• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Tycker det är dags att vi hittar tillbaka till att vi är ett trevligt forum igen...

kirex

Cartier
Om du drivs på djupet av ett klockintresse tycker jag du ska ligga högt och synas mer.
Men känslan att dela med mig av mitt klockintresse minskar rätt markant av falska påhopp. Håller mig lite Stealth" ett tag så får vi se om som känslan att visa för andra vad jag har för klockor kommer tillbaka...
Även om en del tror att jag visat alla mina klockor här på forumet, och att jag i stort sett endast har Breitling klockor, tror de fel, även om jag har varit mest aktiv i Breitling-tråden.
 
Senast ändrad:

Scipio

Patek
2-Faktor
Men känslan att dela med mig av mitt klockintresse minskar rätt markant av falska påhopp. Håller mig lite Stealth" ett tag så får vi se om som känslan att visa för andra vad jag har för klockor kommer tillbaka...
Även om en del tror att jag visat alla mina klockor här på forumet, och att jag i stort sett endast har Breitling klockor, tror de fel, även om jag har varit mest aktiv i Breitling-tråden.
Att byta tråd är som att byta umgängeskrets så har du fler märken rekommenderar jag att gå in i dem. Det är olika stil och klimat i alla märkestrådar. Det finns mer att skriva om detta, men jag hoppas du hittar en plats där du trivs och känner dig välkommen och en del av allt. Det är inte du mot resten, även om det kan vara lätt att tror det, speciellt om man känner sig påhoppad. Jag känner mig också utanför ibland precis som det kan vara i det verkliga livet. Det behöver inte vara enbart negativt.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Men känslan att dela med mig av mitt klockintresse minskar rätt markant av falska påhopp. Håller mig lite Stealth" ett tag så får vi se om som känslan att visa för andra vad jag har för klockor kommer tillbaka...
Även om en del tror att jag visat alla mina klockor här på forumet, och att jag i stort sett endast har Breitling klockor, tror de fel, även om jag har varit mest aktiv i Breitling-tråden.
Eller så skiter man i vad folk skriver när de yrar. Det finns ju typ 10000 medlemmar här, klart att några galningar fastnar i nätet. Skit i de dårarna och rulla på.
 

TiE

TiE Bomber
Pledge Member
2-Faktor
Eller så skiter man i vad folk skriver när de yrar. Det finns ju typ 10000 medlemmar här, klart att några galningar fastnar i nätet. Skit i de dårarna och rulla på.
Helsike, jag tittade just efter och vi är 12694 st. Det bara rasslar på med nya medlemmar. Men håller till fullo med. Det går inte att haka upp sig på vad en del skriver. @kirex, jag hoppas på att även i fortsättningen få ta del av dina juvliga Brattar i "vår" trevliga tråd!
 

Sunrise

Omega
Jag tycker följande:

*Vissa har svårt särskilja person och klocka. En kritik av en klocka blir för dessa detsamma som en förolämpning med resultatet att de går till motattack. Detta gäller också motsatsvis när någon berömmer någons klocka. Ser man detta som beröm av personen är sannolikheten stor man också ser minsta lilla kritik av klockan som en diss av personen själv.

*Nyskapande och kreativa trådar skjuts inte sällan i sank av sarkastiska, pessimistiska och många gånger nedlåtande kommentar från folk som inte "ser poängen med tråden", "förstår inte vad OP menar", "anser OP måste trolla" eller medvetet missförstår OP eller ger rena skitsvaren. Detta om något är trollning och gör vidare att folk drar sig från att skapa nya trådar som inte bara är "kolla vad jag nyss köpte *bilder på nyköpt PADI*"som sedan lyfts till skyarna för 20k:e gången.

*Jag efterfrågar mer kritik (på ett meningsfullt och nyanserat sätt). Man måste kunna ge både ris eller ros till en klocka. Känslan på forumet är dock många gånger att "har man inget positivt att säga kan man hålla käft". Det blir nästan löjesväckande när det vare sig gäller RO:s eller mögliga quartz-ur alltid bara är överpositiva kommentarer. Jag förstår att folk inte vill dissa någon annans köp eller potentiala köp men ibland måste man vara ärlig också annars blir det lite sekt-stämning när allt bara är "fantastiskt". Sen kan vissa säkert hävda att alla klockor är fantastiska men med handen på hjärtat måste jag säga att för att en klocka ska vara bra måste någon annan vara dålig. Allting är relativt och utan dåliga/fula/överprissatta/etc klockor är det meningslöst prata om "bra"/snygga/prisvärda/etc klockor.
 

