• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Tips och smakråd inför köp

Flinke

Omega
Hej Panelen!
Jag är ny här på KS och står inför mitt första "riktiga" klockköp. Därför skulle jag, ödmjukt, vilja be om lite åsikter, tips och råd. Efter att ha spenderat veckor här på forumet, surfande på internet och besökt flera butiker, tror jag att jag att jag har börjat skapa mig en uppfattning om vad jag gillar. Åtminstone just nu..... :)


Först några grundläggande kriterier:
  • Klockan ska vara "allround" och passa till det mesta
  • Både dressad och lite sportig
  • Jag är inte så förtjust i "bling-bling" eller guld (åtminstone inte ännu..... )
  • Tanken är att skaffa en "dykare" senare så den behöver inte uppfylla den typen av krav
  • På länk men vill komplettera med läderarmband senare
  • Vill att den ska vara ganska "ren" och inte ha så många funktioner (komplikationer?)
  • Vill inte lägga mer än 50 k
  • Vill köpa ny från AD då jag känner att jag inte kan tillräckligt mycket ännu för att ge mig på något annat
  • Mina handleder är ca 17,5 - 18 cm
Så till några exempel på modeller som väck min uppmärksamhet (Ber om ursäkt för skiftande kvalitet och storlek på bilderna):
Stort tack på förhand för alla tips och råd!

Omega Seamaster Aqua Terra 150 M Master Co-Axial
(231.10.42.21.03.003)
Omega Aqua Terra 23110422103003.png


IWC Mark XVIII Edition “Le Petit Prince” (IW327004).
Vet inte om den finns på länk?
IWC Mark XV111 Le Petit Prince.jpg


Grand Seiko SBGM001
Seiko SBGM001.jpg


Tycker också att flera modeller från Ball ser riktigt fina ut på bild men de är ytterst ovanliga här på KS. Finns det någon speciell anledning till det?
Exempelvis, Ball Trainmaster Eternity

Ball Trainmaster Eternity NM2080D-SJ-BE.jpg
 

Helvetia

Cartier
Aqua Terra kan inte bli fel. Skulle kanske pga personliga preferenser säga GS men den kan du inte köpa från AD längre vad jag vet.
 

Flinke

Omega
Aqua Terra kan inte bli fel. Skulle kanske pga personliga preferenser säga GS men den kan du inte köpa från AD längre vad jag vet.
Tack för svaret!
Du råkar inte veta vilken modell i nuvarande line-up som är efterföljaren eller motsvarande? SBGJ003 eller SBGE001?
 
Senast ändrad:

Flinke

Omega
Hej,
Efterträdaren till SBGM001 heter SBGM027.
Här ser du skillnaden på dem.
20130319_4a7f780a10c8e689934dimuUNnM5MsER.jpg


Vilken som är finast är väl upp till var och en, men nog tusan är den första tappning att föredra 24/7 i mina ögon.
Roligt är ju oxå att SBGM001 är med på listan "Toppen ten all time...." (se länk nedan).
http://www.photography-factory.co.u...g-attractive-mens-wrist-watches-in-the-world/
Kommer du över en sådan så tveka inte;)
Tack, jag är benägen att hålla med! It's all in the details......:)
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Tack för svaret!
Du råkar inte veta vilken modell i nuvarande line-up som är efterföljaren eller motsvarande? SBGJ003 eller SBGE001?
Klockmäster Fältöversten och Globen säljer GS. Jag var inne och klämde lite för ca tre veckor sedan och fick veta att det kommer nya modeller inom kort. Det innebar att jag kunde få rejäl rabatt på 2015 modeller. Så om du är inne på GS tror jag du har riktigt bra läge att göra en bra deal hos dom. Annars är Omegan riktigt trevlig och passar dina kriterier väldigt väl. Lycka till :)
 

Flinke

Omega
Klockmäster Fältöversten och Globen säljer GS. Jag var inne och klämde lite för ca tre veckor sedan och fick veta att det kommer nya modeller inom kort. Det innebar att jag kunde få rejäl rabatt på 2015 modeller. Så om du är inne på GS tror jag du har riktigt bra läge att göra en bra deal hos dom. Annars är Omegan riktigt trevlig och passar dina kriterier väldigt väl. Lycka till :)
Aha! Stort tack för tipset!
 
