• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

SUBMARINER-Tråden

Bas

Patek
Åhå, där ser man. Tack för infot.
Men en oysterlänkbit är nog större än en presidentlänkbit? Om det nu skiljer så mycket i pris.
Jag har ingen koll på oyster priser ärligt talat:) men det skiljer sig säkert.
Oavsett så skulle det inte vara en dealbreaker för mig om en länkbit fattades och jag fick klockan till ett bra pris.
Skulle klockan vara dyr så skulle jag säkert bry mig.
 

spammerstakeahike

Patek
2-Faktor
Jag har ingen koll på oyster priser ärligt talat:) men det skiljer sig säkert.
Oavsett så skulle det inte vara en dealbreaker för mig om en länkbit fattades och jag fick klockan till ett bra pris.
Skulle klockan vara dyr så skulle jag säkert bry mig.

Om man som säljare drar av priset för den försvunna länkbiten är det ju helt ok.
 
  • Like
Reactions: Bas

Hebbe

Ki-Adi-Mundi
2-Faktor
D7A3EBFE-8FD2-4694-AFB2-0A57CB9D43A0.jpeg
 

DeadPrez

Breitling
Rolex RETAIL asking price for a wg link for a Submariner is 730 € and it's not like you have to pay the retail price... preowned are much cheaper. This is a fact, not speculation or some fantasy price.
stämmer.
Länkbitar till ex. sub helguld kostar cirka 2000kr beg. Så några 7-10kex per länkbit tror jag inte någon betalar, eller möjligen väldigt väldigt få.
 

Johnny Pickles

Cartier
2-Faktor
Spelar väl ingen större roll kan jag tycka. Är ju inga förändringar på dem så i jag skulle faktiskt inte tänka så mkt på årtal. Visst kan då service vara något att fundera på men pratar man om dessa pengar så är väl en servicekostnad ingen biggie

Det spelar lite roll för mig personligen, då jag kan få nyare för pengarna. Men egentligen en världslig detalj ja.
 

RobVintage

Panerai
Är sjukt sugen på en guldsub, gillar inte maxicase riktigt så det är femsiffrigt som gäller, vad säger expertisen är rimligt att ge för en 16618 med b&p i fint skick?
 
B43C0277-9DB8-4550-9A78-991A46421B4E.jpeg


Sommarsub med snö utanför fönstret! :)
Jag har aldrig gillat TT:s på män (damklockor är annorlunda), det har känts som om bäraren vill ha en gulddinka, men inte har råd, eller nåt.
Alternativt att man är en gammal farbror på 60 med en GW behandlad tvåtons DJ.
Men de senaste månaderna har jag börjat uppskatta tvåtons sub och GMT.
Och denna modell är nog favoriten. Kanske med undantag för den nya "kaffe" gmt:n som släpptes på Basel.
En mkt fin klocka! Jag tkr fortfarande den är pråliga, men det ska den väl vara också :)

Är det någon som är OWG (eller nästan) med en TT sportrolex? Eller med en helguldare för den delen.
Och hur ser de isåfall ut efter nåt år och normalt nyttjande?
Lite sugen.. :)
 
Senast ändrad:
En fråga till Submariner experterna.
Jag vill ha en Submariner, och jag har en 114060 "beställd", som bör anlända i sommar, alternativt i höst, beroende på tilldelning etc etc.

Jag är född 83, och har funderat på en "årsklocka", blev erbjuden en (utan box och papper) för 65.k. Jag tycker det lät som ett väldigt högt pris. Även om klockan var i fint skick. Men den kan juh iofs ha varit polerad 5ggr.. Jag är väldigt dålig på att se sådant. Och är eg inte intresserad av vintage.

Nu undrar jag om jag kan få lite hjälp.
Vilken ref skulle den samlade KS expertisen rekommedera?
Jag vill gärna ha boxar och papper, men anser inte att det är värt 20k..
Jag vill gärna ha en COSC certifierad modell, och då finns bara 114060, som jag redan har lagt en beställning på, och 14060M, med olika tavlor(?) Att välja på, om jag förstått det rätt?
Naturligtvis kan jag tänka mig andra ref också, men då klockan ska användas som vardagsklocka så vill jag inte att den går mer än högst några FÅ sek fel/dygn, 8 - 10 är för mkt.
Och eftersom klockan ska användas såpass mkt så bör både länk och urverk vara i bra skick.

Vad jag tror jag försöker fråga är vilken klocka (ref) som är mest klocka för pengarna.
Jag söker efter en sk "nodate" modell. OCH så undrar jag, ni som har både t ex 14060 och 114060, märker man av storleksskillnaderna på de olika modellernas index mkt, när man bär en av klockorna? För jag tkr nämligen de nyare, större indexen passar tavlan bättre.

Efter att ha tittat runt i den här tråden ett tag så har jag bara blivit mer och mer bestämd att jag SKA ha en Sub! :mad:;)

Mvh Roffe :rolex:
 

Empa

Donnie Brasco
2-Faktor
En fråga till Submariner experterna.
Jag vill ha en Submariner, och jag har en 114060 "beställd", som bör anlända i sommar, alternativt i höst, beroende på tilldelning etc etc.

Jag är född 83, och har funderat på en "årsklocka", blev erbjuden en (utan box och papper) för 65.k. Jag tycker det lät som ett väldigt högt pris. Även om klockan var i fint skick. Men den kan juh iofs ha varit polerad 5ggr.. Jag är väldigt dålig på att se sådant. Och är eg inte intresserad av vintage.

Nu undrar jag om jag kan få lite hjälp.
Vilken ref skulle den samlade KS expertisen rekommedera?
Jag vill gärna ha boxar och papper, men anser inte att det är värt 20k..
Jag vill gärna ha en COSC certifierad modell, och då finns bara 114060, som jag redan har lagt en beställning på, och 14060M, med olika tavlor(?) Att välja på, om jag förstått det rätt?
Naturligtvis kan jag tänka mig andra ref också, men då klockan ska användas som vardagsklocka så vill jag inte att den går mer än högst några FÅ sek fel/dygn, 8 - 10 är för mkt.
Och eftersom klockan ska användas såpass mkt så bör både länk och urverk vara i bra skick.

Vad jag tror jag försöker fråga är vilken klocka (ref) som är mest klocka för pengarna.
Jag söker efter en sk "nodate" modell. OCH så undrar jag, ni som har både t ex 14060 och 114060, märker man av storleksskillnaderna på de olika modellernas index mkt, när man bär en av klockorna? För jag tkr nämligen de nyare, större indexen passar tavlan bättre.

Efter att ha tittat runt i den här tråden ett tag så har jag bara blivit mer och mer bestämd att jag SKA ha en Sub! :mad:;)

Mvh Roffe :rolex:

Varför vill du ha en COSC certifierad modell? En Submariner från 1983 ska normalt inte ha något problem att hålla sig inom COSC.
 
Varför vill du ha en COSC certifierad modell? En Submariner från 1983 ska normalt inte ha något problem att hålla sig inom COSC.
Det känns på något vis säkrare. Och iom att jag inte vet nånting om vintage så vore väl det bästa att köpa/byta till sig nytt, men jag tkr de tidigare casen är snygga också, tavlan är dock snyggare på den nya..
Hmm. Ja, jag vet juh som sagt inget om äldre ur, det är väl därför det kanske känns som nån "säkerhet"..

Mvh Roffe
 
Topp