• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Skor

Matts

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
image.jpeg
Sorry att jag går från sko till känga och kanske inte för stadens gator utan mer att använda till skogs och fjälls.
Gav precis mina Lundhagskängor, köpta 1989, lite kärlek. Vet inte hur många mil jag gått i dessa men åtskilliga mil är det i alla fall på jakt och vandring. Syns nästan hur bekväma de är:)
Bara delar med mig av lite skön känsla av att kvalitet lönar sig. ( vill minnas att de kostade 800 el 900 spänn nya)
 

Vicnic

Omega
Kom just hem efter ett besök hos Skomakaren Henry i Lund.
Efter lite velande blev det beställt ett par Loake Bedale:)
Bild kommer om ca 10 dagar när de dyker upp.

Bra val, Henry är väldigt trevlig och kunnig! Beställde ett par chester rubber sole vilka kom efter en dryg vecka, nu var det dags för ett par cadogan vilka efter tre veckor dessvärre fortfarande inte kommit. Givetvis inte Henrys fel, antingen är det väl posten som felat eller att skorna inte fanns i lager i Loake's fabrik. Än är hoppet vid liv, hoppas på leverans denna vecka :D
 
  • Like
Reactions: mae

Djstrahl

Omega
Bra val, Henry är väldigt trevlig och kunnig! Beställde ett par chester rubber sole vilka kom efter en dryg vecka, nu var det dags för ett par cadogan vilka efter tre veckor dessvärre fortfarande inte kommit. Givetvis inte Henrys fel, antingen är det väl posten som felat eller att skorna inte fanns i lager i Loake's fabrik. Än är hoppet vid liv, hoppas på leverans denna vecka :D
Jag har haft lite varierande upplevelse med Henry. Beställde ett par boots från honom i februari, en månad senare svängde jag förbi och frågade hur det gick då jag inte hört av honom på ett tag. Han svarade att de inte kommit, men han skulle höra av sig när de kommit in och att jag inte behövde komma och fråga när de skulle komma. Nu är det den 14e september och jag har fortfarande inte hört något från honom. Självklart kan de vara som ni säger att det är leverantörens fel och inte hans, men jag tycker ändå att han kunde ha skött detta bättre än han gjorde.
 

Vicnic

Omega
Jag har haft lite varierande upplevelse med Henry. Beställde ett par boots från honom i februari, en månad senare svängde jag förbi och frågade hur det gick då jag inte hört av honom på ett tag. Han svarade att de inte kommit, men han skulle höra av sig när de kommit in och att jag inte behövde komma och fråga när de skulle komma. Nu är det den 14e september och jag har fortfarande inte hört något från honom. Självklart kan de vara som ni säger att det är leverantörens fel och inte hans, men jag tycker ändå att han kunde ha skött detta bättre än han gjorde.

Har lite samma känsla som dig just nu... Någon info borde han ju få från leverantören? Eftersom jag beställde en stor storlek så kan det ju iofs vara så att de inte fanns i lager hos Loake och att de behövde tillverkas. Men har inget fått veta :arghh:
 

Djstrahl

Omega
Har lite samma känsla som dig just nu... Någon info borde han ju få från leverantören? Eftersom jag beställde en stor storlek så kan det ju iofs vara så att de inte fanns i lager hos Loake och att de behövde tillverkas. Men har inget fått veta :arghh:
Jag förstår hur du känner. Väntan på klockor och skor känns alltid som evigheter. ;)
 

Zalath

Panerai
Vill ha ett par nya svarta kängor till hösten/vintern. Är lite inne på dessa Church`s men har inte haft några tidigare och läst att dom skulle ha gått ner sig sen Prada köpte upp det anrika Brittiska företaget.
https://www.nittygrittystore.com/men/footwear/mccarthy-scotch-grain-jodphur-black

Nån som har erfarenheter av dessa eller kan rekommendera några liknande?
Kul att du ska köpa ett par kängor, kommer bli fint till hösten!

Om vi försöker bena ut det lite. Angående märket så är det bra om du kan kika på kängorna innan du köper dem. Är lädret okej eller är det behandlat (och kommer spricka)? Hur är kvaliteten på arbetet? Om du hittar något lovande från ett annat märke hade jag gått på det.

Färgen: svarta kängor är lite speciellt. Jag hade valt bruna istället eftersom de är mer användbara. Lite en smaksak dock.

Typen: Chelsea med commando-sula kommer fungera bra under hösten. Jag har aldrig haft chelsea boots under vintern och vet inte hur de klarar av riktigt kallt väder. Inte heller haft commandosulor, men liknande sulor jag haft har sugit åt sig snö och liknande i mönstren under skorna. Jag föredrar vanliga dainitesulor och har inte haft några problem med att de är hala. De är också lite nättare och ser snyggare ut inomhus.
 

Bitars

Omega
Kul att du ska köpa ett par kängor, kommer bli fint till hösten!

Om vi försöker bena ut det lite. Angående märket så är det bra om du kan kika på kängorna innan du köper dem. Är lädret okej eller är det behandlat (och kommer spricka)? Hur är kvaliteten på arbetet? Om du hittar något lovande från ett annat märke hade jag gått på det.

Färgen: svarta kängor är lite speciellt. Jag hade valt bruna istället eftersom de är mer användbara. Lite en smaksak dock.

Typen: Chelsea med commando-sula kommer fungera bra under hösten. Jag har aldrig haft chelsea boots under vintern och vet inte hur de klarar av riktigt kallt väder. Inte heller haft commandosulor, men liknande sulor jag haft har sugit åt sig snö och liknande i mönstren under skorna. Jag föredrar vanliga dainitesulor och har inte haft några problem med att de är hala. De är också lite nättare och ser snyggare ut inomhus.

