• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Stora MC-tråden.

MrJL

Omega
2-Faktor
Ni har missuppfattat det här med hoj, det är ingen modevisning, det är känsla och nöje :D

Så länge det har två hjul och motor så är det ju tillräckligt!

Skärmavbild 2023-03-24 kl. 23.37.44.png
 

SpejsMan

Rolex
Pledge Member
2-Faktor
Håller inte riktigt med dig där. Tycker snarare det ser töntigt ut med folk som kittat sig fullständigt för att matcha hojen. Finns en miljard kläder man kan ha som inte gör att man ser ut som en 90-tals biker med reflexer överallt eller som att man ska köra bana.

FO29701001_2_1000x.jpg

Jag har denna jackan, svarta brallor och advboots. Förutom att det låter som om man ska gå på afterski när man kommer gnisslande i bootsen så är det nog få som skulle ”gissa mc” om hjälmen lämnas på hojen. Bra cykeljackor är gjorda för samma position så de fladdrar inte.
Ja du har kanske rätt.
Nått sånt jag vill kunna ha iaf.
Skinställ är bökigt, för varmt eller för kallt.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Ja du har kanske rätt.
Nått sånt jag vill kunna ha iaf.
Skinställ är bökigt, för varmt eller för kallt.
Det har hänt extremt mycket på klädfronten sedan jag hade mc förra gången. Jag gillar cross/cykel-tänket med lager, alltså ett skyddslager sedan praktiskt plagg utifrån väder utanpå. Jag har redan massvis av Mtb/crosskläder så det blir smidigt att matcha. Går ju även ha helt vanliga kläder utanpå om man vill, typ skjorta och jeans.

https://www.urbanrider.co.uk/ har en del nyare kläder i sitt sortiment. De ligger i UK men jag tycker det är ett bra skyltfönster för att få inspiration. Oftast finns det billigare alternativ någon annanstans.
 

sportbilsentusiasten

Panerai
2-Faktor
Upptill: Knox urbane pro mk3 eller
Pando moto shell
Nedtill: Pando moto skin
+hjälm+handskar+Adv boots
Jag kör följande
Hjälm MDS Svart/grå
Skinnställ Spyke Mörk antracit/ljusgrå (ganska rejsigt utseende)
Handskar Alpinestars svarta
Held ryggsäck
Sidi Adventure stövlar svarta
Halvarsson vinterhandskar svarta

Letade länge och är skitnöjd.
Passar på det mesta inom sport och street.
Retro & gammel-hoj är inte min grej, så ni får inte se mig fara fram på en HD med fransar.
Eller i allväderställ på en Äventyrshoj eller i krossprylar på en Motarard.
Man är olika...
 

sportbilsentusiasten

Panerai
2-Faktor
Nu är jag partisk, men skulle säga att Aprilias kvalitet är bra nu för tiden. Det var den egentligen förr också, men då var vissa delar ett jätteproblem, så hojar kunde bli stående på verkstad väldigt länge. De har haft några trista återkallelser genom åren, men skött dem snyggt. Och det händer väl de flesta märken.
Testat 5-6st nya Aprillia under senaste åren. ALLA demohojarna har haft elfel, samtliga.
Är otroligt sugen på en Tuono men man blir rätt tveksam...
 

sportbilsentusiasten

Panerai
2-Faktor
Ja du har kanske rätt.
Nått sånt jag vill kunna ha iaf.
Skinställ är bökigt, för varmt eller för kallt.
Fast tight skinnställ är skitsnyggt!
Enda gången man blir tittad på (en del har även beundran i blicken) är då man stannar med hojen (CB1000R).
Ja, innan man tar av sig hjälmen då...

En gubbe är inte vad de hade tänkt sig köra en trimmad snabbe-hoj som låter skithögt. o_O
 

MrJL

Omega
2-Faktor
Jag kör följande

Held ryggsäck
Vad tycker du om ryggan?
Vilken modell? Jag behöver en som minst kan få plats med kontorsprylar soliga dagar.
Hade en Kriega R15 tror jag den hette tidigare som jag gillade men vet inte var den är... :)

Testat 5-6st nya Aprillia under senaste åren. ALLA demohojarna har haft elfel, samtliga.
Är otroligt sugen på en Tuono men man blir rätt tveksam...
Du menar väl ändå italiensk charm?
 

MrJL

Omega
2-Faktor
Missa inte detta om ni vill provköra hojar:

Skärmavbild 2023-03-26 kl. 17.08.06.png



Är man där tidigt så hinner man iallafall testa det man vill. Ganska kul på Gillinge eftersom man kan gasa på och svänga lite på banan.
 

MrJL

Omega
2-Faktor
De har öppnat en ny butik nu i Täby som sägs ska fixa allt dåligt de har i ryggsäcken...
Vågar nog inte lämna in min hoj där ändå den närmsta tiden...
 

Owaysis

Cartier
Ni som har byggt cafe racers och renoverat äldre hojar. Var har ni köpt delar?

Jag har en Honda från 82 som jag försöker leta lite rebuild kits till och det är svårt att hitta tycker jag. Finns vissa saker på amerikanska ebay men det hade varit skönt med en europeisk sida.
 

Pastorn

Cartier
Ni som har byggt cafe racers och renoverat äldre hojar. Var har ni köpt delar?

Jag har en Honda från 82 som jag försöker leta lite rebuild kits till och det är svårt att hitta tycker jag. Finns vissa saker på amerikanska ebay men det hade varit skönt med en europeisk sida.
Kit är svårt att hitta till många hojar, oftast finns dom bara till specifika hojar typ Cx500 och gamla BMW. Men en sida som jag handlat mycket universal delar och byggt själv är https://www.caferacerwebshop.com/
 

Strindberg

Patek
2-Faktor
Ni som har byggt cafe racers och renoverat äldre hojar. Var har ni köpt delar?

Jag har en Honda från 82 som jag försöker leta lite rebuild kits till och det är svårt att hitta tycker jag. Finns vissa saker på amerikanska ebay men det hade varit skönt med en europeisk sida.
Vesrah har väldigt fina delar till äldre maskiner. Många hojar som det inte finns originaldelar till (typ förgasarrenoveringssatser) finns det Vesrah-bitar till. Tror inte de har någon skandinavisk åf nu för tiden, men verkar finns lite olika webbutiker som säljer.

Edit: insåg att du kanske sökte rena ombyggnadsdelat. Sorry.
LSL har en del bra skit. NCCR är svensk åf.
 

Owaysis

Cartier
Vesrah har väldigt fina delar till äldre maskiner. Många hojar som det inte finns originaldelar till (typ förgasarrenoveringssatser) finns det Vesrah-bitar till. Tror inte de har någon skandinavisk åf nu för tiden, men verkar finns lite olika webbutiker som säljer.

Edit: insåg att du kanske sökte rena ombyggnadsdelat. Sorry.
LSL har en del bra skit. NCCR är svensk åf.
Tack för tipset!
Hmm jag var kanske lite otydlig, egentligen är jag väl främst ute efter massa mekaniska delar. Med rebuildkits menar jag typ renoveringssatser till bromsok, packningssatser, stötdämparrenoveringssats osv osv.

Sedan kan jag ju passa på att fråga er som vet bättre. Hojen i fråga är en Honda CB650 från 82 som rullat 6000 mil.
Hur loco ska man gå i form av byte av olika lager? Min spontana tanke var att byta hjullager och sådant även om det inte glappar men är det kanske lite overkill?
 
Topp