• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Stora MC-tråden.

Chrisse

Patek
2-Faktor
Vad blir det istället? :p
Hämtar först nästa vecka, så får bli en produktbilder från där jag beställde slip-on.

Blir lite annan karaktär i motorn minst sagt ☺️

IMG_1911.jpeg
 

minken

Omega
Behöver lite input.. ska man gå på Alpinestars skinn eller Knox Urbane. Det är inte jättestor prisskillnad med nuvarande kampanjer.



Eller


Är de lika säkra?
 

Chrisse

Patek
2-Faktor
Satte ihop en fortsättning på min tidigare video:

CR-T låter helt klart bäst, men risk för att bli döv... Akran är lite för tyst men nya SC1-R verkar låta som en blandning mellan bägge.

Du tog bort DB-killern i SC1-R?? Slipade du bort skruven "inifrån" eller har du borrat hål i end-cap för att komma åt bulthuvudet??
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Jag tycker alltid det är intressant att läsa en designers perspektiv. Här är designern på Kisla som svarar på frågor om processen relaterade till 801. Ligger uppe i 24hrs.
 

MrJL

Omega
2-Faktor
Du tog bort DB-killern i SC1-R?? Slipade du bort skruven "inifrån" eller har du borrat hål i end-cap för att komma åt bulthuvudet??
Jag tog bort den direkt. Skruvade inifrån.

Någon som kör med Airbag väst?
Är inne på en Helite men pendlar lite mellan elektronisk eller manuell..
Jag gör det, jag skulle undvika de manuella som sitter med en vajer.
Dainese är riktigt smidiga. Den i stället aktiveras när man knäpper upptill vilket är väldigt enkelt.
Min kompis kör Alpinestars modell och gillar den, men han tycker att den är för varm. Den har ingen ventilation vid bröstet vilket blir väldigt varmt på sommaren.

Daineses nuvarande måste du skicka in för reparation om den löser ut och det kostade runt 250€ tidigare. Och tog ca 2-3 veckor.

RSTs airbag är "billiga" men kostar ungefär 1000:- per år istället.
Du kan använda den 3-4 gånger och fixa den själv om den har löst ut.

Jag köpte detta ställ som jag ska testa i år:
RST V4.1 Evo Airbag Skinnställ Svart/Vit (onebike.se)
Skönt skinn, blandning mellan känguru och nöt, väldigt lätt jämfört med andra ställ.

Jag kraschade med mitt Dainese D-air skinnställ och bröt det mesta men nacken klarade sig så där gjorde airbagen sitt jobb.
Däremot skadade jag ryggen och fick flera frakturer men hade jag inte haft airbagen så hade det antagligen gått mycket sämre.
 

NickL

KS Explorers Club
2-Faktor
Jag tog bort den direkt. Skruvade inifrån.


Jag gör det, jag skulle undvika de manuella som sitter med en vajer.
Dainese är riktigt smidiga. Den i stället aktiveras när man knäpper upptill vilket är väldigt enkelt.
Min kompis kör Alpinestars modell och gillar den, men han tycker att den är för varm. Den har ingen ventilation vid bröstet vilket blir väldigt varmt på sommaren.

Daineses nuvarande måste du skicka in för reparation om den löser ut och det kostade runt 250€ tidigare. Och tog ca 2-3 veckor.

RSTs airbag är "billiga" men kostar ungefär 1000:- per år istället.
Du kan använda den 3-4 gånger och fixa den själv om den har löst ut.

Jag köpte detta ställ som jag ska testa i år:
RST V4.1 Evo Airbag Skinnställ Svart/Vit (onebike.se)
Skönt skinn, blandning mellan känguru och nöt, väldigt lätt jämfört med andra ställ.

Jag kraschade med mitt Dainese D-air skinnställ och bröt det mesta men nacken klarade sig så där gjorde airbagen sitt jobb.
Däremot skadade jag ryggen och fick flera frakturer men hade jag inte haft airbagen så hade det antagligen gått mycket sämre.
Kravet är tyvärr att kunna ha den över sommarjacka, typ Knox.
Abbonnemang och att skicka in västen orkar jag heller inte med.
En fördel med Helite är också att den har inbyggt level 2 skydd utanpå airbagen.
 

