• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

F1zbo

Cartier
2-Faktor
IMG_0400.jpeg
Klockintresset är stendött sen jag köpte den här. Är i praktiken owg på gott och ont. Tur att det tog 15 år ändå, det var kul så länge det varade!
Grattis!
Har bara haft min P39 en vecka men kan redan nu säga att jag inte bara förstår dig utan även känner att jag ”riskerar” samma öde :)
 

Back

Vacheron
2-Faktor
Tudor har väl aldrig graverat baklock om det inte är klockor som vinnaren får i en tävling…?
Det där var inte snyggt! Den känns som en klocka man kan vinna i en tävling Red Bull anordnat där man ska panta flest brukar och få ett pris. Nä Tudor gör om gör rätt. Jag hoppas att det här är en engångs grej och inte en indikation på vart Tudor är på väg.
Here here!
 

Deskdiversthlm

Patek
2-Faktor
100%. Etter mange år i denne hobbyen, er det paradoksalt nok sånn at antall klokker som jeg vil ha blir bare færre og færre. Har respekt for fancy smancy mekaniske urverk og slikt, men fra et praktisk synspunkt hvor ting skal brukes og ikke bare sees på - så er bruksur på lenke en vinner i min klokkebok.
Hade samma känsla hos AD när jag testade. Upplevde den som rätt godtycklig och anonym. Men bestämde för att ge den en chans. För mig den bästa Tudor dykaren jag ägt. Blir säkert en igen någon gång.
DO01018243.jpeg
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Det där var inte snyggt! Den känns som en klocka man kan vinna i en tävling Red Bull anordnat där man ska panta flest brukar och få ett pris. Nä Tudor gör om gör rätt. Jag hoppas att det här är en engångs grej och inte en indikation på vart Tudor är på väg.
Ni verkar inte förstå att detta är en klocka som är tillverkad för folk som gillar kappsegling i dess råaste form. Det är en homage till ett racingteam i världens äldsta tävling. Teamet hette endast Alinghi och var sponsrat av AP. Tudor och Red Bull gick in för denna omgång av Americas Cup och teamet döptes om. Konceptet är inte nytt men sällan lyfter dessa SE för sportteam med loggor modellen.
 

Deskdiversthlm

Patek
2-Faktor
Ni verkar inte förstå att detta är en klocka som är tillverkad för folk som gillar kappsegling i dess råaste form. Det är en homage till ett racingteam i världens äldsta tävling. Teamet hette endast Alinghi och var sponsrat av AP. Tudor och Red Bull gick in för denna omgång av Americas Cup och teamet döptes om. Konceptet är inte nytt men sällan lyfter dessa SE för sportteam med loggor modellen.
Var inte Omega inne en vända som sponsor till Alinghi?
Utformning och mekanik i klockan kan jag uppskatta. Kronografen med bi-directional bezel kan jag som seglare uppskatta. Men det betyder inte att jag gillar hela Red Bull elementet.
 

_bb58_

Cartier
Ni verkar inte förstå att detta är en klocka som är tillverkad för folk som gillar kappsegling i dess råaste form. Det är en homage till ett racingteam i världens äldsta tävling. Teamet hette endast Alinghi och var sponsrat av AP. Tudor och Red Bull gick in för denna omgång av Americas Cup och teamet döptes om. Konceptet är inte nytt men sällan lyfter dessa SE för sportteam med loggor modellen.
Jo det är jag med på men det betyder inte att jag gillar klockan för det när den ser ut som en reklamklocka beställd av redbull. Som sagt jag hoppas att Tudor inte fortsätter på denna bana och gör det till en grej att släppa ”sponsorklockor”.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Jo det är jag med på men det betyder inte att jag gillar klockan för det när den ser ut som en reklamklocka beställd av redbull. Som sagt jag hoppas att Tudor inte fortsätter på denna bana och gör det till en grej att släppa ”sponsorklockor”.
En gravyr i rehauten är ju en väldigt diskret detalj. Boettlocket är ju inget som syns och där tycker jag bara det är trevligt med annorlunda design/gravyr så länge de inte misslyckas med det grundläggande som AP gjorde här:
audemars-piguet-ROYAL-OAK-ALINGHI-25979ST-11.jpg
 

Deskdiversthlm

Patek
2-Faktor
... men du glömde kolla denna tråd?

