• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Stål eller 2-tons DJ

carlanton

Audemars
Min flickvän köpte en ny tvåtons Datejust för några månader sedan. Jag måste säga att jag var skeptisk, men de är så jävla snygga i verkligheten, åtminstone med den räfflade ringen. Kan inte alls jämföras med det slitna vintageskrot man normalt ser och jag antar är aktuellt i det här fallet.

Jag har givetvis redan slängt på en extra länkbit och lånat den.
 

Sond

Patek

UNO

Panerai
Länk !

En DJ ska inte ha en länk stretchad så den tappat riktningen heller för den delen !

SÅ DET SÅ !!
 
Tvåton är livet
dstttt.png
 

Mr Chance

Kalmar
Svår fråga, det där med tvåton! Kan inte bestämma mig för om jag gillar eller inte. Som koncept är tt bra men på min handled vete fan. Har iofs svårt för gulguld i andra sammanhang också...

Jag skulle nog välja stål, funkar i alla sammanhang till allt!

:)
 

Sond

Patek
Vill gärna tipsa om den här: http://www.network54.com/Forum/207673/message/1378701370/FS- 1954 Rolex Turn-O-Graph 18K-SS Ref- 6202 with White Waffle Dial

Inser att visarna kanske inte faller i smaken, men notera skick, samt avsaknad av datum. En två-ton, som väcker mitt intresse.

mvh A
Den där har jag tittat på. Men blir lite besviken. Annonsen: Dial: Excellent and rare white waffle dial with early hands
Sedan ser man att det finns oxideringar run index kl 3 och ett märke mellan 5 och 6. Sådant gillar inte jag. Excellent and rare betyder mer enligt mig. Eller är jag för petig?
 

acce1999

Patek
2-Faktor
Den där har jag tittat på. Men blir lite besviken. Annonsen: Dial: Excellent and rare white waffle dial with early hands
Sedan ser man att det finns oxideringar run index kl 3 och ett märke mellan 5 och 6. Sådant gillar inte jag. Excellent and rare betyder mer enligt mig. Eller är jag för petig?
Beror väl på vad man jämför med. Petig ska man naturligtvis vara och det är klart att det går att hitta en vintage DJ i två-ton eller helstål med visare som du söker för ett lägre pris, men just ref 6202 dräller det knappast av - om man söker något som är lite mer unikt. Och jag tycker nog att givet klockans ålder så får man ha lite överseende, plus att boetten i sin form har mycket kvar.

Mer läsmaterial: http://rolexpassionreport.com/6520/...ultsby-flew-right-wing-thunderbirds-19571961/

mvh A

Edit: Personligen tycker jag att en tidig turn-o-graph 1625 i stål/vitguld med ljus eller svart tavla och dauphin-visare är otroligt attraktiv. Gärna på ett rullat jubile-band... Eller nitat Oyster... Eller både och...
 

acce1999

Patek
2-Faktor
Läcker modell och tavelstruktur men skicket var ju sådär...
Visst är den fin.

Säg gärna till om du hittar en 6202 i bättre skick till samma (eller lägre) pris! Då är jag intresserad.

Men om bara pratar "vintage", "Rolex" och "tvåton", så finns det förstås skarpare boetter och mer felfria tavlor att botanisera bland. Då är det ju enkelt att gå på en Datejust för lägre peng.

mvh A
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Visst är den fin.

Säg gärna till om du hittar en 6202 i bättre skick till samma (eller lägre) pris! Då är jag intresserad.

Men om bara pratar "vintage", "Rolex" och "tvåton", så finns det förstås skarpare boetter och mer felfria tavlor att botanisera bland. Då är det ju enkelt att gå på en Datejust för lägre peng.

mvh A
Bara att acceptera att vi tycker olika. Jag gillar inte tavelskicket, varken finfin eller vintageskön. Att det sedan är den enda jag sett, den har varit ute ett tag, är en helt annan sak. Skicket blir inte bättre bara för att den är ovanlig.
 
Topp