• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Tråden om Rolex Explorer 1

David71

Rolex
2-Faktor
Haha, absolut. Var tvungen att dubbelkolla med skjutmått :p
Hade nog inte själv reflekterat över det heller utan det var första sidan jag slog upp när jag bläddrade lite snabbt igenom manualen.
Har dock ett annat problem med expyn. Passformen är perfekt men på ngt konstigt sätt så trycker den på en nerv. Har testat att flytta länkar men än så länge inte hittat någon lösning :( Resulterar i att det gör lite ont/känner sig utmattad i handleden samt att man får stickningar i vissa fingrar😭
Finns det inte halvlänkar till 124270 att köpa hos AD? Vet att det går att köpa halvlänk till 214270, hade själv svårt att få till passformen.

Kan vara värt att testa.
 

rambo_amadeus

Vacheron
2-Faktor
Finns det inte halvlänkar till 124270 att köpa hos AD? Vet att det går att köpa halvlänk till 214270, hade själv svårt att få till passformen.

Kan vara värt att testa.
Tack för tipset. Ska kolla med AD. Ser ut att vara baklocket som lägger sig konstigt mot nerven/senan. Jättekonstigt 😕Vet inte ifall man kan klistra på ngt på baksidan för att ändra formen.
 

rambo_amadeus

Vacheron
2-Faktor
Ajdå, har du inte lyckats få till det ännu? Vad händer om du kör på det dom var lite togjt men släpper ut easy linken?
Stämmer, inte riktigt bra ännu. Har inte hittat ngt bra läge. Ska testa lite olika de närmaste dagarna. Länken tycker jag sitter jättebra så det är synd att behöva ha det lösare eller tightare. Problemet verkar vara boettlocket :confused: Iom att det inte är helt platt så trycker det på senan/nerven. Jättekonstigt. Hade inte alls samma problem med ex. den 116000 jag hade för ngt år sedan. Den satt som en dröm. Jobbigt läge :(
 

Cosmo

Audemars
2-Faktor
Stämmer, inte riktigt bra ännu. Har inte hittat ngt bra läge. Ska testa lite olika de närmaste dagarna. Länken tycker jag sitter jättebra så det är synd att behöva ha det lösare eller tightare. Problemet verkar vara boettlocket :confused: Iom att det inte är helt platt så trycker det på senan/nerven. Jättekonstigt. Hade inte alls samma problem med ex. den 116000 jag hade för ngt år sedan. Den satt som en dröm. Jobbigt läge :(
Låter riktigt segt och hoppas att du kan hitta en lösning.
Har aldrig hört om det förut så jag blir nyfiken om det är just din som boettlocket är så på eller om det är lika på alla.
Komforten är a och o.
1657530704332.jpeg
 

rambo_amadeus

Vacheron
2-Faktor
Låter riktigt segt och hoppas att du kan hitta en lösning.
Har aldrig hört om det förut så jag blir nyfiken på om det är på just din som boettlocket är så eller om det är lika på alla.
Komforten är a och o.
1657530704332.jpeg
Just nu har jag den lösare än jag hade önskat och det känns ngt bättre. Får se hur det kommer att kännas senare ikv. Jag ser inte att det skulle vara ngt konstigt med mitt exemplar. Tittar man på klockan i profil så är boettlocket rätt tjockt samt att det sluttar inåt. På något sätt så trycker ena kanten av boettlocket på senan/nerven (svårt att förklara). Hade locket varit bredare eller plattare så hade komforten varit bättre för då hade tyngde av klockan varit utspridd på en större yta.
18C0D4E0-BAEF-4907-A206-1281B61472CE.jpeg

510F8671-F9B2-4D2A-9EE1-01D77DAC34CA.jpeg
 

Deskdiversthlm

Patek
2-Faktor
Just nu har jag den lösare än jag hade önskat och det känns ngt bättre. Får se hur det kommer att kännas senare ikv. Jag ser inte att det skulle vara ngt konstigt med mitt exemplar. Tittar man på klockan i profil så är boettlocket rätt tjockt samt att det sluttar inåt. På något sätt så trycker ena kanten av boettlocket på senan/nerven (svårt att förklara). Hade locket varit bredare eller plattare så hade komforten varit bättre för då hade tyngde av klockan varit utspridd på en större yta.
18C0D4E0-BAEF-4907-A206-1281B61472CE.jpeg

510F8671-F9B2-4D2A-9EE1-01D77DAC34CA.jpeg
Måste vara maximal otur med nerven som går precis under. Är det alltså skarven/kanten vid boettlocket som ”trycker på”? Vad händer om du har klockan ngn mm upp eller ned på handleden?
 

