• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Stållänk på vintern

Isodor

Audemars
Halloj!

Är det bara jag som tycker det kan vara ganska jobbigt att bära stål/metallänk på vintern när man är utomhus i kylan?

T.ex när man ute och rastar hunden, eller arbetar utomhus, kan metallen bli olidligt kall, som ifall blodkärlen runt handleden ska frysa ihop och jag behöver utföra amputation på plats med hjälp av en rostig yxa.

Funderar därför på att komplettera med gummi/läder under de kalla månaderna.

Hur upplever ni det? Kör ni på och biter i det sura äpplet och spelar tuffa, eller viker ni ner er likt mig?

De personer jag har pratat med om detta säger till mig att man ska köra länk på vintern och gummi på sommaren, om man ska följa "koden".

Trevlig torsdag!
 

Skolläraren

Panerai
Om jag ska vara ute så pass länge att jag hinner bli kall så har jag alltid på mig vantar som täcker klockan. Annars släpper man in kylan innanför sina kläder hursomhelst om det är helt öppet från handleden och in till armarna.
 

Affe

Una vida loca
2-Faktor
JA! Stål länk is the SHIT! Men skall väl tilläggas att det beror mycket på vilken klocka det är, men då jag personligen kör mycket tool watch så gillar jag och tycker att länk är snyggas på klockorna.
 

Erikd

Cartier
Har inte riktigt känt av det problemet faktiskt. Vet inte om det beror på att mina ganska korta armar gör att händerna inte sticker så långt utanför jackärmarna eller att jag oftast bär handskar utomhus och långärmade skjortor och tröjor. Blandar annars frisk mellan länk, gummi, läder och nato på mina klockor.
Kan väll bara säga att handskar som täcker handleden är skönt på flera sätt!
 

CptSlow

Rolex
2-Faktor
Har faktiskt aldrig haft detta problem. Är det så kallt ute att metallen skulle bli iskall så har man väl jacka, handskar eller motsvarande som täcker klockan?
 

frere

Audemars
2-Faktor
Gummi på vintern tycker jag blir riktigt otäckt. Hårt och konstigt i kylan. Tycker dessutom att det ser betydligt bättre ut till casual sommar-outfit än till skjortor, stickat etc.
 

Isodor

Audemars
Min handske har ju en spänn-söm som gör att min dykare ej får plats i handsken.

Handskarna är mer dagligt bruk och inte några snowboardhandskar. Hade man haft sådana stora hade det varit case-closed. Dock hade det sett lite lustigt ut på stan.

Klockan brukar alltid hamna i skarven mellan handsken/jackan, vilket gör att den inte är täckt, tyvärr.
 

Omen

Heja Eslöv!
2-Faktor
Den här lösningen tycker jag var ganska innovativ för frusna handleder, något för cheepo63 att producera inför vintern?

Årets KS Julklapp!:)
QsqxN6Z.jpg
 

Sond

Patek
Men.., på riktigt? Normalt antar ytan på metallen som är i kontakt med huden i princip samma temperatur som huden. Att klockan skulle flytta lite på sig och kännas jättekall låter mer som något man kan fundera på än något man verkligen upplevt.

Jmf med bastu. Klockor och halsband kan bli väldigt varma. Men det känner man inte förrän de flyttas lite. Jag hade under barn och ungdomsåren en liten id-bricka. Inte kände jag den när jag bastade. Förrän man flyttade på sig och brickan rörde på sig...
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Blir länken för kall har man länken lite för löst enligt mig. Sitter den tightare fungerar den utmärkt som en kylfläns!
 

MJ24

Patek
2-Faktor
Vid vanlig användning har jag inte märkt några problem med vinteranvändning av kocka på länk.
Skall man ut på äventyrsemester i polartrakterna kanske man skall hålla sig till tyg eller gummi!:D
 

maxmol

Panerai
Stållänk. Annars är du förkastad till att bära bund-band och vem fan vill göra det mot sin klocka och sig själv....

Men läder funkar ju iof också. :)
 
Topp