• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Tudor Blackbay 36

SeikoZ

Patek
2-Faktor
Tyckte min Bb36a gick lite långsamt. Den tappar ca 8s/dag nu. Det är lite mycket va? Mätte +1 via toolwatch i våras. Någon som vet vad Tudor säger att den ska hålla? Klockan är från -16 så kan ju vara dags att någon tar sig kik på den.
Sitter väl en top grade ETA 2824 i klockan? Googlea tidshållningen för urverket.
 

Cosmo

Audemars
2-Faktor
Ett tips angående länken till BB36.
En liten förändring som gjorde stor skillnad är ett fjärde hål för microjusteringen.
Nu känns passformen riktigt bra.

Gick på 650 kr att ordna det hos Nymans.
Hade tidigare att välja mellan lägena strypt blodtillförsel eller halvt GW häng.
Något överdriven liknelse men jag kan varmt rekommendera det ifall du precis som jag haft svårt att hitta rätt läge.
19E0A1BF-3C5C-4EA4-A3BD-7B302769A14D.jpeg
BE752FA0-F6C7-47D0-AABE-90E4D57644B2.jpeg
 

albinh

Cartier
2-Faktor
Ett tips angående länken till BB36.
En liten förändring som gjorde stor skillnad är ett fjärde hål för microjusteringen.
Nu känns passformen riktigt bra.

Gick på 650 kr att ordna det hos Nymans.
Hade tidigare att välja mellan lägena strypt blodtillförsel eller halvt GW häng.
Något överdriven liknelse men jag kan varmt rekommendera det ifall du precis som jag haft svårt att hitta rätt läge.
19E0A1BF-3C5C-4EA4-A3BD-7B302769A14D.jpeg
BE752FA0-F6C7-47D0-AABE-90E4D57644B2.jpeg
Jag har samma bekymmer, men samtidigt tar det emot lite att behöva modda klockan. Undrar om det månne går att köpa ett spänne löst för att kunna återställa om man skulle vilja någon gång. Livet hade varit enklare om Tudor bara gjort ett hål till från start, plats och behov finns ju bevisligen.
 

Cosmo

Audemars
2-Faktor
Jag har samma bekymmer, men samtidigt tar det emot lite att behöva modda klockan. Undrar om det månne går att köpa ett spänne löst för att kunna återställa om man skulle vilja någon gång. Livet hade varit enklare om Tudor bara gjort ett hål till från start, plats och behov finns ju bevisligen.
Kan bara hålla med om att det borde varit 4 hål från början då det uppenbarligen fanns utrymme för det. Tycker inte att det rent estetiskt gjorde någon försämring heller.
Kanske är en kostnadsfråga för Tudor mer än estetik.
 

PWJ

Omega
Ett tips angående länken till BB36.
En liten förändring som gjorde stor skillnad är ett fjärde hål för microjusteringen.
Nu känns passformen riktigt bra.

Gick på 650 kr att ordna det hos Nymans.
Hade tidigare att välja mellan lägena strypt blodtillförsel eller halvt GW häng.
Något överdriven liknelse men jag kan varmt rekommendera det ifall du precis som jag haft svårt att hitta rätt läge.
19E0A1BF-3C5C-4EA4-A3BD-7B302769A14D.jpeg
BE752FA0-F6C7-47D0-AABE-90E4D57644B2.jpeg
Snyggt! Har fnulat på detta själv! Ser ju riktigt snyggt utfört ut också.
 

Ehrnholm

Rolex
2-Faktor
Lämnade in min BB36 på täthetsservice och ruckning för 6 veckor sedan nu 😣 Man kommer in med mössa i hand oavsett hur lång tid det tar eller? Första gången jag lämnar in en Tudor på jobb.
 

Professor S

Panerai
2-Faktor
Det här var nytt åtminstone för mig! Sitter och bläddrar i julklappsboken The Watch Book Rolex av Gisbert Brunner och snubblade över en variant av OP Date från 1972 som ser misstänkt bekant ut. Vad tror ni, är det denna klocka och inte Explorern som enligt allmän uppfattning är förlaga till BB36?
B445A884-4D5C-4419-B651-1F856A158F0C.jpeg
 

jelle

Omega
Det här var nytt åtminstone för mig! Sitter och bläddrar i julklappsboken The Watch Book Rolex av Gisbert Brunner och snubblade över en variant av OP Date från 1972 som ser misstänkt bekant ut. Vad tror ni, är det denna klocka och inte Explorern som enligt allmän uppfattning är förlaga till BB36?
B445A884-4D5C-4419-B651-1F856A158F0C.jpeg
Det är nog ganska sannolikt med tanke på alla kopplingar som tudor gör till rolex på senaste moddellerna GMT, P01, Royal..
 

Ehrnholm

Rolex
2-Faktor
Såg din köpesannons @Christoban . Har tyvärr ingen BB36 till dig men du nämner att man inte längre kör ETA i BB36. Har inte hört något om det och hittar inget när jag googlar. Du får gärna dela med dig om du vet mer 😊
 

albinh

Cartier
2-Faktor
Såg din köpesannons @Christoban . Har tyvärr ingen BB36 till dig men du nämner att man inte längre kör ETA i BB36. Har inte hört något om det och hittar inget när jag googlar. Du får gärna dela med dig om du vet mer 😊
Nä, inte har väl bb36 fått inhouse? Däremot har väl original black bay-dykarna numera inhouse.

