• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Tråden om militära klockor.....

Anlu

Omega
Aurums på första sidan är ju riktigt bra, har du kvar den?
Jag håller själv på att leta upp en WWW, vart helt såld när jag fick prova några stycken i NYC för ett tag sedan. Skulle även kunna tänka mig en sån "RAF" Omega som Weasel sitter på..
Till vänster en JLC W.W.W. för den brittiska armén och till höger en tysk flygarklocka modell navigator.
SNC16605.jpg


JLC märkt som den skall vara:
 

krämbulle

Alltid sugen på inköp
2-Faktor
Jäklar, riktigt bra 1/6 dirty dozen!
En Cyma har legat på bevakningslistan lite för länge för mig nu, dags att göra slag i saken:)
Hur har du lyckats mecka på länk på de fasta bandstiften?

CYMAN är riktigt bra. Och min, lite färgade åsikt, är att de där i princip är de bästa två i dussinet. CYMAN pga utseende, JLCn pga utseende men framförallt pga verket.

Jag började med att leta CYMA då jag tycker att den nästan är den snyggaste av alla 12.

Skulle som sagt kunna tänka mig en Longknes för att få ihop en 1/4.

Det är en äldre vikt länk med plåt böjd rill ett 'rör' som avslutning. Gick med andra ord att böja upp, trä på bandstiften, och sen vika ihop igen. Mer ett lite roligt experiment som blivit kvar då det är rätt lyckat.

Vissa WWWer har ju dock fått bandstiften urborrade och ersatta med vanliga, bägge mina ex har dock kvar sina fasta. Som sig bör.

Riktigt roliga klockor, tycker jag, för klart vettiga pengar.
 

cjperry

Audemars
2-Faktor
Eftersom det fanns några nyfikna i dagens-tråden så tänkte jag slänga upp lite bilder på min 50-tals Elgin A-17A.
Cirkus 32mm och en jäkla massa radium, en av de coolare sekundvisarna också.

Elgin_Front.jpg


Elgin_Back.jpg


Elgin_Inside.jpg

Kaliber 685 med hack och hela 58h i PR. Rätt stilig för att vara ett militärt urverk :)

Edit: Här kan ni läsa vad @NiklasArvid skrev om klockan när han ägde den https://klocksnack.se/threads/nyinkommet-elgin-a-17a-us-property.55923/
 

Anlu

Omega
Eftersom det fanns några nyfikna i dagens-tråden så tänkte jag slänga upp lite bilder på min 50-tals Elgin A-17A.
Cirkus 32mm och en jäkla massa radium, en av de coolare sekundvisarna också.

Elgin_Front.jpg


Elgin_Back.jpg


Elgin_Inside.jpg

Kaliber 685 med hack och hela 58h i PR. Rätt stilig för att vara ett militärt urverk :)

Edit: Här kan ni läsa vad @NiklasArvid skrev om klockan när han ägde den https://klocksnack.se/threads/nyinkommet-elgin-a-17a-us-property.55923/

Ja, juste. Nu kommer jag ihåg Niklas fantastiska inlägg. Grattis till dig som fick ta över den fina klockan. Vad är det för bandbredd som passar på den?

Nej, det är inte ljuset, den har blivit lite 'tropical'.

Hade tyvärr inga riktigt bra bilder i telefonen så jag får återkomma.

image.jpeg

Riktigt bra kombo med länken också!
 

