• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Swatch Sistem51...

Läste om den här förut och blev påmind om den i en tråd igår och kommer nog att köpa en, ska enligt internet kosta ca 100USD dvs bör väl bli runt 1000lappen i Svedala...

Imponerande med bara 51 delar och 90tim gångreserv och 100% Swiss Made...

http://www.swatchgroup.com/en/services/archive/2013/swatch_sistem51


Swatch Sistem51

• World premiere: fully automated assembly of a mechanical movement

• 51 components – Swatch’s lucky number

• 1 central screw

• 90 hour power reserve

• Swatch – 100% Swiss made

Thirty years ago Swatch turned the watch world upside down. Today, Swatch Sistem51 presents a new point of view, sets new standards and celebrates the Swatch credo: simplify and innovate. Never before has simplicity been made so intriguing and surprising.
swatch_sistem51_1.jpg

Sistem51 is an automated (self-winding) mechanical movement made from 51 components – no more, no less – made possible by a simplified and more efficient design. Most mechanical movements have at least twice as many parts; some have more than 600! 51 is the magic number (and Swatch’s lucky number, too).
Sistem51’s components are welded together to form a single assembly centred on a single screw. When Copernicus put the sun at the centre of the solar system, he changed the whole way we perceive and understand life. Sistem51 is a Copernican idea in contemporary terms!
Sistem51 is a world first: it is the only mechanical movement ever made whose assembly is 100% automated. The high-tech escapement has no regulator; the rate is set at the factory with a laser, making the manual rate adjustments normally required by a mechanical watch unnecessary. The movement features a 90 hour power reserve.
Sistem51’s movement is made entirely of ARCAP, an alloy of copper, nickel and zinc with exceptional anti-magnetic qualities. And since all movement components are hermetically sealed within the case, no moisture, dust or foreign objects can interfere with its operation. The resulting inner peace guarantees the movement a long, serene life and enduring performance.
swatch_sistem51_6.jpg

Sistem51 offers one last surprise – transparency. A distinguishing feature of Swatch, the transparency of Sistem51 creates a unique look, distinct from any other Swatch. Automatic movements are driven by an oscillating rotor; the rotor in Sistem51 is a transparent disc that rotates in both directions around the central screw. This signature feature opens up fascinating views of the movement beneath it, a movement whose visible surfaces are printable. The design reaches beyond appearances to reveal the innovative depth of the watch itself.
Finally, and this is no surprise, Sistem51 is 100% Swiss made – a guarantee of quality, end to end.
swatch_system51_8.jpg
 

_jonte

Patek
Måste erkänna att jag inte riktigt förstår poängen med denna. Mekaniskt urverk handlar mycket om hantverk, känsla, osv. Denna är exakt motsatsen. Fyller samma funktion som motsvarande Swatch quartz med skillnaden att denna stannar efter 90h, så varför automatisk?
Känns som att jag missar något här, så upplys mig gärna! :)

P.S. Rätt snygg var den iaf!
 

DrDre

Patek
Rent allmänt är det ju roligt att man börjar forska och ta fram nya typer av urverk. Det mest inom klockvärlden (dvs ETA och Rolex) bygger ju på konstruktioner (inkl materialval) som är flera decennier gamla, så lite nytänkander är nog på sin plats.
 

Rozzy

E-3PO
2-Faktor
Schweiziskt inhouse för under tusenlappen... sätter lite perspektiv till det hela. 90h power reserve är imponerande!
Tycker kanske inte vid första ögonkastet att denna var så snygg, men Swatch brukar ju komma med varianter och duktig design!
 

frere

Audemars
2-Faktor
Måste erkänna att jag inte riktigt förstår poängen med denna. Mekaniskt urverk handlar mycket om hantverk, känsla, osv. Denna är exakt motsatsen. Fyller samma funktion som motsvarande Swatch quartz med skillnaden att denna stannar efter 90h, så varför automatisk?
Känns som att jag missar något här, så upplys mig gärna! :)

P.S. Rätt snygg var den iaf!


Just detta med avsaknaden av känsla gör copernicus-hyllningen på tavlan så lysande! Nån som orkar med lite yvigt hanterad vetenskapshistoria på eftermiddagen? Astronomen Copernicus fick i början av 1500-talet i uppdrag av kyrkan att undersöka varför det blev sådana avvikelser i den officiella, julianska kalendern. Året blev liksom inte lagom långt och årstiderna försköts om man inte gjorde korrigeringar. Copernicus räknade ut att felen berodde på att jorden snurrade runt solen och inte tvärtom. Modellen var självklar och förklarade sammanhangen på ett betydligt lättare sätt än vad som lät sig göras utifrån kyrkans gamla aristoteliska världsbild.

Kyrkan hade kraftiga emotionella argument att ställa emot Copernicus rationella upptäckter och självklart gick det inte att ge ut något sådant i skrift. Vanligt folk hade nog inte heller blivit imponerade av detta utplånande av en fin gammal sanning som både bibeln och de gamla grekerna hade omhuldat. Kort sagt, det här var en världsbild utan den rätta känslan.

Även om swatch förstås överskattar sin betydelse är det kul att de drar parallellen mellan Copernicus och den här klockan. Jag gillar idén om en klocka som är så syntetisk, känslobefriad och billig som möjligt. Bara för att urmakeriets Aristoteles (Breguet) tyckte att ett urverk skulle byggas på ett visst vis är det inte säkert att det är det bästa. Inte ens om nutidens katolska kyrka (i form av Rolex och ETA) fortfarande föredrar de utstakade linjerna och vanliga människor fortfarande gillar känslor. Vare sig det handlar om bibeln eller myten om den distingerade urmakarmästaren med luppen.

