• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Styrketräning / Gymtråden. HARDCORE

Det är hard-core att äta rätt för att prestera maximalt.
En anledning att folk ”snöar” in på olika dieter tror jag handlar om att det är ett enkelt regelverk eller ramar att förhålla sig till.

Att äta rätt för sin prestation kräver mer kunskap och tajming. Hur vet man dessutom när man presterar maximalt och vad innebär det? Och vilka andra aspekter vägs in? Välmående, sömn, osv. 🤓
 
Klart det är kul att maxa ibland. Vad tar du i marklyft är ju en av livets viktigaste frågor 😊 Själv börjar jag väl också bli lite försiktig med maxandet även om det är kul. Fyller 42 nästa vecka, och onekligen känner jag att skaderisken blir högre med åren. Tangerade ett några år gammalt gammalt PB på 200kg marklyft häromveckan efter en bra träningssommar, men herregud vad det slet på mig 😁
Skaderisken blir helt klart högre med åren. Efter ett marklyftspass ser min sjukjournal numera ut så här:
jumsk.jpg
 
Nej. Kroppen är gjord för att inmundiga, bryta ner och använda kolhydrater. Hjärnan, musklerna exempelvis använder kolhydrater som källa till energi. Det finns depåer av sockerarter i kroppen som den använder vid behov.
Matspjälkningsenzymer består bl a av sockernedbrytande delar. Redan i munnen börjar nedbrytning av socker.
Att äta ketokost är en omständlig omväg för att skapa energi i form av ketonkroppar. Det är inte ett naturligt tillstånd som kroppen föredrar.
Om nu du pekar på vad förfäder åt för hundra tusen år sedan, och att evolutionen lett till att våra kroppar inte ska äta kolhydrater, varför envisas våra kroppar med att använda glukos som den första källan till energi?

Såklart, tror man att den medicinska expertisen, forskare och Big Pharma i hemlighet ingår i en form av en kartell för att tjäna pengar på ohälsa får det konsekvenser i form att ingen information når fram.

Jag har givetvis inte läst boken du rekommenderar men en sak är säker, alla kan hitta forskning i någon form som backar upp ens påstående. Det viktiga i sammanhanget är att se vad metaanalyser kommer fram till.

Det finns som bekant två olika metabolismer som kroppen kan använda: Bränna glukos (anaerob förbränning , dvs fermentering) eller bränna fett (aerob förbränning).

Det känns inte rimligt att, som du, säga att kroppen är gjord för att bryta med kolhydrater, när människans kost bara innehållit en stor del kolhydrater i några millenier. Hur får du ihop det? Jägare och samlare äter i princip inga kolhydrater alls.

Du frågar varför våra kroppar envisas med att använda glukos som den första källan av energi. Svaret kan delas in i två delar:
1) Därför att det är nästan det enda som finns i den moderna kosten, så kroppen har inget val. Förbränn det eller dö.

2) Därför att det krävs några dagar utan kolhydrater för att den ketogena processen skall komma igång. Det här betyder inte kroppen föredrar kolhydrater, utan bara att kroppen är anpassad til ett liv där det knappts fanns kolhydrater och socker. Grottmannen var i princip alltid i ketos. Då och då fanns möjlighter till fermenterande förbränning, tex på hösten när frukter och bär var mogna. Det var viktigt att äta de där kolhydraterna för att kunna lägga på sig ett fettlager inför vintern.

Jag tycker ändå du skall läsa boken, ty hon går igenom mycket av det du efterfrågar; Metaanlyser, de stora välfinansierade forskningsprojekten, vad som publicerats och vad som inte publicerats och varför det inte publicerats, etc, etc. Jag förstår att du antar att hennes bok är en partsinlaga där hon försvarar "sin" ståndpunkt, men jag tycker faktiskt inte att så är fallet.
 

spammerstakeahike

Patek
2-Faktor
Det finns som bekant två olika metabolismer som kroppen kan använda: Bränna glukos (anaerob förbränning , dvs fermentering) eller bränna fett (aerob förbränning).

