• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Svälja stoltheten, inse sina begränsningar och köpa quartz?

137E1215.jpg

Mer quartz åt folket!
 

Jockinho

Patek
2-Faktor
Om du inte uppskattar mekaniken eller bryr dig om den tradition som finns inom mekaniska urverk så kan du ju lika gärna köpa en klocka med quartz. Varför köpa Omega då? Du kan ju komma ännu billigare undan då med en modeklocka? Köper du den för märkets skull eller finns det inga modeklockor som gör en klocka som du tycker om?

Man blir ju inte förvånad när man läser denna tråden om vilka det är som förespråkar kvarts iaf.

Man kan väll gilla annat på en klocka än verket även om man har ett klockintresse.

Lika tråkigt som du finner quartz lika sorgligt tycker jag det är att det fortfarande finns personer som gärna vill klanka ned på andras högst individuella åsikt och deras personliga val och gärna med en ton om att man vet bättre än dem.
 

point1

Cartier
Man kan väll gilla annat på en klocka än verket även om man har ett klockintresse.

Lika tråkigt som du finner quartz lika sorgligt tycker jag det är att det fortfarande finns personer som gärna vill klanka ned på andras högst individuella åsikt och deras personliga val och gärna med en ton om att man vet bättre än dem.

Ja det kan man absolut. Det är ju en tråd där han efterfrågar råd, så då kan det ju vara värt att fråga, dumt att låsa in sig på ett specifikt märke.
 

Bojke

Wicket Wystri Warrick
2-Faktor
Om du inte uppskattar mekaniken eller bryr dig om den tradition som finns inom mekaniska urverk så kan du ju lika gärna köpa en klocka med quartz. Varför köpa Omega då? Du kan ju komma ännu billigare undan då med en modeklocka? Köper du den för märkets skull eller finns det inga modeklockor som gör en klocka som du tycker om?

Hoppade du över att läsa trådstarten?

Man blir ju inte förvånad när man läser denna tråden om vilka det är som förespråkar kvarts iaf.

Jag vet att jag inte är värdig, men jag frågar ändå. Vad ser du då för mönster, o älskvärde härskare?
 

Wollen

Mao
2-Faktor
Automat eller manuell is the shiet.
Men smaken är som baken...Skit i vad andra tycker och kör på det du vill ha!


Sent from my iPhone using Tapatalk
 

Bojke

Wicket Wystri Warrick
2-Faktor
Om du inte uppskattar mekaniken eller bryr dig om den tradition som finns inom mekaniska urverk så kan du ju lika gärna köpa en klocka med quartz. Varför köpa Omega då? Du kan ju komma ännu billigare undan då med en modeklocka? Köper du den för märkets skull eller finns det inga modeklockor som gör en klocka som du tycker om?

Man blir ju inte förvånad när man läser denna tråden om vilka det är som förespråkar kvarts iaf.


Ett lite mindre spydigt svar: Ditt inlägg är ett typexempel på det jag försöker beskriva i trådstarten, ett visst förakt som riktas emot batteriklockor, och i viss mån deras ägare. Den enda riktiga tankeställaren som jag fått angående quartz är "känslan", så som det verkar just nu så kommer det få vara just känslan som styr om det blir en AT quartz, någon annan klocka eller kanske rentav en automatisk AT. För visst verkar det inte finnas fler nackdelar?:wideyed:
 

Fabian

Patek
2-Faktor
Klart det inte finns någon annan nackdel. En klocka ska vara snygg och kunna visa tiden och det kan både en automatisk samt Quartz klocka göra. Sen är bara frågan om vad som är roligast
 

DrDre

Patek
Tycker väl att både quartz och mekaniska kan vara intressanta. Det där att man köper quartz för att man inte bryr sig om insidan vet jag inte om jag riktigt håller med om. Av två skäl. 1) Det finns ju väldigt fina qvartsurverk och alla är ju absolut inte likadana och 2) En klar majoritet av alla mekaniska klockor, och i synnerhet bästsäljande modeller, innehåller ju (tills ganska nyligen) modifierade ETA, så om det är insidan man köper, så är det ju lika tokigt att köpa en eta-baserad klocka för 40 tkr som en quarts för samma pris, för urverken står knappast för lejonparten av kostnaden i någon av varianterna.

Kan väl dock erkänna att jag gärna skulle äga ngn fin quartz, men att det trots allt tar emot att betala lika mycket som jag skulle göra för en mekanisk. Men Cartier Tank Solo tex är ju en väldigt fin dressdwatch, och Citizen Chronomaster är ju super.
 

maxmol

Panerai
Efter det här inlägget så började jag sakna min gamla Seamaster ref 2221.80.00 som jag sålde för att jag hade tröttnat på tickandet...

