• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Vilket fantastiskt initiativ @NiklasF och @Berns och vilket underbart, gött tugg det är i den här gruppen. Jag har endast nyttjat KS till läsning, inspiration samt tagit del av alla medlemmars spetskunskaper medan jag själv varit passiv. Jag har alltså förkovrat mig i underbart nörderi utan att själv kasta mig in i trådarna. Denna klubb får bli startskottet till en förändring på det planet. Jag tänker att jag bara måste göra lite anspråk på att få komma med i klubben. Jag arbetar som lärare och bifogar här ett litet äventyr jag hade i maj tillsammans med mina sexor och om det är för "retroaktivt" gör jag ett nytt försök när Explorern åker med till Kebnekajse nästa sommar. Mitt lilla äventyr går ju inte att jämföra sig med några av era historier men tänker ändå att det kan vara kul att dela.

Destination: Vandring - Gotaleden.
Datum: 12 maj 2021
Mål med äventyret: Hälsosatsning för åk 6. Genomföra rekordvandring på över två mil.
Kort om äventyret: Mina elever fick under pandemiåret göra avkall på mycket fysisk aktivitet och dessutom avstå klassresa så vi ville därför avsluta läsåret med något alldeles speciellt. Målet blev därför att genomföra en vandring på drygt 2 mil. Den längsta vandringen som någonsin gjorts på mellanstadiet på vår skolan. Övriga klasser på skolan ritade teckningar och peppade oss innan avfärd. Starten på vandringen var i Jonsered och målet var på skolan i centrala Göteborg. Vi var fyra vuxna och hade en elevgrupp på 27 elever och visste inte alls ifall projektet skulle landa eller ens gå att genomföra men vi hade skolan och föräldrarna med oss som peppade och stöttade. Vi lyckades tajma med bra väder och äventyret innefattade medhavd matsäck, bad, vandring i väldigt kuperad miljö samt ett moment där eleverna fick öva på att göra upp eld med en av oss lärare.
Måluppfyllnad: Samtliga lyckades genomföra vandringen och många barn gick hem stolta och visade upp sina stegräknare samt bilder från dagen. Det var ingen vals på rosor men en väldigt fin och minnesvärd dag. Sträckan blev dessutom närmre 3 mil som ni kommer se nedan på en av bilderna.

Tack för fint och inspirerande innehåll.

Här kommer lite bilder (eleverna är blurrade med emojis pga pul/gdpr)

IMG-1772.jpg

16570 :)

IMG-1781.jpg

Peppande teckningar från de yngre eleverna på skolan.

621D2161-D684-41F9-813E-915461848E14.jpg

Ett glatt och tappert gäng efter ca 9 km vandring.

IMG-1773.jpg

Här skulle då givetvis helst stått KS explorers club på ryggsäcken istället för Skogen i skolan :)

IMG-1782.jpg

Välförtjänt badstopp.

IMG-1770.jpg

Nöjd lärare med en Explorer ll, 16570 på armen.

IMG-1785.jpg

Här har vi bedriften i siffror (det blev mer än 2 mil som ni ser). Nästan som om hälsoappen inspirerats lite av explorerfärgerna?

IMG-1786.jpg

IMG-1774.jpg

Tusen tack för bra innehåll i tråden!
Grattis till ett fantastiskt äventyr och medlemskapet. Att vandra nästan 3 mil med 27 elever på bara 4 vuxna är grymt bra! Grattis till skolrekordet också! Varmt välkommen.

Reserapport från Härjedalsfjällen

Destination:
Härjedalsfjällen

Tidsperiod:
22/6 - 29/6 2019

Mål med äventyret:
Minst en topptur
Att se myskoxar

Expeditionens medlemmar:
Min fru, vår 8 månader gamla dotter, vår 6 år gamla hund, och så jag själv!

Äventyret i sig:
Dag 1 - lördag
En ren resdag med ca tio timmar i bil. Det var betydligt längre än vad vi hade planerat, men samtidigt förväntat när man reser med hund och småbarn. Till sist kom vi fram till stugan som vi hade hyrt, vilken var vackert belägen vid en sjö två mil söder om Tännäs i Härjedalen.

764F5EC2-8725-4B02-87AB-3DEFBF306F30.jpeg

Dag 2 - söndag
En kortare och ganska oinspirerande vanding längs en avstängd grusväg. Lunchen lagade vi i ett vindskydd vi hittade, men det visade sig att även myggen hade sök skydd från vinden där så vi dröjde oss inte kvar längre än nödvändigt. Allt som allt tog turen ca fyra timmar och vi var i ärlighetens namn ganska missnöjda med dagen. Men morgondagen skulle bjuda på revansch! Några bilder värda namnet tog vi inte heller.

