• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Styrketräning / Gymtråden. HARDCORE

Bikinigubben

Panerai
2-Faktor
Om man går upp på 3 gram/kg och dag är det bra att kolla upp njurfunktionen. Det är inget kul att köra sönder njurarna (läker aldrig igen). Du märker inget förrens det är försent och du får gå på dialys varje vecka hela ditt liv. Dessutom lär du få en ganska sur (ph) miljö i kroppen när dessa mängder av aminosyror flyter runt i blodet vilket kan påverka tarmflora och autoimmuna samt inflammatoriska sjukdomar.

Kolla in denna angående hur mycket protein muskler kan ”ta upp”. Går också igenom ett gäng studier.

Finns inget som tyder på att det skulle vara farligt med för mycket protein, om du inte har någon sjukdom som påverkar det
 

Fujoor

Patek
2-Faktor
Om man går upp på 3 gram/kg och dag är det bra att kolla upp njurfunktionen. Det är inget kul att köra sönder njurarna (läker aldrig igen). Du märker inget förrens det är försent och du får gå på dialys varje vecka hela ditt liv. Dessutom lär du få en ganska sur (ph) miljö i kroppen när dessa mängder av aminosyror flyter runt i blodet vilket kan påverka tarmflora och autoimmuna samt inflammatoriska sjukdomar.

Kolla in denna angående hur mycket protein muskler kan ”ta upp”. Går också igenom ett gäng studier.

Just det här förklarade dom i tyngres podd att man räknade ut att den optimala proteinsyntesen peakade någonstans kring 30 g. Men i verkligheten tror jag inte det spelar någon roll. Det finns ju folk som kör periodisk fasta som äter endast 1-2 mål per dag och växer bra på detta.
 

spammerstakeahike

Patek
2-Faktor
Om man går upp på 3 gram/kg och dag är det bra att kolla upp njurfunktionen. Det är inget kul att köra sönder njurarna (läker aldrig igen). Du märker inget förrens det är försent och du får gå på dialys varje vecka hela ditt liv. Dessutom lär du få en ganska sur (ph) miljö i kroppen när dessa mängder av aminosyror flyter runt i blodet vilket kan påverka tarmflora och autoimmuna samt inflammatoriska sjukdomar.

Kolla in denna angående hur mycket protein muskler kan ”ta upp”. Går också igenom ett gäng studier.


Finns ingen anledning att äta 3g/kg kroppsvikt. Gängse rekommendationer ligger ju på 1,4-2g/kg för en tränande individ.
Överskottet blir ju till en viss del till glukos och sedermera fett. Vad musklerna kan tillgodogöra sig vid ett tillfälle behöver dock inte betyda att man bara ska äta 30g efter ett träningspass. Kroppen tar ju upp alla aminosyrorna ändå och dessa används till andra organ och vävnader som behöver protein för att fungera. :)
 

spammerstakeahike

Patek
2-Faktor
Precis vad jag hört också från duktiga inom ämnet

Ett ökat proteinintag belastar njurarna rätt hårt även på friska människor - det finns ju en anledning till att personer med nedsatt njurfunktion får en proteinfattig kost. Plus att forskarna är inte helt ense om huruvida ett överdrivet proteinintag gör att skelettet i längden avkalkas. Avkalkningen sker då för att syra och bas balansen måste återställas genom kroppens eget buffertsystem.
 

Tjabo

Rolex
2-Faktor
Finns ingen anledning att äta 3g/kg kroppsvikt. Gängse rekommendationer ligger ju på 1,4-2g/kg för en tränande individ.
Överskottet blir ju till en viss del till glukos och sedermera fett. Vad musklerna kan tillgodogöra sig vid ett tillfälle behöver dock inte betyda att man bara ska äta 30g efter ett träningspass. Kroppen tar ju upp alla aminosyrorna ändå och dessa används till andra organ och vävnader som behöver protein för att fungera. :)

Om du är orolig för att bli fet av protein så vågar jag säga att du oroar dig i onödan. :)

I allmänhet skulle jag nog gissa att man bör ligga i det högre intervallet av rekommendationen ovan:


(http://tyngre.se/artiklar/proteinbehov-foer-dig-som-vill-bygga-muskler/)

När experterna har gjort en kvalificerad satsning tidigare så har de som nämns ovan hamnat omkring 1,4-2,2 gram per kilo kroppsvikt och dag. Nu verkar det som att deras uppskattning var lite för låg, i alla fall för vissa män med en större mängd muskler. De högre värdena som man uppskattat tidigare ligger dock helt i nivå med det värde som man kom fram till i denna studie som då var 2,2 för att inkludera 95 procent av alla personer på den nivån.
 