Cryssarn

Rolex
Det här är en riktigt jävla fet trådstart, all cred till dig @Affe !
Vet att jag är typ 732a på bollen men det kan inte understrykas nog ofta. Grejen är den att det självklart ska vara högt i tak, hjärtlig jargong etc men om människor söker sig hit och blir dissade, så förlorar vi alla på det.
Utöver faktumet att det är svinigt beteende också. Klockor är klockor och klockor är kul, men människor är oftast roligare och vi som älskar klockor borde väl göra allt i vår makt för att introducera andra till den här grymma hobbyn.

Sen blir det inte sämre av att TS besitter både en av forumets fetaste samlingar och samtidigt är den som påvisar mest ödmjukhet. Det säger inte lite.

Jag själv är en newbie men tycker generellt att forumet präglas av vänlighet och värme, det är därför jag är kvar. Håll i det! :)
Älslar din avatar. Imorgon är han tillbaka! Mot Super Bowl !!!
 

Matts

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Tänker att om alla bara läste, och efter bästa förmåga levde efter, riktlinjerna så skulle (KS)världen vara en bättre plats.

Från riktlinjerna, jag har fetstilat vad jag uppfattar som kärnbudskapet i texten även om rubriken och avslutningen räcker för de flesta.

"Stil och attityd
Vi är här för att det är kul och för att vi delar ett intresse. Vi är vuxna människor och samtliga medlemmar förväntas agera som någorlunda vuxna människor.

En enkel grundprincip är att du inte skriver något till någon på forumet som du inte skulle kunna säga över en kopp kaffe IRL.

Du är därför alltid personligen ansvarig för vad du postar på forumet.

Be nice"
 

Torsten

Vacheron
2-Faktor
Lite hårdare moderering skulle inte skada i kombination med en lite ödmjukare attityd från en eller annan moderator.
När någon är dryg/otrevlig är det bara att ta bort inlägget och om det upprepas varna medlemmen.
 

Apansson

Torpare
Tänker att om alla bara läste, och efter bästa förmåga levde efter, riktlinjerna så skulle (KS)världen vara en bättre plats.

Från riktlinjerna, jag har fetstilat vad jag uppfattar som kärnbudskapet i texten även om rubriken och avslutningen räcker för de flesta.

"Stil och attityd
Vi är här för att det är kul och för att vi delar ett intresse. Vi är vuxna människor och samtliga medlemmar förväntas agera som någorlunda vuxna människor.

En enkel grundprincip är att du inte skriver något till någon på forumet som du inte skulle kunna säga över en kopp kaffe IRL.

Du är därför alltid personligen ansvarig för vad du postar på forumet.

Be nice"
...och ändå blir folk sura när man skriver saker som man säger irl också :((( Kappa
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Lite hårdare moderering skulle inte skada i kombination med en lite ödmjukare attityd från en eller annan moderator.
När någon är dryg/otrevlig är det bara att ta bort inlägget och om det upprepas varna medlemmen.
Är vi där igen nu? Folk är inte alltid 100% korrekta, om man använder sitt inbyggda spamfilter alternativt sin ignorelist så sänks blodtrycket. Vad som uppfattas som drygt/otrevligt är högst personligt.
 

Apansson

Torpare
Är vi där igen nu? Folk är inte alltid 100% korrekta, om man använder sitt inbyggda spamfilter alternativt sin ignorelist så sänks blodtrycket. Vad som uppfattas som drygt/otrevligt är högst personligt.
8b437cd57eaa7a33adbce48c6d9c86be.jpg
 

Torsten

Vacheron
2-Faktor
Är vi där igen nu? Folk är inte alltid 100% korrekta, om man använder sitt inbyggda spamfilter alternativt sin ignorelist så sänks blodtrycket. Vad som uppfattas som drygt/otrevligt är högst personligt.
Det är ju då moderatorn ska agera och påtala att den där tonen har vi inte här :)

Ignore-listan är för veklingar. De måste ha det väldigt jobbigt IRL.
 

