• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Tråden om Seiko Astron

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
SBXD005 eller ssj005j1
E3AE9898-33B1-43C4-903B-AD640252B5B6.jpeg
 
Senast ändrad:

dzlDave

Panerai
Men när fn ska dem nya Dual Time Astron'a börja säljas....väntat länge nu 🥵.
Först Maj, sen Juni, nu slutet Juli?
 

Bilagor

  • Seiko-Astron-SSH1XXJ1-v2022.020.jpg
    Seiko-Astron-SSH1XXJ1-v2022.020.jpg
    332.7 KB · Visningar: 29

dzlDave

Panerai
Du menar i Sverige? Annars finns den att beställa hos sakurawatches
ofan, se där dem hade visst ett annat modellnamn i Japan. Har du någon koll på om det skiljer någon spec Jap mot EU modeller isf? T ex SBXC107 vs SSH107 eller är det bara namnet? Troligen t om billigare att beställa från Jap då. Tror dem ska kosta 27.5k i Sverige.
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
ofan, se där dem hade visst ett annat modellnamn i Japan. Har du någon koll på om det skiljer någon spec Jap mot EU modeller isf? T ex SBXC107 vs SSH107 eller är det bara namnet? Troligen t om billigare att beställa från Jap då. Tror dem ska kosta 27.5k i Sverige.
Det är av någon anledning ofta olika betäckning på samma modell då det gäller Japan vs omvärlden vs usa. Jag brukar tänka straxt under ca +25% ifrån Sakura inklusive allt. Då brukar det landa på att det ligger ca 20% dyrare i Sverige. Har du bra kontakt med din AD så landar du alltså med rabatt på ungefär samma ;)
Min heter ju ssj005j1 här, men sbxd005 i Japan…
 

dzlDave

Panerai
Var inne hos Globen idag och testa nya 5X. Riktigt snygg men lite för elegant för mig.
Vart dock mer sugen på 3X titanaren nu när jag testade.
 

Bilagor

  • PXL_20220629_094146872.jpg
    PXL_20220629_094146872.jpg
    359.9 KB · Visningar: 37
  • PXL_20220629_094204650.jpg
    PXL_20220629_094204650.jpg
    400.4 KB · Visningar: 33
  • PXL_20220629_094239972.jpg
    PXL_20220629_094239972.jpg
    311.1 KB · Visningar: 35
  • PXL_20220629_094341668.jpg
    PXL_20220629_094341668.jpg
    311.3 KB · Visningar: 34

dzlDave

Panerai
Jag tycker tavlan är riktigt cool på den, men jag är inte lika såld på formen… Men det kan ju ändra sig väl på armen :)
Ja, tavlan e riktigt fin. Jag hade nog också gärna sett den var rund istället. Är inte helt 100 heller på om jag kommer gilla den oktagonala formen i längden. Och den 3X som du har är lite för dressig för mig istället även om den har bättre form egentligen.
 

Trijicon

Breitling
Var inne hos Globen idag och testa nya 5X. Riktigt snygg men lite för elegant för mig.
Vart dock mer sugen på 3X titanaren nu när jag testade.
Riktigt snygga gillar spec 3e från vänster. Är så jäkla nöjd med min Astron det blir alltid den som åker på när man ska på resa eller till jobbet.
 

Jonas74

Omega
Hej! Har varit borta ett tag men överväger nu att gå ner mig i klockträsket igen ;):p Är ganska vilsen men tänker att det är bara att börja nysta. Lite över min budget i butik I Sverige men blev väldigt intresserad av SBXD005/SSJ005J1 som det är bilder på ovan.

Hur är det generellt med batteritiden om en Astron bärs ganska ofta? Tidigare i tråden varierar det mellan fönsterplats och byrålåda så tänker att det kanske inte är så mycket att oroa sig över om den bärs regelbundet?

Jag hittade manualen online och manuell synkning verkade inte vara några konstigheter. Kanske onödigt men går det att stänga av automatisk synkning och bara köra manuell för att spara batteri?
 

dzlDave

Panerai
Hej! Har varit borta ett tag men överväger nu att gå ner mig i klockträsket igen ;):p Är ganska vilsen men tänker att det är bara att börja nysta. Lite över min budget i butik I Sverige men blev väldigt intresserad av SBXD005/SSJ005J1 som det är bilder på ovan.