Jag tror inte att man är ute efter att skilja sig från quartz i första hand. Snarare "Här kommer världens mest rationella och serieproducerade automatklocka! Om du inte gillar den, köp Breguet - det äger vi också!"
 

Bingoraalf

Audemars
2-Faktor
Jag blev helt såld på den första gången jag såg den men som en kommentatör hos hodinkee skrev så går ju klockaset inte att serva... så blir man fäst vid den så får man vaska klockan till slut vilket är ganska trist och är allt jag inte vill göra med en klocka :/
 

Snårtas

Rolex
51 är företagets lyckonummer? Vadå efterkonstruktion... Ett företag som har ett lyckonummer. Suck. Orkade inte ens läsa vidare efter det.


Sent from my iPad using Tapatalk HD
 
C

China

Guest
Vad säger du China ? Som är duktig på urverk...

Mja, min uppfattning är väl inte helt klar då jag själv inte har granskat urverket. Däremot så är det väl inte helt otroligt att det för ovanlighetens skull handlar om ett 100% "Swiss made" urverk, då det handlar om en helautomatiserad produktion. Men vad jag sett hittills av de tekniska specifikationerna, så handlar det om ett minst sagt svårservat urverk (vilket får sättas i relation till priset). Urverket har en del innovationer som t.ex. minskat behov av smörjning, vilket påverkar livslängden positivt. Lite svårt att säga bu eller bä, då det rör sig om ett helt nytt och oprövat koncept.

Däremot så ser jag positivt på lågprisklockor med bra prestanda och minimala servicebehov, Sistem51 ser jag som ett svar på den Asiatiska lågprisproduktionen som blivit allt bättre. Jag tror också att Swatch Group kommer med flera liknande urverk under de närmsta åren, tekniken för slitstarka urverk har funnits ganska länge, och lågprissegmentet är ofta där nya innovationer testas. Så på det hela en positiv överraskning, men det återstår att se vad urverket levererar i slutänden.
 

Gavve

Greven
2-Faktor
Cool. Gillar dock inte tavlan för fem öre, men kommer givetvis köpa den när jag står där i någon tax-freebutik vid en lay-over. När släpps den och framför allt; vad väger den?
 

wundlander

I know I look great in my Mustache
En ful fan, men ändå lockande. Jag gillar konceptet och lär nog köpa en, om så bara för att lyssna lite pån. Saknar klocka med glasbaksida så den rutan tickas också. Eller plast då. Baksida.
 

daviden

Founder
Pledge Member
2-Faktor
And because that movement cannot be serviced and must be set properly by machine, there is no need for certain components such as a regulator. Instead of a regulator the special escapement is set by a laser during production and never needs to be touched again.
Den kan alltså inte bli servad alls? Intressant. Ping China
 
C

China

Guest
Den kan alltså inte bli servad alls? Intressant. Ping China

Ja, det här är slit och släng. Men det återstår att se hur urverket presterar och hur lång livslängden är i praktiken. Jag tycker att konceptet med inkapslade urverk är ganska trist, precis som ETA:s nyare generationer av "plastiga" urverk. Bortser man från det så är pålitliga lågprisverk intressant, och frågan är hur många som köper den här sortens klockor som ens skulle bry sig om att serva den om möjligheten fanns. Det är säkert inget fel på prestandan, men känns som ett avsteg från traditionerna. Fast å andra sidan är hantverket nästan utdött, så det är mycket möjligt att Sistem51 konceptet blir vanligare i framtiden.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
China
Men hur väl kan man försegla ett urverk och då i symmerhet ett automatiskt urverk? GS 9F-urverk är förseglat och har en teoretisk serviceintervall på 50 år, men det är ju en kvartsare. Ett automatiskt urverk har ju ett större servicebehov, så hur länge är det rimligt att den kan klara sig utan service?
 

JoberMan

Politruk
2-Faktor
Sorry MK, men jag fattar ingenting. Klockan är inte ens skitful. Den är fullständigt profil-lös och totalt intetsägande. Gaffatejpa fast locket till en flaska BOB-saft på armen så är du i alla fall lite originell.
 
C

China

Guest
China
Men hur väl kan man försegla ett urverk och då i symmerhet ett automatiskt urverk? GS 9F-urverk är förseglat och har en teoretisk serviceintervall på 50 år, men det är ju en kvartsare. Ett automatiskt urverk har ju ett större servicebehov, så hur länge är det rimligt att den kan klara sig utan service?

Ja, det är det som är frågan. Vi får väl se vad domen blir när det dyker upp tester av urverket, och det ska bli intressant att se analyser av livslängden, och hur lång garanti man lämnar. En kvalificerad gissning är att produktionskostnaden är väldigt låg, och att man kommer att "serva" genom att byta verket eller ge kunden en ny klocka.
 

fredrik

Omega
Verkar som den kommit ut på marknaden nu.
Får känslan av att man bara kan köpa den i butik och bara i Schweiz tills vidare.
Skall helt klart ha en så säg gärna till när/om ni hittar ett ställe man kan få den till Sverige.
 
Verkar som den kommit ut på marknaden nu.
Får känslan av att man bara kan köpa den i butik och bara i Schweiz tills vidare.
Skall helt klart ha en så säg gärna till när/om ni hittar ett ställe man kan få den till Sverige.

Vad jag hört så ska den bara finnas i deras egna butiker åtminstånde till en början, tror den närmaste Swatch butiken finns i Köpenhamn....

EDIT: Verkar inte finnas längre i köpenhamn?
 
Topp