Hasse Varg

Rolex
Pledge Member
2-Faktor
Oj vetifasen hur jag missade T'et,,,kollade från mobilen :confused:. Det är bara fortsätta jagandet, du kommer hitta den för eller senare :)
Tack för din input på mina frågor :) Kommer inte att köpa klockan utan fortsätter mitt letande, snubblar du (eller någon annan som läser det här) över en schysst Lemania 6BB/924-3306 är du alltid välkommen att PM:a mig :D
 

Calle med C

Panerai
Min søster har akkurat funnet min morfars gammle klokke, en Laco Sport Wasserdicht med 526 verk. Tror den er fra midt/slutt 30 tall. Disse klokkene ble gitt som tjenesteur av den tyske armeen. Han var tysk, og ble selvsagt innrullert i 39. Denne klokken mangler DH (Dienstuhr Heer) stempel bak, men etter hva jeg har forstått hadde ikke alle dette. Denne klokken var ihvertfall med ham fra innmarsjen i Polen og overlevde beleiringen av Leningrad hvor han mistet 3 fingre og ble dimmitert. Han var etter dette aktiv i motstandsbevegelsen og fungerte som liaison for de allierte etter kapitulasjonen. Dette var den eneste klokken han hadde, og brukte den daglig til han døde i 82. Den har vært borte i mange år, men dukket nå opp igjen.

received_10153394657937455.jpeg
received_10153394684672455.jpeg

Jäklar vilken häftig historia, den skulle jag hålla hårt i! Den ser minst sagt använd ut. Kul att den kom till rätta igen!
 

MartinS

Breitling
Hejsan! För er som inte läst mitt inlägg i presentationstråden så är jag ny här och inte i första hand som klockfantast utan på grund av mitt intresse i militaria.
Jag fick upp intresset för ett gammalt tyskt krigstidsur vid namn Beobachtungsuhr eller B-uhr via en medlemstidning i SMB.

Som jag förstått det så tillverkades det i minst två olika typer, typ A och typ B. Där typ A har en lite "renare" urtavla. När uret tillverkades åt tyska wehrmacht/reichswehr (Dom har nog producerats under en längre tid men om jag förstått rätt) så var det i huvudsak 5 olika företag, A. Lange & Söhne, Laco, Stowa, Wempe samt IWC, som tillverkade uret.
Vad jag är ute efter är inte en replika utan en klocka som snarare hyllar originalet (som var 55mm stort), gärna från en av originaltillverkarna men inte nödvändigtvis.

Jag har hittat två stycken utmanare en klocka från Laco samt en klocka från Steinhart (Ej originaltillverkare).
Så nu har jag kommit hit och ber er som kan klockor att undersöka vilken av dessa två klockar som jag får mest "bang for buck", eller om båda är dåliga och ni har bättre förslag.

Laco:
https://shop.laco.de/de/Fliegeruhren/Augsburg-.html
Steinhart:
http://www.steinhartwatches.de/en/Nav-B-Uhr-44-Automatic-A-Type,896.html

Dessa två klockor representerar ganska bra vad jag är beredd att lägga på denna klocka då jag planerar att använda klockan dagligdags såväl som vid arbete, är militär.

Tack på förhand!
 

slimjim

Rösten från Bro
2-Faktor
Okej, tack för inlägget. Är det något fel på steinhart eller gör laco något exceptionellt bra?
Är innanmätet i Augsburg'en värt pengen?

I laco sitter ett Miyota 821A. I Steinhart sitter ett ETA 2824. Normalt så skulle jag gå på ETA men Steinhart som märke känns trött efter alla rolex efterapningar.
 

MartinS

Breitling
I laco sitter ett Miyota 821A. I Steinhart sitter ett ETA 2824. Normalt så skulle jag gå på ETA men Steinhart som märke känns trött efter alla rolex efterapningar.

Jaså det är såpass! Då kommer jag nog gå på Laco, känns lite bättre med en av originaltillverkarna dessutom. Jag uppskattar att du tar dig tid och hjälper mig :)
 

Hasse Varg

Rolex
Pledge Member
2-Faktor
Funderar på att köpa nedanstående två böcker skrivna av Konrad Knirim som verkar ha fått bra kritik ute på "nätet" samt ser ut att ha detaljerad information om klockorna som tas upp:
Buch-2k-20160617-111817633-20160708-163003630.jpg
Undrar om någon av er på KS har båda eller någon av böckerna och vad ni i så fall tycker om dem?
Har sedan tidigare dessa båda böcker vilka jag inte tycker är speciellt bra:
Screen Shot 2016-08-01 at 14.46.01.png Screen Shot 2016-08-01 at 14.47.39.png
Den första (Military timepieces) har tråkiga svartvita bilder och inte så mycket information om klockorna. Den andra (Military wristwatches) har iofs. snygga bilder i färg men har heller inte så mycket information om varje klocka (dock mer än i den första).
 

