• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Swatch x Omega-tråden

Deskdiversthlm

Patek
2-Faktor
Det var en snabb felaktig slutsats.

Jag ville ha moon/mercury från början. Eftersom dessa inte fanns i någon av de 8-10 affärer jag besökte efter release fick jag istället tag på en Jupiter. Månader senare till slut också mercury och alltså en klocka för mycket. Så varför inte sälja den jag inte vill ha nu när man får pengarna tillbaka.
OK men det låter schysst. Antar att den då är oanvänd och säljs för samma som list?
 

3R1K

Cartier
Så du köpte två för att kunna tjäna pengar?
Varenda människa med affärs sinne är väl öppen för arbitrage möjligheter, skulle gissa att de flesta som står i kö för en ny rolex iaf funderar på möjligheten att flippa med marginal. Det får man ju utgå ifrån. Finns det folk villiga att betala överpris för swatch och rolex är ju alla vinnare. What's the problem?
 

Deskdiversthlm

Patek
2-Faktor
Spelar det någon roll? Vill han ta 50 000:- så är det väl helt fine det också!
Inte riktigt eftersom det skulle falla under lagen om ocker.

Varenda människa med affärs sinne är väl öppen för arbitrage möjligheter, skulle gissa att de flesta som står i kö för en ny rolex iaf funderar på möjligheten att flippa med marginal. Det får man ju utgå ifrån. Finns det folk villiga att betala överpris för swatch och rolex är ju alla vinnare. What's the problem?
Att vilja tjäna en slant må vara hänt, men då får man nog vara beredd att ustå kritik när man drar till med ett oskäligt pris på ett entusiastforum. Problemet sig är väl i det stora att det bygger på hypen. Men i detta fallet så kan man isf vara ärlig i sitt svar.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Varenda människa med affärs sinne är väl öppen för arbitrage möjligheter, skulle gissa att de flesta som står i kö för en ny rolex iaf funderar på möjligheten att flippa med marginal. Det får man ju utgå ifrån. Finns det folk villiga att betala överpris för swatch och rolex är ju alla vinnare. What's the problem?
Att köpa något man inte vill ha för 3’ för att eventuellt tjäna några hundralappar är fel i min värld. Spec om man hänger på klockforum. Annonserna får gärna finnas men tycker det hela är väldigt töntigt. Stod över några plastklockor pga fel färg.
 

Deskdiversthlm

Patek
2-Faktor
Att köpa något man inte vill ha för 3’ för att eventuellt tjäna några hundralappar är fel i min värld. Spec om man hänger på klockforum. Annonserna får gärna finnas men tycker det hela är väldigt töntigt. Stod över några plastklockor pga fel färg.
Instämmer helt. Har även jag har avstått från att köpa. Bättre att låta någon isåfall som verkligen vill ha klockan att köpa den.
Sedan kan man fråga sig om det verkligen står så illa till att man vill skämma ut sig för en enstaka hundralapp.....
 

3R1K

Cartier
Instämmer helt. Har även jag har avstått från att köpa. Bättre att låta någon isåfall som verkligen vill ha klockan att köpa den.
Sedan kan man fråga sig om det verkligen står så illa till att man vill skämma ut sig för en enstaka hundralapp.....

Vet inte. I överdrivna fall skulle jag också tycka det är töntigt, till exempel att man plockar upp en ny rolex på måndagen för 70 och lägger ut den på tisdagen för 120. Men det är egentligen inte personen som är töntig utan marknadssituationen som är löjlig. Eller kanske köparna. Fattar vad du menar och jag är själv en enthusiast som tycker flippandet gått för långt men enligt din logik ska en stor del av våra aktiva KS medlemman alltså skämmas. Alla som köpt för att sedan sälja med marginal under de senaste 3 åren, alla som sålt en Rolex under den tiden. Vi bör alltså alla skämmas? Igen, fattar att du inte menar detta och att jag överdriver men det går inte att peka på medlemmarna eller personerna utan på situationen som ju är sjuk i sig. Lev och låt leva!
 

Nilas

Patek
2-Faktor
Att köpa något man inte vill ha för 3’ för att eventuellt tjäna några hundralappar är fel i min värld. Spec om man hänger på klockforum. Annonserna får gärna finnas men tycker det hela är väldigt töntigt. Stod över några plastklockor pga fel färg.