Bjoerlin76

Audemars
2-Faktor
Ett ökat proteinintag belastar njurarna rätt hårt även på friska människor - det finns ju en anledning till att personer med nedsatt njurfunktion får en proteinfattig kost. Plus att forskarna är inte helt ense om huruvida ett överdrivet proteinintag gör att skelettet i längden avkalkas. Avkalkningen sker då för att syra och bas balansen måste återställas genom kroppens eget buffertsystem.
Kan inte mycket inom ämnet..men har hört från flera som tagit del av långvariga studier av individer med högt proteinintag att man inte kunnat se något som helst konstigt/alarmerande med njurarna. Tycker inte heller att man behöver äta överdrivet med protein. Runt 2g/kg verkar vara det som rekommenderas mest och ungefär där siktar jag.
 

Bikinigubben

Panerai
2-Faktor
Ett ökat proteinintag belastar njurarna rätt hårt även på friska människor - det finns ju en anledning till att personer med nedsatt njurfunktion får en proteinfattig kost. Plus att forskarna är inte helt ense om huruvida ett överdrivet proteinintag gör att skelettet i längden avkalkas. Avkalkningen sker då för att syra och bas balansen måste återställas genom kroppens eget buffertsystem.
Men fullt friska personer har inget som helst problem att äta en kost med högt proteininnehåll. Visa gärna någon studie som visar på att det skulle vara farligt:) Vid viktnedgång kan ett högre proteinintag, typ 3g/kg, ha viss effekt på viktminskningen av fett respektive fettfrimassa.
 

Clark Kent

Patek
2-Faktor
Det är ingen som är förbjuden att skriva så klart och visst skulle KS bli ökentrist om man var hänvisad till Google som första alternativ.

Men...det jag tror att @SIRdavid menar och i alla fall vad jag menar, är att det går precis lika bra att ställa frågan i en redan befintlig tråd, speciellt då den absoluta majoriteten av "rookie-frågor" avhandlar samma sak.

På så sätt skulle man styra nya medlemmar mot att läsa/söka/posta istället för att starta nya trådar om sådant som det redan finns för många trådar av :)

Finns inget som tyder på att det skulle vara farligt med för mycket protein, om du inte har någon sjukdom som påverkar det

Precis vad jag hört också från duktiga inom ämnet

Ett ökat proteinintag belastar njurarna rätt hårt även på friska människor - det finns ju en anledning till att personer med nedsatt njurfunktion får en proteinfattig kost. Plus att forskarna är inte helt ense om huruvida ett överdrivet proteinintag gör att skelettet i längden avkalkas. Avkalkningen sker då för att syra och bas balansen måste återställas genom kroppens eget buffertsystem.

Men fullt friska personer har inget som helst problem att äta en kost med högt proteininnehåll. Visa gärna någon studie som visar på att det skulle vara farligt:) Vid viktnedgång kan ett högre proteinintag, typ 3g/kg, ha viss effekt på viktminskningen av fett respektive fettfrimassa.

Jag är fullt frisk och fick problem med njurarna förra hösten efter en rätt extrem proteinboostad kost och minimalt med kolhydrater. Har inte de exakta siffrorna tyvärr, de är fast i en kraschad mobil som jag måste beställa ny skärm till. Hade en för mig extremt låg fettprocent samtidigt.

Annars är det garanterat bästa sättet att komma i form att bli känd. Då kan man till och med vara lite smålönnig men ändå enligt kvällsmedia ha en så kallad ”superkropp” :D
 

Bjoerlin76

Audemars
2-Faktor
Jag är fullt frisk och fick problem med njurarna förra hösten efter en rätt extrem proteinboostad kost och minimalt med kolhydrater. Har inte de exakta siffrorna tyvärr, de är fast i en kraschad mobil som jag måste beställa ny skärm till. Hade en för mig extremt låg fettprocent samtidigt.

Annars är det garanterat bästa sättet att komma i form att bli känd. Då kan man till och med vara lite smålönnig men ändå enligt kvällsmedia ha en så kallad ”superkropp” :D
Blev det fastställt att det var direkt kopplat till proteinet? Ungefär hur mycket protein åt du per dag då?
 

spammerstakeahike

Patek
2-Faktor
Kan inte mycket inom ämnet..men har hört från flera som tagit del av långvariga studier av individer med högt proteinintag att man inte kunnat se något som helst konstigt/alarmerande med njurarna. Tycker inte heller att man behöver äta överdrivet med protein. Runt 2g/kg verkar vara det som rekommenderas mest och ungefär där siktar jag.

