• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Uber

CLT

Rolex
Uber är klockrent. Chaufförerna hittar dit man ska och slipper hålla på med kontanter eller kort i bilen. 90% utav chaufförerna på dom andra bolagen måste man ju agera gps åt vart man än ska....
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Det vi ser nu är ett teknikskifte som inte kan stoppas. Vi kommer antagligen skratta åt taxametern snart på samma sätt vi skrattar åt faktumet att Televerket hade monopol på att sälja telefoner.
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Uber är klockrent. Chaufförerna hittar dit man ska och slipper hålla på med kontanter eller kort i bilen. 90% utav chaufförerna på dom andra bolagen måste man ju agera gps åt vart man än ska....


Just navigeringen känns inte som samma problem längre sedan det byggdes in navigatorer i taxametrarna. Återstår bara att bokstavera åt chauffören. Sist jag var i Malmö löste chauffören det dock genom att slänga en tablet i knät på mig så jag fick göra det själv. Service!
 

marcush78

Omega
Gamla klassiska försvaret från de stora jättarna, "vi är bättre", "vi har gjort det länge...", "ni är inte trygga med någon annan än oss" etc.
Kodak agerade på samma sätt och vägrade att ändra sin business, dom finns inte kvar längre...
 

POO

Panerai
Det är inte Uber som är bra det är taxibranchen i stort som är dålig. Enormt utbud och skyhöga priser tillsammans med tveksam service!
 

marcush78

Omega
Oj, det låter dyrt. Kollade precis med Kurirs app, Stureplan - Waxholm, 800 kr. Med mätaren blir det ofta billigare.


Exakt min poäng. Min förra resa från Stureplan - Hem. kostade 398kr med Uber, dvs halva priset mot Kurir.

800-1000kr klart det varierar lite beroende på varifrån jag åker. Men faktum kvarstår, det är halva priset. Både jag och taxichauffören slipper hantera betalning, nya och bra bilar, en fantastisk app, dessutom kan jag nu enkelt styra musiken genom min egen Spotify som är kopplad till deras app. Grymt tjänst.
 

Hoarz

Cartier
2-Faktor
Nu vet jag inte hur anonym du är här. Men jag hade undvikit att skylta med min adress sådär öppet. :)
 

marcush78

Omega
haha, tänkte samma sak. Men det är inte min adress på den där, jag bor några gator bort så går inte att hitta mig om man följer ovan...

EDIT: Men good point. Tar bort den.
 

Jakobb

Vacheron
2-Faktor
Finns ju stor möjlighet till lobbyarbete som kan skada uber som företag genom att reglera marknaden. Tror liknande varit på tapeten utomlands men vet inte hur utfallet blivit.

"På 1820-talet kom de första ångmaskindrivna vävmaskinerna. Dessa maskiner innebar att många vävare blev arbetslösa och på vissa ställen hände det att arga arbetslösa vävare slog sönder de nya vävmaskinerna"

Arga taxichaufförer har ställt till problem i flera länder för Uber. Som historien visat så förlorade taxichauff... förlåt, vävarna till slut!
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Tidigt 80-tal hade vi tiotusen strejkande varvarbetare på västkusten. Landet skulle gå i konkurs om varven lades ner osv.
Så blev det inte riktigt...

Teknik förändrar marknaden. Nyckeln är att ta till sig tekniken, inte att motarbeta den.
 

marcush78

Omega
Brukar använda Kodak som ett bra exempel, gjorde det tidigare även i denna tråd. Dom gjorde ett halvhjärtat försök att digitalisera sig, men tjänade såna enorma summor på "vanliga kameror" att dom inte såg hotet av digitala kameror. Dom var ett av världens största företag med missade att ta sig an ny teknik och är i princip obefintliga idag.
 

K-S

Rolex
2-Faktor
Uber är överlag riktigt bra, dock har det hänt ett flertal gånger när jag och vänner bokat att "körningen" är igång och "taxametern" rullar redan innan de ens hämtat upp en och man satt sig i bilen. Den röda indikeringen på deras jobb mobiler visar enkelt om körningen är igång eller inte. Har vid flertalet gånger blivit kompenserad i efterhand av Uber support för detta.
Håll ett litet öga! :pompus:
 

Floduttern

Audemars
Pledge Member
2-Faktor
Åker uber då och då. Brukar vara smidigt alla gånger, och att slippa hålla på med betalningen är extremt skönt. Priset är också en fördel. :D
 
  • Like
Reactions: K-S

marcush78

Omega
Vad betalar du om man får fråga, bor i krokarna själv.

