• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Stjärnurmakarna älskar Botvidsson och Klocksnack

Omen

Heja Eslöv!
2-Faktor
Det här är faktiskt första gången jag råkar ut för något sådant som fotograf. Man blir lite förvånad.
Men... vi ska inte hänga ut Stjärnurmakarna i förtid. Förmodligen, som du säger, är det deras byrå som gjort en liten miss bara.

Jag tänker inte göra någon stor grej av det men det vore ju trevligt med en förklaring och att de la upp en symbolisk peng för sitt misstag.

De kan ju utgå ifrån normaltaxan ;)

Fotografering 1 timma 1625 kr
Retuschering 3 timmar 4875 kr
Hyra kamera Hasselblad 5000 kr
Inkl användningsrätt endast webb
Olovlig användnig 100% av grundarvodet 6500 kr
Olovlig editering av bild 50% av grundarvodet 3250 kr
Totalt 21250 kr + moms
Att betala: 26563 kr (Får man inte nästan en Tudor Black Bay Blue för den pengen)

Kör, KS är en maktfaktor och dom har olovligt brukat bilden, bara skicka fakturan och länka till tråden....ha en trevlig middag och grym bild botvidsson !
 

Simola

Omega
Bilden frontar fortfarande på hemsidan. Jag undrar om du kanske ska kommunicera via några andra kanaler? Även kanske upplysa om denna tråden, på Sveriges tyngsta klockforum.
 
Intressant tråd, även ett rejält snedsteg av antingen Stjärnurmakarna eller deras leverantör.

Jag tycker approachen mot dem i första skedet var på en god nivå, hoppas responsen är lika bra. Om inte så finns det nog en hel del tidningar som tycker detta är en bra artikel att skriva något om =)
 

B1884

Audemars
2-Faktor
Någon har klantat sig rejält, eller försökt sig på en "rövare".

Hoppas Botvidsson blir rättvist kompenserad. :)
 

Lembit Metsik

Breitling
Riktigt galet. Tycker man bör ha tolerans med mänskliga misstag men det känns ju som att ett företag av denna kaliber bör ha koll på att man inte kan gå berserk med bilder hur som helst. Antingen har dom skamlöst lånat bilden och hoppats att det inte blir upptäckt eller så är det någon nyanställd som med viljan att göra avtryck bara inte vetat bättre.

Fantastisk bild i alla fall!
 

Dicktatorn

NJA 1980 s. 725.
Friends Of KS
Riktigt galet. Tycker man bör ha tolerans med mänskliga misstag men det känns ju som att ett företag av denna kaliber bör ha koll på att man inte kan gå berserk med bilder hur som helst. Antingen har dom skamlöst lånat bilden och hoppats att det inte blir upptäckt eller så är det någon nyanställd som med viljan att göra avtryck bara inte vetat bättre.

Fantastisk bild i alla fall!


Som företagare har man en utökad skyldighet att rätta sig efter gällande regler.
 

Lembit Metsik

Breitling
Som företagare har man en utökad skyldighet att rätta sig efter gällande regler.
Dörren var redan öppen ;)

Självklart är det så. Nu kommer man ju aldrig få veta vilket av alternativen - inkompetens eller ren och skär bildstöld - som ligger till grund för detta, men jag tycker det finns lite olika nyanser bara.
 

EmKay

Omega
Hoppas de svarar positivt. Sno bilder och få dåligt rep på KS känns ju inte som bra business annars.
 

DrSbaitso

Rolex
2-Faktor
Riktigt snygg bild, så jag förstår att de vill använda den!
Jag är absolut ingen jurist, men tycker att ditt sätt att räkna är helt rimligt, dvs debitera som om du fått i uppdrag att ta bilden, + skäligt påslag för att de använde bilden utan att du fick uppdraget. Naturligtvis blir det mer än om de bara hade köpt rättigheterna till ett stockphoto, men nu var det ju inte det som hände.
Min enda input i det här (förutom att jag är väldigt nyfiken på hur det kommer lösa sig), är att allt som skrivs kommer att kunna användas som bevisning, och troligtvis har stjärnurmakarna och/eller webbyrån jurister som kommer att hantera det här å deras vägnar. När du då skriver "fortsätt gärna använda bilden" kan det tolkas som en eftergift av dina rättigheter, och inte ett vilkorat medgivande. I synnerhet som det inte är kopplat till ett konkret krav.
Allt det här beror såklart på hur gärna du vill slåss för bilden, rättigheterna, eller ersättning.
Jag gissar tyvärr att svaret kommer innehålla orden "mänsklig faktor", "utrett internt", "bilden borttagen", och "trevlig sommar". Det betyder inte att du inte har rätt till ersättning eller att du kommer kunna få det, men jag kan inte tänka mig att de erbjuder mer än ett presentkort på ett batteribyte utan att du först kämpat lite.
Lycka till oavsett! Fantastiskt oproffesionellt av en reklambyrå att göra så, och bra att veta att man bör vara på sin vakt.
 

