• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Stora MC-tråden.

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Någon som handlat från louise.se? Priserna är så oslagbara att man tänker är det för bra för att vara sant så är det nog så. Hjälmarna ligger upp till 2000 kr under priserna i Sverige så är det bra pris eller en hund begraven?

Jag har köpt massvis därifrån, fast inte via .se hemsidan utan från originalsidan. Alltid gått bra men det var några år sedan.
 

Josa

Omega
2-Faktor
Då blir det nog ett köp! Återkommer med mitt betyg. Sugen på en ntegralhjälm från Hedon också. En sportig retro och en tyst går åt. Stör mig bara på att namnet påminner om heroin. Dessutom blir jag inte klok på min storlek. Ska ha medium i de flesta hjälmar men large när det kommer till Hedon. Skarven går vid 56-57 för medium och 58 för large. Jag har 57,5 cm. Känns som det blir fel vilken jag än väljer.

Är du Stockholmsbaserad så harOccasional Rider Hedon så du kan testa, eller hade senast jag var där förra året
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
KNWRACER3_53a15f01-5efe-4ad1-93cc-23175962daaf_1100x.png
Då blir det nog ett köp! Återkommer med mitt betyg. Sugen på en ntegralhjälm från Hedon också. En sportig retro och en tyst går åt. Stör mig bara på att namnet påminner om heroin. Dessutom blir jag inte klok på min storlek. Ska ha medium i de flesta hjälmar men large när det kommer till Hedon. Skarven går vid 56-57 för medium och 58 för large. Jag har 57,5 cm. Känns som det blir fel vilken jag än väljer.


Ser ut som en legohjälm med gult glas 😂
Varför är de så sjukt dyra?

Kollat på Shoei Glamster? Lite samma stuk men billigare. Känns väl halvbilliga IRL men snygga.
 
Senast ändrad:

Scipio

Patek
2-Faktor
Kvaliten och känslan på de där rackarna är vansinnig. Den känns väldigt bra när man provar den :)
Ser ut som en legohjälm med gult glas 😂
Varför är de så sjukt dyra?

Kollat på Shoei Glamster? Lite samma stuk men billigare. Känns väl halvbilliga IRL men snygga.
Jag fick ett pris på 7995 kr. Andra hjälmar jag tittat på kostar 6000-7000 kr så inte såååå stor skillnad. Det jag förlorar är den nya certifieringen ECE 22:06 men det verkar säljas många med den äldre certifieringen bland andra märken så som Arai, Shoei, HJF. Glamster provade jag och den satt skönt, men reagerar att så många användare klagar över olidligt högt brus, trots reklamen som säger att de är testade i vindtunnel för att få dem tysta. Hedon tror jag är en av de tystaste hjälmarna på marknaden och då är det värt 995 kr mer för en hjälm som håller i minst 5 år. Det är bara när man köper som man funderar över kostnaden, sen tänker man mest på hur man upplever det man köper. Det gula visiret är bara 1 av 8 färger och ska nog ses som en reklambild. Det transparenta visiret sitter på vid köp, sen får man med en färg till om man anmäler sig till deras nyhetsbrev.
 
Senast ändrad:

Scipio

Patek
2-Faktor
Är du Stockholmsbaserad så harOccasional Rider Hedon så du kan testa, eller hade senast jag var där förra året
De har slutat med Hedon. Jag var där och frågade men de har bara en small kvar. Annars hade jag absolut köpt av dem. Det innebär att det inte finns någon ÅF för Hedon i Sverige längre. 🥲
 
Senast ändrad:

MrJL

Omega
2-Faktor
Då blir det nog ett köp! Återkommer med mitt betyg. Sugen på en ntegralhjälm från Hedon också. En sportig retro och en tyst går åt. Stör mig bara på att namnet påminner om heroin. Dessutom blir jag inte klok på min storlek. Ska ha medium i de flesta hjälmar men large när det kommer till Hedon. Skarven går vid 56-57 för medium och 58 för large. Jag har 57,5 cm. Känns som det blir fel vilken jag än väljer.