rambo_amadeus

Vacheron
2-Faktor
Måste vara maximal otur med nerven som går precis under. Är det alltså skarven/kanten vid boettlocket som ”trycker på”? Vad händer om du har klockan ngn mm upp eller ned på handleden?
Verkligen maximal oturo_O Har haft ett 20 tal klockor och aldrig haft det problemet tidigare. Jag killgissar att det är skarven som trycker. Har lite svårt att pinpointa exakt. Just nu har jag klockan lösare så den hänger lite längre ner. Då känns det bättre. Har försökt att flytta spännet för att se ifall man kan ändra placeringen av boetten och trycket. Har dock inte märkt någon skillnad. Min hustrus tips var att klistra på en möbeltass på boettlocket 🤷‍♂️:hilarious: Saken är den att smärtan inte kommer på en gång utan efter ett tag. Det är även det som gör att det är svårt att veta om det blir bättre/sämre när man gör vissa justeringar. Minst sagt frustrerande :(
 

carlmartin

Rolex
2-Faktor
Verkligen maximal oturo_O Har haft ett 20 tal klockor och aldrig haft det problemet tidigare. Jag killgissar att det är skarven som trycker. Har lite svårt att pinpointa exakt. Just nu har jag klockan lösare så den hänger lite längre ner. Då känns det bättre. Har försökt att flytta spännet för att se ifall man kan ändra placeringen av boetten och trycket. Har dock inte märkt någon skillnad. Min hustrus tips var att klistra på en möbeltass på boettlocket 🤷‍♂️:hilarious: Saken är den att smärtan inte kommer på en gång utan efter ett tag. Det är även det som gör att det är svårt att veta om det blir bättre/sämre när man gör vissa justeringar. Minst sagt frustrerande :(

Kan man hoppas att det är som med ett par hårda pjucks - att man kan köra plåster ett tag för att vänta huden som sakteliga? Värt ett test ändå när man hamnat i den sitsen.

Jäkligt surt. Jag har avyttrat både en och två klockor pga att jag inte kommer 100% överens med komforten. Är ändå viktigt.
 

rambo_amadeus

Vacheron
2-Faktor
Kan man hoppas att det är som med ett par hårda pjucks - att man kan köra plåster ett tag för att vänta huden som sakteliga? Värt ett test ändå när man hamnat i den sitsen.

Jäkligt surt. Jag har avyttrat både en och två klockor pga att jag inte kommer 100% överens med komforten. Är ändå viktigt.
Det är det jag hoppas :/ Hade den lösare igår och det känns klart bättre (dock lite mer bilhandlarhäng än jag hade önskat). Ska ge den lite mer tid så att jag inte tar något förhastat beslut. Tanke är att den ska vara en keeper och årsklocka.
 

Tomas Eriksson

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Det är det jag hoppas :/ Hade den lösare igår och det känns klart bättre (dock lite mer bilhandlarhäng än jag hade önskat). Ska ge den lite mer tid så att jag inte tar något förhastat beslut. Tanke är att den ska vara en keeper och årsklocka.
Ge det lite tid, kan vara en vanesak. Jag fick för mig att min satt för tight i början så justerade ut länken ett snäpp med mikrojustering. Efter några dagar justerade jag in den igen och faktiskt inte stört mig. För mig är annars easylink nästan värdelös, den förlänger för mycket. Klockan går från att sitta väldigt tight till att kunna roteras runt handleden.
 

Deskdiversthlm

Patek
2-Faktor
Ge det lite tid, kan vara en vanesak. Jag fick för mig att min satt för tight i början så justerade ut länken ett snäpp med mikrojustering. Efter några dagar justerade jag in den igen och faktiskt inte stört mig. För mig är annars easylink nästan värdelös, den förlänger för mycket. Klockan går från att sitta väldigt tight till att kunna roteras runt handleden.
Annars kan du ju testa med ett Nato, då får du något dämpande emellan?
 

JohnHarrison

KS Explorers Club
Ge det lite tid, kan vara en vanesak. Jag fick för mig att min satt för tight i början så justerade ut länken ett snäpp med mikrojustering. Efter några dagar justerade jag in den igen och faktiskt inte stört mig. För mig är annars easylink nästan värdelös, den förlänger för mycket. Klockan går från att sitta väldigt tight till att kunna roteras runt handleden.
Håller helt med om easylink, den är helt enkelt för lång. Förstår inte varför man inte kör glidelock på Explorern istället.
För övrigt är den helt perfekt i alla avseenden!
 

Cosmo

Audemars
2-Faktor
Håller helt med om easylink, den är helt enkelt för lång. Förstår inte varför man inte kör glidelock på Explorern istället.
För övrigt är den helt perfekt i alla avseenden!
Kan hålla med om att det vore önskvärt med ett glidelock och att 5mm kan vara i längsta laget för en del.
För min del så är funktionen perfekt och har hittat en bra storlek mellan innersta läget och när easy link är utfälld.
Skulle gissa att jag använder funktionen ca 5 gånger om dagen i snitt.
Skulle den kunna roteras runt handleden så skulle det krävas GW häng i infällt läge och det är inte riktigt min grej.
 

NiklasF

KS Explorers Club
2-Faktor
Badar ni med er exp1?
Självklart!


6B93FDB4-B73F-4FA9-99E4-3780766ECDD7.jpeg
 

SalvadorDali

Rolex
2-Faktor
Topp