• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Ta av Rolex?

nissehult

Patek
2-Faktor
Intressant. Där är faktiskt en fråga som jag funderat på ett tag, om en Sub (eller motsvarande) klarar av påfrestningar som golf, tennis osv. Men det skall klockan alltså klara av alltså? Har ju sett Nadal brassa på matcher i sina Richard Mille, men har som sagt funderat på om en Sub klarar samma påfrestning.

Även om Rolex är bra grejjer så är det väl fortfarande lite skillnad på en Sub och en specialbyggd RM (som även är sponsrad och därmed utan service och reparationskostnader för Nadals plånbok).

Jag ställde liknande fråga förra året: https://klocksnack.se/threads/hur-stora-skakningar-klarar-en-klocka.30047/

Ett tekniskt svar fanns på Omegas webbsida (som numera har försvunnit, http://www.omegawatches.com/press/press-kit-text/1122) där testkraven för Månklockan presenterades. Med andra ord, månklockan klarar av 40G.

1. High temperature
48 hours at a temperature of 160F (71C) followed by 30 minutes at 200F (93C). This under a pressure of 5.5 psia (0.35 atm) and relative humidity not exceeding 15%.
2. Low temperature
Four hours at a temperature of 0F (-18C).
3. Temperature-Pressure
Chamber pressure maximum of 1.47 x 10-5 psia (10-6 atm) with temperature raised to 160F (71C). The temperature shall then be lowered to 0F (-18C) in 45 minutes and raised again to 160F in 45 minutes. Fifteen more such cycles shall be completed.
4. Relative humidity
A total time of 240 hours at temperatures varying between 68F and 160F (20C and 71C) in a relative humidity of at least 95%. The steam used must have a pH value between 6.5 and 7.5.
5. Oxygen atmosphere
The test item shall be placed in an atmosphere of 100% oxygen at a pressure of 5.5 psia (0.35 atm) for 48 hours. Performance outside of specification, tolerance, visible burning, creation of toxic gases, obnoxious odours, or deterioration of seals or lubricants shall constitute failure to pass this test. The ambient temperature shall be maintained at 160F (71C).
6. Shock
Six shocks of 40 Gs, each 11 milliseconds in duration, in six different directions.
7. Acceleration
The equipment shall be accelerated linearly from 1 G to 7.25 Gs within 333 seconds, along an axis parallel to the longitudinal spacecraft axis.
8. Decompression
Ninety minutes in a vacuum of 1.47 x 10-5 (10-6 atm) at a temperature of 160F (71C) and 30 minutes at 200F (93C).
9. High pressure
The equipment to be subjected to a pressure of 23.5 psia (1.6 atm) for a minimum period of one hour.
10. Vibration
Three cycles of 30 minutes (lateral, horizontal, vertical), the frequency of varying from 5 to 2,000 cps and back to 5 cps in 15 minutes. Average acceleration per impulse must be at least 8.8 Gs.
11. Acoustic noise
130 db over a frequency range of 40 to 10,000 Hz, duration 30 minutes.​
 
Min lume på den finns ej kvar, läste lite att swiss - T <25 har en lume livslängd på ~12år, någon som vet vad det skulle kosta att byta ut det och om det skadar klockans värde?. Har aldrig på mig klockan när jag sover men det är alltid kul med lume på ens klocka.
1444832166864-889854670.jpg
 

Point Blank

Cartier
Byt inte tavla. Kommer bara skada andrahandsvärdet, lite nu men antagligen mycket värre längre fram. Index och visare kommer få schysst patina när det är tritium också.
 
Vad säljare säger är gjort och vad som faktiskt är gjort har mer än en gång visat sig kunna vara två helt olika saker! Iväg och trycktesta den. Det är lätt värt några hundringar.

Sen kan du bada så jä*la mycket du vill med den! :D ;)
TACK!!, var brukar man gå för att göra ett trycktest?, måste man göra det hos en AD urmakare?.
 