Du behöver testa för att se vad som passar, och även låta den sitta på huvudet ett tag för att känna om den trycker.
Admin får ta bort om det inte är ok, men jag la precis upp en ny hjälm på facebook marketplace som kanske passar dig i smaken, och storleken verkar vara typ samma:

1709821218745.png
 

Scipio

Patek
2-Faktor
Du behöver testa för att se vad som passar, och även låta den sitta på huvudet ett tag för att känna om den trycker.
Admin får ta bort om det inte är ok, men jag la precis upp en ny hjälm på facebook marketplace som kanske passar dig i smaken, och storleken verkar vara typ samma:

1709821218745.png
Den är för liten för mitt huvud. Jag har inte provat någon AGL än. Just nu har jag en X-lite som sitter bra med tanke på huvudformen men den är small så den blir för liten för längre turer. På Gillinge funkade den men då satt den på max 15 minuter i taget. Jag måste ha en ny hjälm som klarar högre farter utan att fara omkring och den ska dessutom vara så tyst som möjligt.
 

MrJL

Omega
2-Faktor
Den är för liten för mitt huvud. Jag har inte provat någon AGL än. Just nu har jag en X-lite som sitter bra med tanke på huvudformen men den är small så den blir för liten för längre turer. På Gillinge funkade den men då satt den på max 15 minuter i taget. Jag måste ha en ny hjälm som klarar högre farter utan att fara omkring och den ska dessutom vara så tyst som möjligt.

Ok, jag fick inte heller X-lite (803RS) att passa mig. Kuddarna var för stora så det kändes för tight överallt.
Är du ute efter tysta old-school-hjälmar så är det rätt svårt att hitta eftersom de är gjorda för design framför funktion.

Du har nästan alla hjälmar som finns testade på denna youtube, både med temperatur, ljud och andra funktioner:

Retro:
 

Scipio

Patek
2-Faktor
Ok, jag fick inte heller X-lite (803RS) att passa mig. Kuddarna var för stora så det kändes för tight överallt.
Är du ute efter tysta old-school-hjälmar så är det rätt svårt att hitta eftersom de är gjorda för design framför funktion.

Du har nästan alla hjälmar som finns testade på denna youtube, både med temperatur, ljud och andra funktioner:

Retro:
Precis, funktion kommer långt före design. Tack, jag ska kolla. Tänk att det var så svårt att köpa en bra hjälm. Den här old school-hjälmen har väldigt många nöjda användare konstigt nog kanske? Många gånger är det prislappen som säger vad man får men inte alltid.

Jag ska bara leta upp en bild så jag återkommer 😀

Nu så, en bild på shoei retro som verkar gillas.

IMG_1544.jpeg
 

Oliver

Cartier
2-Faktor
Enligt youtube-proffsen verkar Scorpion ha en del bra och tysta hjälmar. Någon som har erfarenhet från varumärket?

Sitter och överväger en Scorpion ADF9000 men avvaktar tills nya Airoh Commander 2 kommer till butikern :)

Bilder är alltid roliga.
IMG_8131.jpeg
IMG_8132.jpeg
 

daniel svensson

Audemars
2-Faktor
Hjälmarna funkar olika på olika hojar också, min shoei nxr är bra på duccen och vitpilen men på en "vanlig" hoj med upprätt körställning så är den inget vidare,
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Precis, funktion kommer långt före design. Tack, jag ska kolla. Tänk att det var så svårt att köpa en bra hjälm. Den här old school-hjälmen har väldigt många nöjda användare konstigt nog kanske? Många gånger är det prislappen som säger vad man får men inte alltid.

Jag ska bara leta upp en bild så jag återkommer 😀

Nu så, en bild på shoei retro som verkar gillas.

IMG_1544.jpeg
Den där sluter inte tätt och är tunn, den kommer alltså inte vara tyst. Köp proppar för mc-åka redan för att säkra upp. Då slipper du vindljus men hör annat. Har inte lyckats hitta en enda hjälm som är OK på upprätt hoj utan kåpa och utan proppar.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Enligt youtube-proffsen verkar Scorpion ha en del bra och tysta hjälmar. Någon som har erfarenhet från varumärket?