Tack för ditt utförliga svar, ang färgval svart vs brunt så håller jag helt klart med dig. Kruxet är bara att jag redan har tre bruna kängor och ett par ljusbruna i mocca redan. Blir till att åka och klämma på ett par i helgen då.
 

Zalath

Panerai
Tack för ditt utförliga svar, ang färgval svart vs brunt så håller jag helt klart med dig. Kruxet är bara att jag redan har tre bruna kängor och ett par ljusbruna i mocca redan. Blir till att åka och klämma på ett par i helgen då.
Jamen dåså, då är ju färgen inget problem! Tänkte att du inte hade så många redan!
 

Grafton

Dr Messerschmitt
2-Faktor

grodslukarenx

Patek
2-Faktor
Försöker få till en spitshine på mina skor, på ena skon blir det hyfsat bra (är ju novis), men på andra är det ett något mörkare område som blir lite strävt/inte absorberar putsen och vägrar blänka. Någon som känner igen detta och vet hur man kan motverka fenomenet? :)
 

MartinL

Omega
Försöker få till en spitshine på mina skor, på ena skon blir det hyfsat bra (är ju novis), men på andra är det ett något mörkare område som blir lite strävt/inte absorberar putsen och vägrar blänka. Någon som känner igen detta och vet hur man kan motverka fenomenet? :)
Ta en paus och låt skon vila några timmar eller ett dygn så vaxet hinner torka ordentligt. Ibland kan det bli så att vaxlagrena börjar lösas upp och släppa lite. Kör sedan på igen och ha tålamod. Använd minimalt med vax och lätt hand (finger).
 

Anlu

Omega
Nitty gritty har dem i chromexcel om man vill prova storlek. End clothing i England har dem i mocka, har handlat där förut och varit nöjd med servicen. Kan man sin storlek så har de gratis frakt t o m i morgon... ;)

Jag sökte på END innan jag skrev här i tråden. Sökte nu igen.

Sökord: "Alden" - inga träffar
Sökord: "indy" - träff, men när man klickar på artikeln "snuff suede" kommer 404-sidan igen.

Bara för mig det blir så?
 

M.L.

Vacheron
2-Faktor
Jag sökte på END innan jag skrev här i tråden. Sökte nu igen.

Sökord: "Alden" - inga träffar
Sökord: "indy" - träff, men när man klickar på artikeln "snuff suede" kommer 404-sidan igen.

Bara för mig det blir så?
Funkar bra för mig: http://www.endclothing.com/eu/alden-indy-boot-40553h-snfsd.html
Men 6700 för ett par Alden. Låter svinigt dyrt? Måste gå att hitta billigare.

EDIT: Billigare här (inte så många storlekar dock): https://www.drakes.com/alden-snuff-suede-indy-boot-10235
 
Senast ändrad:

Yrsnö

Cartier
Försöker få till en spitshine på mina skor, på ena skon blir det hyfsat bra (är ju novis), men på andra är det ett något mörkare område som blir lite strävt/inte absorberar putsen och vägrar blänka. Någon som känner igen detta och vet hur man kan motverka fenomenet? :)

Har hänt mig med, kan bli så när man använder lite för mycket vatten. Vaxet blir strävt och lädret kan bli fuktigt vilket inte gör spitshinen möjlig =)
Som Martin L säger, låt den vila och sedan på´t igen :)
 

Grafton

Dr Messerschmitt
2-Faktor
Funkar bra för mig: http://www.endclothing.com/eu/alden-indy-boot-40553h-snfsd.html
Men 6700 för ett par Alden. Låter svinigt dyrt? Måste gå att hitta billigare.

EDIT: Billigare här (inte så många storlekar dock): https://www.drakes.com/alden-snuff-suede-indy-boot-10235
Hittar inte dem på Drakes längre?
Håller med att det är svinigt dyrt. Som jämförelse kostar de 4,9 k kr på Alden shop S.F., men det känns som att Alden generellt höjt priset med 50% de senaste åren...
 

M.L.

Vacheron
2-Faktor
Hittar inte dem på Drakes längre?
Håller med att det är svinigt dyrt. Som jämförelse kostar de 4,9 k kr på Alden shop S.F., men det känns som att Alden generellt höjt priset med 50% de senaste åren...
Länken till Drakes fungerar fortfarande för mig.
Angående priserna på Alden kan du ju få skor/boots för (mindre än) den pengen från Enzo Bonafè (för RTW), som ändå måste ha en betydligt högre hantverks- och kvalitetsnivå. Du har dessutom möjligheten att välja din egen modell med precis det lädret, den sulan och den läst du vill ha mot en liten extrakostnad (gratis på Trunken hos SkoAB i oktober). Så det är ju bara att beställa en Indyliknande...
 

Josa

Omega
2-Faktor
Skön tråd det här.
Ni som har RM Williams, vad är detta för sula?
Tänker i termer som hållbarhet och möjlighet att sula om?
http://www.rmwilliams.com.au/dynamic-flex-craftsman/Dynamic_Flex_Craftsman.html
Dessutom, åker man tull och annat skoj när man handlar från Australien, i så fall hur mycket?
Tackar på förhand

Sulan har jag tyvärr ingen koll på, men har 3 RM som jag är väldigt nöjd med.
Senast köpte jag ett par comfort craftsman i känguru. Köpte från bootsonline.com.au de skrev ner värdet utan att jag bad om det. Betalade 180kr när jag hämtade ut dem på posten.
 
Topp