 

Christoban

Cartier
Jag är väldigt novis kring Grand-Seiko, men jag uppskattar vad de står för, samt finish. Det jag önskar finna är deras motsvarighet till exempelvis Datejust 36, då något mycket större inte riktigt lockar.

Kanske är en dum fråga, men jag är hoppfull att ni kan ta mig i rätt riktning för vad jag ska kolla vidare på.

Såg din köpesannons @Christoban . Har tyvärr ingen BB36 till dig men du nämner att man inte längre kör ETA i BB36. Har inte hört något om det och hittar inget när jag googlar. Du får gärna dela med dig om du vet mer 😊

Nä, inte har väl bb36 fått inhouse? Däremot har väl original black bay-dykarna numera inhouse.


Numera Selitta (calibre t600, tidigare var det väl vad man kallade calibre 2428) såvitt jag förstår. Lite mera oklar för mig när det bytet skedde, men gissningsvis någon gång i mitten av 2020 verkar det som.
 

Ehrnholm

Rolex
2-Faktor
Numera Selitta (calibre t600, tidigare var det väl vad man kallade calibre 2428) såvitt jag förstår. Lite mera oklar för mig när det bytet skedde, men gissningsvis någon gång i mitten av 2020 verkar det som.
Det verkar fasen stämma.. Står T600 på Tudors hemsida nu.

 

Christoban

Cartier
Det verkar fasen stämma.. Står T600 på Tudors hemsida nu.

Haha ja.. verkar som att den flugit under radarn för många. I praktiken spelar det väl kanske mindre roll, annat än det tråkiga i att det finns lite historia med ETA som man ”går miste om”.
 

Ehrnholm

Rolex
2-Faktor
Haha ja.. verkar som att den flugit under radarn för många. I praktiken spelar det väl kanske mindre roll, annat än det tråkiga i att det finns lite historia med ETA som man ”går miste om”.
Verkligen! Usa ringde, ville ha tillbaka sina stealth fighters 😄 Känns märkligt att smyga in detta. Dom som bryr sig (sånna som oss) kommer ju få reda på det varken dom vill eller inte, och dom som inte bryr sig bryr sig som sagt inte.
 

Cosmo

Audemars
2-Faktor
Haha ja.. verkar som att den flugit under radarn för många. I praktiken spelar det väl kanske mindre roll, annat än det tråkiga i att det finns lite historia med ETA som man ”går miste om”.
Hade helt missat detta. Spelar väl iof ingen större roll för min del men jag kanske har en av varje då min ena är från september 2019 och min andra från oktober 2020.
 

Ehrnholm

Rolex
2-Faktor
Hade helt missat detta. Spelar väl iof ingen större roll för min del men jag kanske har en av varje då min ena är från september 2019 och min andra från oktober 2020.
Utan att ha en aning hur de två verken presterar gentemot varandra så tillhör jag helt klart den skaran som hade känt ”wtf bro??” om det visat sig att jag köpt ett Sellita ovetandes. 2824 känns som en del av BB36 DNA. Men jag kan tillhöra en minoritet där! 😊
 

albinh

Cartier
2-Faktor
Utan att ha en aning hur de två verken presterar gentemot varandra så tillhör jag helt klart den skaran som hade känt ”wtf bro??” om det visat sig att jag köpt ett Sellita ovetandes. 2824 känns som en del av BB36 DNA. Men jag kan tillhöra en minoritet där! 😊
Man lär sig något varje dag. Jag känner nog lite som du, min är snart 4 år gammal (30-årspresent). Kan inte heller uttala mig om hur de presterar gentemot varandra, men hade nog också blivit förvånad/besviken. Antar att de modifierar Selittaverken också till samma standard.
 

Ehrnholm

Rolex
2-Faktor
Man lär sig något varje dag. Jag känner nog lite som du, min är snart 4 år gammal (30-årspresent). Kan inte heller uttala mig om hur de presterar gentemot varandra, men hade nog också blivit förvånad/besviken. Antar att de modifierar Selittaverken också till samma standard.
Ja precis. Säkert samma prestanda. Har också en tidig, 2016.
 

Deskdiversthlm

Patek
2-Faktor
Hade helt missat detta. Spelar väl iof ingen större roll för min del men jag kanske har en av varje då min ena är från september 2019 och min andra från oktober 2020.
Så länge min lirar och det inte kommer med några sjukdommar känns det helt OK. Men visst, om man köpt med en viss förväntan så är det klart att man blir lite besviken.
 

Cosmo

Audemars
2-Faktor
Utan att ha en aning hur de två verken presterar gentemot varandra så tillhör jag helt klart den skaran som hade känt ”wtf bro??” om det visat sig att jag köpt ett Sellita ovetandes. 2824 känns som en del av BB36 DNA. Men jag kan tillhöra en minoritet där! 😊
Svårt att veta hur det är med den som jag köpte i oktober 2020 från AD.
Dom kan ju ha haft den hemma ett tag så det är väl ingen omöjlighet att det är 2824 i den ändå. Eller hur tar man reda på det ? Antar att man lär öppna den eller syns det i dokumentationen som medföljer ?
 
Topp