Laddar...
Nymans Ur 1851

Erikson Urhandel
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Större chock än mode / parfymklockor

Diskussion i 'Diskussion' startad av Beastie, 29 april 2015.

1. Beastie
    Trådstartare

Beastie Mr Cowbell

Det har ju varit lite diskussion ang sk parfymklockor senaste tiden och känslor har svallat. Jag har dock inte lagt mig i dessa diskussioner då jag inte bryr mig så mkt, kreti och pleti får köpa vad de vill.

Men något som jag chockas över, ja chockas. Det är när man ser män och kvinnor som uppenbarligen har både smak och verkar vara välbärgade. De har fin bil, exklusiva fina kläder, för sig som väluppfostrat folk men som sedan bär just de här sk parfymklockorna. Är inte det märkligt? Såg ett sånt par i dag på lunchrestaurangen.är just klockor så ointressant för den stora massan? :wideyed:

Boris Balkan gillar detta.
  2. Carlf

Carlf Bonde

Ja.
    Rent krasst är ett fint ur fullständigt onödigt. Det fyller ingen funktion mer än som smycke.
    Lik förbannat bryr jag mig om vad jag har på handleden.

3. jhm

jhm Friends of KS

Från:
    Lund
    Svaret på din frågeställning i sista raden, kan nog sammanfattas med ett JA! För väldigt många finns det inte någon anledning att lägga mer än 1500-2000:- på en klocka. Vad har t ex Ingvar Kamprad på handleden? Att däremot dra parallellen mellan parfymklockor och kreti och pleti, tror jag kan upplevas lite magstarkt. Vi befinner oss i Sverige, och inte Italien t ex. Överlag är svenskarna vare sig klockkonnässörer eller särskilt stilsäkra. :)

Mr.Sund, Daniel Mathisen, Burgundy och 3 andra gillar detta.
  4. M.L.

M.L. Friends of KS

Från:
    Jorden
    Ja

Savagear114 gillar detta.
  5. Beastie
    Trådstartare

Beastie Mr Cowbell

Jag överdriver och generaliserar så klart. Brukar faktisk väldigt sällan tänka på vad folk har på handleden just eftersom det väldigt sällan är något spännande. Men idag blev det liksom en motsättning i det här paret. Det borde vsrit fina ur på deras handleder men icke.

Ja ja chocken har lagt sig.

6. Spindel

Spindel Biskop

Och jag blir helt chockad när kreti och pleti kör runt i en Peugeot, men jag har kommit att acceptera att för en ointresserade är en bil en bil (eventuellt med en snygg färg) och inget mer.

På precis samma sätt är en klocka bara en klocka för en ointresserad person.

Hugii, Mr.Sund, R0B och 4 andra gillar detta.
  7. yonsson

yonsson Kikuchiyo Kobra Kai

Från:
    GBG
    Man vet ju någorlunda vad man får om man köper en dyr bil även om man inte är intresserad av bilar. Med klockor däremot har de flesta ingen aning om skillnaden på en klocka för 5000kr och en för 50000kr. Parfymklockorna kan man dessutom köpa i montern i klädaffären när man ändå behöver köpa jacka/byxor, det kan man såklart inte med Rolex mm utan det kräver mer ansträngning.

David, john b och jhm gillar detta.
  8. Guskleto

Guskleto Friends of KS

Från:
    Compton
    Different strokes for different folks ;)

Vissa kanske gillar sina Armani mer än alla Rolex de ägt.

Hugii och Eurenius gillar detta.
  9. Savagear114

Savagear114 Friends of KS

Väl formulerat, tror detta stämmer rätt bra!

10. Guskleto

Guskleto Friends of KS

Från:
    Compton
    Att köra franskt är fan inte acceptabelt :rage: Helvete!

Eurenius, Mrsheepshooter, Poppe och 6 andra gillar detta.
  11. Daruvar

Daruvar Stadsbo

Jag håller med TS. Vi alla har olika intressen och värderingar. Däremot finns det personer som ska ha det "bästa" och dyraste av allt. Har en i min bekantskapskrets som kör dyra bilar, dricker bara dyra viner, köper bara Bang & Olufsen eller Bose osv osv. Men på handleden sitter en Gant.

xzibety och Beastie gillar detta.
  12. OskarK

OskarK Friends of KS

Har varit med om liknande situationer. Men de flesta orkar väl inte gå in i en speciell butik för att köpa klocka utan tycker att det är smidigare att plocka en i farten på Ica när de ändå storhandlar.

