• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Skiljedomare efterfrågas!

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Rättelse, ej Fleurier utan ETA (1120). Blandade ihop olika klockor... :)
Zenithen (cal 10½ från 1937) har för övrigt 14mm mellan bandhornen och är lika mycket herrklocka för det.
 

maxmol

Panerai
Han menar att det tog honom 3 veckor att inse att klockan var 2 mm mindre än utlovat och att det är avgörande för affären? :hilarious:

Han har ju uppenbarligen använt den i 3 veckor och nu tröttnat och försöker dra en fast one.
 

Mattias79

Cartier
Jag är jäkligt glad för alla svar som inkommit hittills. Det här forumet är så sjukt bra att jag inte kan fatta att det finns klocknördar där ute som inte hänger här. Hade jag vetat hur fan man pingar någon så hade jag pingat Vintage92 och tackat för att han hittat klockan på tratten igen. Jag mitt nöt hade ju inte ens kollat det. Det är dock inte samma kille som nu säljer den, inte samma användarnamn i alla fall. Personligen, omedelbart efter att ha läst Vintage92:s inlägg i går natt mailade jag säljaren och förklarade att 1: det är en herrklocka, 2: det har gått mer än tre veckor sedan affär och 3: den ligger ju för bövelen på tratten nu som en herrklocka. Som sagt, om jag bara kunde räkna ut hur i helvete man pingar någon hade jag pingat alla som bidragit med insikter för att tala om att en del av den summa jag funderade på att ersätta köparen med nu istället kommer gå till BCF. Det är inte mer än rätt. PING!
 

aleks

Aka Wi
2-Faktor
Jag är jäkligt glad för alla svar som inkommit hittills. Det här forumet är så sjukt bra att jag inte kan fatta att det finns klocknördar där ute som inte hänger här. Hade jag vetat hur fan man pingar någon så hade jag pingat Vintage92 och tackat för att han hittat klockan på tratten igen. Jag mitt nöt hade ju inte ens kollat det. Det är dock inte samma kille som nu säljer den, inte samma användarnamn i alla fall. Personligen, omedelbart efter att ha läst Vintage92:s inlägg i går natt mailade jag säljaren och förklarade att 1: det är en herrklocka, 2: det har gått mer än tre veckor sedan affär och 3: den ligger ju för bövelen på tratten nu som en herrklocka. Som sagt, om jag bara kunde räkna ut hur i helvete man pingar någon hade jag pingat alla som bidragit med insikter för att tala om att en del av den summa jag funderade på att ersätta köparen med nu istället kommer gå till BCF. Det är inte mer än rätt. PING!


För framtiden, @användarnamnet :)
 

DrDre

Patek
Det kan kanske stämma att varan har ett "fel" i juridisk mening eftersom du angett 32mm istället för 30. Men det innebär inte att köparen kan ligga på den felaktiga varan hur länge som helst (det vore ju orimligt). Så här säger lagen (jag strök under några viktiga stycken):

Undersökning av varan efter avlämnandet
31 § När varan har avlämnats skall köparen så snart omständigheterna medger det undersöka den i enlighet med god affärssed.
Framgår det att varan skall transporteras från platsen för avlämnandet, får köparen vänta med undersökningen till dess att varan har kommit fram.
Om köparen ändrar bestämmelseorten medan varan är på väg eller sänder varan vidare utan att ha haft skälig möjlighet att undersöka den och säljaren vid köpet kände till eller borde ha känt till möjligheten av en sådan omdestinering eller vidaresändning, får undersökningen uppskjutas till dess att varan har kommit fram till den nya bestämmelseorten.
Reklamation
32 § Köparen får inte åberopa att varan är felaktig, om han inte lämnar säljaren meddelande om felet inom skälig tid efter det att han märkt eller borde ha märkt felet (reklamation).
Reklamerar köparen inte inom två år från det att han har tagit emot varan, förlorar han rätten att åberopa felet, om inte annat följer av en garanti eller liknande utfästelse.

Som jag tolkar det så är det nog "fel" på varan, men att tiden för att kunna häva köpet har gått ut iom att felet går att upptäcka direkt. Det hade väl varit annat om det hade handlat om ett fel inne i klockan och som krävt att en tredje part hade varit inblandad för en utvärdering. Men storleken kan man ju uppskatta på 1 minut.
 

Tuktuk

Patek
2-Faktor
Det där är ett herrur. Tre veckor innan reklamation kan inte ses som att det skett inom skälig tid. Huruvida det ska uppfattas som ett herr- eller damur är väl närmast subjektivt, men du har lagt ut den som ett herrur och då har han köpt den som ett herrur. Pronto, ciao.


Sent from my iPad
 
Topp