Scipio

Patek
2-Faktor
....det går inte bra för mig just nu, somliga straffar Gud direkt. Ett gammalt söndagsskoleuttryck som kom över mig plötsligt.
 

Torsten

Vacheron
2-Faktor
Spenderar en del tid på Flashback, och att sedan logga in här är som att kasta sig i ett hav av mjuka kuddar.
Tycker detta är ett fantastiskt trevligt forum, och lite hårda men ärliga ord måste folk tåla.
Men det modereras betydligt aktivare på FB. Det räcker att glida lite OT i en tråd så försvinner inlägget utan förklaring och har MOD en dålig dag får man en varning. Tror till och med att jag var bannad ett tag :D
 

Scipio

Patek
2-Faktor
Hur vi tål det som skrivs måste få avgöras av den det skrivs om/till och därifrån måste vi andra finna rätt nivå. Det är ju så att det är lättare och mindre anspänt att skriva något positivt, det klarar alla av. Dock urvattnas ett forum av idel gillanden som inte har en förankring i känslan. Det blir lätt en plattityd utan mening. Skriv att du gillar något du verkligen gillar och hoppa över de gillanden du ger för att vara trevlig. Det är när vi skriver något negativt eller något som inte följer strömmen som problemen uppstår, både för den som skriver och för den som läser. Det är en svårare konst att skriva som man tycker, men det skapar mening bakom orden. De som skriver i avsikt att trycka ner finns också här, tyvärr. De kanske inte fått lära sig att sätta ord på känslan. Uttrycket att det finns flest idioter omkring den som mår sämst, stämmer ofta. Vi får hjälpas åt att förstå vilka bakomliggande drivkrafter som ligger bakom vissa inlägg och möta det där, på ett plan under. Jag tycker oftast det är väldigt trevlig ton här, men ibland skapar vissa inlägg bilden av en obehaglig person utan självinsikt. De finns överallt, även här.
 

Zalath

Panerai
Hur vi tål det som skrivs måste få avgöras av den det skrivs om/till och därifrån måste vi andra finna rätt nivå. Det är ju så att det är lättare och mindre anspänt att skriva något positivt, det klarar alla av. Dock urvattnas ett forum av idel gillanden som inte har en förankring i känslan. Det blir lätt en plattityd utan mening. Skriv att du gillar något du verkligen gillar och hoppa över de gillanden du ger för att vara trevlig. Det är när vi skriver något negativt eller något som inte följer strömmen som problemen uppstår, både för den som skriver och för den som läser. Det är en svårare konst att skriva som man tycker, men det skapar mening bakom orden. De som skriver i avsikt att trycka ner finns också här, tyvärr. De kanske inte fått lära sig att sätta ord på känslan. Uttrycket att det finns flest idioter omkring den som mår sämst, stämmer ofta. Vi får hjälpas åt att förstå vilka bakomliggande drivkrafter som ligger bakom vissa inlägg och möta det där, på ett plan under. Jag tycker oftast det är väldigt trevlig ton här, men ibland skapar vissa inlägg bilden av en obehaglig person utan självinsikt. De finns överallt, även här.
Ja!

1) Var trevlig (eller åtminstone inte otrevlig) i tonen.
2) Var saklig. Stämmer t.ex. inte ett pris kan du påpeka det, men du behöver inte tillägga att personen inte har koll. Goda råd är bra, påhopp är det inte.
3) Gammalt groll rostar inte.
 

Fixxxer

Mr 99%
Friends Of KS
2-Faktor
Men den här tråden handlar väl inte om att alla inte gillar samma klockor?
För det är väl inget problem? Det tråkiga är att vissa medlemmar har en ruskigt taskig attityd och det blir bara jävligt trist att läsa de inläggen.
Klockan i sammanhanget spelar ingen roll.

