• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Stora MC-tråden.

snoozarn

Patek
2-Faktor
20 mil idag, dags att byta bakdäck. :)

IMG_20200718_170027.jpg
 

Anders Forsberg

Audemars
2-Faktor
2094EE43-4924-4E71-A4E4-926A430D3899.jpeg


Hej Bullen...

Jag har åkt påsar med skit som går bättre än vad Vmaxen gjorde idag.
Blir inte riktigt klok på var jag ska börja rota, så jag skriver av mig lite här.

- Startar hojen som lätt hoppar igång (Cteken visar rött efter att den stått nån vecka utan underhållsladdning). Så fort den är igång så lyser indikatorn grönt istället.

- Backar ut ur garaget och ska ha i ettan. Så fort jag trycker ner kopplingen så bara tvärdör den.
”Nollar” nyckeln och försöker få igång den igen. Ingenting.
Testar samma igen. Svaga klick från startmotorn. Kollar batteriindikatorn som visar grönt.
Testar nolla igen. Knäpptyst.
Igen. Tydligare klick från startmotorn - tänder ej.
Igen. Svaga klick.
Justerar choken lite upp och ner ”bara för att”. Nollar och testar igen. Hoppar igång lätt.

Kör några kilometer innan jag kommer till mitt första riktiga stopp. Inför korsningen så tvärdör hojen när jag frikopplar mellan tvåan och ettan.
Samma visa som ovan när jag ska försöka få igång.

Kör en bit till och noterar att blinkersindikatorn blinkar lite ojämnt och ibland slocknar helt.
Varvmätaren studsar också ganska mycket upp och ner.

Efter ytterligare en bit körning (och ett till ofrivilligt stopp i en korsning) så märker jag att cykeln går rejält ojämnt vid jämn gas. När jag glider sakta genom ett samhälle blir det närmast ett komiskt studsande.

Tar mig hemåt med en rejält haltande körning. Noterar också att motorns temperatur verkar gå nedåt. Men det var tydligen högst tillfälligt för nån sekund senare är den tillbaka uppe igen.

Precis hemma så drabbas jag av ett stopp till.

Svarar delvis mig själv...
I och med alla knasiga indikatorer och lite halvsketchy startmotor så antar jag att vi pratar något slags elektriskt bekymmer?
Batteriet är skitnytt och var svindyrt, så det är nog inte skurken. Spänningsregulatorn bytte jag förförra sommaren eftersom den inte laddade som den skulle.
Såååe... Jordfel?

Hade det även framkallat den knaggliga gången på jämngas?
 

daniel svensson

Audemars
2-Faktor
Jordfel låter som ett bra första försök, har du brytare på stödet så att hojen bara går när stödet är uppe?
På min R1 så hade kabelhärvan till motorn legat emot kylfläkten o skavt av en kabel så att startspärren hoppade i vid körning .
Mät upp batteriet så att det ger rätt startström, kan visa 12v men tappa A vid belastning.
Ryckig gång- dålig/gammal bensin, bytt filter?

2094EE43-4924-4E71-A4E4-926A430D3899.jpeg


Hej Bullen...

Jag har åkt påsar med skit som går bättre än vad Vmaxen gjorde idag.
Blir inte riktigt klok på var jag ska börja rota, så jag skriver av mig lite här.

- Startar hojen som lätt hoppar igång (Cteken visar rött efter att den stått nån vecka utan underhållsladdning). Så fort den är igång så lyser indikatorn grönt istället.

- Backar ut ur garaget och ska ha i ettan. Så fort jag trycker ner kopplingen så bara tvärdör den.
”Nollar” nyckeln och försöker få igång den igen. Ingenting.
Testar samma igen. Svaga klick från startmotorn. Kollar batteriindikatorn som visar grönt.
Testar nolla igen. Knäpptyst.
Igen. Tydligare klick från startmotorn - tänder ej.
Igen. Svaga klick.
Justerar choken lite upp och ner ”bara för att”. Nollar och testar igen. Hoppar igång lätt.

Kör några kilometer innan jag kommer till mitt första riktiga stopp. Inför korsningen så tvärdör hojen när jag frikopplar mellan tvåan och ettan.
Samma visa som ovan när jag ska försöka få igång.