Sitter och överväger en Scorpion ADF9000 men avvaktar tills nya Airoh Commander 2 kommer till butikern :)

Bilder är alltid roliga.
IMG_8131.jpeg
IMG_8132.jpeg
Bara kolla så inre glaset går att ta ner långt. Jävligt irriterande att behöva se kanten på det glaset, vilket man gör i vissa hjälmar.
 
Senast ändrad:

Becs9310

Omega
2-Faktor
Enligt youtube-proffsen verkar Scorpion ha en del bra och tysta hjälmar. Någon som har erfarenhet från varumärket?

Sitter och överväger en Scorpion ADF9000 men avvaktar tills nya Airoh Commander 2 kommer till butikern :)

Bilder är alltid roliga.
IMG_8131.jpeg
IMG_8132.jpeg

Jag har en Exo-1400 Carbon, men den är ny för säsongen så vet ej hur den är ute i fält 😁

Flickvännen har en Exo-520 men hon har inte haft någon annan när hon kört hoj o jag har inte provat den under färd 😄
 

MrJL

Omega
2-Faktor
Precis, funktion kommer långt före design. Tack, jag ska kolla. Tänk att det var så svårt att köpa en bra hjälm. Den här old school-hjälmen har väldigt många nöjda användare konstigt nog kanske? Många gånger är det prislappen som säger vad man får men inte alltid.

Jag ska bara leta upp en bild så jag återkommer 😀

Nu så, en bild på shoei retro som verkar gillas.

IMG_1544.jpeg
Jag tycker att det är jättesvårt att hitta rätt hjälm.
Därför har jag 7st hemma som är oanvända typ :D
Det är svårt att få en tyst hjälm att vara snygg och säker. Om du kör hoj och sitter upp så är det bästa typ sport/touring-hjälmar bäst.
Racehjälmar tex är bäst när man ligger på tanken i 300. Och är väldigt högljudda.

Den absolut skönaste och tystaste hjälmen jag har testat på sista tiden (och äger) är:
airohhjalmgp550svenomsvart.jpg

Airoh GP550S

Förvånansvärt billig och finns i massa färger och grafiker.
Enda jag inte gillar är att visir-funktionen är lite billig. Och att det inte är 100% stängt i stängt läge.

Köpte en Shoei X-SPR Pro som jag använde slutet av säsongen. Den funkar bra även på nakenhoj och är stabil även i +250 om man gillar sånt.
Däremot så är den ganska högljudd jämfört med GP550S så öronproppar är ett krav men det kör jag med ändå. Men den kostar 3-4 gånger mer än Airoh.
 

herr_raev

Omega
2-Faktor
Precis, funktion kommer långt före design. Tack, jag ska kolla. Tänk att det var så svårt att köpa en bra hjälm. Den här old school-hjälmen har väldigt många nöjda användare konstigt nog kanske? Många gånger är det prislappen som säger vad man får men inte alltid.

Jag ska bara leta upp en bild så jag återkommer 😀

Nu så, en bild på shoei retro som verkar gillas.

IMG_1544.jpeg
Köpte nyss en sån, väldigt nöjd efter den korta provturen jag kört. Gillar man öppen hjälm så är den väldigt trevlig, kör ändå alltid med proppar.
 

RobinW

Cartier
2-Faktor
Jag tycker att det är jättesvårt att hitta rätt hjälm.
Därför har jag 7st hemma som är oanvända typ :D
Det är svårt att få en tyst hjälm att vara snygg och säker. Om du kör hoj och sitter upp så är det bästa typ sport/touring-hjälmar bäst.
Racehjälmar tex är bäst när man ligger på tanken i 300. Och är väldigt högljudda.

Den absolut skönaste och tystaste hjälmen jag har testat på sista tiden (och äger) är:
airohhjalmgp550svenomsvart.jpg

Airoh GP550S

Förvånansvärt billig och finns i massa färger och grafiker.
Enda jag inte gillar är att visir-funktionen är lite billig. Och att det inte är 100% stängt i stängt läge.

