedan länge haft en klocka på mig. Och har alltid varit omringad av armbandsur. Min far och min farfar är lika dana som mig. Så det har alltid varit en dröm om att ha som yrke att tillverka egna armbandsur.
Ok, anledningen till frågan är att man bör alltid vara klar över varför man gör något när man ska dra igång och inte endast hänfalla åt "häftigt med företag osv" vilket är ganska vanligt. Om man har en bakgrund och en genuin vilja är det lite enklare att kämpa när det är som svårast.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Ok, anledningen till frågan är att man bör alltid vara klar över varför man gör något när man ska dra igång och inte endast hänfalla åt "häftigt med företag osv" vilket är ganska vanligt. Om man har en bakgrund och en genuin vilja är det lite enklare att kämpa när det är som svårast.
Varför? Nya saker leder till nya erfarenheter. Även om man inte går i mål lär man sig något. I värsta fall lär de sig att det är alldeles för krångligt och dyrt men även det är i så fall en lärdom och erfarenhet.
 

Frodda

Omega
Ruskigt skoj med unga entreprenörer! Ni verkar ha en genomtänkt plan, och tänkt på många saker, finns säkert saker ni missat! Men det är ok! Man lär sig av misstag.
Att bara publicera det här är ett steg i rätt riktning där ni är beredda på feedback, och förhoppningsvis konstruktiv kritik från dom som skriver.

Glöm bara inte och ha skoj samtidigt som ni arbetar! Det går kombinera med skolan oavsett vad någon skriver, så länge man brinner för något går det hur bra som helst!

Bara kör!
 

Doncorleone

Panerai
Detta låter genomtänkt! Får inte direkt några parfym-klocka vibbar med de material ni tänkt använda. Hade jag fått bestämma hade jag slopat guldpläteringen och kört rostfritt :)

Spontana frågor:
- Har ni tidigare erfarenhet av liknande montering? Har ni någon utbildning inom hantverk/montering etc. etc?
- Förstod jag det rätt att ni (du och din kollega) alltså kommer montera samtliga 500 klockor?
- Vad för garanti lämnar ni?

Lycka till !! :)
 

nöt

Vacheron
2-Faktor
Det känns som att det finns väldigt många liknande företag i denna prisklassen. Ett alternativ skulle vara att kliva upp någon prisklass med bättre verk och finish.
Fast då kanske det genast blir svårare att sälja något.
 
Varför? Nya saker leder till nya erfarenheter. Även om man inte går i mål lär man sig något. I värsta fall lär de sig att det är alldeles för krångligt och dyrt men även det är i så fall en lärdom och erfarenhet.
Jag sa inte att man inte lär sig något även om det endast är ett gravt infall. Jag utgick ifrån att de faktiskt var seriösa och ville lyckas i sitt åtagande och då är min erfarenhet att man lättare gör det om man verkligen brinner för något och har en tydlig bild om varför man håller på.

Finns som du säger massor med lärdomar även av "misslyckanden" men det var som sagt inte det jag inriktade mig på. Men då det rör sig om mycket unga människor borde man kanske fokuserat mer på det.
 

Scipio

Patek
2-Faktor
Gör en klocka ni själva skulle vilja köpa. Expandera organiskt. Lyssna till kritikerna, men låt dem inte krossa er dröm. Hitta balansen mellan mainstream och personlig design. Skaffa er flerhundraårig historia. Lycka till! Nu är fräna.
 

Zingo

Rolex
Kul, unga som vågar kasta sig ut! Hur mycket support får nu från skolan för att lyckas med administrationen, ex budget, tull etc. Ni kommer behöva pengar för en order på 500 stycken.:greedy:

Lycka till! :)
 
Kanske en design som går igen på alla modeller? Våfflade tavlor, indexdesign m.m. Jag kanske hade skippat glasboetten då visar man att man är trygg med urverket och man behöver inte flasha upp det. Många skitklockor på tex Tradera har glasboett..
 
Topp