• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

The many faces of vintage Omega

Kessler

Rolex
2-Faktor
Du kan vara lugn, din ser bra ut. Lysmassan ligger rätt och matchar visarna. Sedan spelar det ju heller ingen roll för värdet om tavlan skulle vara bytt någon gång. Finns väldigt många tavelvarianter. Har själv en jag inte hittat någon annanstans på internet.
Tack för svar. Kan ju vara NOS index som bytts kanske? Så färgen är nyare på de än på visarna.

Syns inte så bra på mina bilder kanske men index är mer skinande och ser nyare ut. Även lite lume kvar till skillnad från visarnas lume som är helt svart.
 

Kessler

Rolex
2-Faktor
Man byter inte index. Färgen matchar, de har inte samma färg efter 70 år. Radium åldras olika beroende på sammansättning och vad de är i kontakt med.
Hehe okej. Tyckte att det lät konstigt att man skulle göra det. Som du skriver så har väl visare och index åldrats olika kanske. Men kan det verkligen vara lite lume kvar efter 70år? Är alltså ljust på index i vissa ljus men på visarna är det svart i alla ljus.
 
Senast ändrad:

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Hehe okej. Tyckte att det lät konstigt att man skulle göra det. Som du skriver så har väl visare och index åldrats olika kanske. Men kan det verkligen vara lite lume kvar efter 70år? Är alltså ljust på index i vissa ljus men på visarna är det svart i alla ljus.
Radium glöder lite mysigt av sig själv utan ljusladdning. De kan även lysa lite efter snabb laddning men dör väldigt snabbt.
 

Kessler

Rolex
2-Faktor
Radium glöder lite mysigt av sig själv utan ljusladdning. De kan även lysa lite efter snabb laddning men dör väldigt snabbt.
Tack. Googlade lite mer. Hittat minst 5 stycken andra som har såna index, alla är jumbo också. Verkar alltså vara original :) Den andra typen är mer vanlig bara.

Sorry för OT.
 
Senast ändrad:

Hetaomega

Breitling
Vad tycker ni om dessa? En del av min vackra samling... Allt förutom vissa band är i original, vet någon ungefärliga priser?
 

Bilagor

  • IMG_20190625_120403.jpg
    IMG_20190625_120403.jpg
    362.3 KB · Visningar: 5

Acos

Audemars
La ut den här tidigare i indentifierings tråden utan svar så provar här.. Nån som skulle kunna ge lite info om den här? Har den inte här så kan inte öppna upp den och kolla ref

3A02E049-4C90-4DA5-A6DF-A64FFE6B6194.jpeg
 

Bilagor

  • B92AA79B-C2C6-46AA-9668-4E548949C25D.jpeg
    B92AA79B-C2C6-46AA-9668-4E548949C25D.jpeg
    250.6 KB · Visningar: 4

Femitolv

Cartier
Ser lite ut som fake ! Behöver inte vara så men sett liknade å även haft några som alla varit köpta av turister i Spanien!



Ingen egentlig slutsats mer en varning !! ;-)!
 

hjulmuttern

Omega
2-Faktor
Jättefin suverän! Funkar den?
Ja, det tycker jag. Tappar 15-20sek/dag och väldigt nära 2 dygns gångreserv, så det borde vara rätt så bra efter typ 70 år. Verket glappar dock lite i boetten (nått med verkringen kanske?) när man drar i kronan plus en liten spricka i plexit vid 11 (syns nog på bilderna) Lite trög att ställa tiden, tror dock inte det är så illa, trögare än min nya hamilton men lättare än en nyservad seiko 6139 jag har.
 

Zacke

Vacheron
2-Faktor
Ja, det tycker jag. Tappar 15-20sek/dag och väldigt nära 2 dygns gångreserv, så det borde vara rätt så bra efter typ 70 år. Verket glappar dock lite i boetten (nått med verkringen kanske?) när man drar i kronan plus en liten spricka i plexit vid 11 (syns nog på bilderna) Lite trög att ställa tiden, tror dock inte det är så illa, trögare än min nya hamilton men lättare än en nyservad seiko 6139 jag har.
Den har en av de tavlorna jag gillar mest. Hoppas du får ordning på den och se nu till att använda den!
 
Hittade den här i dödsboet efter mina morföräldrar. Skulle vara roligt att veta vad det är för modell osv om någon vet. Baksidan är helt blank. Det är ett manuellt verk.
IMG_20190922_220528305.jpg
IMG_20190922_220528305.jpg
IMG_20190922_220444271.jpg
 
Topp