• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Stora MC-tråden.

OddD

Panerai
2-Faktor
Idag skickade man in körkortsansökan för mc, nu börjar man kika på lite hojar.

Skulle görna vilja få tips o råd.. ute efter naked bikes.

Dessa är dem jag hittills kilat på och fastnat för, både prismässigt och som första hoj.

Yamaha mt 07
Honda cb650r
Cfmoto 700 cl-x heritage (denna gillar jag mest rent estetiskt)

Någon som kan komma med hjälpsamma tips kanske.
832BF5AE-48A2-46B8-90F2-F45B586798C6.jpeg
5558B6B0-155B-478B-96B3-F75854401BDA.jpeg
44A838E4-7349-4B92-8DB9-5613F1AE7D8A.jpeg


Som tidigare sagts är ju Honda o Yamaha säkrare i andrahandsvärde medans Cfmoto:n är mera svårbedömd.
Jag gillar Ducati's Scrambler 800 cc, kostar dock strax över 100'
 

Gabriel90

Panerai
Som tidigare sagts är ju Honda o Yamaha säkrare i andrahandsvärde medans Cfmoto:n är mera svårbedömd.
Jag gillar Ducati's Scrambler 800 cc, kostar dock strax över 100'
Tack för svar.
Läst en hel del om cfmoto som verkar vara en väldigt bra motorcykel med bang for the buck.
den enda nackdelen som vissa påpekat är just andrahandsvärdet, men sen vet man inte om den blir populärare inom en snart framtid i sverige.

Den ligger högst upp på listan med mt 07 tätt bakom än så länge 😀
 

Gabriel90

Panerai
MT07 ska ju vara den roligaste bakhjulshojen sedan skivat bröd. Honda är väl aldrig fel och kinesiskt är sällan rätt. Uppenbart alternativ till MT07 är KTM Duke 790 eller 890.

Finns säkert massa bra recensioner på youtube där mt07 jämförs med andra modeller.
ja, just att det är kinesiskt är väl det som är nackdelen. Det är egentligen designen som mest tilltalar mig, men troligtvis landar valet ändå på en MT07 till slut, det är ju trots allt en av de mest sålda hojarna av en anledning.
 

snoozarn

Patek
2-Faktor
Idag skickade man in körkortsansökan för mc, nu börjar man kika på lite hojar.

Skulle görna vilja få tips o råd.. ute efter naked bikes.

Dessa är dem jag hittills kilat på och fastnat för, både prismässigt och som första hoj.

Yamaha mt 07
Honda cb650r
Cfmoto 700 cl-x heritage (denna gillar jag mest rent estetiskt)

Någon som kan komma med hjälpsamma tips kanske.
832BF5AE-48A2-46B8-90F2-F45B586798C6.jpeg
5558B6B0-155B-478B-96B3-F75854401BDA.jpeg
44A838E4-7349-4B92-8DB9-5613F1AE7D8A.jpeg
Både Yamaha & Honda används flitigt av körskolor m.fl så satsa på en sådan, för att ta kortet med. Köp sedan drömhojen baserat på utseende osv. Många inkl mig själv som direkt gått på drömhojen och det är kanske inte alltid optimalt för att köra upp med. :) Bägge håller sitt andrahandsvärde bra så du lär få pengarna tillbaks.
 

spruff

Omega
Idag skickade man in körkortsansökan för mc, nu börjar man kika på lite hojar.

Skulle görna vilja få tips o råd.. ute efter naked bikes.

Dessa är dem jag hittills kilat på och fastnat för, både prismässigt och som första hoj.

Yamaha mt 07
Honda cb650r
Cfmoto 700 cl-x heritage (denna gillar jag mest rent estetiskt)

Någon som kan komma med hjälpsamma tips kanske.
832BF5AE-48A2-46B8-90F2-F45B586798C6.jpeg
5558B6B0-155B-478B-96B3-F75854401BDA.jpeg
44A838E4-7349-4B92-8DB9-5613F1AE7D8A.jpeg
Jag hade hellre köpt em lätt beg Honda eller MT07 isf en ny Kinahoj.
En fyrcylindrig motor känns mer premium, men kräver en mer aktiv aktiv körstil och flitigt användande av växelspaken eftersom det skiljer mycket i effekt beroende på varvtal. Men när man lärt sig behärska koppling och växelspak är en sådan motor mycket roligare att köra, och belöningen man får av att varva ur motorn blir lätt beroendeframkallande. 😄
 

D.B

Cartier
2-Faktor
ja, just att det är kinesiskt är väl det som är nackdelen. Det är egentligen designen som mest tilltalar mig, men troligtvis landar valet ändå på en MT07 till slut, det är ju trots allt en av de mest sålda hojarna av en anledning.
Ktm är 49% ägare i cf moto, ktm 790 adventure tillverkas av cf moto i kina. Fattat det lite som att cf moto tillverkar massa grejor till alla hojmärken.
 

Gabriel90

Panerai
Både Yamaha & Honda används flitigt av körskolor m.fl så satsa på en sådan, för att ta kortet med. Köp sedan drömhojen baserat på utseende osv. Många inkl mig själv som direkt gått på drömhojen och det är kanske inte alltid optimalt för att köra upp med. :) Bägge håller sitt andrahandsvärde bra så du lär få pengarna tillbaks.
Jag hade hellre köpt em lätt beg Honda eller MT07 isf en ny Kinahoj.
En fyrcylindrig motor känns mer premium, men kräver en mer aktiv aktiv körstil och flitigt användande av växelspaken eftersom det skiljer mycket i effekt beroende på varvtal. Men när man lärt sig behärska koppling och växelspak är en sådan motor mycket roligare att köra, och belöningen man får av att varva ur motorn blir lätt beroendeframkallande. 😄
Tack för hjälpsamma svar !
Ändrade mig rätt så snabbt från igår, och valet hamnar faktiskt i en Yamaha MT07, både jag och lillebrorsan ska ta mc kortet samtidigt och båda satsar på en likadan hoj.
 