Det känns inte rimligt att, som du, säga att kroppen är gjord för att bryta med kolhydrater, när människans kost bara innehållit en stor del kolhydrater i några millenier. Hur får du ihop det? Jägare och samlare äter i princip inga kolhydrater alls.

Du frågar varför våra kroppar envisas med att använda glukos som den första källan av energi. Svaret kan delas in i två delar:
1) Därför att det är nästan det enda som finns i den moderna kosten, så kroppen har inget val. Förbränn det eller dö.

2) Därför att det krävs några dagar utan kolhydrater för att den ketogena processen skall komma igång. Det här betyder inte kroppen föredrar kolhydrater, utan bara att kroppen är anpassad til ett liv där det knappts fanns kolhydrater och socker. Grottmannen var i princip alltid i ketos. Då och då fanns möjlighter till fermenterande förbränning, tex på hösten när frukter och bär var mogna. Det var viktigt att äta de där kolhydraterna för att kunna lägga på sig ett fettlager inför vintern.

Jag tycker ändå du skall läsa boken, ty hon går igenom mycket av det du efterfrågar; Metaanlyser, de stora välfinansierade forskningsprojekten, vad som publicerats och vad som inte publicerats och varför det inte publicerats, etc, etc. Jag förstår att du antar att hennes bok är en partsinlaga där hon försvarar "sin" ståndpunkt, men jag tycker faktiskt inte att så är fallet.

Det är inte orimligt att hävda att kroppen är finjusterad för att använda kolhydrater som energikälla. Redan i munnen sker nedbrytning av socker. Eller menar du att funktionerna som existerar för att bryta ned socker är ett ganska nytt påfund av kroppen?
Krebs cykel är ju ett ypperligt exempel på hur energi utvinns ur kolhydrater och är dessutom aerob om det nu ska anmärkas på ord.

Sen kan kroppen anpassa sig efter rådande ändrade situation men det betyder ju på intet sätt att det är optimalt eller vad kroppen föredrar. Att grottfolk och jägare åt på ett visst sätt är inte ett rimligt bevis på att det är så den moderna människan ska äta. Att ständigt vara sur i kroppen, kan tära på kroppens PH balans och kan i förlängningen leda till ketoacidos, svagt skelett osv.
 

spammerstakeahike

Patek
2-Faktor
En anledning att folk ”snöar” in på olika dieter tror jag handlar om att det är ett enkelt regelverk eller ramar att förhålla sig till.

Att äta rätt för sin prestation kräver mer kunskap och tajming. Hur vet man dessutom när man presterar maximalt och vad innebär det? Och vilka andra aspekter vägs in? Välmående, sömn, osv. 🤓

Ja och allmän misstänksamhet mot Big Pharma, "det medicinska etablissemanget", osv. Annika Dahlqvist är ett skinande exempel på hur skeptisk en människa kan bli mot beprövad vetenskap.
 

rickards

Rolex
2-Faktor
Och jäklar vad påtagligt det är att man är i behov av skaplig sömn efter man passerat 40. Hade en riktigt bra träningssommar, var ledig 6 veckor och var hemma rätt mkt så det fanns gott om tid för träning. Började nytt jobb sen som tagit en del energi, och har sovit omkring 6 timmar per natt vilket är rätt lite för mig. Känns som jag tappade 20% av styrkan direkt....
 

Nicbex

Audemars
2-Faktor
När bör man egentligen använda lyftarbälte vid marklyft och andra basövningar? Ser folk på gymmet som kör det i tid och otid oavsett vikt. Nu förstår jag att vikten är småpotatis här och jag vet inte vad jag gör i 1RM, men jag kör på 3x5x135 nu, borde jag börja använda bälte?
 

hejsam

Patek
2-Faktor
När bör man egentligen använda lyftarbälte vid marklyft och andra basövningar? Ser folk på gymmet som kör det i tid och otid oavsett vikt. Nu förstår jag att vikten är småpotatis här och jag vet inte vad jag gör i 1RM, men jag kör på 3x5x135 nu, borde jag börja använda bälte?
Om du inte har besvär utan bälte eller tänkt tävla och några extra kilon är viktigt för dig så skulle jag säga aldrig.