13. Chuck

Chuck Friends of KS

Jag förstår dem, kan va skönt att åtminstone äga sin citizen när banken äger resten av ens prylar :woot:

tgofswe, Hugii, Callxx och 2 andra gillar detta.
  14. jhm

jhm Friends of KS

Från:
    Lund

Allt är dessutom relativt. För någon är en Mercedes för 5-600K en ouppnåelig dröm, endast rika förunnat. För en annan måste du köpa en Bentley för tre miljoner för att förmedla samma känsla. Någon tycker att en Gantklocka är lyx. Samma någon skulle kanske lägga ett Rolexinköp i samma härad som en privat månfärd. :)

mega, Camo00, donnie och 2 andra gillar detta.
  15. Richard Aslin

Richard Aslin Stadsbo

Från:
    Bjuv NV Skåne
    Eller så vet de inte bättre, kanske tror de att "exklusiva" mode märken = "exklusiva" klockor? Vad vet jag!

16. Strindberg

Strindberg Biskop

Mycket sant! Sen justeras (tyvärr) drömmarna uppåt med mer kunskap fortare än ekonomin justeras upp...

mega och jhm gillar detta.
  17. eriksson850

eriksson850 Friends of KS

Från:
    烏普薩拉
    Kör franskt idag... :cigar:

Mforce, Fixoflex, Veratio och 4 andra gillar detta.
  18. Sond

Sond Friends of KS

Jag tror också det finns mentala barriärer. Jag har flera välbeställda i min närhet som aldrig tänkt tanken på att lägga mer än runt 5000 på en klocka. De ryggar definitivt tillbaka bara vid tanken på 10' för en klocka. 25' finns inte på kartan och 50' blir de smått provocerade av. Skulle man lägga lite tid på några av dem skulle de inom 6 månader köpa en ny Sub eller GMT.

vikgul, JayLar, jhm och 4 andra gillar detta.
  19. jhm

jhm Friends of KS

Från:
    Lund

Ja det är väl det farliga med den här sporten, jag menar hobbyn. ;)

20. JayLar

JayLar Borgare

Spot on. Det var inte många år sedan jag sa att jag aldrig skulle köpa en klocka för 30 000 kr. Sedan hamnade man i skiten fullständigt....

Sond och Camo00 gillar detta.
  21. Peter cerwin

Peter cerwin Biskop

Från:
    syd
    tycker det är värre när en människa ,som är ointresserad av klockor, bär rolex
    än en ointresserad människa, som bär parfymis.....

Mforce gillar detta.
  22. Jokkmokkswe

Jokkmokkswe Lappskojsaren

Från:
    Sthlm
    Ako, Callxx, Beastie och 1 annan gillar detta.
  23. Mr Chance

Mr Chance Velourmannen

Intressant. Vad ÄR egentligen skillnaden mellan en klocka för 5k och 50k?

24. Spindel

Spindel Biskop

3-10 sekunder per dag.

Strindberg gillar detta.
  25. yonsson

yonsson Kikuchiyo Kobra Kai

Från:
    GBG
    Utvecklingskostnader+tillverkningskostnader+marknadsföring= kvalitet + status. :)

David gillar detta.
  26. wayne

wayne Friends of KS

Jag pratade med en RolexAD i Grekland för ett antal år sedan. Hans syn på saken var att skandinaver inte hade någon koll på klockor över huvud taget.

"Det dom bär på handleden är något man brukar kunna hitta i Cornflakespaketet"

Han förklarade att Greker, italienare osv lägger rätt så mycket slantar på en fin klocka eftersom det är viktigt att man håller sin stil.

Spencer, jhm och Beastie gillar detta.
  27. hedbrg

hedbrg Borgare

Mycket sant. För två år sedan tyckte jag 2000 kronor räckte gott o väl för en klocka, nu är jag på väg att spräcka 30000kronorsbarriären.

xzibety gillar detta.
  28. jhm

jhm Friends of KS

Från:
    Lund

Stämmer bra. I synnerhet när vi pratar om italienare. :)

29. Mw79

Mw79 Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Stämmer väldigt bra med de Italienare som jag känner (är inte så många så generalisera lite) Flera har berättat att det är väldigt vanligt att så fort första lönen kommer från första jobbet så springer de och köper en Rolex eller liknade, ofta för lånade pengar.

Men tillbaka till ämnet så en parfym-klocka är bättre än ingen klocka, sedan kan det bli lite larvigt när någon men en Armani tror att det är värsta lyxklockan. Men är de nöjda så varför orka bry sig?

30. Carlf

Carlf Bonde

Dvs du får 3-10 sekunders exaktare gång om du köper den billigare klockan. Quartz.

I allmänhet är det ju så att en liten klick intresserade personer nördar ner sig och har svårt att acceptera att inte resten av världen hänger med. Det gäller såväl klockor som hemelektronik, bilar, kläder etc. Själv är jag audiofil och kräks på de som tror att Bose, Beats m fl hypade märken är top of the line.
    Men åter till klockor. Jag har ingen superdyr dinka (Longines Legend Diver) men den kostar troligen mer än vad "Svensson" lägger på klockor under en livstid. Mitt val. Inte fan bryr jag mig vad någon annan har på armen. Det är deras val.

Mårtenssons ur Brookfield