MrJL

Omega
2-Faktor
Den har tyvärr inget level 2 skydd i ryggen, vilket är dumt om den mot förmodan inte skulle lösa ut.
Kanske får köra på elektronisk ändå då :)
Den löser väl ut över 30km/h? Man kan ju inte skydda sig mot allt.
Man har ju klarat sig i alla år utan airbag fram till nu.
Men när möjligheten finns att skydda sig extra, utan något som egentligen stör så gör jag gärna det, men jag har ju också upplevt konsekvenserna av en rejäl krasch med airbag (några mindre utan).
Det komiska är att när man är ute i Europa så kör ju folk i shorts och flipflops..
 

NickL

KS Explorers Club
2-Faktor
Den löser väl ut över 30km/h? Man kan ju inte skydda sig mot allt.
Man har ju klarat sig i alla år utan airbag fram till nu.
Men när möjligheten finns att skydda sig extra, utan något som egentligen stör så gör jag gärna det, men jag har ju också upplevt konsekvenserna av en rejäl krasch med airbag (några mindre utan).
Det komiska är att när man är ute i Europa så kör ju folk i shorts och flipflops..
I bästa fall gör de ju det, men skulle inte räkna kallt med det när elektronik är inblandat.
Vet att de tryckte väldigt hårt under utbildningen vilken skillnad en bra airbag gör.
Finns ju många kassa aribags också så man ska nog inte dra alla över en kant. En väldigt viktig punkt är tydligen att de immobiliserar huvudet, vilket inte alla gör.

Eftersom man inte kör glidare eller laglig fart vill man ju ha bästa förutsättningarna att klara sig så bra som möjligt i en eventuell krash.
 

MrJL

Omega
2-Faktor
I bästa fall gör de ju det, men skulle inte räkna kallt med det när elektronik är inblandat.
Vet att de tryckte väldigt hårt under utbildningen vilken skillnad en bra airbag gör.
Finns ju många kassa aribags också så man ska nog inte dra alla över en kant. En väldigt viktig punkt är tydligen att de immobiliserar huvudet, vilket inte alla gör.

Eftersom man inte kör glidare eller laglig fart vill man ju ha bästa förutsättningarna att klara sig så bra som möjligt i en eventuell krash.
Jag tror inte att du ska överanalysera det.
De som inte har vajer är ju väldigt avancerade med tusentals mätningar per sekund och det är kopplat till gps, hastighet osv.
Jag har inte hört någon som har haft strul med dom att de inte har löst ut, eller har löst ut vid fel tillfälle.
Men det finns säkert om man letar.

De manuella med vajer är jobbiga för att de har extra vajer som behövs för att du ska kunna röra dig på hojen utan att den löser ut.
Oftast sitter den bak vid kutsen (kanske finns nyare nu som jag har missat). Så ska du stanna vid kiosken och ska köpa en glass, svettig, stressad och vill verkligen äta glassen och glömmer vajern.... Då blåser den upp sig framför alla damerna som sitter och kollar på dig för att din hoj är så snygg och låter så bra :D

Det kan ju också hända att man gör en lowsider i en kurva och håller sig kvar i styret och tex sitter fast med benet under hojen. Då löser den inte ut.


Sensorerna i tex Dainese, Alpinestars, in&motion gör inte det för de vet att du står still.
Skärmavbild 2024-04-06 kl. 12.22.39.png
 
Senast ändrad:

par

Patek
2-Faktor
Premiär och 5 mil i solen idag.

IMG_4284.jpeg


Hayabusan är helt otrolig till att skapa konversationer på ett sätt jag aldrig upplevt. Man får tummar upp från alla möjliga och det är omöjligt att stanna någonstans utan att folk börjar prata.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Premiär och 5 mil i solen idag.

IMG_4284.jpeg


Hayabusan är helt otrolig till att skapa konversationer på ett sätt jag aldrig upplevt. Man får tummar upp från alla möjliga och det är omöjligt att stanna någonstans utan att folk börjar prata.
Som att äga en A2 Husqvarna alltså… 😂
 
Topp