Enfant Terrible

Patek
Friends Of KS
2-Faktor
Ser ut att vara riktigt fin! Gratulerar.
Jag stämmer in i kören med se till att vara säker på att den är tät och bada sen ;)
 

Rookien

Panerai
Jag är alltid uber petig med nya grejor men efter ett tag släpper det alltid. Har alltid på mig klocka oavsett vad jag gör, bryr mig inte direkt längre om det blir lite levnadsspår. Sover dock inte med klocka och duschar inte heller med klocka.
 

ZtaFfaN

Panerai
2-Faktor
Ett tips är alltid ta för vana att känna att kronan är helt inskruvad innan doppet.
Duschar inte med den regelbundet utan bara när tanken emellanåt faller på att en liten intvålning nog skulle höja blinget på den. Har gjort så i 15 år utan problem.
 

Poppe

Cartier
Alltså, när jag fick hem min explorer var jag livädd för att använda den nästan var som helst. Men nu ett par månader senare har jag den i jobbet(elektriker) när jag tränar och nästan vilket annat givet tillfälle. Anledningen var att jag inte vill få en klocka som bara används på bröllop och begravningar ;) utan den ska följa med på alla sorters äventyr.. Så jag säger, bara kör :)
 

galácticon

Patek
2-Faktor
En klocka är till för att användas och med en sub är det bara att köra =) Som så många andra skrivit här ovan så se till att du är 100% säker på att den är trycktestad först dock. Grattis till ett fint val!
 

N.Bathes

Cartier
Grattis till FIN klocka!!!!!
Jag känner lite likadant men måste tänka att klockan måste användas!!!
Men jag är också rädd för första repan...
Förr tänkte jag så här
Åka till Thailand på semester och få där med en klocka på handleden för 60-140000:-
Tänk om man blir rånad...
Bada med den, man vill ju inte lägga den på handduken på stranden...
Eller i ett skumt värdefack i bungalow eller hotellet...
Ha den kvar hemma i huset...
Tänk om inbrott...?
I bankfacket gör den ingen nytta!!!

Finns ju bra extra försäkringar men inte alla vill lägga 5-6 tusen extra vart 5e år på det...
Nog bäst att bara leva med den och hoppas på det bästa!!!!!
Njut!!!!!!
 
Vill tacka alla för deras svar!!, ringde urmakaren idag o frågade hen om det var OK att bada med den etc, när jag köpte den så sa hen att den var nyservad/trycktestad. Hen sa att det borde inte vara några problem. Det är inte så att jag i te litar på er men känns lite bättre efter att jag ringde imorse :)
 

Point Blank

Cartier
Vill tacka alla för deras svar!!, ringde urmakaren idag o frågade hen om det var OK att bada med den etc, när jag köpte den så sa hen att den var nyservad/trycktestad. Hen sa att det borde inte vara några problem. Det är inte så att jag i te litar på er men känns lite bättre efter att jag ringde imorse :)

"Borde inte vara något problem" låter lite osäkert för en klocka som är en dykarklocka. Jag hade dragit förbi och gjort ett trycktest för 150 spänn för att vara på den säkra sidan, många handlare som hävdar att klockan är "nyservad" fast de inte riktigt är det. Bara för att vara på säkra sidan.
 
"Borde inte vara något problem" låter lite osäkert för en klocka som är en dykarklocka. Jag hade dragit förbi och gjort ett trycktest för 150 spänn för att vara på den säkra sidan, många handlare som hävdar att klockan är "nyservad" fast de inte riktigt är det. Bara för att vara på säkra sidan.
Kan man göra det var somhelst eller hur fjnkar det?, måste det göras hos en AD eller kan man bara gå till en klockaffär o fråga.
 

MJ24

Patek
2-Faktor
Vill tacka alla för deras svar!!, ringde urmakaren idag o frågade hen om det var OK att bada med den etc, när jag köpte den så sa hen att den var nyservad/trycktestad. Hen sa att det borde inte vara några problem. Det är inte så att jag i te litar på er men känns lite bättre efter att jag ringde imorse :)
Finns det inget kvitto med, information om gjord service/trycktest, behandla klockan som oservad.
Gör ett trycktest...
 
Topp