• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Stora tråden om mikromärken och andra "affordables"

FOQ

Audemars
Köpte ett band på rea från watchgecko. Tyvärr endast denna färg kvar när jag beställde, men tänkte att det kan bli fint ändå på min Sternglas Naos. Riktigt bra tycker jag. Smalnar av bättre än original band.

IMG_20191126_183639__01.jpg
 

Glantzen

FOP - Father Of Pearl
Paneristi
Friends Of KS
2-Faktor
Nån fler (än mig) i tråden som suktar efter nya Timex falcon eye ?
Jag suktar efter massor fina Black week deals just nu, en Doxa 200 ligger i varukorgen.
Den där Steinharten som ska komma på fredag ser spännande ut.
Tycker dock att det är väldigt tunt med kul beggade alternativ på K&S, jag gillar att köpa beggat.
 

Equilibrium

Garth
2-Faktor
Alltså det inte är en ”affordable”?
Jag uppfattar att en klocka är affordable när den fått mycket inspiration från en dyrare klocka. I detta fall Rolex day date.
Jag håller helt med dig i fallet Rolex vs Tudors day date modeller.
Denna fråga har vart uppe till diskussion ett flertal gånger och det slutar alltid med meningsskiljaktigheter, därav mitt utspel om 'veto'.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Men vart går gränsen, och vad avgör. Kostnad?
Är ju inte direkt någon som avgör, lite det som är problemet. Men affordable innebär ett lågt pris. Om man tycker denna, som hör till den övre halvan på forumet prismässigt? passar här tycker jag trådens syfte där blir helt urvattnat. Finns väl många andra mycket bättre passande trådar för denna typ av ur?
 

SeikoZ

Patek
2-Faktor
Är ju inte direkt någon som avgör, lite det som är problemet. Men affordable innebär ett lågt pris. Om man tycker denna, som hör till den övre halvan på forumet prismässigt? passar här tycker jag trådens syfte där blir helt urvattnat. Finns väl många andra mycket bättre passande trådar för denna typ av ur?
Okej, jag förstår. Ställde frågan eftersom någon hade just länkat till min modell här i tråden.
 
Senast ändrad:

Hoggelito

Breitling
Finns även att köpa från den officiella tillverkaren Seagull via Aliexpress:

https://www.aliexpress.com/item/4000252492975.html

Här har du en bra tråd där de diskuterar dom olika versionerna av klockan:

https://forums.watchuseek.com/f72/buying-sea-gull-1963-a-5043453.html


Hej (mitt första inlägg på KS)
Länken till aliexpress är inte Seagulls officiella konto. Vilken kines som helst kan skapa en shop och kalla den vad som helst, och det gör dom såklart för att tjäna pengar. Det är mer norm är konstigt att ljuga och hitta på för att tjäna pengar i Kina.
Det finns mängder av fake "officiella" shoppar på Taobao, ali etc.

Jag har tröttnat lite och blir hopplös av alla dessa fake Seagull 1963 så jag försöker sprida nyttig information.
Äkta Seagull 1963 re-issue finns i En limiterad variant med 5500 graverade, unikt numrerade baksidor. Det finns inga glas-casebacks och olika färgvarianter.
Alla Seagull 1963 på Chrono24 är fake. Det finns 1 äkta till salu på Ebay.
I Seagulls riktiga butik i Peking får man betala ca 8000 Sek för denna klocka.

Det finns en uppsjö av info online, rykten, lögner etc som förvirrar. Seagull har varit på jakt efter dom som kopierar märket(även andra modeller än 1963) men i Kina finns det i princip inga regler. Om polisen gör en razzia och stoppar en tillverkning så är den i full gång veckan efter igen. Det är ganska hopplöst i landet där kopior är norm. Och det finns en anledning varför kineser vill köpa Fjällräven i Sverige, även om dom är tillverkade i Kina, kanske i samma kvarter som Fjällräven-kopiorna.