Jag förstår inte hur man kan vara så ruskigt trött att man i varje eller varannat inlägg man skriver har en kaxig/otrevlig betoning. (Gäller även gamla rävar med flera tusen inlägg).

Ovan är min uppfattning i alla fall av vad som kan förbättras...
 
Senast ändrad:

forsii

Omega
Håller med dig till fullo. Förvisso väldigt gammalt inlägg och jag har själv inte varit här i allt för många dagar men tycker ändå att vissa människor beter sig som riktiga översittare from time to time. Vissa människor har väldigt lätt för att hoppa till slutsatser sedan är jag även trött på vissa personers antagande om att alla på detta forum är experter när det kommer till klockor. Jag själv äger klockor, men inga av det dyrare slaget men jag är intresserad av klockor ändå och i.o.m att jag registrerat mig här har mitt klockintresse väckts till liv.

Jag gör sällan inlägg här eller startar trådar för att jag är rädd att bryta mot några regler eller att någon ska säga någonting eller dumförklara mig när jag ställer "dumma" frågor. Jag har sett tydliga exempel på att människor ibland är riktigt otrevliga mot nyblivna medlemmar och vilka signaler sänder detta ut? Vi är väl inte ett gäng översittare och mobbare som direkt exkluderar och dumförklarar människor som till en början inte passar in. Alla som registrerar sig är inte klockexperter men har kanske till aning att lära sig mer men kanske inte alltid får chansen för att man ibland som novis blir väldigt dålig behandlad av vissa här.
 

Criss Cross

Playing with fire
2-Faktor
Håller med dig till fullo. Förvisso väldigt gammalt inlägg och jag har själv inte varit här i allt för många dagar men tycker ändå att vissa människor beter sig som riktiga översittare from time to time. Vissa människor har väldigt lätt för att hoppa till slutsatser sedan är jag även trött på vissa personers antagande om att alla på detta forum är experter när det kommer till klockor. Jag själv äger klockor, men inga av det dyrare slaget men jag är intresserad av klockor ändå och i.o.m att jag registrerat mig här har mitt klockintresse väckts till liv.

Jag gör sällan inlägg här eller startar trådar för att jag är rädd att bryta mot några regler eller att någon ska säga någonting eller dumförklara mig när jag ställer "dumma" frågor. Jag har sett tydliga exempel på att människor ibland är riktigt otrevliga mot nyblivna medlemmar och vilka signaler sänder detta ut? Vi är väl inte ett gäng översittare och mobbare som direkt exkluderar och dumförklarar människor som till en början inte passar in. Alla som registrerar sig är inte klockexperter men har kanske till aning att lära sig mer men kanske inte alltid får chansen för att man ibland som novis blir väldigt dålig behandlad av vissa här.

Håller med dig och jag tycker att man ska våga svara på frågor som man tror sig veta lite grann om utan att vara rädd för att bli tillrättavisad av expertisen. Alltid bra att få igång en diskussion.
 

RobinFrank

Breitling
Håller med dig till fullo. Förvisso väldigt gammalt inlägg och jag har själv inte varit här i allt för många dagar men tycker ändå att vissa människor beter sig som riktiga översittare from time to time. Vissa människor har väldigt lätt för att hoppa till slutsatser sedan är jag även trött på vissa personers antagande om att alla på detta forum är experter när det kommer till klockor. Jag själv äger klockor, men inga av det dyrare slaget men jag är intresserad av klockor ändå och i.o.m att jag registrerat mig här har mitt klockintresse väckts till liv.

Jag gör sällan inlägg här eller startar trådar för att jag är rädd att bryta mot några regler eller att någon ska säga någonting eller dumförklara mig när jag ställer "dumma" frågor. Jag har sett tydliga exempel på att människor ibland är riktigt otrevliga mot nyblivna medlemmar och vilka signaler sänder detta ut? Vi är väl inte ett gäng översittare och mobbare som direkt exkluderar och dumförklarar människor som till en början inte passar in. Alla som registrerar sig är inte klockexperter men har kanske till aning att lära sig mer men kanske inte alltid får chansen för att man ibland som novis blir väldigt dålig behandlad av vissa här.

Tycker detta var väldigt bra skrivet av dig@forsii
 
Topp