• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Styrketräning / Gymtråden. HARDCORE

spammerstakeahike

Patek
2-Faktor
Haha grymt gym!

Rimligt med 3st 20kgs stänger i ett gym där bara max 2 får plats att köra med stång samtidigt :D
Också satsigt med en 15ks damstång, de har inte ens många bättre gym.

Amazing hemmagym i vilket fall.
Förresten vad är vitsen med 15kg stängerna? Kanske lite smalare grepp men jag kan inte komma på en annan anledning. Gymmet jag tränar på har både och. Blir ibland förvirrad kring vilken jag valt lol.
 

hejsam

Patek
2-Faktor
Amazing hemmagym i vilket fall.
Förresten vad är vitsen med 15kg stängerna? Kanske lite smalare grepp men jag kan inte komma på en annan anledning. Gymmet jag tränar på har både och. Blir ibland förvirrad kring vilken jag valt lol.
Utöver att damer alltid tävlar med 15kg stänger i tyngdlyftning så kan det för vissa vara en fördel med en lättare stång i vissa övningar, sen är de kortare på bredden och smalare diameter så enklare att greppa om man har små händer. Den är dessutom mycket mjukare så den flexar betydligt mer vid lägre vikter.

Om du tex ska köra en övning du inte tar så mycket vikt i men ändå vill ha kvaliteterna från en bra skivstång, tex att den snurrar och har bra grepp är det ett jättebra alternativ även om du inte är tjej och tävlar i tyngdlyftning.
 

spammerstakeahike

Patek
2-Faktor
Utöver att damer alltid tävlar med 15kg stänger i tyngdlyftning så kan det för vissa vara en fördel med en lättare stång i vissa övningar, sen är de kortare på bredden och smalare diameter så enklare att greppa om man har små händer. Den är dessutom mycket mjukare så den flexar betydligt mer vid lägre vikter.

Om du tex ska köra en övning du inte tar så mycket vikt i men ändå vill ha kvaliteterna från en bra skivstång, tex att den snurrar och har bra grepp är det ett jättebra alternativ även om du inte är tjej och tävlar i tyngdlyftning.

Där ser man. Tackar.
 

xBjörne

Rolex
2-Faktor
För att fortsätta i hemmagym-andan söker jag lite tips på utrustning. Jag vill ha ett enklare rack med pull-up bar (som även ska hålla för ungarnas ringar), MEN det är ju så satans orimligt dyrt. Trillade på denna idag, kan den hålla måttet? Tanken för hemmaträning är bänkpress, squats, marklyft, pullups och axelpress.


Ser att du är i Skåne, köp detta så har du allt som behövs! Finns ingen anledning att köpa ett budgetkit för 10-15k utan andrahandsvärde när det finns sådana här paket beg.

Bra grejer, bra pris! Är själv lite sugen :hilarious:
 

MrJazze

Panerai
2-Faktor
Skaffade också ett hemmagym efter pandemin som många andra! I sann klocksnackanda så gäller ”buy once cry once” även i gymvärlden.

D82F4555-CC2E-48D2-A005-3025A39DE47D.jpeg
Brutalt gym du har! Nu vill vi se när @xBjörne lastar 530kg på stången😃
 

Utvisaren

Patek
Blev ett pass idag med. Känns ju klart och tydligt att man kommit till kroppens för tillfället naturliga gräns och att ev ökning inte sker utan rejäl ansträngning. Dvs hit var det lätt... Hade ju varit kul att komma så pass att man bänkar sin egen kroppsvikt men det är 15 kärva kilon till. Kanske skulle banta? 🤔😅
Nej, jag hsr inte tränat länge... 😅
20230126_210609.jpg
 

xBjörne

Rolex
2-Faktor
Någon här inne som bor i Lidköping och vill testa på att ha ett litet garage/hemmagym i två månader? Har eventuellt ett Blocketköp på G men ska upp till Lidköping först i slutet av mars.

Inga utrymmeskrävande grejer, bara stänger och vikter.
 

hejsam

Patek
2-Faktor
Fantastiskt hemmagym ju. :cool:

Jag har ingen koll på priser på sånt här. Vad är det för nivå på pengar komplett?
Nya eleikostänger kostar mellan 7-11k och några tusenlappar till för tävlingsstängerna, begpriserna är riktigt dyra och de säljs sällan moderna i bra skick men gissar på typ 60-70% av nypriset iallafall.