Hur är det generellt med batteritiden om en Astron bärs ganska ofta? Tidigare i tråden varierar det mellan fönsterplats och byrålåda så tänker att det kanske inte är så mycket att oroa sig över om den bärs regelbundet?

Jag hittade manualen online och manuell synkning verkade inte vara några konstigheter. Kanske onödigt men går det att stänga av automatisk synkning och bara köra manuell för att spara batteri?
jag har haft min Astron i 6mån ungefär, använder den kanske nån gång varannan vecka, i övrigt ligger den i låda. GPS sync på hela tiden. Än så länge har mätaren aldrig rört sig ifrån High. Så får den bara lite solsken ibland verkar den klara sig riktigt länge.
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Hej! Har varit borta ett tag men överväger nu att gå ner mig i klockträsket igen ;):p Är ganska vilsen men tänker att det är bara att börja nysta. Lite över min budget i butik I Sverige men blev väldigt intresserad av SBXD005/SSJ005J1 som det är bilder på ovan.

Hur är det generellt med batteritiden om en Astron bärs ganska ofta? Tidigare i tråden varierar det mellan fönsterplats och byrålåda så tänker att det kanske inte är så mycket att oroa sig över om den bärs regelbundet?

Jag hittade manualen online och manuell synkning verkade inte vara några konstigheter. Kanske onödigt men går det att stänga av automatisk synkning och bara köra manuell för att spara batteri?
Välkommen tillbaka Jonas ;)
Jag skulle säga så här angående batteritiden... Om den bärs regelbundet eller förvaras där den antingen får dagsljus eller belysning större delen av tiden är allt bra. Det är en strömtörstig klocka, speciellt om man pillar mycket med funktionerna ( typ 5X urverket). På denna med 3X finns inte mycket att pilla på förutom att kolla synk eller laddning och eventuellt köra manuell synkning. Jag har verkligen inte behövt göra något annat än att bära min, den synkar felfritt varje dag av sig själv (under förutsättning att jag vistats utomhus vid något tillfälle, vilket jag förstås gör). Jag skulle inte rekommendera någon att köpa en soldriven klocka som är tänkt att förvaras mörkt. Det kan bli både struligt och dyrt om det uppladdningsbara batteriet dör, och många av funktionerna som kräver mer ström kommer sluta fungera då batteriet har dålig laddning. Dom är helt enkelt inte tänkta att användas på det viset.
På den nya med 3X urverket har du likt många andra soldrivna klockor 3 lägen på laddningsindikeringen, låg-medium-full. Det betyder att låg =0-33%, medium-34-66% och hög = 67-100%. Det är beskrivet att hög är den önskade laddningen för att garantera alla funktioner. Är man redan innan köp säker på att man inte kommer uppfylla tillverkarens rekommendationer får man vara beredd på problem, och borde satsa på vanlig batteridrift istället. På den med 8X urverket som jag hade var det en laddningsvisare likt den på 5X, men då mitt batteri var dåligt laddat gick den ifrån att visa fullt till 0 på en manuell synkning och lite pillande, så jag skulle inte lita helt på att indikatorn har en fallande skala ifrån 0-100, den har antagligen samma 3 steg som andra.
Jag har inte hittat någon info om att det går att stänga av synkningen, och jag vet inte om det drar mer ström om klockan försöker synka och misslyckas eller lyckas. Men är den "förvarad" inomhus kommer den inte lyckas synka, möjligen slutar den försöka efter ett antal misslyckade synkningar. Och jag skulle tro att den inte försöker synka i mörker. Om jag kollar synkningen på morgonen och den visar "N", så går jag ut och hämtar tidningen i morgonsolen och den visar "Y" då jag kommit in. Då tavlan får starkt ljus på sig efter att varit inomhus synkar den av sig själv.
Det är en sjukt smidig klocka som inte kräver något annat än ljus, och det enda kravet bör man uppfylla ;)
 