Jag tycker att det finns två syften att använda ett lyftarbälte:
-Man har svårt att hitta bålstabilitet och kan därför inte utföra de övningar man vill utan begränsningar eller rädsla, använd bälte men jag tycker man ska hitta andra sätt att träna upp förmågan att själv hitta bålstabiliteten utan bälte och vänja avb sig successivt förutom eventuellt vid tunga lyft bara.
Eller man har någon typ av skada/begränsning och bältet är avgörande för att kunna göra de rörelser man vill.

-Man tävlar eller vill lyfta så tunga vikter som möjligt och alla hjälpmedel som ger några extra procent är då gynnsamma. Samt att man tar bort en del av de största riskerna för akuta skador vid tung belastning.
 
När bör man egentligen använda lyftarbälte vid marklyft och andra basövningar? Ser folk på gymmet som kör det i tid och otid oavsett vikt. Nu förstår jag att vikten är småpotatis här och jag vet inte vad jag gör i 1RM, men jag kör på 3x5x135 nu, borde jag börja använda bälte?
den där vikten/reppsen du kör på är fan guld, kör på den i resten av dit liv om du frågar mig. Jaga inte tunga pb
 

Nicbex

Audemars
2-Faktor
Om du inte har besvär utan bälte eller tänkt tävla och några extra kilon är viktigt för dig så skulle jag säga aldrig.

Jag tycker att det finns två syften att använda ett lyftarbälte:
-Man har svårt att hitta bålstabilitet och kan därför inte utföra de övningar man vill utan begränsningar eller rädsla, använd bälte men jag tycker man ska hitta andra sätt att träna upp förmågan att själv hitta bålstabiliteten utan bälte och vänja avb sig successivt förutom eventuellt vid tunga lyft bara.
Eller man har någon typ av skada/begränsning och bältet är avgörande för att kunna göra de rörelser man vill.

-Man tävlar eller vill lyfta så tunga vikter som möjligt och alla hjälpmedel som ger några extra procent är då gynnsamma. Samt att man tar bort en del av de största riskerna för akuta skador vid tung belastning.
Aight, tack för input, då skippar jag bälte, har inga besvär i mark och bra teknik.
 
När bör man egentligen använda lyftarbälte vid marklyft och andra basövningar? Ser folk på gymmet som kör det i tid och otid oavsett vikt. Nu förstår jag att vikten är småpotatis här och jag vet inte vad jag gör i 1RM, men jag kör på 3x5x135 nu, borde jag börja använda bälte?
Det är lurigt det där med bälte tycker jag. Som med mycket annat på gymmet är det väldigt personligt. Ser jag till knäböj är det som natt och dag med eller utan bälte. Jag kan i praktiken reppa när jag använder bälte på samma vikt som är min 1rep max utan bälte. Var verkligen en ögonöppnare när jag började använda det.

Sen marken känns det mest ivägen och som att det kickar in först när formen börjar ge efter lite, så gör jag t ex vad som för mig är tunga 5or kanske jag tänker på bältet först på rep 4-5.

Sen gällande skador och ålder så har jag märkt, även om jag inte framme vid 40 ännu, att mer volym absolut inte behöver vara bättre. Det spelar ingen roll hur bra teknik man har för kör man för mycket för ofta kommer du skada dig ändå. Tror det är klart större risk än att maxa någon gång sådär ibland.
 

Nicbex

Audemars
2-Faktor
Det är lurigt det där med bälte tycker jag. Som med mycket annat på gymmet är det väldigt personligt. Ser jag till knäböj är det som natt och dag med eller utan bälte. Jag kan i praktiken reppa när jag använder bälte på samma vikt som är min 1rep max utan bälte. Var verkligen en ögonöppnare när jag började använda det.