Edit: eller det var kanske inte stängerna du syftade på?
 

Putteman

Cartier
Nya eleikostänger kostar mellan 7-11k och några tusenlappar till för tävlingsstängerna, begpriserna är riktigt dyra och de säljs sällan moderna i bra skick men gissar på typ 60-70% av nypriset iallafall.

Edit: eller det var kanske inte stängerna du syftade på?
Tack för bra svar!
Jag tänkte mer som typ helheten av det som står i rummet. Jag hade ju gissat på cirka 100K totti för allting? Men har som sagt ingen koll, ingen plats hemma, utan går till Nordic Wellness när suget kommer.
 

hejsam

Patek
2-Faktor
Tack för bra svar!
Jag tänkte mer som typ helheten av det som står i rummet. Jag hade ju gissat på cirka 100K totti för allting? Men har som sagt ingen koll, ingen plats hemma, utan går till Nordic Wellness när suget kommer.
Det räcker inte om man ska köpa nytt, bara stängerna och alla viktskivor är nog snarare 100k.
Lägg sen till concept 2 maskinerna, bänkar, riggen, hantlar, kettlebells, några maskiner + golv och ställningar för vikter och hantlar osv så är det 2-3 dubbla det lätt.
 

Shake&Bake

Omega
2-Faktor
Tack för bra svar!
Jag tänkte mer som typ helheten av det som står i rummet. Jag hade ju gissat på cirka 100K totti för allting? Men har som sagt ingen koll, ingen plats hemma, utan går till Nordic Wellness när suget kommer.
Bara viktskivorna skulle kosta ca 60k om du köpte det nytt från eleiko (100kr kg brukade dom ta) om du köpte det som privatperson.
 

hejsam

Patek
2-Faktor
Viktskivor från Eleiko = 20kg väger 20kg, övriga märken kan diffa ett par procent eller?
Ja eleikos vikter är väldigt exakta. Speciellt deras tävlingsvikter har en avvikelse på +/- 0.05% och är garanterade med dropptest 100.000ggr på trägolv från 2 meter utan avvikelser eller skador.

Edit: det är framförallt att de håller sig så exakta och hållbara väldigt lång tid (vi pratar årtionden) som gör att de är överlägsna många andra IMO. Många viktskivor och stänger är bra när de är nya men är inte av likvärdigt kvalitet efter bara några år.
 

spammerstakeahike

Patek
2-Faktor
Ja eleikos vikter är väldigt exakta. Speciellt deras tävlingsvikter har en avvikelse på +/- 0.05% och är garanterade med dropptest 100.000ggr på trägolv från 2 meter utan avvikelser eller skador.

Edit: det är framförallt att de håller sig så exakta och hållbara väldigt lång tid (vi pratar årtionden) som gör att de är överlägsna många andra IMO. Många viktskivor och stänger är bra när de är nya men är inte av likvärdigt kvalitet efter bara några år.

Seriösa grejer med andra ord.
Jag minns när jag köpte lite lösvikter från XXL och för skojs skull vägde jag dem. Avvek rätt mycket, uppemot 300g vill jag minnas.
 

xBjörne

Rolex
2-Faktor
Köpte precis en NOS Patek 5711 med blå tavla. 😎

PXL_20230210_082224526.jpg
Nu när jag har ett full set på plats rekommenderar jag alla att skaffa hemmagym, och köp Eleiko! ;)
Dessa skivorna är NOS från förra generationen innan nya loggan (man är ju purist) men modellen är det värsta man kan köpa på marknaden, finns inget bättre.

Gillar man klockor finns det alltid något dyrare, samma gäller för bilar, inredning, konst och så vidare men här blir det inte bättre. Visst kostar det en slant att så att säga "maxa" ett helt hemmagym men det är i alla fall teoretiskt möjligt som vanlig löntagare och det är lite kul!
 

Lappenking

Rolex
2-Faktor
Knappast Hardcore gym men bor på landet så inte rimligt att körs iväg för att träna.
Men 13m2 får iallafall det mäst väsentliga plats på. Ställning&bänk Ca c300kg vikter, 1x z-stång 1x rak- kort, några hantlar 15-55kg, latsdrag med rodd, T-barbrowing set, chinbar, boxsäck& speedball.
Snart 10år gammalt men fortfarande helt funktionalit.
Det jag saknar är värme (på vintern iallafall) sen skulle 13m2 till sitta fint 😀
20230212_132639.jpg
20230212_132714.jpg

Det räcker med en medlem på detta gymmet.
 