Kör en bit till och noterar att blinkersindikatorn blinkar lite ojämnt och ibland slocknar helt.
Varvmätaren studsar också ganska mycket upp och ner.

Efter ytterligare en bit körning (och ett till ofrivilligt stopp i en korsning) så märker jag att cykeln går rejält ojämnt vid jämn gas. När jag glider sakta genom ett samhälle blir det närmast ett komiskt studsande.

Tar mig hemåt med en rejält haltande körning. Noterar också att motorns temperatur verkar gå nedåt. Men det var tydligen högst tillfälligt för nån sekund senare är den tillbaka uppe igen.

Precis hemma så drabbas jag av ett stopp till.

Svarar delvis mig själv...
I och med alla knasiga indikatorer och lite halvsketchy startmotor så antar jag att vi pratar något slags elektriskt bekymmer?
Batteriet är skitnytt och var svindyrt, så det är nog inte skurken. Spänningsregulatorn bytte jag förförra sommaren eftersom den inte laddade som den skulle.
Såååe... Jordfel?

Hade det även framkallat den knaggliga gången på jämngas?
 

Anders Forsberg

Audemars
2-Faktor
Jordfel låter som ett bra första försök, har du brytare på stödet så att hojen bara går när stödet är uppe?
På min R1 så hade kabelhärvan till motorn legat emot kylfläkten o skavt av en kabel så att startspärren hoppade i vid körning .
Mät upp batteriet så att det ger rätt startström, kan visa 12v men tappa A vid belastning.
Ryckig gång- dålig/gammal bensin, bytt filter?
Tack! :)

Filter bytt för lite drygt ett år sedan (d.v.s. färre än hundra mil sedan), så det bör inte vara det som spökar.

Däremot så tror jag att du kan ha en poäng med säkerhetsbrytaren för stödet.
Det är nämligen exakt så den uppför sig. Den dör liksom inte för att motorn inte kan hålla uppe varv, utan den dör knall och fall.

När jag köpte så var brytaren bortkopplad och jag förutsatte då att själva brytaren var kass.
Mer för att jag ville ha det original och fungerande än att jag verkligen känner ett behov av brytaren så köpte jag en ny och bytte ut.

Har funkat klanderfritt fram till nu, men det kan ju mycket väl vara någonting på väg till brytaren som strulade, som att det faktiskt var själva brytaren.

Tror att jag får dubbelkolla lite kablar nån dag.
Hoppigheten känns som att det beror på något helt annat, men också lite skumt att allting kommer samtidigt.
 

Goflorp

Cartier
MC GPS, vad kör ni på?
Jag funderar på att slå till på en TomTom Rider 550, någon som har erfarenhet av den?

450_1.jpg

Sålde åbäket som BMW själv spikar dit; Garmin nånting, stor fet låda som BMW's klubb ordnar KURS i hur man sköter.
Detta tillsammans med ett program (?) i datorn som är klart undermåligt på PC/Windows och horribelt kasst (sämre än GAIS) på Mac.
tröttnade på den då den i vartenda moment kändes mer som den jobbade MOT mig än med mig.
Sålde den för sex lök till en som inte visste vad som väntade...

åkte till Netonnet och köpte en TomTom Rider 550 för 3500:-.
fyra hål i plexit och en kabel dragen, klart. Första säsongen körde jag utan kabeln - den går sex timmar på batteri.
En dröm jobba med. Tar med mig en andoidplatta och loggar på TomToms websida, gör ruttplaneringoch den överförs lätt till GPS:en.
Hela prylen jobbar MED mig istället för skrotet från Garmin.

Lyckats övertyga flera BMW-ägare att de kan ta av hållaren och sälja den förbannade Garmin-GPS:en.
Ingen av dem har ångrat det.
 

Eidolon

Omega
Tack! :)

Filter bytt för lite drygt ett år sedan (d.v.s. färre än hundra mil sedan), så det bör inte vara det som spökar.

Däremot så tror jag att du kan ha en poäng med säkerhetsbrytaren för stödet.
Det är nämligen exakt så den uppför sig. Den dör liksom inte för att motorn inte kan hålla uppe varv, utan den dör knall och fall.

