• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Tråden om Rolex Explorer 1

Har aldrig lagt någon större tanke på denna klocka men nu börjar jag bli sugen på en Rolex igen och explorer 1 känns som det självklara valet.

114270 är den modell jag fastnat för. Har inte finkammat nätet än men utbudet känns klent? Självklart finns en uppsjö på c24 men handlar gärna inom Sverige.
Om jag inte minns fel så har Dr Watch en just nu.
 

orlin

Cartier
image.jpeg
 
Efter en lång resa har jag nu stigit av på rätt perrong. Vi tar det från början. För ca ett år sedan kände jag att det var dags att kunna variera de vintage ur jag brukar sporta med något mer modernt. Eftersom de vintage klockor jag har ligger mer åt det dressade hållet var siktet inställt på något sportigt på länk. Ett annat önskemål var att den skulle vara utan datum (går inte in på orsaken, det är en lång historia). Lägg till det ytterst subjektiva kravet att märket skulle appellera till mig så föll snart valet på Rolex, och närmare bestämt Explorern. Men när jag sedan fick klockan på armen i butik så var det något som inte stämde. Hur jag än provade så sa det aldrig klick.

Det fick istället bli en 116000 med blå tavla. Trodde därmed att min tyvärr olyckliga relation med Explorern var slut, men sedan släpptes den reviderade 214270 på Basel i våras och intresset för Explorer väcktes åter till liv. Jag trivdes dock med storleken på min 116000 så jag tänkte att det kanske skulle vara en 114270 jag skulle ha. Hittade efter tids letande en i bra skick och var säker på köp, men när jag provade så var det uppenbart att den bars mindre än min 116000. Jag tycker 114270 är en jäkligt snygg klocka och hade jag framförallt varit ute efter något mer dressat så hade jag slagit till, men mina preferenser så kändes den helt enkelt för liten. Med 114270 ur bilden så var det åter fullt fokus på den nya Explorern. När den hade kommit till butik och jag kunde prova så kändes den helt rätt. De större visarna var helt klart en förbättring men det jag framför allt haft problem med var siffrorna i guld på den gamla versionen. Att de åter är i lume känns i mitt tycke mer i samklang med Explorerns sportiga DNA. Jag tycker inte att 116000 kändes som något naturligt komplement så den fick raskt avyttras för att få ihop till inköpspotten.

Idag bar det så iväg till forumsponsorn Nymans men det ex jag tidigare tittat på var sålt och någon annat ex fanns inte i butiken. Men skam den som ger sig så det fick bli en tur till Krons, men där hade de bara den gamla T-rexen. Mitt sista hopp stod därför till Rob. Väl där blev jag som tur var inte besviken. Den nya Explorern låg i montern och väntade och snart vandrade den iväg på min arm. Tack Rob för bra service. Till sist ett ganska dåligt men obligatoriskt wrist shot , 39 mm Explorer på 17 cm handled.
IMG_0817.JPG
 

vaniljglass

Nisse på lagret
2-Faktor
Efter en lång resa har jag nu stigit av på rätt perrong. Vi tar det från början. För ca ett år sedan kände jag att det var dags att kunna variera de vintage ur jag brukar sporta med något mer modernt. Eftersom de vintage klockor jag har ligger mer åt det dressade hållet var siktet inställt på något sportigt på länk. Ett annat önskemål var att den skulle vara utan datum (går inte in på orsaken, det är en lång historia). Lägg till det ytterst subjektiva kravet att märket skulle appellera till mig så föll snart valet på Rolex, och närmare bestämt Explorern. Men när jag sedan fick klockan på armen i butik så var det något som inte stämde. Hur jag än provade så sa det aldrig klick.

Det fick istället bli en 116000 med blå tavla. Trodde därmed att min tyvärr olyckliga relation med Explorern var slut, men sedan släpptes den reviderade 214270 på Basel i våras och intresset för Explorer väcktes åter till liv. Jag trivdes dock med storleken på min 116000 så jag tänkte att det kanske skulle vara en 114270 jag skulle ha. Hittade efter tids letande en i bra skick och var säker på köp, men när jag provade så var det uppenbart att den bars mindre än min 116000. Jag tycker 114270 är en jäkligt snygg klocka och hade jag framförallt varit ute efter något mer dressat så hade jag slagit till, men mina preferenser så kändes den helt enkelt för liten. Med 114270 ur bilden så var det åter fullt fokus på den nya Explorern. När den hade kommit till butik och jag kunde prova så kändes den helt rätt. De större visarna var helt klart en förbättring men det jag framför allt haft problem med var siffrorna i guld på den gamla versionen. Att de åter är i lume känns i mitt tycke mer i samklang med Explorerns sportiga DNA. Jag tycker inte att 116000 kändes som något naturligt komplement så den fick raskt avyttras för att få ihop till inköpspotten.