Gabriel90

Panerai
Ktm är 49% ägare i cf moto, ktm 790 adventure tillverkas av cf moto i kina. Fattat det lite som att cf moto tillverkar massa grejor till alla hojmärken.
Stämmer riktigt,
Sen vet man inte om dem ens slår igenom i sverige med sina mc (man undviker oftast kinatillverkat), och det känns lite tråkigt om man köper en helt ny som rasar i andrahandsvärde när man vill byta upp sig tyvärr.
 

Klockvmo

Cartier
2-Faktor
Både Yamaha & Honda används flitigt av körskolor m.fl så satsa på en sådan, för att ta kortet med. Köp sedan drömhojen baserat på utseende osv. Många inkl mig själv som direkt gått på drömhojen och det är kanske inte alltid optimalt för att köra upp med. :) Bägge håller sitt andrahandsvärde bra så du lär få pengarna tillbaks.
Drog med min Street Bob till första övningskörningen, lågfartskörningen med 14" häng var inte smidigt. Så, blev att hyra hoj via körskolan resterande tills kortet var i hamn. Så, håller med dig 😁!
 

MrJL

Omega
2-Faktor
Idag skickade man in körkortsansökan för mc, nu börjar man kika på lite hojar.

Skulle görna vilja få tips o råd.. ute efter naked bikes.

Dessa är dem jag hittills kilat på och fastnat för, både prismässigt och som första hoj.

Yamaha mt 07
Honda cb650r
Cfmoto 700 cl-x heritage (denna gillar jag mest rent estetiskt)

Någon som kan komma med hjälpsamma tips kanske.
832BF5AE-48A2-46B8-90F2-F45B586798C6.jpeg
5558B6B0-155B-478B-96B3-F75854401BDA.jpeg
44A838E4-7349-4B92-8DB9-5613F1AE7D8A.jpeg

En hoj de flesta gillar är Triumph Street triple.
Den har funnits några år nu och har vunnit de flesta tester. Nu är den ännu mer raffinerad och tydligen väldigt rolig:

street-triple-765-r-step-carousel-1-1410x793.jpg


Det finns många begagnade också så du lär kunna hitta en runt din budget.
 

Gabriel90

Panerai
En hoj de flesta gillar är Triumph Street triple.
Den har funnits några år nu och har vunnit de flesta tester. Nu är den ännu mer raffinerad och tydligen väldigt rolig:

street-triple-765-r-step-carousel-1-1410x793.jpg


Det finns många begagnade också så du lär kunna hitta en runt din budget.
Kollat på denna mc också, gillade den starkt men priset var lite över budget just nu..
Tanken är att köpa en mc som är lätt begagnad, vi får se vad valet landar i till slut, mycket nytt som dyker upp hela tiden
:D
 

RobinW

Cartier
2-Faktor
Jag kan nu meddela att @yonsson svartpilen låter härligt när han drar på. Men min blygsamhet förbjuder mig att skriva om hur många filer han kör över på tvären när han kommer ut på 70-väg och tröttnat på alla bilarna...

😀

Själv körde jag som vanligt som en svärmorsdröm eftersom vi (jag och sonen) var på väg till hans risk2.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Jag kan nu meddela att @yonsson svartpilen låter härligt när han drar på. Men min blygsamhet förbjuder mig att skriva om hur många filer han kör över på tvären när han kommer ut på 70-väg och tröttnat på alla bilarna...

😀

Själv körde jag som vanligt som en svärmorsdröm eftersom vi (jag och sonen) var på väg till hans risk2.
Bra start på dagen när man 07:30 blir ikappkörd av någon på hoj som man vet vem det är 😃. Hoppas det gick bra för sonen.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Jag hade hellre köpt em lätt beg Honda eller MT07 isf en ny Kinahoj.
En fyrcylindrig motor känns mer premium, men kräver en mer aktiv aktiv körstil och flitigt användande av växelspaken eftersom det skiljer mycket i effekt beroende på varvtal. Men när man lärt sig behärska koppling och växelspak är en sådan motor mycket roligare att köra, och belöningen man får av att varva ur motorn blir lätt beroendeframkallande. 😄
Det där är ju väldigt personligt. Jag tycker (hittills) ju färre cylindrar ju roligare.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
jag har inte provkört en enda hoj innan köp :bag:
Jag har provkört alla mina innan köp men bara typ 15-20min. Erfarenhet ger väl bättre förutsättningar för att veta vad man vill ha än provkörning. Har man ägt någon hoj så kan man gissa sig fram till vad man vill ha. Sedan är det mest en passformfråga.
 

MrJL

Omega
2-Faktor
Bra pris!
Får nog kika lite närmare på dem, tack
Kolla försäkringen på de olika årgångarna, för det var typ den mest sålda hojen för några år sedan = fler olyckor och högre premie.
Det var så galet när jag kollade så storebror Speed triple var billigare... Men just 675-motorn är nog mycket billigare än 765 som är den nyare med runt 120 hästar.
 

Gabriel90

Panerai
Kolla försäkringen på de olika årgångarna, för det var typ den mest sålda hojen för några år sedan = fler olyckor och högre premie.
Det var så galet när jag kollade så storebror Speed triple var billigare... Men just 675-motorn är nog mycket billigare än 765 som är den nyare med runt 120 hästar.
jusste, det hade jag inte tänkt på faktiskt.
Får kolla vad dem hamnar på i mitt namn.
 
Topp