• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Snabba frågor - vintage

BCKSTRM

Rolex
Var går gränsen för att posta i vintage??? Årtal ?

Har köpt en som jag förmodar är i gränslandet och jag vill ju inte hamna i KSfängelset.........
För fan, kör bara kör! Finns ingen ålder längre, enligt Denke (tror jag det var). Men man slänger väl inte gärna upp en klocka för 2000-talet... Hur som vill jag nu se den nya klockan :) :) :)
 

Wboy

Panerai
En lume fråga kring Rolex
Har Rolex alltid matchat lysmassan i tavla och i visare eller är det möjligt (kanske till och med bekräftat) att det kan finnan klockor i transitional perioder som kan ha olika lysmassa?

Är det i så fall inte möjligt att en hel del klockor avfärdas som att ha icke orginal-visare pga detta? Eller är det enbart en smaksak som gör att man betalar mer för matchande tavla/visare och det har inget med om det är orginaldelar att göra?
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
En lume fråga kring Rolex
Har Rolex alltid matchat lysmassan i tavla och i visare eller är det möjligt (kanske till och med bekräftat) att det kan finnan klockor i transitional perioder som kan ha olika lysmassa?

Är det i så fall inte möjligt att en hel del klockor avfärdas som att ha icke orginal-visare pga detta? Eller är det enbart en smaksak som gör att man betalar mer för matchande tavla/visare och det har inget med om det är orginaldelar att göra?
På ett gammal ur är det naturligt att lysmassan åldrats olika på tavla och index. Detta beror på att det är olika blandningar och att metallen i visarna kan reagera med lysmassan. Mao inget att oroa sig för i många fall.
 

Wboy

Panerai
På ett gammal ur är det naturligt att lysmassan åldrats olika på tavla och index. Detta beror på att det är olika blandningar och att metallen i visarna kan reagera med lysmassan. Mao inget att oroa sig för i många fall.

Känns ändå som att folk, även rätt insatta folk, avfärdar en del klockor med skillnad i patina eftersom visarna KAN vara bytta och det är svårt att veta säkert?
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Känns ändå som att folk, även rätt insatta folk, avfärdar en del klockor med skillnad i patina eftersom visarna KAN vara bytta och det är svårt att veta säkert?
Du kan ju veta beroende på hur bra koll folk kan ha på modellen och vilken patina det är på lysmassorna. Vanligtvis blir visarna mörkare. Går vi sedan till populära lite äldre sportrollar är det vanligt att de relumas eller matchas ihop mellan ur.
 

Martin Lovasz

Audemars
Tack! Alltid kompetenta svar och lösningar från dig!

Jag gör mitt bästa. :)

För det mesta brukar det räcka att ta ur urverket seda tvätta boett med glas i lite vatten med diskmedel och skrubba med en tandborste. Sedan torkar jag med en vanlig badrumshandduk (blås ut eventuellt vatten ur röret också) och precis innan jag sätter ihop allt igen gör jag rent från damm med en Pec Pad (damm och partikelfri duk) och blåser med en stark stor blåsboll.
 

Husse

Patek
Jag gör mitt bästa. :)

För det mesta brukar det räcka att ta ur urverket seda tvätta boett med glas i lite vatten med diskmedel och skrubba med en tandborste. Sedan torkar jag med en vanlig badrumshandduk (blås ut eventuellt vatten ur röret också) och precis innan jag sätter ihop allt igen gör jag rent från damm med en Pec Pad (damm och partikelfri duk) och blåser med en stark stor blåsboll.
OK! Nu får jag köpa lite basic klockvertyg, roligt!
 

JLW

Blanda inte ihop mig med JLC!
2-Faktor
Hur är det med kaplans bedömningar av urverk. Bör man räkna med service även på urverk som får tex 9/10?
Jag har pratat med killarna och tjejerna som bedömde klockorna innan kvalitéen i våras, de sätter skick efter vad de ser. Varken gång eller reserv kan testas, endast korrosion, om den tickar, att inget uppenbart är defekt eller helt torrt.

Jag skulle anse alla som i behov av service om bevis inte finns. Minsta grej som inte fungerar märks som defekt.