Köpte en Shoei X-SPR Pro som jag använde slutet av säsongen. Den funkar bra även på nakenhoj och är stabil även i +250 om man gillar sånt.
Däremot så är den ganska högljudd jämfört med GP550S så öronproppar är ett krav men det kör jag med ändå. Men den kostar 3-4 gånger mer än Airoh.
Sitter Airohn bra på dig om du har Shoei-form på huvudet?
Sneglat på dem men aldrig provat, har alltid landat i Shoei...
 

Oliver

Cartier
2-Faktor
Jag tycker att det är jättesvårt att hitta rätt hjälm.
Därför har jag 7st hemma som är oanvända typ :D
Det är svårt att få en tyst hjälm att vara snygg och säker. Om du kör hoj och sitter upp så är det bästa typ sport/touring-hjälmar bäst.
Racehjälmar tex är bäst när man ligger på tanken i 300. Och är väldigt högljudda.

Den absolut skönaste och tystaste hjälmen jag har testat på sista tiden (och äger) är:
airohhjalmgp550svenomsvart.jpg

Airoh GP550S

Förvånansvärt billig och finns i massa färger och grafiker.
Enda jag inte gillar är att visir-funktionen är lite billig. Och att det inte är 100% stängt i stängt läge.

Köpte en Shoei X-SPR Pro som jag använde slutet av säsongen. Den funkar bra även på nakenhoj och är stabil även i +250 om man gillar sånt.
Däremot så är den ganska högljudd jämfört med GP550S så öronproppar är ett krav men det kör jag med ändå. Men den kostar 3-4 gånger mer än Airoh.
Vilka öronproppar kör du med? Vanliga ”arbetar-proppar” eller några speciellt framtagna för mc?
 

MrJL

Omega
2-Faktor
Sitter Airohn bra på dig om du har Shoei-form på huvudet?
Sneglat på dem men aldrig provat, har alltid landat i Shoei...
Den sitter perfekt på mig, och inredningen är riktigt premium. Mjuk och skön som bambu ungefär.
Jag har M i Shoei-hjälmar. Då sitter de ganska tight när de är nya. M i Airoh passade riktigt bra.
Nu på senare år så har jag fått svårt att få AGV att passa. Hade deras Corsa R i ML och den satt perfekt. Men de nya Pista i ML eller M passar inte alls, sitter väldigt märkligt.

Vilka öronproppar kör du med? Vanliga ”arbetar-proppar” eller några speciellt framtagna för mc?
Jag körde med dessa hela förra säsongen och är nöjd:

1e648e13a82facbbd68ba19cf23c0bd986a8a318_2_PIA_185959_0_10.PNG

Dessa dämpar runt 20db och funkar att använda tillsammans med Cardo i hjälmen.
Finns modellen under som dämpar runt 17db men har man en hoj som låter lite så gissar jag att de dämpar för lite.
 

Oliver

Cartier
2-Faktor
Den sitter perfekt på mig, och inredningen är riktigt premium. Mjuk och skön som bambu ungefär.
Jag har M i Shoei-hjälmar. Då sitter de ganska tight när de är nya. M i Airoh passade riktigt bra.
Nu på senare år så har jag fått svårt att få AGV att passa. Hade deras Corsa R i ML och den satt perfekt. Men de nya Pista i ML eller M passar inte alls, sitter väldigt märkligt.


Jag körde med dessa hela förra säsongen och är nöjd:

1e648e13a82facbbd68ba19cf23c0bd986a8a318_2_PIA_185959_0_10.PNG

Dessa dämpar runt 20db och funkar att använda tillsammans med Cardo i hjälmen.
Finns modellen under som dämpar runt 17db men har man en hoj som låter lite så gissar jag att de dämpar för lite.
Toppen!
Beställt! 🤩
Tack!
 