Idag bar det så iväg till forumsponsorn Nymans men det ex jag tidigare tittat på var sålt och någon annat ex fanns inte i butiken. Men skam den som ger sig så det fick bli en tur till Krons, men där hade de bara den gamla T-rexen. Mitt sista hopp stod därför till Rob. Väl där blev jag som tur var inte besviken. Den nya Explorern låg i montern och väntade och snart vandrade den iväg på min arm. Tack Rob för bra service. Till sist ett ganska dåligt men obligatoriskt wrist shot , 39 mm Explorer på 17 cm handled.
IMG_0817.JPG
Extra kul att du testat dig fram och landat på 214270.

Tror man ska akta sig lite från att jämföra 114270 och 214270, även om det verkar självklart. De är väldigt olika, och trots att jag gillar båda så fyller de inte alls samma funktion för mig.
214270 är mer ett alternativ till andra 6-siffriga sportmodeller från Rolex, som jag inte vill bära ibland pga att de helt enkelt är för sportiga. I slutändan är nya 214270 en otroligt bra modell, där jag inte har något alls att klaga på. Den är dessutom bra mycket roligare än en 114060 t.ex.

Grattis!
 

Cosmograph

Cartier
2-Faktor
Efter en lång resa har jag nu stigit av på rätt perrong. Vi tar det från början. För ca ett år sedan kände jag att det var dags att kunna variera de vintage ur jag brukar sporta med något mer modernt. Eftersom de vintage klockor jag har ligger mer åt det dressade hållet var siktet inställt på något sportigt på länk. Ett annat önskemål var att den skulle vara utan datum (går inte in på orsaken, det är en lång historia). Lägg till det ytterst subjektiva kravet att märket skulle appellera till mig så föll snart valet på Rolex, och närmare bestämt Explorern. Men när jag sedan fick klockan på armen i butik så var det något som inte stämde. Hur jag än provade så sa det aldrig klick.

Det fick istället bli en 116000 med blå tavla. Trodde därmed att min tyvärr olyckliga relation med Explorern var slut, men sedan släpptes den reviderade 214270 på Basel i våras och intresset för Explorer väcktes åter till liv. Jag trivdes dock med storleken på min 116000 så jag tänkte att det kanske skulle vara en 114270 jag skulle ha. Hittade efter tids letande en i bra skick och var säker på köp, men när jag provade så var det uppenbart att den bars mindre än min 116000. Jag tycker 114270 är en jäkligt snygg klocka och hade jag framförallt varit ute efter något mer dressat så hade jag slagit till, men mina preferenser så kändes den helt enkelt för liten. Med 114270 ur bilden så var det åter fullt fokus på den nya Explorern. När den hade kommit till butik och jag kunde prova så kändes den helt rätt. De större visarna var helt klart en förbättring men det jag framför allt haft problem med var siffrorna i guld på den gamla versionen. Att de åter är i lume känns i mitt tycke mer i samklang med Explorerns sportiga DNA. Jag tycker inte att 116000 kändes som något naturligt komplement så den fick raskt avyttras för att få ihop till inköpspotten.

Idag bar det så iväg till forumsponsorn Nymans men det ex jag tidigare tittat på var sålt och någon annat ex fanns inte i butiken. Men skam den som ger sig så det fick bli en tur till Krons, men där hade de bara den gamla T-rexen. Mitt sista hopp stod därför till Rob. Väl där blev jag som tur var inte besviken. Den nya Explorern låg i montern och väntade och snart vandrade den iväg på min arm. Tack Rob för bra service. Till sist ett ganska dåligt men obligatoriskt wrist shot , 39 mm Explorer på 17 cm handled.
IMG_0817.JPG

Tack för bra story! Resan hit är lång, har själv gjort den och jag instämmer med föregående talare. För mig är valet av nya Explorer en mognadsprocess, GMT, Sub, Daytona, Sjöö, etc... Att göra något så pass stilrent och snyggt är svårt :)
 

Airman

KS Explorers Club
2-Faktor
Explorerägare: Hur ser ni på avsaknaden av datum? Är det ett problem, saknar ni det då och då, eller bryr ni er inte alls?
För egen del händer det att jag kan sakna det, tex om jag ska skriva papper eller liknande, men det är aldrig ett så stort bekymmer att jag har problem med det. Datum finns ju överallt, tex mobilen...
Vad säger ni?
 

