• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Styrketräning / Gymtråden. HARDCORE

Putteman

Cartier
Skippar gärna träning på helgen och vill hålla det öppet för ett eventuellt för ett extra löppass.

Gillar det sista du säger. Men hur mycket benträningen motsvarar egentligen löpning? (Lite av en filosofisk fråga kanske). I praktiken innebär det att det bara kommer bli knäböj en dag i veckan och marklyft en dag. Sen löpning två.
Allt kommer ju till hur vältränad och därmed mottaglig man är. För en "vanlig motionär" så tycker jag det låter som en alldeles ypperlig helträning av kroppen. 👍 Svårt att aktivt träna överkroppen och samtidigt få in mängder med löpning också.

Kör du hårt på marklyft och knäböj ihop med två löppass så tror jag absolut på progression.

Såklart att löpning i sig inte är "styrketräning", men trött i benen blir man ju. ;) Med det upplägget så blir det ju två löppass per vecka som sagt. Då hade jag kört det ena som stenhårt intervallpass och det andra som lugnare långpass. Testa vilken dag du tycker passar med det ena eller andra. Blir du sugen på att springa nåt extra på helgen så gå efter känslan, är du rätt trött så ta ett luuuugnt löppass, har du energi och ork i kropp och ben så kör ett extra intervallpass.
 
Nu tänkte väl jag snarare marklyft i alla dess former. Påverkar det också armbågen? Böj kan jag tänka mig påverkar om man kör med låg stångplacering. Det brukar kunna stressa armbågarna bra.
Njae, men i marklyft behöver man greppa stången hårt och det kan definitivt räcka för att muskelfästet skall fortsätta blir irriterat, speciellt om ponerat grepp används.
 
Över till en annan fråga. Hur kombinerar ni styrketräning med löpning? Har börjat löpa igen så smått. Men känner att benen är trött hela tiden. Kör helkroppspass mån, ons, fre och löpning tis, tors.
Jag håller väl inte riktigt med övriga, jag tycker det hade varit brutalt med ett sådan upplägg. Just löpning är väl rimligen en i sammanhanget ganska dåligt val av kardiovaskulär träning som komplement till styrketräning. Om det är styrketräningen som är prioriterad. Nästan vad som helst annat är mer skonsamt, cykling, crosstrainer etc.

Men är det just löpning som skall adderas till styrketräningen hade jag inte kört 3 helkroppspass i tillägg till 2 löppass. Då hade jag hellre kört 2 eller helst 1 underkroppspass i veckan kombinerat med 1-2 överkroppspass. Typ PPL eller så.
 

dream_theater_

Cartier
2-Faktor
Dags för att börja om med CoC. Tröttnade efter förra skadan, men nu är handleden bra igen.

Mot #3!

16779478819154692818065513231174.jpg
 

Hoarz

Cartier
2-Faktor
Jag håller väl inte riktigt med övriga, jag tycker det hade varit brutalt med ett sådan upplägg. Just löpning är väl rimligen en i sammanhanget ganska dåligt val av kardiovaskulär träning som komplement till styrketräning. Om det är styrketräningen som är prioriterad. Nästan vad som helst annat är mer skonsamt, cykling, crosstrainer etc.

Men är det just löpning som skall adderas till styrketräningen hade jag inte kört 3 helkroppspass i tillägg till 2 löppass. Då hade jag hellre kört 2 eller helst 1 underkroppspass i veckan kombinerat med 1-2 överkroppspass. Typ PPL eller så.
Tack för input. Kardio görs utomhus för min del. Så inte aktuellt med cykling eller crosstrainer.

Har funderat lite på PPL. Men tycker bara om bänk, böj, mark, rodd och chins. Så känns onödigt att dela upp. Har inga problem att återhämta mig i övrigt. Men börjar med att testa skippa ben på onsdagen och ser hur det känns.
 

Putteman

Cartier
Tack för input. Kardio görs utomhus för min del. Så inte aktuellt med cykling eller crosstrainer.

Har funderat lite på PPL. Men tycker bara om bänk, böj, mark, rodd och chins. Så känns onödigt att dela upp. Har inga problem att återhämta mig i övrigt. Men börjar med att testa skippa ben på onsdagen och ser hur det känns.
Alltid trevligt om du kommer ihåg att berätta om din upplevelse här när du testat. :cool:
 

Magnuss0n

Omega
2-Faktor
Mitt första inlägg här så ni får ha överseende för dumheten i frågorna:

1. Vart inhämtar ni kunskap om styrketräning och kost etc.? Hittills har jag använt Styrkelabbet men det känns som att det borde finnas bättre källor?