Dag 3 - måndag
Under måndagen valde vi en led som vi hade gått året innan och viste om att vi skulle uppskatta. På funasfjallen.se har man lagt upp 30 Guldturer som är en bra utgångspunkt om man är ny i området och inte vill chansa på vilka leder som är fina. En sådan är Guldtur 11 - Livsäterån, vilken vi valde att gå under måndagen.

Man kommer ganska snabbt upp över trädgränsen och går bort mot Livsäterån där det finns flera naturliga treasser i berget där ån rinner fram. Det är en alldeles utmärkt plats att stanna och äta lunch på. Här låg det också snö kvar, vilket inte gjorde upplevelsen sämre.

CFEED528-712A-4526-BB15-8E453AAB0BBE.jpeg

4CA76F64-87FD-4C21-A9D4-631416CC7E3D.jpeg

2C1CB868-B60B-4FEE-8BBC-4330B8A59B9A.jpeg

BF659CEC-22C4-43A6-9B74-0CBF26CE6154.jpeg

38218DD7-E3D4-4110-9C69-E0AC944A4949.jpeg

På vägen tillbaka passade vi på att göra en liten topptur. En icke namngiven topp på ca 1000 möh.

441BBFA6-AE56-4A70-A677-F756624AFB1A.jpeg

Dag 4 - tisdag
Guldtur 18 - Kariknallsrundan. På toppen av Kariknallen (1050 möh) ligger en våffelstuga som var målet för dagen. Det var betydligt sämre väder än tidigare dagar med åtta grader och duggregn. En våffla skulle verkligen sitta fint efter ca två timmars vandring till toppen! Väl där visade det sig att våffelstugan var stängd så det fick bli snabbnudlar med korv på spritköket istället. Gladast för det var nog hunden somm fick både korv och nudlar som husse och matte inte orkade äta upp. På vägen ner klarnade vädret upp lite, men inget hann torka Innan vi var framme vi bilen.

C007B2FA-A206-492E-8F60-BB74B114E159.jpeg

Dag 5 - onsdag
Guldtur 28 - Malmagsvålen. Nu skulle vi gå upp på Malmagsvålen, vilket visde sig vara en väldigt platt topp, men som ändå bjöd på en magnifik utsikt. Den första halvan av vandringen kände vi att den inte gav så mycket. Ingen vidare utsikt och en ganska tråkig stig bitvis. Vi funderade på att gå tillbaka samma väg men beslöt oss för att fortsätta. Det var vi glada för när vi kom fram till toppen! Inkusive lunchrast tog turen ca 4,5 timmar och var väl värd mödan.

3503E8E0-92B3-4D10-81C4-D79D790569AD.jpeg

CC5C81F5-C263-4C02-A0B0-6A94F4363AB9.jpeg

6F92FDA0-5903-4BBF-8429-1951C36F6F25.jpeg

Dag 6 - torsdag
Under torsdagen skulle det bli dåligt väder så vi planerade att stanna i stugan och ta det lite lugnt. Men istället blev det ett besök hos Myskoxecentrum. Besöket tog en dryg timme och man fick komma betydligt närmre djuren än vad vi hade trott! Tydligen så är myskoxen det enda idag levande djuret som levde sida vid sida med mammutarna. När man möter en myskoxe kan man verkligen tänka sig det. De ser verkligen ut som riktiga urdjur. Deras närmsta släktingar är tydligen get och får, men myskoxen har sett lika dan ut i minst 6000 år.
Vi hade hoppats på att få se myskoxar ute i det vilda, men det norsk/svenska stammen består av bara 13 djur och de befinner sig i Norge på sommarhalvåret och i Sverige på vinterhalvåret så våra odds var inte de bästa att få se dem i det vilda.

036230D7-6EC1-41E0-A9DA-F4EFB098274C.jpeg

C9C9813B-B231-487A-BAE6-0E746EA1D820.jpeg

Dag 7 - fredag
Idag gällde det! Sista chansen att genomföra en riktig topptur! Under torsdagskvällen kollade vi alla vädertjänster vi kunde hitta för att se om det fanns en möjlighet att bestiga någon topp. Det var ett unisont ”kanske” man möttes av. 6-8 grader, mulet, kanske regn, vind på 5-8 sekundmeter med 13 sekundmeter i byarna. På fredagsmorgonen visa SMHI en svagt positiv prognos vilket räckte för oss. Vi stack så fort vi kunde. Stor-Mittåkläppen var målet och detta var vår sista chans!

