• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Stora tråden om mikromärken och andra "affordables"

Delgada

Patek
Trevlig 3 advent.
20221211_132739.jpg
 

Kreacon

Audemars
Inte så konstigt att det trendar egentligen. Skindiver är ju en ganska perfekt kompromiss, superbekväm bärbar boett i storlek som passar alla, vattentålig utan att vara tjock klumpdykare, oändliga tavel/visar-varianter som gör att man kan skapa olika uttryck. Enda nackdelen egentligen att de alltid ser pissiga ut med länk pga den raka kanten mellan bandhornen

Och låt oss inte glömma varför man en gång i tiden tog fram skindivers. Ett billigare alternativ för den stora massan som höll på med den nya stora flugan sportdykning.
Större tillverkare vid den här tidpunkten rejsade på rätt hårt med högre vattenresistens i klockorna. Betydde ofta som du nämner klumpiga, kostsamma och inte minst otillgängliga för allmänheten.
För att hålla nere kostnaderna var det väldigt ovanligt att skindivers kom på länk. Därav designen med raka kanten mellan bandhornen skulle jag tro, såg/ser bättre ut på gummi som dessutom var på modet 🤓
Det tråkiga tycker jag är att många reissues och nyproduktioner är större än originalet. En av usparna när de kom var ju att det skulle vara en vardagsklocka som även tålde att plaska med. Jag får för mig att många av originalen låg runt 36 mm. Nu är de oftast uppskakade till 40-42 med rätt platt, om än låg, profil. Jag tycker de då faller in i samma fack som många andra dykare om man bortser från det estetiska.
 

essGunnar

Audemars
2-Faktor
Det tråkiga tycker jag är att många reissues och nyproduktioner är större än originalet. En av usparna när de kom var ju att det skulle vara en vardagsklocka som även tålde att plaska med. Jag får för mig att många av originalen låg runt 36 mm. Nu är de oftast uppskakade till 40-42 med rätt platt, om än låg, profil. Jag tycker de då faller in i samma fack som många andra dykare om man bortser från det estetiska.
Japp. Inklusive Seikos SPB som jag gillar, men man gjorde rundare och klumpigare.
 

MaBr

Squale
Pledge Member
2-Faktor
Det tråkiga tycker jag är att många reissues och nyproduktioner är större än originalet. En av usparna när de kom var ju att det skulle vara en vardagsklocka som även tålde att plaska med. Jag får för mig att många av originalen låg runt 36 mm. Nu är de oftast uppskakade till 40-42 med rätt platt, om än låg, profil. Jag tycker de då faller in i samma fack som många andra dykare om man bortser från det estetiska.
Där vågar i alla fall Squale sticka ut för deras Super är 38mm. Samma gäller Aquastar Deepstar II som är 37mm. 👌

Lånad bild:
SUPERSSGAC-1.png


Min Deepstar II:
DSCF6338.jpg

DSCF6342.jpg
 
Senast ändrad:

Flipparn

Cartier
2-Faktor
Har fastnat lite för denna från Longines men tvekar lite pga storleken på 41,5 mm (mest l2l-måttet). Verkar som att grön inte finns i 39? Kan ni rekommendera någon liknande dykare kring 40mm?Behöver inte vara just grön men gärna på ett snyggt integrerat gummi
1670835608542.png
Om den inte behöver vara just grön finns ju samma modell i andra färger med integrerat gummi i 39mm!
 

Karl_Magnum

Cartier
2-Faktor
Reliasweden är ett väldigt oseriöst företag som inte bryr sig om sina kunder och vill bara tjäna en snabb slant. Jag köpte lite verktyg till min klocklåda och fick inte mina varor och när jag mailade dom sa dom att jag försökte lura dom och sa att varorna var levererade vilket dom inte var. Skulle aldrig köpa där igen.
Samma sak hände mig när jag hade beställt Polywatch och något annat småplock. Mailade flertalet ggr men eftersom jag köpt via Cdon.com ville de inte hjälpa till. Sista mailet jag fick var att de avslutat sitt samarbete med cdon och inte tänkte ersätta mig! Väldigt kass service vilket är trist då de har en del annat jag gärna hade beställt! :/
 

Lasse_S

Breitling
Dagens fynd, Christopher Ward C7 Rapide Limited Edition!

Har köpt den idag f2f av #Alex Tao'l. Har smygtittat på den länge, med tvekat att köpa en quartsklocka.
Nu blev en till salu och då kunde jag inte stå emot längre. Tycker den är fantastiskt vacker, dessutom har den ett COSC-certifierat och temperaturkompenserat urverk, inte helt fel. +/- 10 sekunder per år kan man ju leva med😉.
20221212_190048.jpg
 
Topp