När jag köpte så var brytaren bortkopplad och jag förutsatte då att själva brytaren var kass.
Mer för att jag ville ha det original och fungerande än att jag verkligen känner ett behov av brytaren så köpte jag en ny och bytte ut.

Har funkat klanderfritt fram till nu, men det kan ju mycket väl vara någonting på väg till brytaren som strulade, som att det faktiskt var själva brytaren.

Tror att jag får dubbelkolla lite kablar nån dag.
Hoppigheten känns som att det beror på något helt annat, men också lite skumt att allting kommer samtidigt.

Jag gissar också på elfel. Dubbelkolla först och främst anslutningen till polerna på batteriet så att dessa sitter ordentligt. Följ sedan jordkabeln från batteriet och kontrollera anslutningen mot ramen - om nödvändigt, lossa och slipa fram ren metall, då detta område kan ärga.

Har du m h a multimeter mätt batteriets laddning med motorn igång? Även med ny laddningsregulator för ett par år sedan så kan den ha packat ihop igen.
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Nu har gubb-racern sålt till förmån för en riktig gubb-moppe...
Yamaha T-Max 530 ersätts med en Vespa GTS 300
IMG_5010.jpg

Till T-Max:en var ju G-Shock given...
IMG_4919[21552].jpg

Nu är frågan vad man ska ha för klocka till Vespan?
ST.jpg

Om någon har några kul förslag är jag sugen på att få tips. Italienskt? Retrodesign?
 

r9t

Omega
2-Faktor
Nu har gubb-racern sålt till förmån för en riktig gubb-moppe...
Yamaha T-Max 530 ersätts med en Vespa GTS 300
IMG_5010.jpg

Till T-Max:en var ju G-Shock given...
IMG_4919[21552].jpg

Nu är frågan vad man ska ha för klocka till Vespan?
ST.jpg

Om någon har några kul förslag är jag sugen på att få tips. Italienskt? Retrodesign?
Gts:en är riktigt fin. En Panerai passar fint till den;)
 

Moorflax

Patek
2-Faktor
Nu har gubb-racern sålt till förmån för en riktig gubb-moppe...
Yamaha T-Max 530 ersätts med en Vespa GTS 300
IMG_5010.jpg

Till T-Max:en var ju G-Shock given...
IMG_4919[21552].jpg

Nu är frågan vad man ska ha för klocka till Vespan?
ST.jpg

Om någon har några kul förslag är jag sugen på att få tips. Italienskt? Retrodesign?
Har ingen tanke om vilken klocka som passar, men Vespa är alltid rätt!
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Har ingen tanke om vilken klocka som passar, men Vespa är alltid rätt!
Har alltid gillat designen :) Ingen raket direkt, men syftet är snarare att ha ett stads/shoppingfordon. T-Max:en var en sportig touring scooter som var riktigt rolig. Helt otippat var är den också billigare att försäkra än Vespan!? Yamaha med 46hp vs Vespans >20hp 1800kr/hel/helår vs 2500kr/hel/helår
 

N.M.O

Cartier
2-Faktor
Har vi någon i tråden som kör en KTM 890 Duke R och vill dela med sig av livet med den? Åkte till bike I Trollhättan för att provköra lätta adventurehojar men jag är helt enkelt inte redo för den upplevelsen. Passade på att köra 890 också och suget är ju enormt!
 

mlundstrom

Cartier
2-Faktor
Nu har gubb-racern sålt till förmån för en riktig gubb-moppe...
Yamaha T-Max 530 ersätts med en Vespa GTS 300
IMG_5010.jpg

Till T-Max:en var ju G-Shock given...
IMG_4919[21552].jpg

Nu är frågan vad man ska ha för klocka till Vespan?
ST.jpg

Om någon har några kul förslag är jag sugen på att få tips. Italienskt? Retrodesign?
Vespa och Panerai har ju en naturlig koppling kan jag tycka.
 

Thunell

Panerai
2-Faktor
Hemma efter drygt 130 mil fördelat på 3 dagar. Det är något härligt att bara åka små slingriga vägar och sova i tält om kvällen.