Mvh
IMG_0576.JPG
 

Dr Phil

Omega
Jag har pratat med killarna och tjejerna som bedömde klockorna innan kvalitéen i våras, de sätter skick efter vad de ser. Varken gång eller reserv kan testas, endast korrosion, om den tickar, att inget uppenbart är defekt eller helt torrt.

Jag skulle anse alla som i behov av service om bevis inte finns. Minsta grej som inte fungerar märks som defekt.

Mvh
IMG_0576.JPG
Stort tack för svaret! (Och mycket stilig bild :cigar:)
 
  • Like
Reactions: JLW

Subby

Rolex
Ger ett försök här också, skrev på vintage tank tråden om tips för en relevant billig service på en nyköpt klocka. Klockan för sig är fortfarande hos posten men jag vill gärna arrangera servicen innan den är hos mig så får jag bära den i lugn och ro.

Klockan är en Ziko(kunde inte hitta vettig fakta om tillverkaren) och enligt säljaren är från 1920-talet. Den fungerar men stannar då och då och säljaren rekommenderar en service då fjädern är svag och behöver bytas. Då jag verkligen gillar tank klockor och den såg väldigt trevlig ut vill jag helt enkelt serva den. Någon som kan hjälpa mig med det? Antingen med servicen eller gärna tips på en urmakare där jag kan få klockan servad för en rimlig peng. :)

Bifogar två bilder och enda bilden jag har på urverket.
IMG_0013.PNG

IMG_0012.PNG
 

Subby

Rolex
Ger ett försök här också, skrev på vintage tank tråden om tips för en relevant billig service på en nyköpt klocka. Klockan för sig är fortfarande hos posten men jag vill gärna arrangera servicen innan den är hos mig så får jag bära den i lugn och ro.

Klockan är en Ziko(kunde inte hitta vettig fakta om tillverkaren) och enligt säljaren är från 1920-talet. Den fungerar men stannar då och då och säljaren rekommenderar en service då fjädern är svag och behöver bytas. Då jag verkligen gillar tank klockor och den såg väldigt trevlig ut vill jag helt enkelt serva den. Någon som kan hjälpa mig med det? Antingen med servicen eller gärna tips på en urmakare där jag kan få klockan servad för en rimlig peng. :)

Bifogar två bilder och enda bilden jag har på urverket.
IMG_0013.PNG

IMG_0012.PNG
Någon?
 
Någon här inne som vill hjälpa till med service på två vintage ur? det första är en manuell från Tissot (liten rektangulär damklocka.) Den andra är morfars gamla Lagonda super automatic med datum. Tissoten kan ha blivit för hårt dragen och lagondan går bara en kort stund. skicka ett PM och hjälp mig och frun med våra familjeklenoder.
MVH Magnus
 

Miami

Rolex
2-Faktor
Jag har en 70 tals dykare som jag gillar skarpt
Men om man vill få tag i något liknande som även fungerar att ha i havet/poolen vad tror ni skulle fungera då
Max 40mm och gärna under 5k (kanske är svårt)
Bild på min som exempel
image.jpeg
 

RickardW

Cartier
2-Faktor
Tog bort bezeln och rensade bort lite skit.
Sitter endast som en liten metalltråd som håller fast bezeln.
Efter jag gjorde rent så vrids bezeln lite för lätt i mitt tycke, antar att det ska vara så på dessa lite billigare och äldre dykare.
Men går det att göra den tightare på något sätt? :)
I med lite mer grus och skit kanske ;)
 

Bilagor

  • Pixlr_20161117075848990.jpg
    Pixlr_20161117075848990.jpg
    148.1 KB · Visningar: 46

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Tog bort bezeln och rensade bort lite skit.
Sitter endast som en liten metalltråd som håller fast bezeln.
Efter jag gjorde rent så vrids bezeln lite för lätt i mitt tycke, antar att det ska vara så på dessa lite billigare och äldre dykare.
Men går det att göra den tightare på något sätt? :)
I med lite mer grus och skit kanske ;)
Du ska göra stålringen lite kantigare, då kommerden bli trögare.
 
Topp