dzlDave

Panerai
Välkommen tillbaka Jonas ;)
Jag skulle säga så här angående batteritiden... Om den bärs regelbundet eller förvaras där den antingen får dagsljus eller belysning större delen av tiden är allt bra. Det är en strömtörstig klocka, speciellt om man pillar mycket med funktionerna ( typ 5X urverket). På denna med 3X finns inte mycket att pilla på förutom att kolla synk eller laddning och eventuellt köra manuell synkning. Jag har verkligen inte behövt göra något annat än att bära min, den synkar felfritt varje dag av sig själv (under förutsättning att jag vistats utomhus vid något tillfälle, vilket jag förstås gör). Jag skulle inte rekommendera någon att köpa en soldriven klocka som är tänkt att förvaras mörkt. Det kan bli både struligt och dyrt om det uppladdningsbara batteriet dör, och många av funktionerna som kräver mer ström kommer sluta fungera då batteriet har dålig laddning. Dom är helt enkelt inte tänkta att användas på det viset.
På den nya med 3X urverket har du likt många andra soldrivna klockor 3 lägen på laddningsindikeringen, låg-medium-full. Det betyder att låg =0-33%, medium-34-66% och hög = 67-100%. Det är beskrivet att hög är den önskade laddningen för att garantera alla funktioner. Är man redan innan köp säker på att man inte kommer uppfylla tillverkarens rekommendationer får man vara beredd på problem, och borde satsa på vanlig batteridrift istället. På den med 8X urverket som jag hade var det en laddningsvisare likt den på 5X, men då mitt batteri var dåligt laddat gick den ifrån att visa fullt till 0 på en manuell synkning och lite pillande, så jag skulle inte lita helt på att indikatorn har en fallande skala ifrån 0-100, den har antagligen samma 3 steg som andra.
Jag har inte hittat någon info om att det går att stänga av synkningen, och jag vet inte om det drar mer ström om klockan försöker synka och misslyckas eller lyckas. Men är den "förvarad" inomhus kommer den inte lyckas synka, möjligen slutar den försöka efter ett antal misslyckade synkningar. Och jag skulle tro att den inte försöker synka i mörker. Om jag kollar synkningen på morgonen och den visar "N", så går jag ut och hämtar tidningen i morgonsolen och den visar "Y" då jag kommit in. Då tavlan får starkt ljus på sig efter att varit inomhus synkar den av sig själv.
Det är en sjukt smidig klocka som inte kräver något annat än ljus, och det enda kravet bör man uppfylla ;)
Man kan stänga av GPS sync genom att sätta klockan i Flightmode. Men de kanske inte va det du syftade på med stänga av sync.
Screenshot_20220730-081218.png
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Man kan stänga av GPS sync genom att sätta klockan i Flightmode. Men de kanske inte va det du syftade på med stänga av sync.
Screenshot_20220730-081218.png
Det var ett svar på @Jonas74 fundering kring om man kan spara batteri på att stänga av gps-synkningen :) Det är ju det alternativet man har för att hindra synkning, frågan är om det gör till eller ifrån om klockan ändå är inomhus?
 

dzlDave

Panerai
Det var ett svar på @Jonas74 fundering kring om man kan spara batteri på att stänga av gps-synkningen :) Det är ju det alternativet man har för att hindra synkning, frågan är om det gör till eller ifrån om klockan ändå är inomhus?
Ah, då e jag me. 👍 Iom att den generellt bara försöker sync 2 ggr per dag av sig själv så gissar jag det gör minimal skillnad. Annars hade dem säkert angett det som Power Saving mode också.
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Jag vet inte hur många på forumet som skaffat nya "lilla" 39mm Astron med 3X urverket, vore kul att veta :)
Efter att ha burit min dagligen sedan den införskaffades kan jag säga att 3X är en sjukt bra vardagsklocka. Den är dock inte i närheten av lika bra reseklocka som de med 5X urverket är. En irriterande, på gränsen till dålig komplikation på 3X är just hur den hittar bärarens position för att synka (eller inte hittar för att vara tydlig).
När jag fick klockan gick den enligt Tokyo tid (alltså +9h). Jag gjorde först en positions synkning med B-knappen utan att ändra något. Då misslyckades den att hitta min position. Jag provade då att ställa tiden manuellt till vad den var i Sthlm just då (typ kl 15:10) och sedan utföra en ny positionssynkning. Misslyckades igen.
*Då jag istället ställde timmen till kl +1 utifrån UTC så gick det. Dock med en timme bakåt i tiden. Man är tvungen att manuellt kompensera för DST. Efter att jag ställt fram tiden 1 timme och utförde en "vanlig" manuell GPS synkning har den fungerat och synkat felfritt.
Detta förfarande gör alltså att man kan flytta tidzon manuellt och fortfarande GPS-synka i Sverige och få rätt tid på sekunden och datum, men man kommer alltså vara tvungen att göra om positionssynkningen om man tänkt uppehålla sig en längre tid i den nya tidszonen man rest till (typ Tokyo) och få automatisk synkning. Har man användning för att kunna flytta timvisaren över alla tidszoner och fortfaranade synka om man befinner sig i Sverige? Ingen aning?! Sjukt osmidigt om man tänker reseklocka.