0312AAB2-A487-4C30-B722-60E501606617.jpeg

113D8C8A-CF72-498E-9F52-68D5C47A8C48.jpeg

9820CD27-23FA-45A5-82D2-21FB86278126.jpeg

E90C76DD-715E-47E7-B3C8-85B04472303E.jpeg

Det var mulet när vi kom fram med bilen, man ganska snart sprack det upp något och vi fick en riktigt fin tur på vägen upp. Ganska blåsigt förvisso, men det var hanterbart. Väl på toppen (1212 möh) såg vi ett riktigt otäckt väder komma in från nord-väst. Vi förstod att vi inte kunde dröja oss kvar för länge på toppen så vi tog några bilder och började genast gå ner igen. När vi hade gått ca 50 meter nedför hade vådret kommit ikapp oss och vi såg inte längre toppen bakom oss. Vilken enorm tur vi hade haft att vi hann upp fick njuta av utsikten innan dis och regn slukade tppen. En verkligt fenomenal avslutning på en riktigt bra vecka!

E4D49CB7-42AA-46D7-A856-0CD0554E3BFB.jpeg

1B34FEDB-9825-4CF9-8B1D-D5CB63F27FAF.jpeg

Dag 8 - lördag
Hemresedag. En dag med ganska lite trafik på vägarna, och en betydligt mer harmonisk biltur än på vägen upp. På 7,5 timmar var vi hemma, och då räknar vi in lunchrast och några stopp för att rasta hunden. En lugn och skön avslutning på semestern helt enkelt!

Måluppfyllnad:
Mint en topptur - Ja
Se myskoxar - Ja, om än i hägn
Fantastiskt inlägg, tack! 👌

Med nedan reserapport ansöker jag om medlemskap i Klocksnack Explorers Club:

Destination
Funäsfjällen

Tidsperiod
Sommaren 2021

Mål med äventyret
Bergsbestigning, grottkrypning och dykning (à la Explorer, Explorer II respektive Submariner)

Kort om äventyret i sig
Del 1 – Bergsbestigning

Goda förutsättningar med 12 grader och växlande molnighet. Sikte sattes på Malmagsvålen (tidigare bestigen av @NiklasF) med utgångspunkt nära Fjällnas.

Toppturen inleddes med brant stigning genom fjällbjörkskog:

IMG_6192.JPG

Fantastiska vyer väl uppe på kalfjället:

IMG_6202.JPG

En av klubbens flaggor medfördes till toppen:

IMG_6193.jpg

Mycket gott sällskap på vandringen:

IMG_6201.jpg

Del 2 – Grottkrypning
Kallare, 9 grader, mulet med lite regn. Startpunkt Djupdalsvallen med sikte på Messlingegruvan, gamla gruvstugan nära Ramundberget, Blixgruvan och Glimtjärn.

Tidigt bjöds på underbar vy över Mittåkläppen:

IMG_6206.jpg

Gruvstugan nåddes strax före lunch. Jag passade på att krypa in i en gruvgång:

IMG_6229.JPG

Tacksamt med luminova!

IMG_6224.jpg

Glimtjärn vid Blixgruvan, på vägen tillbaka mot Djupdalsvallen:

IMG_6238.JPG

Jag skulle ranka ovan som en av de bästa turerna i Funäsfjällen. Längs vandringen finns gott om skyltar som berättar om gruvepoken med information om allt från brytningsmetoder och malmtransport till norska migrantarbetare och brukets lagar. Se här för mer information.

Vilodag – Andersborgs våffelstuga
I Funäsfjällen finns flera våffelstugor där Andersborgs våffelstuga får räknas till klassikerna. Kort, jättefin vandring vid foten av Lill-Skarven. Väl framme vid stugan erbjuds fika, lunch, fonduekvällar och, förstås, våfflor:

IMG_6246_jpg.JPG

Del 3 – Dykning
Det tredje och sista målet fick länge stå tillbaka till förmån för mountainbikecykling uppför och utför Hamrafjället. När det sedan plötsligt var dags för hemresa behövde jag problemlösa. Sällskapet gick med på en kort avstickare till Anderssjöåfallet. Fallet är mäktigt och storleken svår att fånga på bild. Det riktigt dånar om vattnet när det forsar från blomsterfjället ner mot Tännån:

IMG_6252.JPG

Fantastiskt väder när det var dags att åka hem, 20 grader och strålande sol:

IMG_6254.JPG

Äntligen fick klockan ta sig ett dopp:

IMG_6259.jpg

Måluppfyllelse
Berg bestegs, gruva kröps i och klockan sänktes ner under vatten. Jag är helnöjd!