2. Tänkte köra en deffningsperiod och undrar om någon kan skicka med några tips. Har ni några (proteinrika) go to-måltider som är enkla att kasta ihop? Någon erfarenhet av att vila längre mellan pass eller köra på som vanligt (tränar 5-6 ggr/v)?

Tacksam för all hjälp jag kan få!
 

Shake&Bake

Omega
2-Faktor
Mitt första inlägg här så ni får ha överseende för dumheten i frågorna:

1. Vart inhämtar ni kunskap om styrketräning och kost etc.? Hittills har jag använt Styrkelabbet men det känns som att det borde finnas bättre källor?

2. Tänkte köra en deffningsperiod och undrar om någon kan skicka med några tips. Har ni några (proteinrika) go to-måltider som är enkla att kasta ihop? Någon erfarenhet av att vila längre mellan pass eller köra på som vanligt (tränar 5-6 ggr/v)?

Tacksam för all hjälp jag kan få!
1. Beror lite på din kunskapsnivå skulle jag säga. Styrkelabbet är ändå välskrivna artiklar med referenser (som nästan alla andra saknar). Om Podcast är din grej så skulle jag rekommendera 3D muscle.
2. Generellt sett hade jag sagt att träna mindre är att föredra, men det är lite baserat på din nivå. Lättare att äta mindre än att träna mer.
 
Mitt första inlägg här så ni får ha överseende för dumheten i frågorna:

1. Vart inhämtar ni kunskap om styrketräning och kost etc.? Hittills har jag använt Styrkelabbet men det känns som att det borde finnas bättre källor?

2. Tänkte köra en deffningsperiod och undrar om någon kan skicka med några tips. Har ni några (proteinrika) go to-måltider som är enkla att kasta ihop? Någon erfarenhet av att vila längre mellan pass eller köra på som vanligt (tränar 5-6 ggr/v)?

Tacksam för all hjälp jag kan få!
Styrkelabbet är en mycket bra start tycker jag också. Sen beror också mycket på i vilken form man vill ha informationen serverad. Är det i lättsmält och lite glassigt men ändå vetenskapsbaserat så är Jeff Nippards youtubekanal OK. Vill man ha mer info i form av bits and peices så tycker jag Stronger by Science är go to för vissa delar. Sen finns det såklart oerhört mycket annat också.

Ska du deffa så är styrketräning det viktigaste vapnet mot att inte tappa muskler. Men ligger du väldigt låga makros kan det kanske vara smidigare att gå ner lite i volym. Men generellt tycker jag inte man ska krångla så mycket och ha olika träningsprogram beroende på kalorintag.
 

Magnuss0n

Omega
2-Faktor
1. Beror lite på din kunskapsnivå skulle jag säga. Styrkelabbet är ändå välskrivna artiklar med referenser (som nästan alla andra saknar). Om Podcast är din grej så skulle jag rekommendera 3D muscle.
2. Generellt sett hade jag sagt att träna mindre är att föredra, men det är lite baserat på din nivå. Lättare att äta mindre än att träna mer.
Styrkelabbet är en mycket bra start tycker jag också. Sen beror också mycket på i vilken form man vill ha informationen serverad. Är det i lättsmält och lite glassigt men ändå vetenskapsbaserat så är Jeff Nippards youtubekanal OK. Vill man ha mer info i form av bits and peices så tycker jag Stronger by Science är go to för vissa delar. Sen finns det såklart oerhört mycket annat också.

Ska du deffa så är styrketräning det viktigaste vapnet mot att inte tappa muskler. Men ligger du väldigt låga makros kan det kanske vara smidigare att gå ner lite i volym. Men generellt tycker jag inte man ska krångla så mycket och ha olika träningsprogram beroende på kalorintag.
Tack hörrni! Då kanske jag har fått ett sämre intryck av Styrkelabbet än vad som är befogat. Tack för tipsen på andra källor också.

Jag ska nog försöka att hålla uppe träningen på samma nivå men minska kaloriintaget. Om jag behöver gå ner i volym tänkte jag kompensera med lite cardio/kroppsövningar och testa mig fram. Men först ska jag räkna ut kaloribehov osv...
 

spammerstakeahike

Patek
2-Faktor
Börjar få lite bulligare hamstrings. Sittande lårcurl där man lutar sig fram för en bättre stretch känns mkt bättre än liggande lårcurl. Good mornings som jag ratade förut tycker jag tar bra också (lätta vikter för att undvika skador).