BadkarsPiraten

Vacheron
Ja detta var ju intressant!
Inte helt förvånande att dom vill använda en av dina bilder Botvidsson men det är ju fortfarande fel!
Hoppas dom svarar dig snart, kommer dom med ett skitförslag på peng så skicka bara din uträkning du postade tidigare i tråden ;)
 

botvidsson

Cartier
Hallå alla, det blev verkligen ett stort engagemang kring detta. Tack för allt stöd.

En mycket trevlig och tillmötesgående kvinna från Stjärnurmakarna har nu kontaktat mig och bett om ursäkt och de kommer kompensera för bilden. Tackar vi för.

Vem vet, kanske kommer det något bra ut av allt detta i form av ett framtida samarbete. Vore trevligt.

Minuteman och leben, vi tar en middag framöver :)

Ps. Stjärnurmakarna följer denna tråd så... be kind people! Själv är jag mycket nöjd över hur de hanterat denna situation.
 

Minuteman

Rolex
Hallå alla, det blev verkligen ett stort engagemang kring detta. Tack för allt stöd.

En mycket trevlig och tillmötesgående kvinna från Stjärnurmakarna har nu kontaktat mig och bett om ursäkt och de kommer kompensera för bilden. Tackar vi för.

Vem vet, kanske kommer det något bra ut av allt detta i form av ett framtida samarbete. Vore trevligt.

Minuteman och leben, vi tar en middag framöver :)

Ps. Stjärnurmakarna följer denna tråd så... be kind people! Själv är jag mycket nöjd över hur de hanterat denna situation.
Härligt att de vill göra rätt för sig!
Och att de vill fixa detta på ett snyggt sätt.

Hoppas det leder till framtida samarbeten.

Kul att höra att de har koll på Klocksnack dessutom :)
 

Hmpson

Cartier
Får du en Black Bay med posten? Det är väl bra att de följer tråden och att Botvidsson blir nöjd. Annars hade det varit rätt usel reklam för dem. Eller ännu sämre kanske.
 

Guillbert

Audemars
2-Faktor
Hallå alla, det blev verkligen ett stort engagemang kring detta. Tack för allt stöd.

En mycket trevlig och tillmötesgående kvinna från Stjärnurmakarna har nu kontaktat mig och bett om ursäkt och de kommer kompensera för bilden. Tackar vi för.

Vem vet, kanske kommer det något bra ut av allt detta i form av ett framtida samarbete. Vore trevligt.

Minuteman och leben, vi tar en middag framöver :)

Ps. Stjärnurmakarna följer denna tråd så... be kind people! Själv är jag mycket nöjd över hur de hanterat denna situation.

Bra att de hört av sig. Med tanke på hur snygga bilder du tar då vore de dumma om de inte vill inleda ett samarbete :)
 

snoozarn

Patek
2-Faktor
Hoppas du fick det du räknade på, samt ett ev. samarbete hade varit superkul då dina bilder blir sjukt bra. Win-win.
 

Malakias

Friends of KS
2-Faktor
Hallå alla, det blev verkligen ett stort engagemang kring detta. Tack för allt stöd.

En mycket trevlig och tillmötesgående kvinna från Stjärnurmakarna har nu kontaktat mig och bett om ursäkt och de kommer kompensera för bilden. Tackar vi för.

Vem vet, kanske kommer det något bra ut av allt detta i form av ett framtida samarbete. Vore trevligt.

Minuteman och leben, vi tar en middag framöver :)

Ps. Stjärnurmakarna följer denna tråd så... be kind people! Själv är jag mycket nöjd över hur de hanterat denna situation.


Kul att höra! Man hoppas ju, och räknar med, att företag i den klassen har vett att inse när de gjort fel och begriper att det gynnar dem själva att hantera det snyggt. Så verkar det ju också bli, och företaget plockar därmed några pluspoäng hos en stor skara klockentusiaster (oss). Stjärna i kanten för det!
 

daviden

Founder
Pledge Member
2-Faktor
Bravo, Stjärnurmakarna!
Jag väljer att tro att de inte blev tagna med handen i kakburken, utan att de helt enkelt inte hade koll på äganderätt på bilder. Det kan ju faktiskt vara ganska snårigt, det ser vi här i tråden.

Nu verkar de ju dock ha gjort helt rätt för sig(?) :)
 
Topp