• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Tråden om Seiko Astron

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Jag ska villigt erkänna att jag inte har pengarna för en Astron just nu men dom stod långt (långt!) upp på listan tills du "avslöjade" detta med den risiga o-synkade tidshållningen. Tycker deras trehands-versioner (tex SSJ011J1) är en perfekt kombo av high tech under huven men i en stilren form. Har svårt för dom övriga modellerna med alla sub dials osv men har nu börjat snegla på Citizen CC9015-54E (specad till i alla fall +/- 5spm o-synkad) men... så plottrig!

Fast egentligen är det kanske också lite av ett hjärnspöke jag skapat själv. Att ha en radio-synkad klocka som får till synken i stort sett varje natt (med hjälp av liten antennförstärkare) har ju triggat en OCD att stämma av klockan mot datorn och se att den, varje dag sedan inköp, går exakt på sekunden. Kanske jag som borde få en lite mer avslappnad attityd 🙈😅
Ja, som jag sa "Det kan finnas olika skäl till att kliva på Astron". För mig är det designen och resten av hantverket ihop med att den är enkel i sin stil. Den kan i princip bäras till allt. Jag gillar ju Citizen överlag, men visst kan det bli plottrigt med alla småtavlor och all text, och en sån klocka bärs kanske inte till fullt lika många utstyrslar (om man inte är Japan ;) ).
 

dzlDave

Panerai
Jag ska villigt erkänna att jag inte har pengarna för en Astron just nu men dom stod långt (långt!) upp på listan tills du "avslöjade" detta med den risiga o-synkade tidshållningen. Tycker deras trehands-versioner (tex SSJ011J1) är en perfekt kombo av high tech under huven men i en stilren form. Har svårt för dom övriga modellerna med alla sub dials osv men har nu börjat snegla på Citizen CC9015-54E (specad till i alla fall +/- 5spm o-synkad) men... så plottrig!

Fast egentligen är det kanske också lite av ett hjärnspöke jag skapat själv. Att ha en radio-synkad klocka som får till synken i stort sett varje natt (med hjälp av liten antennförstärkare) har ju triggat en OCD att stämma av klockan mot datorn och se att den, varje dag sedan inköp, går exakt på sekunden. Kanske jag som borde få en lite mer avslappnad attityd 🙈😅
Jag tycker dock det inte spelar så stor roll med tidshållningen eftersom direkt jag tar på Astron och går ut så synkar den. Skulle man bära Astron t ex varje dag skulle den vara exakt hela tiden. Den synkar på bara 10-15sek normalt så räcker att bara sträcka ut handen utanför dörren om man vill.
Mina Astrons är några av mina keepers, skulle dock vilja se nån 40-42mm. 43mm är rätt stora och 39mm e på gränsen för liten för mig.
 

Jpg

Cartier
2-Faktor
Impulsköpt julklappar till mig själv, bland annat någon form av jdm budget-astron som heter sbxy031, tydlgen släppt i mars i år. Titan och fantastiskt fin tavla. Sitter nåt som heter 7b72 i, inte hört förut, men den ska tydligen ha radiosynk om man befinner sig i rätt del av världen. Gillar skarpt, hoppas jag kan hålla i mig, annars sitter jag snart med en lite för dyr gps-astron också.
astron.jpg
 

Jonas74

Omega
Jag tycker dock det inte spelar så stor roll med tidshållningen eftersom direkt jag tar på Astron och går ut så synkar den. Skulle man bära Astron t ex varje dag skulle den vara exakt hela tiden. Den synkar på bara 10-15sek normalt så räcker att bara sträcka ut handen utanför dörren om man vill.
Mina Astrons är några av mina keepers, skulle dock vilja se nån 40-42mm. 43mm är rätt stora och 39mm e på gränsen för liten för mig.
Helt klart mer ett hjärnspöke hos mig för som du säger är det, i verkligheten, sällan (om ens någonsin) ett problem. På med klockan och ta sig utomhus några sekunder löser det hela :)
 

dzlDave

Panerai
Astron börjar se bra ut 👍
Den är grym, men jag har fortf lite problem med 39mm på min handled, den här titan-varianten har inge långa luggar heller så den flyter runt lite för mycket på mig då jag bär mina klockor löst. 43mm ligger mer still för mig. kan bli en flip på denna nästa år. Synd då jag verkligen gillar själva designen av denna med borstad tavla och extremt fint slipade markörer m.m.
 

dzlDave

Panerai
014 ser helt klart bäst ut design mässigt tycker jag med. Sen kan jag inte bära upp rose gold. Blir det någon blir det 017 för mig. Ska komma i Juli till Sverige som jag förstått.
 