Instämmer helt. Har även jag har avstått från att köpa. Bättre att låta någon isåfall som verkligen vill ha klockan att köpa den.
Sedan kan man fråga sig om det verkligen står så illa till att man vill skämma ut sig för en enstaka hundralapp.....

Varför påtalas det så mycket och just i denna tråden hur illa det är att tjäna pengar på en klocka, det pågår ju för fulla muggar på hela köp och sälj hela tiden och i större skala än detta? Dock så har jag själv aldrig lyckats med det konststycket utan gått med förlust varje gång 😁.
Det har väl ingen större betydelse om man tjänar några hundringar eller 20' på sin klocka eller om det är en plastklocka eller stålsport, skämmskudden borde ju inte vara större här än där så att säga 🤔?
Att påpeka att det är ett entusiastforum och att man då inte bör tjäna några pengar det faller helt även utan denna trådens hjälp 🤷‍♂️.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Varför påtalas det så mycket och just i denna tråden hur illa det är att tjäna pengar på en klocka, det pågår ju för fulla muggar på hela köp och sälj hela tiden och i större skala än detta? Dock så har jag själv aldrig lyckats med det konststycket utan gått med förlust varje gång 😁.
Det har väl ingen större betydelse om man tjänar några hundringar eller 20' på sin klocka eller om det är en plastklocka eller stålsport, skämmskudden borde ju inte vara större här än där så att säga 🤔?
Att påpeka att det är ett entusiastforum och att man då inte bör tjäna några pengar det faller helt även utan denna trådens hjälp 🤷‍♂️.
Förmodligen för att det är ett nytt fenomen när det kommer till nya massproducerade plastklockor. Möjligen även för att det är rätt få kronor i sammanhanget för att köa och lägga upp annons osv. Personligen tycker jag allt för list och över på beg/gråa klockor är töntigt och fel. Men efterfrågan finns ju och det är där de största idioterna finns.
 

murmillo

Breitling
Att köpa något man inte vill ha för 3’ för att eventuellt tjäna några hundralappar är fel i min värld. Spec om man hänger på klockforum. Annonserna får gärna finnas men tycker det hela är väldigt töntigt. Stod över några
Som sagt var detta inte mitt syfta, men verkar som att denna tråd spårade ur lite i en större fråga som inte längre handlar om mig. Givetvis ville jag använda (och har använt) min Jupiter, men när jag till slut lyckats få tag på den jag ville ha "mest" så är det, i mina ögon, rimligt att sälja den första. Priset jag får för den vill jag såklart maximera, och det kanske är här skon klämmer.
 

Deskdiversthlm

Patek
2-Faktor
Varför påtalas det så mycket och just i denna tråden hur illa det är att tjäna pengar på en klocka, det pågår ju för fulla muggar på hela köp och sälj hela tiden och i större skala än detta?
Vet inte. I överdrivna fall skulle jag också tycka det är töntigt, till exempel att man plockar upp en ny rolex på måndagen för 70 och lägger ut den på tisdagen för 120. Men det är egentligen inte personen som är töntig utan marknadssituationen som är löjlig.
Det är ju en ganska tokig dubbelstandard att 80% av de som kommenterar gnäller om listor, köbildning, etc. etc. samtidigt som alla är redo att köpa billigt och sälja dyrt. Problemet är ju knappast AD... snarare marknaden och köparna. I fallet moonswatch är det å andra sidan tydligt vad Swatch group's mål är. Iom att man sålt långt över prognos både på för Swatch och Omega Speedmasters.

Det har väl ingen större betydelse om man tjänar några hundringar eller 20' på sin klocka eller om det är en plastklocka eller stålsport, skämmskudden borde ju inte vara större här än där så att säga 🤔
Även om det inte ligger i min natur att sälja en klocka över list så skulle jag definitivt skämmas mindre över att begära 2000 mer än att vara småsnål och begära 500 över list.

Att påpeka att det är ett entusiastforum och att man då inte bör tjäna några pengar det faller helt även utan denna trådens hjälp
Min poäng med att det är ett entusiastforum är att om en stor del här de facto är här pga. intresse och inte att tjäna pengar men förståligt blir förbannad för att folk dammsuger upp marknaden för att kunna sälja dyrt så får man vara beredd att ta kritiken också.
 

Nilas

Patek
2-Faktor
Det är ju en ganska tokig dubbelstandard att 80% av de som kommenterar gnäller om listor, köbildning, etc. etc. samtidigt som alla är redo att köpa billigt och sälja dyrt. Problemet är ju knappast AD... snarare marknaden och köparna. I fallet moonswatch är det å andra sidan tydligt vad Swatch group's mål är. Iom att man sålt långt över prognos både på för Swatch och Omega Speedmasters.