Slutligen vill jag säga att vi spenderat mycket tid i Funäsfjällen de senaste snart 15 åren. Hör gärna av er om ni planerar att besöka trakten och önskar tips på utflyktsmål, restauranger eller andra upplevelser, sommartid som vintertid. Allt gott!

Destination
Funäsfjällen

Tidsperiod
Sommaren 2021

Mål med äventyret
Bergsbestigning, grottkrypning och dykning (à la Explorer, Explorer II respektive Submariner)

Kort om äventyret i sig
Del 1 – Bergsbestigning

Goda förutsättningar med 12 grader och växlande molnighet. Sikte sattes på Malmagsvålen (tidigare bestigen av @NiklasF) med utgångspunkt nära Fjällnas.

IMG_6192.JPG

IMG_6202.JPG

IMG_6193.jpg

IMG_6201.jpg

Del 2 – Grottkrypning
Kallare, 9 grader, mulet med lite regn. Startpunkt Djupdalsvallen med sikte på Messlingegruvan, gamla gruvstugan nära Ramundberget, Blixgruvan och Glimtjärn.

IMG_6206.jpg

IMG_6229.JPG

Tacksamt med luminova!

IMG_6224.jpg

IMG_6238.JPG

Jag skulle ranka ovan som en av de bästa turerna i Funäsfjällen. Längs vandringen finns gott om skyltar som berättar om gruvepoken med information om allt från brytningsmetoder och malmtransport till norska migrantarbetare och brukets lagar. Se här för mer information.

I Funäsfjällen finns flera våffelstugor där Andersborgs våffelstuga får räknas till klassikerna. Kort, jättefin vandring vid foten av Lill-Skarven. Väl framme vid stugan erbjuds fika, lunch, fonduekvällar och, förstås, våfflor:

IMG_6246_jpg.JPG

Del 3 – Dykning
Det tredje och sista målet fick länge stå tillbaka till förmån för mountainbikecykling uppför och utför Hamrafjället. När det sedan plötsligt var dags för hemresa behövde jag problemlösa. Sällskapet gick med på en kort avstickare till Anderssjöåfallet. Fallet är mäktigt och storleken svår att fånga på bild. Det riktigt dånar om vattnet när det forsar från blomsterfjället ner mot Tännån:

IMG_6252.JPG

IMG_6254.JPG

IMG_6259.jpg

Måluppfyllelse
Berg bestegs, gruva kröps i och klockan sänktes ner under vatten. Jag är helnöjd!

Slutligen vill jag säga att vi spenderat mycket tid i Funäsfjällen de senaste snart 15 åren. Hör gärna av er om ni planerar att besöka trakten och önskar tips på utflyktsmål, restauranger eller andra upplevelser, sommartid som vintertid. Allt gott!
Härlig rapport, lite avundsjuk.

Destination
Funäsfjällen

Tidsperiod
Sommaren 2021

Mål med äventyret

Kort om äventyret i sig
Del 1 – Bergsbestigning

IMG_6192.JPG

IMG_6202.JPG

IMG_6193.jpg

IMG_6201.jpg

Del 2 – Grottkrypning

IMG_6206.jpg

IMG_6229.JPG

Tacksamt med luminova!

IMG_6224.jpg

IMG_6238.JPG

IMG_6246_jpg.JPG

Del 3 – Dykning

IMG_6252.JPG

IMG_6254.JPG

IMG_6259.jpg

Måluppfyllelse

Underbart att se nya medlemmar och dess äventyr. Varmt välkomna @Jesborn och @Valborg!

Bidrar med ett par bilder från årets vandring i Åre. En tur upp på Åreskutan samt Blanktjärnsrundan blev det bl.a. under veckan vi var där.
6763A7B4-0230-4DF1-B7CD-4F182CA854B8.jpeg
AE56604A-2990-4AB0-9F38-3A9E4FD25EF2.jpeg
E2308354-852C-45C7-827E-7707C7F7D7EF.jpeg

Fortsatt trevlig helg klubben! 🥰
A8E31147-42A2-4A02-AB1E-869E8BB267EF.jpeg
Tack för välkomnande! Och Blanktjärn är underbart. Jag var själv där förra sommaren men måste nog säga att ni ser ut att ha det trevligare med sol och allt. Vi hade 9 grader i juli och var fullt munderade med regnkläder😎
2C995EB3-C0FC-4788-82D3-44D088A32236.jpeg

Tack för välkomnande! Och Blanktjärn är underbart. Jag var själv där förra sommaren men måste nog säga att ni ser ut att ha det trevligare med sol och allt. Vi hade 9 grader i juli och var fullt munderade med regnkläder😎
2C995EB3-C0FC-4788-82D3-44D088A32236.jpeg
Visst är det! Ja, vi hade verkligen tur med vädret när vi gick rundan! Övriga dagar i Åre var liknande din beskrivning faktiskt 😁

Efter alla härliga äventyr som postats här den senaste tiden kände jag att jag inte kunde vara sämre själv. Här kommer en kort rapport om ett längre fyspass!
(Jag tror @Bjhit kommer känna igen konceptet 😉)

Planen är att jag ska rucka (gå och springa med ryggsäck) ca 9 km, samt simma med den samma ca 1,5 km. Bedömd tidsåtgång ca 2,5 timmar.