B1884

Audemars
2-Faktor
Explorerägare: Hur ser ni på avsaknaden av datum? Är det ett problem, saknar ni det då och då, eller bryr ni er inte alls?
För egen del händer det att jag kan sakna det, tex om jag ska skriva papper eller liknande, men det är aldrig ett så stort bekymmer att jag har problem med det. Datum finns ju överallt, tex mobilen...
Vad säger ni?
Eftersom jag jobbar vid en dator hela dagarna så behöver jag bara titta i nedre hörnet på skärmen. Alltså inga beskymmer. Annars har man som du säger mobilen :)

Exp1 är en grym klocka och jag saknar inte datum faktiskt.
 

niclashill

Cartier
Explorerägare: Hur ser ni på avsaknaden av datum? Är det ett problem, saknar ni det då och då, eller bryr ni er inte alls?
För egen del händer det att jag kan sakna det, tex om jag ska skriva papper eller liknande, men det är aldrig ett så stort bekymmer att jag har problem med det. Datum finns ju överallt, tex mobilen...
Vad säger ni?
stör mig lite grann på det faktiskt, främst under vardagen. Explorer är därför helst en helgklocka
 
Tycker man förlorar i symmetri med datum. Känner inte att jag behöver klockan för att kolla datum, mobilen finns ju som du säger, och hur ofta kollar man datum egentligen. Om en modell finns med och utan datum t ex Rolex Sub så föredrar jag alltid den utan datum. De är helt enkelt snyggare i min värld. Men med detta sagt så kommer min nästa klocka bli en datejust. Tycker modellen även om den har datum är ruskigt snygg. Men hade den funnits utan datum så....
 

Bottega

Cartier
Jag är så jävla kluven på vilken klocka jag vill byta upp mig till. Prövade en 39mm hos AD i Gibraltar i vintras men den bar så sjukt stort i mina ögon. Jag rattar 44mm nu som känns som 39-40mm. Det där med datum stör jag mig på, för jag använder datumet på klockan vid skrivning utav kontrakt säg 12-20 i månaden. Noll ork och fippla fram telefon och kolla. Annars älskar jag looken på 36mm, speciellt sista med ingraverad ROLEX kring urtavlan. :greedy:
 

niclashill

Cartier
Jag är så jävla kluven på vilken klocka jag vill byta upp mig till. Prövade en 39mm hos AD i Gibraltar i vintras men den bar så sjukt stort i mina ögon. Jag rattar 44mm nu som känns som 39-40mm. Det där med datum stör jag mig på, för jag använder datumet på klockan vid skrivning utav kontrakt säg 12-20 i månaden. Noll ork och fippla fram telefon och kolla. Annars älskar jag looken på 36mm, speciellt sista med ingraverad ROLEX kring urtavlan. :greedy:
Mmm, 39explorern bärs större än 40mm subbar och sd:s tycker jag, pga större tavla.
 

penrod

Breitling
Explorerägare: Hur ser ni på avsaknaden av datum? Är det ett problem, saknar ni det då och då, eller bryr ni er inte alls?
För egen del händer det att jag kan sakna det, tex om jag ska skriva papper eller liknande, men det är aldrig ett så stort bekymmer att jag har problem med det. Datum finns ju överallt, tex mobilen...
Vad säger ni?
Stör mig aldrig på det faktiskt. Som andra nämnt så finns mobilen att tillgå. Tycker dessutom att datumet är ett fult inslag på alla de Rolex-modeller där de tillämpar förstoringsögat. Så mao glad över att de inte klämt in det på Explorern.
 

Tuktuk

Patek
2-Faktor
Explorerägare: Hur ser ni på avsaknaden av datum? Är det ett problem, saknar ni det då och då, eller bryr ni er inte alls?
För egen del händer det att jag kan sakna det, tex om jag ska skriva papper eller liknande, men det är aldrig ett så stort bekymmer att jag har problem med det. Datum finns ju överallt, tex mobilen...
Vad säger ni?
Man vänjer sig, ibland är datum bra, ibland behlvs det inte :)
image.jpeg
 

steffe

Rolex
Professional Dealer
2-Faktor
Kass på 14270 så tänkte jag frågar er.
Har sett ett par 14270 med viklås och vissa utan. Är det någon som vet ifall det är någon viss serie som fick viklåsen? Läste någonstans att man kunde beställa epxlorern med submariner-länk på 90-talet vilket skulle kunna förklara att vissa skiljer sig åt :)
 

Tuktuk

Patek
2-Faktor
Kass på 14270 så tänkte jag frågar er.
Har sett ett par 14270 med viklås och vissa utan. Är det någon som vet ifall det är någon viss serie som fick viklåsen? Läste någonstans att man kunde beställa epxlorern med submariner-länk på 90-talet vilket skulle kunna förklara att vissa skiljer sig åt :)
Möjligt, men jag tror att nittiotalarna kom med vanlig clasp från början. Min är -96 och har sådan. Kan ha fel dock. Man kanske fick välja ?
 

steffe

Rolex
Professional Dealer
2-Faktor
Möjligt, men jag tror att nittiotalarna kom med vanlig clasp från början. Min är -96 och har sådan. Kan ha fel dock. Man kanske fick välja ?

Jag tror att det var några år i mitten av 90-talet som man kunde välja. Jag har en 96a med dykarspännet. Skulle hellre ha enkel clasp.
Mycket möjligt, det verkar inte finnas mycket på nätet när jag googlar heller..
Hittar bara detta: http://www.rolexforums.com/showthread.php?t=234234
 
Topp