Även om det inte ligger i min natur att sälja en klocka över list så skulle jag definitivt skämmas mindre över att begära 2000 mer än att vara småsnål och begära 500 över list.


Min poäng med att det är ett entusiastforum är att om en stor del här de facto är här pga. intresse och inte att tjäna pengar men förståligt blir förbannad för att folk dammsuger upp marknaden för att kunna sälja dyrt så får man vara beredd att ta kritiken också.

Jag kan hålla med dig om att ett så kallat entusiastforum med entusiaster borde stå för fair deals och mindre vinstjakt, det tänket försvann dock för längesedan här på KS och är inget unikt för denna tråden.
Är för egen del inte heller för blocketfasonerna som det har blivit på Köp&Sälj överlag men inget jag tycker är nämnvärt mycket värre i denna tråden.
När det gäller dom som har köat i ~ fem timmar och efter någon månad sen tröttnat på pjäsen och vill sälja, där kanske man får ha viss förståelse för att vinst plockas om det är möjligt.
Då tycker jag för egen del att det är mer irriterande när någon nisse precis har plockat ut t.ex sin Rolle och samma dag vill kränga den för 50' mer, inte mycket entusiasm där kanske. Dock så är irritationen och kommentarerna minimala gällande just det i dom trådarna, det är ju lite märkligt 🤷‍♂️.
 

Nilas

Patek
2-Faktor
Förmodligen för att det är ett nytt fenomen när det kommer till nya massproducerade plastklockor. Möjligen även för att det är rätt få kronor i sammanhanget för att köa och lägga upp annons osv. Personligen tycker jag allt för list och över på beg/gråa klockor är töntigt och fel. Men efterfrågan finns ju och det är där de största idioterna finns.

För en gångs skull så är jag nog beredd att hålla med dig 😳😁.
Däremot så tycker jag för egen del att det är precis lika illa om det gäller sälj av dyrare pjäser eller denna lilla plastbit som många just nu verkar gilla.
Det är ju tyvärr en ganska så vanlig syn på KS numera oavsett klocka och jag tycker att det eskalerar fortfarande 🤔.
KS är ju ganska stort idag och med många medlemmar, procentmässigt så är nog entusiasterna betydligt färre än vinstjägarna känns det som....tyvärr 🤔.
 

Nero13

Panerai
Hoppar på tåget jag med🚀
8C48934C-970C-46E4-AD27-E5BD65770B8D.jpeg
 

daviden

Founder
Pledge Member
2-Faktor
Är det så? Känns inte som att de är något som lyfts fram när man ska köpa.
Tänkte bara tipsa om att det är möjligt att köpa annan storlek.
Jag mailade Swatch i Sverige, behövde ta bild på certifikatet för min klocka. Fick en länk med betalning och sedan kom bandet på posten. 😊
280 SEK.

Börjat gilla originalbandet på nytt.
 

steffe

Rolex
Professional Dealer
2-Faktor
Tänkte bara tipsa om att det är möjligt att köpa annan storlek.
Jag mailade Swatch i Sverige, behövde ta bild på certifikatet för min klocka. Fick en länk med betalning och sedan kom bandet på posten. 😊
280 SEK.

Börjat gilla originalbandet på nytt.
Snyggt tack för tipset. Bra att veta!
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Tänkte bara tipsa om att det är möjligt att köpa annan storlek.
Jag mailade Swatch i Sverige, behövde ta bild på certifikatet för min klocka. Fick en länk med betalning och sedan kom bandet på posten. 😊
280 SEK.

Börjat gilla originalbandet på nytt.
Tycker det är perfekt. Kul och ultralätt precis som boetten. Är ju en typ av band de allra nördigaste ägarna hade velat använda till klockan. Äkta månband med en färg-twist. Nu är det nördarna som vill byta för att inte vara som alla andra...
 

daviden

Founder
Pledge Member
2-Faktor
Tycker det är perfekt. Kul och ultralätt precis som boetten. Är ju en typ av band de allra nördigaste ägarna hade velat använda till klockan. Äkta månband med en färg-twist. Nu är det nördarna som vill byta för att inte vara som alla andra...
Jag tvekade i början (som du vet) - nu vill jag inte ha den på något annat band.
 
Topp