Utrustning som medförs är:
  • Ryggsäck med viktplattor
  • Stor torrsäck att lägga ryggsäcken i vid simning
  • Liten torrsäck för elektronik
  • Lina för att bogsera ryggsäcken vid simning
  • Vattenflaska
  • Simfenor
  • Flytväst
Total vikt 24,1 kilo

B75E401C-D416-465C-8223-3E774535E8C0.jpeg

E5B98144-748A-44DE-BFBD-3399856C5752.jpeg

2C771840-BD9F-47A0-A0B5-BBC5B977437E.jpeg

Som uppvärmning blev det två kilometer rucking till en brevlåda för att posta ett klubbmärke till @Jesborn.

22353F95-C413-4F9D-8734-99E400037321.jpeg

Därefter följde fem kilometer av rucking och löpning. Terrängen medgav inte att springa hela vägen.

FBD22EDE-2B2E-4EB4-9660-C58A543C60B3.jpeg

1600B661-D122-4FEE-8100-EB4ED20F0E60.jpeg

Sen var det dags att kliva i vattnet. Tyvärr har jag inga bilder från själva simningen då telefonen låg i ryggsäcken, som i sin tur lång i den stora torrsäcken (då flyter ryggsäcken). Klockan var givetvis på handleden under simningen!

079E2EFB-52FA-4A5D-A254-6C7E617AB5FF.jpeg

DFF20833-65A3-4EA8-9546-D7B23C1DAAAA.jpeg

Framme vid uppstigningsplatsen efter ca 1,5 kilometer simning. Nu var det bara 1,5 kilometer löpning kvar hem.

DC0BE275-354A-41B8-B56B-2792E2F17536.jpeg

Så var jag tillbaka hemma efter lite drygt 2,5 härliga timmar. För den som är nyfiken på träningsformen kan jag starkt rekommendera den! Googla MILRUCK.

2D3DEC10-E5AA-44EB-8BEB-9862C1C00748.jpeg

Ha nu en fortsatt härlig söndag allihopa!

Efter alla härliga äventyr som postats här den senaste tiden kände jag att jag inte kunde vara sämre själv. Här kommer en kort rapport om ett längre fyspass!

Planen är att jag ska rucka (gå och springa med ryggsäck) ca 9 km, samt simma med den samma ca 1,5 km. Bedömd tidsåtgång ca 2,5 timmar.

• Vattenflaska
  • Simfenor
  • Flytväst
Total vikt 24,1 kilo

Som uppvärmning blev det två kilometer rucking till en brevlåda för att posta ett klubbmärke till @Jesborn.

Därefter följde fem kilometer av rucking och löpning. Terrängen medgav inte att springa hela vägen.

Sen var det dags att kliva i vattnet. Tyvärr har jag inga bilder från själva simningen då telefonen låg i ryggsäcken, som i sin tur lång i den stora torrsäcken (då flyter ryggsäcken). Klockan var givetvis på handleden under simningen!

Framme vid uppstigningsplatsen efter ca 1,5 kilometer simning. Nu var det bara 1,5 kilometer löpning kvar hem.

Så var jag tillbaka hemma efter lite drygt 2,5 härliga timmar. För den som är nyfiken på träningsformen kan jag starkt rekommendera den! Googla MILRUCK.

Var fram till detta inlägget nöjd med söndagsmilen men känner nu att jag kan gå och lägga mig……😅

starkt jobbat och inspirerande! :D

• Vattenflaska
  • Simfenor
  • Flytväst
Total vikt 24,1 kilo

Underbart!

Fantastisk tråd! :) Fikk behov for å gå ut på oppdagelsestur med Submariner og en skireim.