LANGEN

Panerai
Pledge Member
Så har man lagt till en Astron i samlingen!
Slog till på en för någon vecka sedan, mer precist blev det en SSH083J1. Måste säga att jag är riktigt nöjd med den såhär långt. Storleken passar mig perfekt, den väger nästan ingenting upplever jag, och jag tycker det svarta passar riktigt bra tillsammans med tavlan på denna versionen.
1636975043887.png

Och just på denna bilden blev det lite blänk ser ajg, annars upplever jag generellt att glaset reflekterar väldigt lite på denna klockan.
Har du kvar klockan? Upp med mer bilder, tavlan ser galet läcker ut 😀
 

ragnevi

Breitling
74F08706-6914-448B-9879-EFB30AE19FBA_1_105_c.jpeg

Gått en månad sedan jag köpte min Seiko Astron.
Jag hade inte tänkt köpa en ny klocka, men en kompis bad mig komma förbi Magnussons ur då de hade 25 procent rea, då han skulle kolla på klockor och ville höra vad jag tyckte. Jag fastnade för denna och prövade den. Det var inget givet köp, men jag tyckte om den, de berättade att de skulle ha kvar rean nästa vecka också. Klockan kunde inte riktigt försvinna ur mina tankar, så slutligen kände jag att då ska jag ha den. Så jag gick tillbaks veckan därpå och köpte den. Det kändes som om den satt bra på armen, jag gillade det svarta ihop med det lila och rymd-temat.
 

Horologen

Cartier
Alltid tänkt att jag inte skulle bli med just en Astron då det känts så tech och nästan inte som en klocka.. Oj vad fel jag hade, dels en spännande tavla som trots mycket som händer är väldigt väl avvägd, finish i GS klass och helt klart en här på forumet underdog som förtjänar bra mer kärlek imo

A9A38537-F758-4AA4-BEB2-2D634826F05B.jpeg
 

Skumbomb

Omega
Villhöver en gps synkad beater som klarar lite stryk. Den behöver ha lume och får inte vara plåttrig. Så helst bara tre visare. Vad säger panelen? Finns det någon astron med spec motsvarande seiko tuna eller så?
 

Lilavati

Cartier
2-Faktor
Villhöver en gps synkad beater som klarar lite stryk. Den behöver ha lume och får inte vara plåttrig. Så helst bara tre visare. Vad säger panelen? Finns det någon astron med spec motsvarande seiko tuna eller så?
Astron är väl inte definitionen av "beater" precis, det låter mer som du ska ha G-shock, även om den blir plottrig ;) Mig veterligen är det bara Seiko Astron, Casio G-shock och Citizen som har GPS urverk som finns att köpa nya i butik idag, och det är bara Seiko Astron och Citizen som finns i enklare utförande.
ages-amazon-com-images-I-91Qk4kAjDGL-_UL1500_-jpg-1000x1000.jpg

Citizens motsvarighet CC3050-56F är ett exempel.
 

Degnöt

Breitling
2-Faktor
Då var det dags att väcka den här tråden, fick ett infall och köpte den här på blocket.
Tycker den är riktigt kul med all teknik och väldigt bekväm. Otroligt snygga detaljer på tavlan och härligt djup med det "osynliga" safirglaset. SSH111j1 är det.
Fler här som har samma?
 

Bilagor

  • 20240112_153704.JPG
    20240112_153704.JPG
    347.7 KB · Visningar: 11

LANGEN

Panerai
Pledge Member
Då var det dags att väcka den här tråden, fick ett infall och köpte den här på blocket.
Tycker den är riktigt kul med all teknik och väldigt bekväm. Otroligt snygga detaljer på tavlan och härligt djup med det "osynliga" safirglaset. SSH111j1 är det.
Fler här som har samma?
Har vad jag tror är föregångaren med samma tavla och verk! Den är svårslagen! Speciellt när den vaknar efter att ha blivit liggande i lådan ett tag och tappat kontakt med satelliterna. 🥰
 

Degnöt

Breitling
2-Faktor
Jag fick min skickad över nyårshelgen, vilket gjorde att den blev liggandes nästan i en vecka i låda p.ga. alla helgdagar. När jag öppnade lådan snurrade alla visare runt och ställde sig exakt rätt, batteriet visade fullt. Riktigt coolt! Hur länge behöver den ligga för att hamna i energisparläget? Någon som vet?
Jag har försökt googla men bara hittat "en längre tid utan ljus" typ. Har haft den på mig varje dag sedan dess, över natten räcker iallafall inte för att den ska "somna"
 
Topp