rambo_amadeus

Vacheron
2-Faktor
Jag fick ett pris på 7995 kr. Andra hjälmar jag tittat på kostar 6000-7000 kr så inte såååå stor skillnad. Det jag förlorar är den nya certifieringen ECE 22:06 men det verkar säljas många med den äldre certifieringen bland andra märken så som Arai, Shoei, HJF. Glamster provade jag och den satt skönt, men reagerar att så många användare klagar över olidligt högt brus, trots reklamen som säger att de är testade i vindtunnel för att få dem tysta. Hedon tror jag är en av de tystaste hjälmarna på marknaden och då är det värt 995 kr mer för en hjälm som håller i minst 5 år. Det är bara när man köper som man funderar över kostnaden, sen tänker man mest på hur man upplever det man köper. Det gula visiret är bara 1 av 8 färger och ska nog ses som en reklambild. Det transparenta visiret sitter på vid köp, sen får man med en färg till om man anmäler sig till deras nyhetsbrev.
Jag tycker att Bell Bullit ser riktigt trevlig ut. Ligger på drygt 5k på xlmoto
IMG_4416.jpeg
 

SpejsMan

Rolex
Pledge Member
2-Faktor
Jag kör också Alpine-propparna.
Även kört deras musikproppar på spelningar i typ 15 år.
Enda kritiken jag har mot dem är att de krävs verktyg för att peta in dem ordentligt.
 

MrJL

Omega
2-Faktor
Jag tycker att Bell Bullit ser riktigt trevlig ut. Ligger på drygt 5k på xlmoto
IMG_4416.jpeg
Väldigt högljudd men trevlig. Svårt att stänga ventilationerna också. Så blåser rätt friskt.

Jag kör också Alpine-propparna.
Även kört deras musikproppar på spelningar i typ 15 år.
Enda kritiken jag har mot dem är att de krävs verktyg för att peta in dem ordentligt.
Och ibland även en pincett för att få ut dom. Speciellt när den lilla piggen har lossnat.... :)
 

SpejsMan

Rolex
Pledge Member
2-Faktor
Väldigt högljudd men trevlig. Svårt att stänga ventilationerna också. Så blåser rätt friskt.


Och ibland även en pincett för att få ut dom. Speciellt när den lilla piggen har lossnat.... :)
Musikvarianten saknar den piggen, så nog har det blivit en och annan efterfest med en propp som man kört väl långt in kvar...😅
 

rambo_amadeus

Vacheron
2-Faktor
Jag tycker att det är jättesvårt att hitta rätt hjälm.
Därför har jag 7st hemma som är oanvända typ :D
Det är svårt att få en tyst hjälm att vara snygg och säker. Om du kör hoj och sitter upp så är det bästa typ sport/touring-hjälmar bäst.
Racehjälmar tex är bäst när man ligger på tanken i 300. Och är väldigt högljudda.

Den absolut skönaste och tystaste hjälmen jag har testat på sista tiden (och äger) är:
airohhjalmgp550svenomsvart.jpg

Airoh GP550S

Förvånansvärt billig och finns i massa färger och grafiker.
Enda jag inte gillar är att visir-funktionen är lite billig. Och att det inte är 100% stängt i stängt läge.

Köpte en Shoei X-SPR Pro som jag använde slutet av säsongen. Den funkar bra även på nakenhoj och är stabil även i +250 om man gillar sånt.
Däremot så är den ganska högljudd jämfört med GP550S så öronproppar är ett krav men det kör jag med ändå. Men den kostar 3-4 gånger mer än Airoh.
GP550S verkar riktigt trevlig. Dock verkar den vara slutsåld på de flesta ställena. Förmodar att ny version är på G?
 

Scipio

Patek
2-Faktor
Hjälmarna funkar olika på olika hojar också, min shoei nxr är bra på duccen och vitpilen men på en "vanlig" hoj med upprätt körställning så är den inget vidare,
Där har du absolut en poäng. Ju mer framåtlutad du är desto bättre aerodynamik blir det. Sämst borde då customhojar vara eftersom man lutar bakåt men med lägre hastighet kanske problemet med störande vindljud inte är ett problem alls? Jag lär sitta rätt upp på Scramblern. Det måste jag utgå ifrån i mitt hjälmval. Här har du nog anledningen till att samma hjälm upplevs så olika beroende på vilken mc man kör.
 
Senast ändrad:
Topp