Skireim? Ja. Her er bakgrunnen:

5fb80c0b6f3bd53a1abc0723_Erling-Kagge_Quote-Card.jpg

Fra Rolex.com:

CONQUERING THE THREE POLES

ERLING KAGGE​

Norwegian Erling Kagge is no stranger to extreme challenges. He achieved a triple feat in becoming the first person ever to reach the ‘three extremes’: the North Pole, the South Pole and the summit of Everest. An exceptional accomplishment, for which he drew on remarkable inner strength.
No dogs to pull the sleds. No planes to air-drop supplies. Nothing but their bodies to transport them. Morning temperatures of –54° C. “It was impossible. But if anyone could do it, we could.” This is how Erling Kagge described his journey in the company of Børge Ousland, another impassioned adventurer. In March 1990, the two men were the first to reach the North Pole on skis without any outside assistance. With their minds firmly focused on one goal: to get there under their own steam, using their courage, conviction and determination.

kagge-rolex-1.png

Two years later, this time in Antarctica, Kagge was alone. In 1992-1993, the explorer became the first to reach the South Pole, solo and unsupported. A journey of more than 1,300 km in over 50 days, without speaking to anyone. He had no contact with the outside world. Every step was a battle against the cold, hunger and fatigue. The exploit earned him a place on the front cover of TIME magazine in 1993.
The following year, the Norwegian embarked on a third venture: again unaided, he reached the top of Everest. With this crowning achievement he made history as the first person to reach the so-called ‘three extremes’, otherwise known as the ‘three poles challenge’: the two poles and the highest mountaintop.

To accomplish such feats, Kagge has constantly pushed himself beyond his own limits. The ability to surpass oneself, he believes, is based on unfailing optimism, an appetite for sustained effort, the relentless pursuit of one’s dreams, and the ability to not allow personal barriers to get in the way.

---

Podcast med Erling Kagge:

---

Selv om Erling Kagge fronter sin hvite Explorer II, så eier han og bruker også en Submariner. Bak på hans 16570 - så har han gravert de "tre polene". Graveringer bak på Erling Kagge sin 16570 Explorer II "Polar". Han er også kjent for å bruke sin "Polar" på en skireim:

IMG_3304.jpg

5142a3ba477952c7f89324ccac00d9a3

erlingkagge6.jpg

klokke.jpg

---
Referanser: Rolex, Horae (blogg), Tidssonen (forum), Hårklau (fotograf), Daniel Scrivner (blogg/podcast)

---

Submariner? Tick
Skireim? Tick
Exploring? Upcoming

58F3EB45-B363-4600-B2F3-EF87FE08D72D.jpeg

• Vattenflaska
  • Simfenor
  • Flytväst
Total vikt 24,1 kilo

Stiligt!👍🏼👍🏼👍🏼👍🏼👍🏼

Nu när semestern ohjälpligt är slut och kvällarna snabbt blir mörkare och mörkare och kallare och kallare så tänker jag att det är dags för en liten rapport från sommarens äventyr.
Liksom föregående år packade jag och min hustru äventyrsbilen och gav oss av på en drygt tre veckor lång roadtrip genom Sverige. I början av juli gav vi oss av norrut från vår hemmabas i Skåne. Som vanligt är grundpremissen att vi sakta tar oss genom landet, hittar fina och isolerade platser där vi kan slå läger utan att varken störa någon annan eller bli störda av någon. Ett fantastiskt sätt att upptäcka Sverige tycker vi och ett fint sätt att varva ner och leva lite mer naturnära!
Nytt för i år var att Explorern fick vila och istället fick min Sub följa med på sitt första äventyr, eller - sitt första äventyr med mig ska jag väl säga då den säkert fått uppleva ett och annat skoj innan den landade hos mig.
IMG_3580.jpg

CAL03717.jpg

CAL03735.jpg

Efter några särdeles varma och sköna dagar i Värmland med bad och skönt lägerliv hotade väderleksrapporterna med en period av regn och kyla i stora delar av landet så då tänkte vi att istället för att sitta och huttra under markisen och titta på regnet så skulle vi ta tillfället i akt att göra något mer aktivt istället. Vi satte kurs mot Härjedalen med ambition att göra en snabb topptur på Helags. Berget har bestigits många gånger tidigare i tråden och jag ville inte vara sämre! För de av er som inte vet är Helags med sina 1796 möh Sveriges högsta topp söder om polcirkeln.
Vi parkerade på Kläppens parkering och påbörjade den enkla 12km långa första etappen upp till Helags Fjällstation. Fint väder, lätt vandring och det känns härligt att komma upp över trädgränsen njuta av fjällvärlden.