PXL_20230309_172253509.jpg
 

Clark Kent

Patek
2-Faktor
Yes, då var det redan dags för första guppet på vägen mot transformationen till Frank Zane.

Har orimligt ont i vänster axel ungefär enligt bild. Samtliga rörelser gör ont men värst är när armarna är i vinkel så som när man börjar en sittande hantelpress och att därifrån försöka dra armen endera bakåt eller uppåt. Belastning med vikt eller pressövningar är helt uteslutet som det är nu.

Vad är att föredra? Total vila eller träning med till exempel gummiband, stretching eller rörelseträning och att träna igenom smärtan? Gör ont bara av att hålla i en kastrull eller trycka på en tvåldispenser, så det kommer oavsett inte kunna gå att undvika belastning helt.

injektion_arm_1666.jpg.jpeg
 

hejsam

Patek
2-Faktor
Yes, då var det redan dags för första guppet på vägen mot transformationen till Frank Zane.

Har orimligt ont i vänster axel ungefär enligt bild. Samtliga rörelser gör ont men värst är när armarna är i vinkel så som när man börjar en sittande hantelpress och att därifrån försöka dra armen endera bakåt eller uppåt. Belastning med vikt eller pressövningar är helt uteslutet som det är nu.

Vad är att föredra? Total vila eller träning med till exempel gummiband, stretching eller rörelseträning och att träna igenom smärtan? Gör ont bara av att hålla i en kastrull eller trycka på en tvåldispenser, så det kommer oavsett inte kunna gå att undvika belastning helt.

injektion_arm_1666.jpg.jpeg
Alltid bättre att träna än att inte träna, hitta rörelser som fungerar ok och lägg krutet på dem och strunta i dem som gör för ont. Pressa framåt istället för uppåt, kör mer dragövningar istället för press osv.

Man brukar ge olika råd beroende på typ av skada men de flesta brukar hänvisa att en måttlig smärta är ok vid träning, dvs typ en 3-4 på en 10gradig skala är helt ok men är det högre än så undvik rörelsen.

Ta hjälp av fysioterapeut och hitta orsaken till smärtan samt hur du ska gå vidare.
 

Clark Kent

Patek
2-Faktor
Alltid bättre att träna än att inte träna, hitta rörelser som fungerar ok och lägg krutet på dem och strunta i dem som gör för ont. Pressa framåt istället för uppåt, kör mer dragövningar istället för press osv.

Man brukar ge olika råd beroende på typ av skada men de flesta brukar hänvisa att en måttlig smärta är ok vid träning, dvs typ en 3-4 på en 10gradig skala är helt ok men är det högre än så undvik rörelsen.

Ta hjälp av fysioterapeut och hitta orsaken till smärtan samt hur du ska gå vidare.

Stort tack! Kör på med det som fungerar så långt som det är möjligt.
 
Stort tack! Kör på med det som fungerar så långt som det är möjligt.
Det bästa är ju att ta hjälp av någon duktig person på skador (Sjukgymnast/naprapat).
Personen kan säkert då också tipsa om övningsval och övningar som irriterar problemområdet mindre.
Man har ju i sina dagar varit lite för snål och tänkte de ger med sig.
Oftast är det välinvesterade pengar att ta hjälp för att slippa famla i mörker och känna sig trygg i personens råd för att låta det ta tid för att sedan förhoppningsvis bli helt bra.

Lycka till med läkningen 😃
 
Yes, då var det redan dags för första guppet på vägen mot transformationen till Frank Zane.

Har orimligt ont i vänster axel ungefär enligt bild. Samtliga rörelser gör ont men värst är när armarna är i vinkel så som när man börjar en sittande hantelpress och att därifrån försöka dra armen endera bakåt eller uppåt. Belastning med vikt eller pressövningar är helt uteslutet som det är nu.

Vad är att föredra? Total vila eller träning med till exempel gummiband, stretching eller rörelseträning och att träna igenom smärtan? Gör ont bara av att hålla i en kastrull eller trycka på en tvåldispenser, så det kommer oavsett inte kunna gå att undvika belastning helt.
Det är absolut väsentligt att du får rätt ställd diagnos innan du börjar veva för mycket med övningar osv. Givetvis kan du köra väldigt lätta saker som inte gör ont men A och O är att du får veta vad det är som är problemet och sedan ta det därifrån.

Du kan ha slitit delar av bicepssenan (som ett exempel, jag vet såklart inte) och då vill du veta det. Försök hitta en duktig sjukgymnast, det är prio 1 just nu tycker jag.
 
Topp