Hur som helst, baksidan av en äkta Seagull ska se ut så här, och så länge inga dubbletter dyker upp är det det bästa sättet att veta om Seagull 1963 är äkta eller inte:
Screenshot_20191126_182541_com.facebook.katana.jpg
 

rambo_amadeus

Vacheron
2-Faktor
Hej (mitt första inlägg på KS)
Länken till aliexpress är inte Seagulls officiella konto. Vilken kines som helst kan skapa en shop och kalla den vad som helst, och det gör dom såklart för att tjäna pengar. Det är mer norm är konstigt att ljuga och hitta på för att tjäna pengar i Kina.
Det finns mängder av fake "officiella" shoppar på Taobao, ali etc.

Jag har tröttnat lite och blir hopplös av alla dessa fake Seagull 1963 så jag försöker sprida nyttig information.
Äkta Seagull 1963 re-issue finns i En limiterad variant med 5500 graverade, unikt numrerade baksidor. Det finns inga glas-casebacks och olika färgvarianter.
Alla Seagull 1963 på Chrono24 är fake. Det finns 1 äkta till salu på Ebay.
I Seagulls riktiga butik i Peking får man betala ca 8000 Sek för denna klocka.

Det finns en uppsjö av info online, rykten, lögner etc som förvirrar. Seagull har varit på jakt efter dom som kopierar märket(även andra modeller än 1963) men i Kina finns det i princip inga regler. Om polisen gör en razzia och stoppar en tillverkning så är den i full gång veckan efter igen. Det är ganska hopplöst i landet där kopior är norm. Och det finns en anledning varför kineser vill köpa Fjällräven i Sverige, även om dom är tillverkade i Kina, kanske i samma kvarter som Fjällräven-kopiorna.

Hur som helst, baksidan av en äkta Seagull ska se ut så här, och så länge inga dubbletter dyker upp är det det bästa sättet att veta om Seagull 1963 är äkta eller inte:
Screenshot_20191126_182541_com.facebook.katana.jpg
Tack för ett bra inlägg.
Den på aliexpress hade ett sådant baklock som du bifogade i din post. Kan dock vara en produktbild på originalet och att man får hem något helt annat.
 

Lord_tito88

Patek
2-Faktor
Hej (mitt första inlägg på KS)
Länken till aliexpress är inte Seagulls officiella konto. Vilken kines som helst kan skapa en shop och kalla den vad som helst, och det gör dom såklart för att tjäna pengar. Det är mer norm är konstigt att ljuga och hitta på för att tjäna pengar i Kina.
Det finns mängder av fake "officiella" shoppar på Taobao, ali etc.

Jag har tröttnat lite och blir hopplös av alla dessa fake Seagull 1963 så jag försöker sprida nyttig information.
Äkta Seagull 1963 re-issue finns i En limiterad variant med 5500 graverade, unikt numrerade baksidor. Det finns inga glas-casebacks och olika färgvarianter.
Alla Seagull 1963 på Chrono24 är fake. Det finns 1 äkta till salu på Ebay.
I Seagulls riktiga butik i Peking får man betala ca 8000 Sek för denna klocka.

Det finns en uppsjö av info online, rykten, lögner etc som förvirrar. Seagull har varit på jakt efter dom som kopierar märket(även andra modeller än 1963) men i Kina finns det i princip inga regler. Om polisen gör en razzia och stoppar en tillverkning så är den i full gång veckan efter igen. Det är ganska hopplöst i landet där kopior är norm. Och det finns en anledning varför kineser vill köpa Fjällräven i Sverige, även om dom är tillverkade i Kina, kanske i samma kvarter som Fjällräven-kopiorna.

Hur som helst, baksidan av en äkta Seagull ska se ut så här, och så länge inga dubbletter dyker upp är det det bästa sättet att veta om Seagull 1963 är äkta eller inte:
Screenshot_20191126_182541_com.facebook.katana.jpg

Tackar för bra information! Synd att informationen från WUS inte stämde men om jag förstår dig rätt så är det en ren djungel att försöka hitta en äkta Seagull 1963.
 

Thelonius

Panerai
2-Faktor
D304 är mycket riktigt den ”äkta” reissuen av 1963 men jag har svårt att se att seagull skulle missa möjligheten att casha in på vidare produktion. Visst finns det fakes men jag tror inte licenstillverkning är uteslutet.
 
Topp