CAL03745.jpg

CAL03787.jpg

Då vi kom iväg ganska sent på dagen har det börjat bli kväll när vi är framme, vi passerar Fjällstationen och efter ca en halv km hittar vi en plats där vi kan slå upp vårt tält. Snart står det klart att vi (trots att vi är både vana och mycket väl utrustade fjällvandrare) har planerat denna tur lite galet… Det blåser upp ordentligt och temperaturen kryper nära nollan… brrrr… Det slutar med att vi får krypa ner i sovsäckarna med precis alla kläder vi har med oss på. Somnar och vaknar stelfrusna och förbannar oss själva över alla de extra underställ och tjockare sovsäckar som ligger kvar hemma…
Nå - en ny dag och som ni säkert alla vet slår ju vädret om snabbt i fjällen. Fortfarande ingen tropisk värme direkt men vinden har mojnat, solen tittar fram och det ser ut att bli en klar och fin dag - perfekt för toppturen!
Leden är (tyvärr) ganska kraftigt trafikerad men är fin och inte särskilt utmanande. Toppen bjöd på fina utsikter och fantastiska isformationer på topprösets norrsida.

CAL03762.jpg

CAL03770.jpg

Ner igen och då vi inte var det minsta sugna på ytterligare en natt i kyla så fortsatte vi hela vägen ner till bilen och dess jämförelsevis stora bekvämlighet.
Allt i allt ändå en riktigt fin tur som absolut kan rekommenderas!

Efter detta unnade vi oss ytterligare ett par dagar med slappande, bad och SUP-paddling vid den fantastiska sjön Kvien i närheten av Malung.
CAL03831.jpg

CAL03816.jpg

CAL03805.jpg

CAL03817.jpg

Med ungefär en vecka kvar av semestern började vi långsamt vår resa söderut igen och mötte upp en kompis i Bengtsfors för resans sista mer äventyrliga inslag - en fyra dagars kajaktur i Dalsland.
Trots en vecka som utlovade i princip ihållande regn hade vi en fantastisk tur! Totalt sex mil genom dricksvattenklassade vattendrag och vacker natur med övernattning i tält på små naturliga stränder längs färden. Outstanding!

CAL03838.jpg

CAL03859.jpg

CAL03866.jpg

CAL03868.jpg

Nöjda returnerar vi våra hyrda kajaker och kör hemåt med bara ett stopp i Småland för traditionsenlig blåbärsplockning.

Sammanfattningsvis så är vi otroligt nöjda med våra äventyr och även om vi inte gjort något som egentligen kan klassas som en bedrift så är vi glada att vi hittat ett sätt att spendera vår lediga tid nära naturen och långt ifrån vardagen.

Nu när semestern ohjälpligt är slut och kvällarna snabbt blir mörkare och mörkare och kallare och kallare så tänker jag att det är dags för en liten rapport från sommarens äventyr.
Liksom föregående år packade jag och min hustru äventyrsbilen och gav oss av på en drygt tre veckor lång roadtrip genom Sverige. I början av juli gav vi oss av norrut från vår hemmabas i Skåne. Som vanligt är grundpremissen att vi sakta tar oss genom landet, hittar fina och isolerade platser där vi kan slå läger utan att varken störa någon annan eller bli störda av någon. Ett fantastiskt sätt att upptäcka Sverige tycker vi och ett fint sätt att varva ner och leva lite mer naturnära!
Nytt för i år var att Explorern fick vila och istället fick min Sub följa med på sitt första äventyr, eller - sitt första äventyr med mig ska jag väl säga då den säkert fått uppleva ett och annat skoj innan den landade hos mig.
IMG_3580.jpg

CAL03717.jpg

CAL03735.jpg

Efter några särdeles varma och sköna dagar i Värmland med bad och skönt lägerliv hotade väderleksrapporterna med en period av regn och kyla i stora delar av landet så då tänkte vi att istället för att sitta och huttra under markisen och titta på regnet så skulle vi ta tillfället i akt att göra något mer aktivt istället. Vi satte kurs mot Härjedalen med ambition att göra en snabb topptur på Helags. Berget har bestigits många gånger tidigare i tråden och jag ville inte vara sämre! För de av er som inte vet är Helags med sina 1796 möh Sveriges högsta topp söder om polcirkeln.
Vi parkerade på Kläppens parkering och påbörjade den enkla 12km långa första etappen upp till Helags Fjällstation. Fint väder, lätt vandring och det känns härligt att komma upp över trädgränsen njuta av fjällvärlden.

