• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Speedmaster, utbilda mig!

Asplund

Patek
2-Faktor
om 3572an finns kvar på TTT så har jag för mig att priset låg på 16500 kr vilket är riktigt bra.

Flat-Eric

Stålklockans beskyddare
2-Faktor
Givetvis! :D men jag är inte gjord av pengar. Kommer behöva samla ihop lite ett tag. Vilken tar ja först?
Det beror nog på:

1) vad har du i lådan redan?
2) vad föredrar du storleksmässigt?
3) vad föredrar du vad gäller dress vs. Sport?

Speedmastern är ju större och sportigare medan DJ är mindre och mer dress....

Aboynamedsue

Patek
2-Faktor
j9Pskvq.jpg

Enough said!

(bilden lånad av omegawatches.com)

oscaroscar

Panerai
Det beror nog på:

1) vad har du i lådan redan?
2) vad föredrar du storleksmässigt?
3) vad föredrar du vad gäller dress vs. Sport?

Speedmastern är ju större och sportigare medan DJ är mindre och mer dress....
1) certina ds podium Quartz, g-shock, 116610, seiko monster.
2) inte för stort, har 16,5cm handleder
3) öppen för förslag, testade DJ när ja va i Bangkok och blev förälskad! Vart redan inställd på en subc då men en DJ skulle bli min nästa. Dock så verkar speedyn ganska kul också faktiskt. Lär som sagt bli båda i slutändan ändå, men de kommer dröja innan ja har båda i min ägo.

Flat-Eric

Stålklockans beskyddare
2-Faktor
1) certina ds podium Quartz, g-shock, 116610, seiko monster.
2) inte för stort, har 16,5cm handleder
3) öppen för förslag, testade DJ när ja va i Bangkok och blev förälskad! Vart redan inställd på en subc då men en DJ skulle bli min nästa. Dock så verkar speedyn ganska kul också faktiskt. Lär som sagt bli båda i slutändan ändå, men de kommer dröja innan ja har båda i min ägo.
Låter som du redan har stora sportklockor - en DJ torde komplettera samlingen bättre än Speedie

Patrik J

Rolex
Tja, så kan man ju säga men det beror ju på hur man ser det. Köper du en med cal 321 så är det inte heller originalet så tillvida att den förmodligen inte var på månen utan bara råkar se ut som en annan klocka som faktiskt VAR på månen.
Nja, snarare tvärtom. Mångubbarna hade vanligtvis 105.012 eller 145.012. Och Gene Cernan, som var sist på månen hade till och med en 105.003, pre-professional, alla med 321. Vet inte om det överhuvudtaget har varit någon månklocka på månen.

Här finns lite nörd-info:
http://www.hq.nasa.gov/alsj/omega.html

NiklasArvid

Mon Mothma
2-Faktor
Här lite info från en kunnig urmakare (i Kanada) som huserar på ett systerforum,

re: modulkronografen reduced:

I also love my speedy reduced, but it does take a week or two of mental adjustment if moving from a full size speedy (the bezel is large so the watch wears smaller than it is) and I'm conscious that the piggy back chronograph module is a pig to service and many watchmakers consider it to be disposable.

-----------------
(här kommer urmakaren:)

I would not say the chronograph module is "disposable" but for example here in Canada Omega does not sell individual parts for the module, nor do they offer the whole module on exchange. The only thing they offer is to exchange the whole movement so the base movement and module together. Now I do understand in other countries they do sell the individual spare parts for the module, but not here for some reason. If they did sell parts here, I would consider investing in the fixtures needed to assemble the modules back together - these are needed to keep all the parts in their correct locations while the module is being assembled.

The procedure here if I were to take one in (I don't take these in by the way) would be that I would remove the movement from the case, remove the hands and dial, and then send the movement to Omega here for evaluation. They would determine if it is in good condition, or if it has more serious damage such as water damage. etc. If it's okay I get charged a standard fee for a movement exchange, and a refurbished movement is sent to me for installation into the watch. The movement I sent them goes to Switzerland to be refurbished and will end up in someone else's watch down the road somewhere in the world. If the watch has more serious damage, then an additional fee on top of the standard exchange is needed once they determine the full scope of what's required to repair it.

The standard exchange fee is more than I charge to service an automatic chronograph, so for me since 95%+ of the costs for servicing one of these are out of my control, it really makes no economic sense for me or the watch owner to have me do the work. I always recommend they just send it to Omega.

Now the modular chronographs can have some other quirks that an integrated chronograph does not. It's not always the case, but there does tend to be more play in the chronograph module than there would be in an integrated chronograph, and sometimes this can be seen in the hands.

There is noting inherently wrong with these, but for the OP just be aware of what you are buying and how it fits into the market, just in case you want to sell it down the road.

Topp