Man är ju inte helt enig om vad ett förhöjt proteinintag kan leda till, så jag tänker att det är bättre att ta det säkra före det osäkra. Finns ju liksom ingen anledning att äta 3g/kg protein om dagen, då du inte får större muskler av det jämfört med de som äter runt 2g/kg.
 

spammerstakeahike

Patek
2-Faktor
Men fullt friska personer har inget som helst problem att äta en kost med högt proteininnehåll. Visa gärna någon studie som visar på att det skulle vara farligt:) Vid viktnedgång kan ett högre proteinintag, typ 3g/kg, ha viss effekt på viktminskningen av fett respektive fettfrimassa.

Tror inte det finns studier som löper över flera år? Det är ju det som då skulle kunna tänkas vara farligt i längden.
Korta perioder där du t ex ska gå ner i vikt, ge kroppen en skjuts åt rätt håll mm är det ju ok att äta större mängder protein.
 

spammerstakeahike

Patek
2-Faktor
Om du är orolig för att bli fet av protein så vågar jag säga att du oroar dig i onödan. :)

I allmänhet skulle jag nog gissa att man bör ligga i det högre intervallet av rekommendationen ovan:


(http://tyngre.se/artiklar/proteinbehov-foer-dig-som-vill-bygga-muskler/)

Jo, det är sant att det tar längre tid för protein att omvandlas till fett, men då talar vi ju om kompletta proteiner som finns i t ex bönor, kött mm. Du kan bli fet om du bälgar i dig vassleprotein för jämnan, för det påverkar ju även insulinutsöndringen.
 

Clark Kent

Patek
2-Faktor
Blev det fastställt att det var direkt kopplat till proteinet? Ungefär hur mycket protein åt du per dag då?

Det gjordes ingen jätteutredning men det var den uppenbara faktorn och efter att ha normaliserat kosten så ordnade det till sig med värdena. Minns faktiskt inte exakt, men det var över 2gr/kg i alla fall. Har beställt en ny skärm så vet mer exakt om någon vecka.
 

morrism

Audemars
Hur vet ni att ni är ”helt friska” då?rekommenderar er alla att kolla upp ert GFR vid minst 2 tillfällen hos er doktor innan ni kör loss på proteiner. Kolla värdet på kreatinin och cystatin. I all välmening verkligen, det är inte kul att bränna sönder njurarna. Även om det visar sig att ni är fullt friska så är det bra att ha fått ett värde på njurarna när man är frisk, så är det bra att se hur det förändrats om man skulle mäta det vid en högre ålder.
 

morrism

Audemars
Ska bara tillägga att nedsatt njurfunktion väldigt sällan visar några symptom alls innan det är riktigt illa. Olika typer av njurskador och sjukdomar är också tyvärr något som ökar och har ökat kraftigt senaste decennierna till skillnad mot många andra sjukdomar.
 

Clark Kent

Patek
2-Faktor
Hur vet ni att ni är ”helt friska” då?rekommenderar er alla att kolla upp ert GFR vid minst 2 tillfällen hos er doktor innan ni kör loss på proteiner. Kolla värdet på kreatinin och cystatin. I all välmening verkligen, det är inte kul att bränna sönder njurarna. Även om det visar sig att ni är fullt friska så är det bra att ha fått ett värde på njurarna när man är frisk, så är det bra att se hur det förändrats om man skulle mäta det vid en högre ålder.

Fullt frisk med regelbundna blodprover med bra värden både innan och efteråt så det råder ingen tvekan att det var något som hände på grund av omständigheterna.
 

Bikinigubben

Panerai
2-Faktor
Hur vet ni att ni är ”helt friska” då?rekommenderar er alla att kolla upp ert GFR vid minst 2 tillfällen hos er doktor innan ni kör loss på proteiner. Kolla värdet på kreatinin och cystatin. I all välmening verkligen, det är inte kul att bränna sönder njurarna. Även om det visar sig att ni är fullt friska så är det bra att ha fått ett värde på njurarna när man är frisk, så är det bra att se hur det förändrats om man skulle mäta det vid en högre ålder.
Det är väl snarare så att det är en så pass låg andel som faktiskt har problem med njurarna, därmed vågar jag ta den chansen.
 