Nästa gång jag åker på en tripp blir det sidoväskor och skippar ryggsäcken. Blir jobbigt för rygg och nacke i längden. Edit: och en SKÖNT liggunderlag :pirate:

Image-01.jpeg

20200720_194742.jpg

20200720_091118.jpg

Breakfast for champs...
 
Senast ändrad:

D.B

Cartier
2-Faktor
Svängde förbi lokala mc handlarn å tänkte köpa packningar till avgassystemet ( den mellan avgas å cylinder ) på min victory octane.
MEN kostade 350 :- styck :wideyed::wideyed: alltså 700 spänn för 2.
Brukar de va så dyra, höll på å trilla baklänges.
Blev inget köp, måste ju gå å hitta billigare, nån som vet något ställe ?
 
Senast ändrad:

par

Patek
2-Faktor
Tänkte svänga förbi lokala mc handlarn å köpa packningar till avgassystemet ( den mellan avgas å cylinder ) på min victory octane.
MEN kostade 350 :- styck :wideyed::wideyed: alltså 700 spänn för 2.
Brukar de va så dyra, höll på å trilla baklänges.
Blev inget köp, måste ju gå å hitta billigare, nån som vet något ställe ?
Köpte nyligen packning till avgas-HD, inte just den men snarlik packning. 500 spänn
 

Bjoerlin76

Audemars
2-Faktor
Hemma efter drygt 130 mil fördelat på 3 dagar. Det är något härligt att bara åka små slingriga vägar och sova i tält om kvällen.

Nästa gång jag åker på en tripp blir det sidoväskor och skippar ryggsäcken. Blir jobbigt för rygg och nacke i längden. Edit: och en SKÖNT liggunderlag :pirate:

Image-01.jpeg

20200720_194742.jpg

20200720_091118.jpg

Breakfast for champs...
Underbart!
 

Anders Forsberg

Audemars
2-Faktor
Jag gissar också på elfel. Dubbelkolla först och främst anslutningen till polerna på batteriet så att dessa sitter ordentligt. Följ sedan jordkabeln från batteriet och kontrollera anslutningen mot ramen - om nödvändigt, lossa och slipa fram ren metall, då detta område kan ärga.

Har du m h a multimeter mätt batteriets laddning med motorn igång? Även med ny laddningsregulator för ett par år sedan så kan den ha packat ihop igen.

Polerna sitter som de ska.
Hittar inte heller någonting som såg uppenbart konstigt ut med jordpunkten - ren metall och bra anslutning.

Gällande hoppigheten så såg däremot tändmodulen lite skum ut
Den högra av dem (sett bakifrån) är nämligen sprucken. Vet ej om det varit så tidigare, eller om det är någonting som kommit på senare tid.
Kan det påverka?

CF2EA78F-14F6-477F-8C09-C0637FA4822E.jpeg


6B8C4E15-90CC-4DB5-9DAA-0376A4D23464.jpeg
 

daniel svensson

Audemars
2-Faktor
Bara att byta. Har du kollat på kontakten till stödet också?


Polerna sitter som de ska.
Hittar inte heller någonting som såg uppenbart konstigt ut med jordpunkten - ren metall och bra anslutning.

Gällande hoppigheten så såg däremot tändmodulen lite skum ut
Den högra av dem (sett bakifrån) är nämligen sprucken. Vet ej om det varit så tidigare, eller om det är någonting som kommit på senare tid.
Kan det påverka?

CF2EA78F-14F6-477F-8C09-C0637FA4822E.jpeg


6B8C4E15-90CC-4DB5-9DAA-0376A4D23464.jpeg
 

Goflorp

Cartier
Hemma efter drygt 130 mil fördelat på 3 dagar. Det är något härligt att bara åka små slingriga vägar och sova i tält om kvällen.

Nästa gång jag åker på en tripp blir det sidoväskor och skippar ryggsäcken. Blir jobbigt för rygg och nacke i längden. Edit: och en SKÖNT liggunderlag :pirate:

Image-01.jpeg

20200720_194742.jpg

20200720_091118.jpg

Breakfast for champs...

Påminner om "Spansk Frukost" : Svart kaffe, Wienerbrödsdeg-macka med 1 tums lager med Nutella på och en Gitanes mellan fingrarna. Ätes gående till busshållplatsen....
 
Topp