Vilken tråd? Jag tänkte att man diskuterar ett nytt släpp från Tudor i en tråd som diskuterar Tudor där folk lägger upp diverse olika referenser och frågar om dem. Hur som helst. Jag har varit nyfiken på standard FXD, men insett att de var svåra att få tag i. Har tittat i tråden tidigare för att få en uppfattning hur den känns på armen eftersom jag egentligen tycker att måtten är i största laget. Sedan dess har jag fått tillfälle att testa en själv och mina farhågor släppte.

Hade valt den gamla versionen av FXD framför dessa nya Redbull versioner. Redbull är främst ett märke som säljer energidrycker. Har inget intresse av att ha en klocka med Redbull skrivet på sig, även om de är storsponsor till diverse event som uppskattas av många världen över.
 

dräpdrulle

Audemars
Friends Of KS
2-Faktor
Även om det skulle stå red bull på kyrilliska på undersidan av ena bandhornet skulle det ändå kännas lustigt.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Vilken tråd? Jag tänkte att man diskuterar ett nytt släpp från Tudor i en tråd som diskuterar Tudor där folk lägger upp diverse olika referenser och frågar om dem. Hur som helst. Jag har varit nyfiken på standard FXD, men insett att de var svåra att få tag i. Har tittat i tråden tidigare för att få en uppfattning hur den känns på armen eftersom jag egentligen tycker att måtten är i största laget. Sedan dess har jag fått tillfälle att testa en själv och mina farhågor släppte.

Hade valt den gamla versionen av FXD framför dessa nya Redbull versioner. Redbull är främst ett märke som säljer energidrycker. Har inget intresse av att ha en klocka med Redbull skrivet på sig, även om de är storsponsor till diverse event som uppskattas av många världen över.
Denna tråden, det var inte så att du var den första som nämnde Alinghiklockan.
Bilden på bakboetten för nya fxd’n som lagts upp
Nej? Nämnde ju att boettlocket var dekorerad? Förklarade även att boettlocket inte syns på handleden. Kommer väl knappt se den överhuvudtaget då bandstiften är fasta.
 

loevhagen

Patek
2-Faktor
Back til topic.

Jo mer jeg studerer P39, jo bedre sitter den i samlingen:
  • Jeg liker at timemarkørene og viserne matcher i geometrisk form (utenom trianglet kl. 12, som er OK). Alt går ellers i rektangler/kvadrater
  • Clasp er passe stor og linkene i hver ende stikker ikke ut slik som på BB58 og Ranger
  • Vekten på lenke (med to ledd tatt bort) er 110 gram og på gummibandet kun 78 gram
  • Å rotere bezel er så herlig mekanisk med tanke på lyd og klikk, at jeg snurrer bezel under kjedelige møter på jobben, i bilen, ved TV-en, etc
  • Lesbarheten pga. kontrasten mellom urskiven og visere/markører er eksepsjonell

aws-original-image-2022-10-11T121502.909.jpeg


aws-original-image-2022-10-11T121318.663.jpeg


Kilde/bilder
 

SRBOT

Cartier
Ni verkar inte förstå att detta är en klocka som är tillverkad för folk som gillar kappsegling i dess råaste form. Det är en homage till ett racingteam i världens äldsta tävling. Teamet hette endast Alinghi och var sponsrat av AP. Tudor och Red Bull gick in för denna omgång av Americas Cup och teamet döptes om. Konceptet är inte nytt men sällan lyfter dessa SE för sportteam med loggor modellen.
Nu handlar ju kritiken om att de satt Red Bull på baklocket, och inte om kappsegling i sig. Vaknar vi upp från hängdalen här va.
 

Urniss1

Cartier
2-Faktor
Back til topic.

Jo mer jeg studerer P39, jo bedre sitter den i samlingen:
  • Jeg liker at timemarkørene og viserne matcher i geometrisk form (utenom trianglet kl. 12, som er OK). Alt går ellers i rektangler/kvadrater
  • Clasp er passe stor og linkene i hver ende stikker ikke ut slik som på BB58 og Ranger
  • Vekten på lenke (med to ledd tatt bort) er 110 gram og på gummibandet kun 78 gram
  • Å rotere bezel er så herlig mekanisk med tanke på lyd og klikk, at jeg snurrer bezel under kjedelige møter på jobben, i bilen, ved TV-en, etc
  • Lesbarheten pga. kontrasten mellom urskiven og visere/markører er eksepsjonell

aws-original-image-2022-10-11T121502.909.jpeg


aws-original-image-2022-10-11T121318.663.jpeg


Kilde/bilder
Jag säger som jag sade till en herre i Explorer-tråden. Dina inlägg uppskattas! Är det inte fina bilder så är det kloka slutsatser/påståenden eller rolig/nyttig information! 🥰
 
Topp