Belfort

Omega
Det är väl snarare så att det är en så pass låg andel som faktiskt har problem med njurarna, därmed vågar jag ta den chansen.
Precis, man kan mer eller mindre riskfritt äta protein utan att vara orolig om man vet med sig själv att man inte konsumerat stora mängder snabbmat (mycket salt), för mycket kaffe, druckit alkohol i stora mängder och inte gått på antibiotika/smärtstillande i tid och otid. Har en vän som knaprat smärtstillande en vecka varje månad från 13-14års åldern, hennes njurar mår inte så bra.
 

Tjabo

Rolex
2-Faktor
Från Tyngre, av Jacob Gudiol:

KAN MAN ÄTA FÖR MYCKET TOTALT?
Förr fanns det en oro kring att för mycket protein skulle kunna ge skada på njurarna. När protein bryts ner i kroppen bildas nämligen biprodukter som njurarna behöver ta hand om och tanken var då att för mycket protein överbelastade njurarna och det skulle då ge skador. Sen några år tillbaka är de här farhågorna dock ganska avfärdade och har du friska njurar så klarar de av att hantera även en konstant högproteinkost (5, 6). Rent teoretiskt menar vissa forskare att det kan finnas en risk med ett proteinintag upp emot 3,5-4,5 gram protein per kilo kroppsvikt och dag (7). Går du över dessa mängder finns det alltså en teoretisk risk för att det i längden kan ge negativa konsekvenser

Studierna:

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/16174292
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/17908291
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/16779921

Länk till artikeln: http://tyngre.se/artiklar/kan-man-aeta-foer-mycket-protein/

(Disclaimer: Se det inte som min åsikt, jag har alldeles för dålig kunskap för att kunna uttala mig).
 

spammerstakeahike

Patek
2-Faktor
Från Tyngre, av Jacob Gudiol:



Studierna:

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/16174292
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/17908291
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/16779921

Länk till artikeln: http://tyngre.se/artiklar/kan-man-aeta-foer-mycket-protein/

(Disclaimer: Se det inte som min åsikt, jag har alldeles för dålig kunskap för att kunna uttala mig).

"Ganska avfärdade .... Teoretisk risk" = Mao kan man inte vara säker. Finns dels ingen anledning i världen att äta 3g/kg per dag samt vill man vara på den säkra sidan ska man hålla sig till 1,4-2g/kg. Nya rön kommer ju hela tiden.
 

morrism

Audemars
"Ganska avfärdade .... Teoretisk risk" = Mao kan man inte vara säker. Finns dels ingen anledning i världen att äta 3g/kg per dag samt vill man vara på den säkra sidan ska man hålla sig till 1,4-2g/kg. Nya rön kommer ju hela tiden.

Det var dessutom ingen studie som rekommenderade högre proteinintag än ca 1.4g/kg. Slutsatsen var bara att de tyckte att det behövdes mer forskning.
 

Tjabo

Rolex
2-Faktor
"Ganska avfärdade .... Teoretisk risk" = Mao kan man inte vara säker. Finns dels ingen anledning i världen att äta 3g/kg per dag samt vill man vara på den säkra sidan ska man hålla sig till 1,4-2g/kg. Nya rön kommer ju hela tiden.

Ingen anledning i världen vet jag väl inte:

CONCLUSIONS:
Protein needs for energy-restricted resistance-trained athletes are likely 2.3-3.1g/kg of FFM scaled upwards with severity of caloric restriction and leanness

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/24092765

Det var dessutom ingen studie som rekommenderade högre proteinintag än ca 1.4g/kg. Slutsatsen var bara att de tyckte att det behövdes mer forskning.

I just de studierna, men det finns ju andra. Av det lilla jag läst så verkar det finnas visst konsensus om att 2 är bättre än 1,4 för att maximera muskeltillväxt. Men igen, för att understryka, jag är verkligen ingen expert på ämnet.
 

RobertD

Ingenting
2-Faktor

spammerstakeahike

Patek
2-Faktor
Ingen anledning i världen vet jag väl inte:



https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/24092765



I just de studierna, men det finns ju andra. Av det lilla jag läst så verkar det finnas visst konsensus om att 2 är bättre än 1,4 för att maximera muskeltillväxt. Men igen, för att understryka, jag är verkligen ingen expert på ämnet.

Det framgår inte riktigt varifrån siffran 3,1 kommer ifrån. Tror hursomhelst inte det är många som sitter i den speciella sitsen så att de kan motivera 3g/kg /dag protein-intag..
 
Topp