• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Buffi

Panerai
Inte totalt sett. Bara caset som är tjockare. BBn är plattare i botten så den ligger mer på handen än en sub.
Skillnaden är väl hur de upplevs, och pga att det har så tjockt case så tyckte jag att den upplevdes som väldigt stor och "kompakt". Funkade inte på min handled.

Mycket intressant läsning här, och många snygga klockor!
Är det någon som har uppgifter om det är någon större skillnad att underhålla dessa 2 modeller?
Har ingen koll på deras inhouse-urverk, men den äldre modellen kör väl ett ETA 2824, som ju är bland de vanligaste urverken, och därför bör vara enkelt och billigt att serva.
 

kexet77

Cartier
Mycket intressant läsning här, och många snygga klockor!
Har varit sugen på en Black Bay Black ett tag nu, och blev väl ännu mera sugen när In-house modellen släpptes 2016.
Testade en In-house BB när jag var i Hufvudstaden, och den är grymt snygg!

Det man har läst lite här på forumet och runt omkring är att vissa föredrar ETA-modellen för att den skall vara billigare att serva och vara något smäckrare.
Är det någon som har uppgifter om det är någon större skillnad att underhålla dessa 2 modeller?

Här finns en väldigt ingående rescension av In-house Black Bay från Worn&Wound för den som är intresserad:
Dom har även en rätt trevlig instagram :)

Har en BB red med ETA. Nymas ville ha 5100 för service inkl polering. Ingen aning vad den nya kommer landa på..
 

Compiss

Patek
2-Faktor
Skillnaden är väl hur de upplevs, och pga att det har så tjockt case så tyckte jag att den upplevdes som väldigt stor och "kompakt". Funkade inte på min handled

Absolut en känsla, men jag har talat med många som säger att den är så mkt tjockare. Lite som om det faktisk var så, vilket jag tycker inte stämmer om man jämför eller mäter. Det är lite olika saker, känsla vs fakta.
 

Gabriel90

Panerai
Mycket intressant läsning här, och många snygga klockor!
Har varit sugen på en Black Bay Black ett tag nu, och blev väl ännu mera sugen när In-house modellen släpptes 2016.
Testade en In-house BB när jag var i Hufvudstaden, och den är grymt snygg!

Det man har läst lite här på forumet och runt omkring är att vissa föredrar ETA-modellen för att den skall vara billigare att serva och vara något smäckrare.
Är det någon som har uppgifter om det är någon större skillnad att underhålla dessa 2 modeller?

Här finns en väldigt ingående rescension av In-house Black Bay från Worn&Wound för den som är intresserad:
Dom har även en rätt trevlig instagram :)
ETA versionen kan du ju få servad för under 2,000kr. (t.ex. urmakare kvarneberg tar 1550:)
Medan inhouse kostar Ca 5,000:- att serva hos AD.
 

cacan

Omega
Ny familjemedlem:) 97220n IMG_20171124_072313.jpg
 

steffe

Rolex
Professional Dealer
2-Faktor
Haft min i ca ett halvår gillar den lika mycket fortfarande!
EF7A4D65-8E19-4719-8DC3-AF51DD459796.jpeg
Kul! Tycker verkligen de fått till den där :)
Egentligen var jag nog mest ute efter en vanlig svart Black Bay, men tyckte den upplevdes ganska så tjock. @Compiss , du som haft både Rolexdykare och Tudor Black Bay, nojjar jag eller är den vanliga Black Bayen otymplig? Vänjer man sig?
 

JDQ

Panerai
2-Faktor
Kul! Tycker verkligen de fått till den där :)
Egentligen var jag nog mest ute efter en vanlig svart Black Bay, men tyckte den upplevdes ganska så tjock. @Compiss , du som haft både Rolexdykare och Tudor Black Bay, nojjar jag eller är den vanliga Black Bayen otymplig? Vänjer man sig?
Jag tycker bb36 bärs väldigt bra! Har haft den blåa med ETA tidigare och upplevde den endast som otymplig när jag använde skjorta då föredrar jag passformen på min gamla 14060 eller bb36.:)

Dock tycker jag nya inhouseverket tyvärr gör att den blir för tjock testa en igår och jämförde med min 16570 och då kändes tudorn klumpig
 

steffe

Rolex
Professional Dealer
2-Faktor
Jag tycker bb36 bärs väldigt bra! Har haft den blåa med ETA tidigare och upplevde den endast som otymplig när jag använde skjorta då föredrar jag passformen på min gamla 14060 eller bb36.:)
Just det jag blev så positivt överraskad av, BB36 satt verkligen som ett smäck på min handled! :)
 

Compiss

Patek
2-Faktor
Kul! Tycker verkligen de fått till den där :)
Egentligen var jag nog mest ute efter en vanlig svart Black Bay, men tyckte den upplevdes ganska så tjock. @Compiss , du som haft både Rolexdykare och Tudor Black Bay, nojjar jag eller är den vanliga Black Bayen otymplig? Vänjer man sig?
Den upplevs något större än sub men marginellt skulle jag säga. Kör på BB är mitt tips. Tycker den är fantastiskt.
IMG_5967.JPG
 

JDQ

Panerai
2-Faktor
Både BB36 och BB41 har väl Tudor/ETA 2824? Eller har jag missat nåt?
Blir det någon av dykarna så lutar jag i så fall mot inhouse :)
Jag menade om du kör på en dykare vilken generation du hade tänkt dig:) för jag tycker den nya med inhouseverket känns rätt mycket högre än den gamla generationen som hade eta
 

Gverra

Omega
Får man tipsa om sina egna annonser? Jag säljer (och byter ut!) i så fall min älskade blåa Black Bay på länk (originalversionen) här. Om det inte är kosher så tar jag såklart bort inlägget direkt.
 
Topp