• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Tidsavvikelse Seiko sarb017

Har haft min nyinköpta 017 i drygt en vecka. Var inställd på att den skulle avvika typ 10-15 s/dygn. Den håller sig stadigt på plus 3-4s/dygn. Är det normal Seiko kvalitet eller har jag haft flyt? I min bok är ju det riktigt bra! Den kostade ju inte en förmögenhet precis...:)
 

Zalath

Panerai
Har haft min nyinköpta 017 i drygt en vecka. Var inställd på att den skulle avvika typ 10-15 s/dygn. Den håller sig stadigt på plus 3-4s/dygn. Är det normal Seiko kvalitet eller har jag haft flyt? I min bok är ju det riktigt bra! Den kostade ju inte en förmögenhet precis...:)
Min nya håller också tiden väldigt bra. Betydligt bättre än min SKX007.
 

nissehult

Patek
2-Faktor
Har haft min nyinköpta 017 i drygt en vecka. Var inställd på att den skulle avvika typ 10-15 s/dygn. Den håller sig stadigt på plus 3-4s/dygn. Är det normal Seiko kvalitet eller har jag haft flyt? I min bok är ju det riktigt bra! Den kostade ju inte en förmögenhet precis...:)
Vad det gäller kvalitet så handlar det mesta om variation. Ju bättre (tidshållnings)kvalitet desto mindre variation, dvs. +/- 2s är bättre kvalitet än +/- 10s. Men även om fabriken har ett kvalitetskrav på sig att landa inom +/- 10s så kan det finnas fullträffar som ligger +/- 1 s.

Hur som helst, vad är en tråd utan bilder? Min säger hej. Jag har inte testat tidsavvikelsen.

DSC_0070.JPG
 

Malakias

Friends of KS
2-Faktor
Min snart två år gamla hoppade lite mellan plus och minus några sekunder i början. Efter ett tag stabiliserade den sig på minus 3-4 om dagen, och där håller den sig. Helt nöjd med det.
 

Phenixfox

Omega
Håller med föregående om mängden smäll för kronorna. Min går ca +4-5 sekunder om dagen. Krona ned över natten -2 på 10 timmar. Urtavla upp +6 och krona upp +4 samma tid. Har haft min i en vecka så den har inte hittat rytmen ännu men jag är väldigt nöjd.
20160308_165012.jpg
 
Topp