• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Tråden om militära klockor.....

Det är ju inte så många som går igång på stoppur här, men jag tänkte bjuda på två med ett troligtvis dramatiskt och med säkerhet ett hårt förflutet.
20160426_204050.jpg
20160426_204118.jpg

Det till vänster är ett Wagner som har hört till den tyska sida. RLM märkningen står för Reichluftfahrtministerium (Riksluftfartsministeriet) som var högsta organ för Luftwaffe under andra världskriget. Den till höger var på brittiska sidan. Kronan och AM står förstås för Air Ministry och var den brittiska motsvarigheten mellan 1918 och 1964. 6B/117 som säger att det är navigationsutrustning och sedan lagernummer/årtal 1939.
20160426_204216.jpg

Den Tyska har ett verk som är ett Excelsior park i någon form och den Engelska är en Lemania. Ingen av dessa är särskilt ovanliga, även om ett Engelskt lemania är betydligt lättare att hitta. Trevliga historiska saker som är kapabla att mäta alla möjliga aktiviteter med än idag.
Men nu till det som gör dessa två lite mer ovanliga. Insidan av boetten.
20160426_204344.jpg

Titta stämplar!
Det är sällan man har turen att hitta dessa stämplar kvar. Inte sällsynt kanske, men ovanligt.
BAL stämpeln i den Tyska, som har en svårtydd nummer under som jag tolkar till 601är dittryckt av luftwaffes tekniker som tyckte att den uppfyllde deras krav. BAL står för Betriebs Aufsich Luft.
Den runda stämpeln i den Engelska, med AID som betyder Aeronautical Inspection Directorate skötte motsvarande uppgifter. Bokstäverna under tyder jag till EYS eller EVS och det är troligen initialer för den aktuella inspektören. R/30 stämpeln har jag inte lyckats få någon klarhet i alls trots ett ivrigt letande på nätet.
Hoppas det glädjer någon annan än mig också. Jag tycker det ger lite extra krydda åt dom och det är intressant att försöka tyda det som hittas.
Rättande av eventuella felaktigheter och/eller kompletterande uppgifter mottages med tacksamhet.

Är av någon anledning inget fan av stoppur, men jag älskar klockor med en egen historia.
 

Grafton

Dr Messerschmitt
2-Faktor
  • Like
Reactions: PJW

PJW

Audemars
2-Faktor
Den här artikeln har du säkert redan sett:
http://wornandwound.com/benrus-type-i-and-type-ii-mil-w-50717-military-dive-watches/
Tycker att prisexemplen där stämmer rätt bra, de jag sett eller följt har i alla fall inte sålts billigare...
Läst artikeln och blev galet sugen redan då, men inte förns nu när man inser att den skulle komplettera min andra Benrus jäkligt bra blev det på allvar. Att plocka en härligt salt Type 2a för runt 1500 bucks skulle jag kunna tänka mig.
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Har funderat på en Seagull 1963 ett tag nu, men har inte riktigt fått grepp om detaljerna vad gäller urverk och kvalité. Det kanske har diskuterats ovan, men jag frågar ändå.

Finns det orginal från 1963 att få tag på, och vad är ett bra pris på en sådan? På 50-årsklockan, är det ett prisvärt urverk?
Originalen är "rätt dyra", utan att veta vad de kostar så tror/tycker jag inte att det är värt det. Boetterna var chromade och verken en egen kinatillverkad version av venus 170. Bättre att gå på den nytillverkade, se bara till att köpa en seagull som var företaget som tillverkade originalet och ingen "homage".
 

PJW

Audemars
2-Faktor
Originalen är "rätt dyra", utan att veta vad de kostar så tror/tycker jag inte att det är värt det. Boetterna var chromade och verken en egen kinatillverkad version av venus 170. Bättre att gå på den nytillverkade, se bara till att köpa en seagull som var företaget som tillverkade originalet och ingen "homage".
Dvs. undvik den större modellen, eller? Visst var den väl en aning shady?
 

deddas

Rolex
Tjena allihopa!
Jag har lyckats få tag i en Seiko RAF Gen 2!
Jag har dock en fråga gällande denna..
Säljaren säger att den skickades utan batteri(köpt ifrån UK och där för man tydligen inte posta batterier) och att när jag satt i batteri måste jag "restarta" den?! Vad innebär detta och hur gör jag????
Mvh
Deddas
 

Hasse Varg

Rolex
Pledge Member
2-Faktor
Hej,
Behöver råd om en "RAF Lemania 6BB/924-3306 från 1956", skapade en tråd med samma namn direkt i Vintage-forum (har fått ett svar från @Patrik J som är vettigt). Kom på så här i efterhand att jag nog skulle ha postat i den här tråden istället, här är URL:en till tråden
https://klocksnack.se/threads/råd-om-en-raf-lemania-6bb-924-3306-från1956.57534/
Tacksam för synpunkter och råd :)
Hälsningar,
Hans
Så här ser klockan ut (säljarens bilder):
front.jpg


back.jpg

Tycker ni den är värd att slå till på?
 
Senast ändrad:
Topp