CAL03745.jpg

CAL03787.jpg

Då vi kom iväg ganska sent på dagen har det börjat bli kväll när vi är framme, vi passerar Fjällstationen och efter ca en halv km hittar vi en plats där vi kan slå upp vårt tält. Snart står det klart att vi (trots att vi är både vana och mycket väl utrustade fjällvandrare) har planerat denna tur lite galet… Det blåser upp ordentligt och temperaturen kryper nära nollan… brrrr… Det slutar med att vi får krypa ner i sovsäckarna med precis alla kläder vi har med oss på. Somnar och vaknar stelfrusna och förbannar oss själva över alla de extra underställ och tjockare sovsäckar som ligger kvar hemma…
Nå - en ny dag och som ni säkert alla vet slår ju vädret om snabbt i fjällen. Fortfarande ingen tropisk värme direkt men vinden har mojnat, solen tittar fram och det ser ut att bli en klar och fin dag - perfekt för toppturen!
Leden är (tyvärr) ganska kraftigt trafikerad men är fin och inte särskilt utmanande. Toppen bjöd på fina utsikter och fantastiska isformationer på topprösets norrsida.

CAL03762.jpg

CAL03770.jpg

Ner igen och då vi inte var det minsta sugna på ytterligare en natt i kyla så fortsatte vi hela vägen ner till bilen och dess jämförelsevis stora bekvämlighet.

Efter detta unnade vi oss ytterligare ett par dagar med slappande, bad och SUP-paddling vid den fantastiska sjön Kvien i närheten av Malung.
CAL03831.jpg

CAL03816.jpg

CAL03805.jpg

CAL03817.jpg

Med ungefär en vecka kvar av semestern började vi långsamt vår resa söderut igen och mötte upp en kompis i Bengtsfors för resans sista mer äventyrliga inslag - en fyra dagars kajaktur i Dalsland.
Trots en vecka som utlovade i princip ihållande regn hade vi en fantastisk tur! Totalt sex mil genom dricksvattenklassade vattendrag och vacker natur med övernattning i tält på små naturliga stränder längs färden. Outstanding!

CAL03838.jpg

CAL03859.jpg

CAL03866.jpg

CAL03868.jpg

Nöjda returnerar vi våra hyrda kajaker och kör hemåt med bara ett stopp i Småland för traditionsenlig blåbärsplockning.

Sammanfattningsvis så är vi otroligt nöjda med våra äventyr och även om vi inte gjort något som egentligen kan klassas som en bedrift så är vi glada att vi hittat ett sätt att spendera vår lediga tid nära naturen och långt ifrån vardagen.
Ser riktigt bra ut och grymma bilder!

IMG_3580.jpg

CAL03717.jpg

CAL03735.jpg

CAL03745.jpg

CAL03787.jpg

CAL03762.jpg

CAL03770.jpg

CAL03831.jpg

CAL03816.jpg

CAL03805.jpg

CAL03817.jpg

CAL03838.jpg

CAL03859.jpg

CAL03866.jpg

CAL03868.jpg

Shit vad magiskt, perfekt sätt att avsluta sommaren på. Fina bilder och tack för att du delade med dig!

Loggboken ifylld. Ser fram emot att bära märket på nästa äventyr. Tack @NiklasF och @Berns samt alla medlemmar som inspirerat!

8788EFD4-0694-46E6-ADFC-3FF01BBDF2D6.jpeg
Tack ska du ha som ser till att rasta flagga II och dela med dig av ditt äventyr!

EDIT:
Jag älskar att du använde en så myndig penna till loggboken. Klocksnack Explorers Club egna Ballografer kanske är nästa grej att införa efter nato-banden från CWC? 🤣

Senast ändrad:
IMG_3580.jpg

CAL03717.jpg

CAL03735.jpg

CAL03745.jpg

CAL03787.jpg

CAL03762.jpg

CAL03770.jpg

CAL03831.jpg

CAL03816.jpg

CAL03805.jpg

CAL03817.jpg

CAL03838.jpg

CAL03859.jpg

CAL03866.jpg

CAL03868.jpg

Jag blir alltid lika avundsjuk på din setup när du skriver om den. En dag ska jag baske mig ha något liknande! Den ger ju så många möjligheter. Inte minst om man, som ni hade här, även har med sig utrustning ”tjänst till fots” (officer i mig talar). Tack för att du delar med dig @Calvin!

Jag blir alltid lika avundsjuk på din setup när du skriver om den. En dag ska jag baske mig ha något liknande! Den ger ju så många möjligheter. Inte minst om man, som ni hade här, även har med sig utrustning ”tjänst till fots” (officer i mig talar). Tack för att du delar med dig @Calvin!
Det tycker jag absolut att du ska! Nåt av det bästa jag gjort faktiskt, det är en otrolig frihetskänsla att kunna vara ute ganska länge utan att behöva detaljplanera eller boka något i förväg. Och som du skriver - det är ju bara fantasin (ok, utrymmet också) som sätter gränserna för vad man kan ha med sig för utrustning. Redo för (nästan) allt är såklart målet...

Tillbaka
Topp