Sen tror jag att det argumentet missades (skumläste bara) men det är fan praktiskt att ha åtminstone en qurtz i lådan. T.ex. när man faktiskt behöver ha koll på tiden och inte hinner ställa om sina mekaniska/automatiska ur. :)
 

point1

Cartier
Ett lite mindre spydigt svar: Ditt inlägg är ett typexempel på det jag försöker beskriva i trådstarten, ett visst förakt som riktas emot batteriklockor, och i viss mån deras ägare. Den enda riktiga tankeställaren som jag fått angående quartz är "känslan", så som det verkar just nu så kommer det få vara just känslan som styr om det blir en AT quartz, någon annan klocka eller kanske rentav en automatisk AT. För visst verkar det inte finnas fler nackdelar?:wideyed:

Du skriver ju själv i din trådstart att du är villig att kompromissa med insidan. Du tycker att det är "roligare" med en automat istället för ett kvartsverk. Om det är din anledning att det är roligare och att sekundvisaren flyter, då kanske det inte är så viktigt för dig, som jag poängterar i mitt inlägg. Du undrar om det är motiverat med prisskillnaden, men reflekterar du ens över om den Omega du tittar på, med det kvartsverk som sitter i är prisvärt? Eller stirrar du dig blind på utseendet? Kvartsverket i den Omegan du funderar på är ju inte ens enligt de kvartsförespråkarna här speciellt imponerande (dvs inte HAQ).

Jag tycker det verkar uppenbart att du är mer intresserad av utseende än insida, och då tror jag att du kan hitta andra än Omega som passar dig bättre, om det inte är just märket Omega som lockar.

Det är fler här som uttrycker sig i stil med att det viktigaste är att klockan är snygg, allting annat är bara "roligt". För mig så säger det en del om var deras klockintresse ligger. För mig är det viktigt med mekaniken bakom klockan, hur den är uppbyggd, toleranser, kvalitetskänsla och kvalitetskontroll, historia, hur den "lever" och fungerar på ett helt annat sätt, jag tycker det är viktigt att den schweiziska urmakartraditionen och kunskapen bevaras. Alla mekaniska klockor är inte underverk av innovation, men den utveckling som skett och sker är fantastisk. Det är så klart viktigt också för mig att klockan ser bra ut. Men inte bara på ytan utan även hur välbearbetad insidan är. Har de lagt ner sin tid bara på att den ska se bra ut när du flashar din fina klocka på krogen (vilket verkar vara vad många endast bryr sig om) eller har de tänkt på helheten.
 

DrDre

Patek
Man bör väl kunna vara intresserad av historia, utseende, kvalité och design utan att för den skull vilja flasha något på krogen?

Jag håller med dig. Har lekt med tanken ibland att en GS quartz vore roligt (det var ju några här till salu för några veckor sedan). Och det som som fick mig lite intresserad var knappast att man skulle stå och "flasha på krogen". En Seiko quartz är nog inte förstavalet för just det syftet.
 

point1

Cartier
Man bör väl kunna vara intresserad av historia, utseende, kvalité och design utan att för den skull vilja flasha något på krogen?

Ja... det var precis det jag ville säga. Att man är intresserad av historia, utseende, kvalité och design utan att vilja flasha klockan på krogen. Vet inte om mitt inlägg blev rörigt eller svårtolkat. Det jag menade var att vissa bara brydde sig om det ytligaste på klockan och kanske egentligen bara märket och ingenting annat.
 

point1

Cartier
Jag håller med dig. Har lekt med tanken ibland att en GS quartz vore roligt (det var ju några här till salu för några veckor sedan). Och det som som fick mig lite intresserad var knappast att man skulle stå och "flasha på krogen". En Seiko quartz är nog inte förstavalet för just det syftet.
/N
Som sagt, mitt inlägg måste vara rörigt/kanske är min svenska inte på topp just nu. Det jag tänker på är folk som vill ha en Omega/Breitling osv och sen skiter i vad som är på insidan. En seiko quartz är nog inte förstavalet för det syftet, det håller jag med om, jag pratar om Omega quartz.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
. Det jag menade var att vissa bara brydde sig om det ytligaste på klockan och kanske egentligen bara märket och ingenting annat.
Fast det finns VÄLDIGT många här som verkar fastnat för ett märke och i princip aldrig motiverar varför. Ganska tråkigt egentligen eftersom det inte upplyser andra om klockan eller varför kärleken uppstod. Det finns alldeles för få recensioner och gedigna paketöppningstrådar här, utan det är snarare: Titta på mig, jag har köpt en ny dyr klocka av rätt märke.
 

point1

Cartier
Fast det finns VÄLDIGT många här som verkar fastnat för ett märke och i princip aldrig motiverar varför. Ganska tråkigt egentligen eftersom det inte upplyser andra om klockan eller varför kärleken uppstod. Det finns alldeles för få recensioner och gedigna paketöppningstrådar här, utan det är snarare: Titta på mig, jag har köpt en ny dyr klocka av rätt märke (Seiko).

Mm, det har jag också märkt. Det är tråkigt att det blir så mycket märkes/statusfokus inom klockvärlden, det är ju lite likt det beteende vissa visar med märkeskläder. Dvs de bryr sig mer om vilket märke och vad det kostar än hantverket bakom riktiga kläder.

Hade också uppskattat om det fanns mer djupgående recensioner osv, men att få riktigt bra redaktionellt material kanske blir svårt på ett forum. Ändå så hade det varit kul med diskussioner som handlade mer om urverk och teknik än utseende.
 
Topp