5X hittar ju min position bara efter ett knapptryck, jag behöver inte ställa in någon tidszon eller veta vart jag befinner mig, det hittar klockan åt mig. Jag måste inte heller kompensera för DST, det vet klockan utifrån den tidszon den hittar mig i. 5X = Sjukt smidig reseklocka :)

*
möjligen får jag revidera mitt påstående med att den först måste ställas på rätt tidszon innan positionssynkning, det kan vara så att just positionssynkningen
är mer krävande och därför kan behöva fler försök
 
Senast ändrad:

Jonas74

Omega
Hallå @dzlDave och @BarbaBaba ! Jättetack för massa svar, tankar men även upplysningar om utmaningar. :)

Jag reser väldigt lite så oklart om jag skulle bli drabbad där men onekligen väldigt trist (och, som det låter, frustrerande!) att den inte har samma flyt/självgående intelligens som dom större versionerna när det gäller tidszoner, DST, etc.

Det går alltså att stänga av synken vilket jag gillar men frågan är som du påpekar BarbaBaba om det öht spar så överdrivet med batteri. Kanske bara är marginellt. Däremot tar jag verkligen till mig att skulle jag satsa på denna eller liknande så bör (läs: ska) jag använda den ofta så den får sitt ljus.

Jaha, då var det bara att börja googla, göra listor och ha beslutsångest igen då :D

Återigen, tack för alla svar!
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Hallå @dzlDave och @BarbaBaba ! Jättetack för massa svar, tankar men även upplysningar om utmaningar. :)

Jag reser väldigt lite så oklart om jag skulle bli drabbad där men onekligen väldigt trist (och, som det låter, frustrerande!) att den inte har samma flyt/självgående intelligens som dom större versionerna när det gäller tidszoner, DST, etc.

Det går alltså att stänga av synken vilket jag gillar men frågan är som du påpekar BarbaBaba om det öht spar så överdrivet med batteri. Kanske bara är marginellt. Däremot tar jag verkligen till mig att skulle jag satsa på denna eller liknande så bör (läs: ska) jag använda den ofta så den får sitt ljus.

Jaha, då var det bara att börja googla, göra listor och ha beslutsångest igen då :D

Återigen, tack för alla svar!
Båda är riktigt bra, men med lite olika syften tänker jag. Även om jag har alla mina soldrivna i box med glaslock parkerade på fönsterbrädan mellan blomkrukorna tror jag det räcker med rumsljus. Frun har lärt sig att dom inte behöver vattnas utan bara lite sol 😜
 

Jonas74

Omega
Båda är riktigt bra, men med lite olika syften tänker jag. Även om jag har alla mina soldrivna i box med glaslock parkerade på fönsterbrädan mellan blomkrukorna tror jag det räcker med rumsljus. Frun har lärt sig att dom inte behöver vattnas utan bara lite sol 😜
Men om det ändå hade funkat att vattna å vips så växte det fram fler i lådan! ;) :D
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Jag tror vi diskuterat jubileumsmodellen som kom till Astrons 50 års jubileum 2019 tidigare?
1659886090190.png

Den har samma 3x22 urverk som de senaste 39mm modellerna. Fast den är i massivt guld ;) Även om jag förstår designen, den har väldigt mycket gemensamt med originalet, tycker jag SSJ012j1 i massivt guld hade varit en mer attraktiv jubileumsklocka. Den ssj005j1 jag har är en fantastiskt trevlig vardagsklocka, men guldmodellen 012 flörtar mer med originalet med sin roséguldfärgade boett och läderband
 
Topp