D

Deleted member 5780

Guest
Hade suktat efter Tudor Black Bay 36mm om jag var i färd med något nytt.
 

Fixxxer

Mr 99%
Friends Of KS
2-Faktor
Som i Rolex Explorer? Det är en jättefin klocka men jag hade nog inte känt mig helt bekväm i att bära en Rolex som min första klocka. Känns lite förmätet på något sätt. No offense till alla som äger en sådan!
Yep, den jag menade!

Ok. Respekterar att du känner så, men så känd är den inte bland "vanligt folk". Dvs, den skriker ju inte "Rolex" i allmänheten enligt mig.
 

MJ24

Patek
2-Faktor
Om jag personligen skulle välja mellan de du nämner ovan, skulle det bli Omega AT.
Det är verkligen snygg med den blå tavlan!
 

Kai

Rolex
Jag säger Omega AT. Har två st själv (har haft ytterligare en tidigare). Älskar AT! Väldigt fin och mångsidig. Reflekterar solljus jättefint. 8500-verket är en pärla med relativt lång power reserve, lägre behov av service etc.
Finns i storlekarna 38,5 mm och 41,5 mm. Bara att känna efter vilken passar bäst. Jag har rätt tunna handleder, men båda funkar bra för mig. Har en av varje storlek, den större på krokodil, vilket kanske gör att den ser något mindre ut än vad den är.
Den blåa urtavlan är magisk! Men så även den vita med roseguld.
 

Mankebank

Cartier
Ska du lägga 50 ksek på en klocka är det kanske läge att vara så säker på den att du inte behöver smakråd, speciellt om du vill köpa den ny och alltså räkna med lite initial värdeminskning.

Med de du kikat på hade jag annars valt 116570.
 

Wiliamo

Panerai
Yep, den jag menade!

Ok. Respekterar att du känner så, men så känd är den inte bland "vanligt folk". Dvs, den skriker ju inte "Rolex" i allmänheten enligt mig.
Håller med Stefan, fantastisk instegs-Rolex som lätt uppfyller dina krav. Även om det känns "jobbigt" att bära det som första klocka är jag ganska säker på att ni kommer komma överrens ganska fort och uppakattningen kommer visa sig därefter. Annars är nya Sjöö Sandström, som jag ser att jag inte är etta på bollen med, klart intressant.
 

Flinke

Omega
Aqua Terra kan inte bli fel. Skulle kanske pga personliga preferenser säga GS men den kan du inte köpa från AD längre vad jag vet.

Grand Seiko GMT är riktigt cool! @yonsson kan säkert hjälpa dig hitta en begagnad.

Nya Sjöö Sandström ?

Jag tycker ju att denna är ganska spännande faktiskt...

sjöö-sandström-royal-steel-worldtimer-2.jpg

Aqua terran alla tiders

Hade suktat efter Tudor Black Bay 36mm om jag var i färd med något nytt.

Ska du lägga 50 ksek på en klocka är det kanske läge att vara så säker på den att du inte behöver smakråd, speciellt om du vill köpa den ny och alltså räkna med lite initial värdeminskning.

Med de du kikat på hade jag annars valt 116570.

Blir det mer allround än en speedy?
image.jpeg

image.jpeg

image.jpeg

Bilderna är väldigt lånade från internet...

Håller med Stefan, fantastisk instegs-Rolex som lätt uppfyller dina krav. Även om det känns "jobbigt" att bära det som första klocka är jag ganska säker på att ni kommer komma överrens ganska fort och uppakattningen kommer visa sig därefter. Annars är nya Sjöö Sandström, som jag ser att jag inte är etta på bollen med, klart intressant.

Av dem är ju AT och Seiko riktigt fina!


Rolex OP 39mm, rhodiumtavlan! Bild snodd från instagram.

image.png

38,5 mm AT Skyfall i sol
20160508_164330.jpg

Speedy :)
Annars gillade jag AT du hade bild på
Tycker även SS chronos är snygga

Stort tack för alla kommentarer! Nu har jag ännu fler modeller att fundera på :wtf:
 
  • Like
Reactions: Kai
Topp