Sen marken känns det mest ivägen och som att det kickar in först när formen börjar ge efter lite, så gör jag t ex vad som för mig är tunga 5or kanske jag tänker på bältet först på rep 4-5.

Sen gällande skador och ålder så har jag märkt, även om jag inte framme vid 40 ännu, att mer volym absolut inte behöver vara bättre. Det spelar ingen roll hur bra teknik man har för kör man för mycket för ofta kommer du skada dig ändå. Tror det är klart större risk än att maxa någon gång sådär ibland.
Väldigt intressanta observationer, knäböj är ingen favoritövning för mig, delvis på grund av att det inte är så kul, men dels plågar jag på bara för att det är en väldigt bra övning trots att jag är rätt svag i den. Kanske borde prova i böjen då, om du får så mycket bättre resultat av det. Kämpar på med 80 kg nu.
 

dream_theater_

Cartier
2-Faktor
Jag hoppade alla maxningsförsök. Jag blev alldeles för sliten och drog schemat lite för långt.

Jag kör aldrig deloads men undrar om inte det är värt att fundera på... Jag har alltid varit av uppfattningen att man tränar fel om man måste ha deload.
 
Maxlyft tycker jag ska ske med bälte. Men, det är viktigt att man kan göra lyften bra även utan bälte och att man inte använder det för att kunna lyfta rätt.
Jag tycker inte bälte behövs alls. Bättre att lära sig använda sin bål och om man inte kan behärska mer vikt så låt bli.

Det är ju lite som att säga att maxlyft i bänk bör ska med bänk-tröja.
 
Och jäklar vad påtagligt det är att man är i behov av skaplig sömn efter man passerat 40. Hade en riktigt bra träningssommar, var ledig 6 veckor och var hemma rätt mkt så det fanns gott om tid för träning. Började nytt jobb sen som tagit en del energi, och har sovit omkring 6 timmar per natt vilket är rätt lite för mig. Känns som jag tappade 20% av styrkan direkt....
Sömn är så sjukt underskattat. En riktigt bra sömn/sömnrutin är som laglig doping!
 

Shake&Bake

Omega
2-Faktor
Jag tycker inte bälte behövs alls. Bättre att lära sig använda sin bål och om man inte kan behärska mer vikt så låt bli.

Det är ju lite som att säga att maxlyft i bänk bör ska med bänk-tröja.
Skillnaden på en bänk tröja och ett bälte är bara astronomisk.

Bälte kan nästan alla som vet hur du ska skapa någorlunda buktryck använda. Att bänka med tröja är inte som råbänk. Jag fick kanske 15kg av min tröja, träningskompisen plockade ut 100kg.
 

Åskviggen

Panerai
Ni som argumenterar för att "om man inte kan hantera vikten med bålen bör man sänka vikt", känner ni detsamma inför att använda straps?
 

Åskviggen

Panerai

rickards

Rolex
2-Faktor
Ni som argumenterar för att "om man inte kan hantera vikten med bålen bör man sänka vikt", känner ni detsamma inför att använda straps?
Jag kör alltid utan bälte när jag lyfter tungt, men nästan alltid med dragremmar. Remmar hjälper mig också att isolera rygg bättre i många dragövningar, och tycker inte det är ett dugg konstigt att greppet ibland sviker innan de större musklerna man vill komma åt. Lyckades även skada ett finger för snart 3 år sedan vid marklyft med vigselring på, vilket var jäkligt dumt så här i efterhand, men är svagare i vänster hand sedan dess. Lägger ingen prestige i att köra med eller utan remmar, tycker de fyller en väldigt bra funktion många gånger. Vill nån spela Allan så lyfter jag närmare 200kg marklyft utan remmar för den delen om jag skulle vilja ( och då syftar jag på nån 15åring på gymmet 😁)
 
Topp