Hasse Varg

Rolex
Pledge Member
2-Faktor
Hejsan! För er som inte läst mitt inlägg i presentationstråden så är jag ny här och inte i första hand som klockfantast utan på grund av mitt intresse i militaria.
Jag fick upp intresset för ett gammalt tyskt krigstidsur vid namn Beobachtungsuhr eller B-uhr via en medlemstidning i SMB.

Som jag förstått det så tillverkades det i minst två olika typer, typ A och typ B. Där typ A har en lite "renare" urtavla. När uret tillverkades åt tyska wehrmacht/reichswehr (Dom har nog producerats under en längre tid men om jag förstått rätt) så var det i huvudsak 5 olika företag, A. Lange & Söhne, Laco, Stowa, Wempe samt IWC, som tillverkade uret.
Vad jag är ute efter är inte en replika utan en klocka som snarare hyllar originalet (som var 55mm stort), gärna från en av originaltillverkarna men inte nödvändigtvis.

Jag har hittat två stycken utmanare en klocka från Laco samt en klocka från Steinhart (Ej originaltillverkare).
Så nu har jag kommit hit och ber er som kan klockor att undersöka vilken av dessa två klockar som jag får mest "bang for buck", eller om båda är dåliga och ni har bättre förslag.

Laco:
https://shop.laco.de/de/Fliegeruhren/Augsburg-.html
Steinhart:
http://www.steinhartwatches.de/en/Nav-B-Uhr-44-Automatic-A-Type,896.html

Dessa två klockor representerar ganska bra vad jag är beredd att lägga på denna klocka då jag planerar att använda klockan dagligdags såväl som vid arbete, är militär.

Tack på förhand!
Det finns ett original Laco Beobachtungsuhr till salu på MWR: http://www.mwrforum.net/forums/showthread.php?75407-FS-Laco-original-WWII-Beobachtungsuhr
Ser onekligen mycket hårt ut :D
 

Karatekid

Vacheron
2-Faktor
Funderar på att köpa nedanstående två böcker skrivna av Konrad Knirim som verkar ha fått bra kritik ute på "nätet" samt ser ut att ha detaljerad information om klockorna som tas upp:
Buch-2k-20160617-111817633-20160708-163003630.jpg
Undrar om någon av er på KS har båda eller någon av böckerna och vad ni i så fall tycker om dem?
Har sedan tidigare dessa båda böcker vilka jag inte tycker är speciellt bra:
Screen Shot 2016-08-01 at 14.46.01.png Screen Shot 2016-08-01 at 14.47.39.png
Den första (Military timepieces) har tråkiga svartvita bilder och inte så mycket information om klockorna. Den andra (Military wristwatches) har iofs. snygga bilder i färg men har heller inte så mycket information om varje klocka (dock mer än i den första).
Han är sjukt trevlig och oerhört hjälpsam! Köp!
 

Hasse Varg

Rolex
Pledge Member
2-Faktor
Hej Hasse. Bokus sålde dessa också, tror det var något billligare, frakt ingår vid större inköp. Värt att kika på det.
Tack Joakim :) Hittade böckerna på bokus.com: http://www.bokus.com/cgi-bin/product_search.cgi?ac_used=no&search_word=konrad+knirim. De är billigare men vad jag kan se så är det inte samma ISBN för boken om tyska klockor som som den som Konrad säljer, se http://www.knirim.de/ueberse.htm Bokus ISBN är 9783893552320 och Konrads är 3-89355-232-4. För de engelska klockorna är dock ISBN samma. Kanske idé att köpa boken om engelska klockor från Bokus och den med tyska från Konrad?
 
Topp