Ehrnholm

Rolex
2-Faktor
Någon som vet om det finns liknande produkt att köpa inom EU?


1676561216155.jpeg
 

Ehrnholm

Rolex
2-Faktor
Dessa går ju att trä över stång osv annars. Lite balansträning också.
R847R_vinkel2-2.jpg
Har kört lite med denna lösning på gymmet. Fungerar OK men skivstången vill rotera lite när man kör t.ex stående skivstångsrodd. Gillar att de i hårdplast går att ”montera” utan att behöva trä på dem från sidan + tror det känns bättre att de är mer fixerade. Angles90 har en lösning på problemet att behöva trä från sidan, det är bra. Kanske nyper stången tillräckligt med remmen så man även slipper rotationsproblemet.
 

Ehrnholm

Rolex
2-Faktor

Jockinho

Patek
2-Faktor
Någon här inne med tips på en bra och inte alltför dyr träningsbänk?

Krav:
  • måste gå att ställa in så den kan luta, inte bara platt.
  • kunna fällas ihop (helst)
  • inte alltför dyr. För hemmabruk och primärt användas med hantlar.
 

Clark Kent

Patek
2-Faktor
Någon här inne med tips på en bra och inte alltför dyr träningsbänk?

Krav:
  • måste gå att ställa in så den kan luta, inte bara platt.
  • kunna fällas ihop (helst)
  • inte alltför dyr. För hemmabruk och primärt användas med hantlar.

En tusenlapp mot ca 2.500sek, (går att få 10% rabatt om du är ny kund). Ingen är hopvikta, men jag kan varmt rekommendera den från Gymgrossisten 👇

Nu har nya bänken kommit och är monterad. Saknar bara skivstångsställningen som är på resande fot från Tyskland och just nu någonstans i Malmö. Här kommer en liten minirecension och en påminnelse om att det oftast är dumt att köpa det allra billigaste.

OBS!!! Om ni som är mer avancerade byggare hellre ser att jag startar en ny tråd, typ "Den lilla tråden om hemmaträning", så säg bara till! Fattar absolut om det finns önskemål att hålla den här tråden mer hardcore 💕 Ping även till @Widowmaker då det är din tråd.

Det här är i alla fall de båda bänkarna som det rör sig om 👇

Köpte först den från Outl1 då den verkade stabil med bra viktkapacitet till ett riktigt bra pris.

Själva ställningen var bra, men dynorna under all kritik. Väldigt kort ryggdyna och stoppningen känns nästan som frigolit. Men den stora missen var mellanrummet mellan rygg- och sittdyna på ca 12 centimeter vilket gjorde raka pressövningar direkt olämpliga. Den var också väldigt låg från marken.

Den nya bänken kommer från Gymgrossisten och är i och för sig även den ett av deras billigaste alternativ. Men här har jag svårt att hitta någonstans där det brister i kvalitet eller utförande. Allt känns stabilt, både bänk och dynor. Enklare och snabbare justering för ryggdynan. Handtag fram och hjul i bakkant. Går även att vinkla dynan till -10%.

Några mått med Gymgrossistens bänk först: Ryggdyna 83cm vs 70cm Höjd från marken 47cm vs 40cm



Och så några bilder:
E6F8A81E-33BD-4557-B950-A42943A0E5A1.jpeg


B70D70CA-3955-4617-9926-4E798D1A65FC.jpeg
49F0AF06-2AF7-490B-8FDD-41E9DE63DE15.jpeg
E52BF394-0E25-4C6D-AE27-23A2E60AC95A.jpeg
 

Jockinho

Patek
2-Faktor
En tusenlapp mot ca 2.500sek, (går att få 10% rabatt om du är ny kund). Ingen är hopvikta, men jag kan varmt rekommendera den från Gymgrossisten 👇

Tack! Såg ju ut som rejäl skillnad mellan de två, där gymgrossistens dubbla investering nog värd varenda krona.

Ska se vad sambon säger, vi vill båda åt en bra bänk bara ordna plats för den i garaget 🙈

Edit: 40% rabatt var det ju nu med så runt 1.4k.
 
Topp