Edit: Såg att du skrev ca 500:-, kikade på Uber sist och då sa dom 750-1000:-, Taxi Stockholm tog ca 800:-.
Välj Uber x. Har aldrig gått över 500kr ibland när det är jättetryck på bilarna så funkar deras prissättning att det blir dyrare men har inte hänt någongång jag åkt, men då varnar dom redan i appen, jag har dessutom bara åkt vanlig "åka hem från krogen" tid
 

Jerico

Frank Andersson
2-Faktor
Håller med många av de föregående talarna. Det är en fråga om att själv ta till sig tekniken och arbeta nyskapande i sin egen bransch(Vad den nu må vara). Titta på vad Amazon gör mot förlagsjättarna i bokbranschen t.ex. Istället för att låsa in sina författare i arkaiska gamla slavkontrakt så säger de väldigt förkortat "Ge ut böckerna digitalt här hos oss, använd vår marknadsföring och distrubutionslina så får ni behålla 70% av slutpriset och ni behåller era rättigheter" Samma reaktion från de gamla förlagen som taxijättarna gör mot Uber.
 

SFS

Omega
Men frågan kvarstår ju dock, hur kan de hålla så låga priser?
Google, förlåt Uber, tar ju en hel del av slutsumman och de kör ju inte med billiga bilar de som kör med S-klass och 5-serien.
Tycker man inte skall vara alltför okritisk till Uber, men men, pojkarna har stora killar i ryggen och kan det där med marknadsföring.
 

SFS

Omega
Men frågan kvarstår ju dock, hur kan de hålla så låga priser?
Google, förlåt Uber, tar ju en hel del av slutsumman och de kör ju inte med billiga bilar de som kör med S-klass och 5-serien.
Tycker man inte skall vara alltför okritisk till Uber, men men, pojkarna har stora killar i ryggen och kan det där med marknadsföring.
Hur laglig är den dynamiska prissättningen de har då det gäller Sverige t.ex.? Där skall ju jämförelsepriset vara utmärkt med tid på dygnet etc.
Om det går som ni säger här så blir det nog inga klockköp för mig i framtiden :depressed:.
 

Hoarz

Cartier
2-Faktor
Vet inte hur det är för de övriga, men de som kör pop får 80% och Uber tar 20%. Hur mycket av det du drar in tar Kurir eller vem du nu körde för? Nu står visserligen Uberförarna för soppa, slitage, värdeminskning och så vidare själv. Men hade det inte varit lönsamt tror jag inte de fortsatt.

Jag har åkt allt från Pop till Lux. Samtliga förare jag diskuterat med har varit väldigt positiva till Uber. De är dessutom mycket trevligare än den genomsnittliga taxichauffören. Då de måste upprätthålla ett bra betyg, annars får de inte köra mer. Precis som du som konsument måste upprätthålla ett gott betyg om du vill fortsätta åka. Så länge det finns Uber tillgänglig kommer jag inte sätta mig i en vanlig taxi.
 

SFS

Omega
Vet inte hur det är för de övriga, men de som kör pop får 80% och Uber tar 20%. Hur mycket av det du drar in tar Kurir eller vem du nu körde för? Nu står visserligen Uberförarna för soppa, slitage, värdeminskning och så vidare själv. Men hade det inte varit lönsamt tror jag inte de fortsatt.

Jag har åkt allt från Pop till Lux. Samtliga förare jag diskuterat med har varit väldigt positiva till Uber. De är dessutom mycket trevligare än den genomsnittliga taxichauffören. Då de måste upprätthålla ett bra betyg, annars får de inte köra mer. Precis som du som konsument måste upprätthålla ett gott betyg om du vill fortsätta åka. Så länge det finns Uber tillgänglig kommer jag inte sätta mig i en vanlig taxi.
Jag får som de flesta 37 % av det som står på mätaren efter moms på 6 %. Har en kollega som kört för Uber black och han fick 50 %, dock var det enligt honom väldigt mycket dötid och åkaren krävde att han skulle jobba minst tio h ifall han skulle jobba (det händer dessvärre garanterat inom alla andra bolags åkerier också). Vet ej ifall det var 50 % av mätarbeloppet, kan fråga.

Det där med betyg på förarna tycker jag är ett otyg till en del, det finns mängder av dårar som åker taxi som säkert sätter dåligt betyg bara för att jävlas. Har hört likadana grejer om Taxi Stockholm, att man inte har en chans att försvara sig vid klagomål osv. Där har Kurir det bättre tycker jag.

Jag ställer mig väldigt tvivlande till deras Uberpop s.k. "samåkning", hur lagligt det är.
Dessutom vet jag inte om Uber är så väldigt banbrytande med sin teknologi, appar där man kunnat boka lediga bilar via en kartfunktion har funnits tidigare i Sverige och likadant med kontofunktionen.
 

Hoarz

Cartier
2-Faktor
Jag får som de flesta 37 % av det som står på mätaren efter moms på 6 %. Har en kollega som kört för Uber black och han fick 50 %, dock var det enligt honom väldigt mycket dötid och åkaren krävde att han skulle jobba minst tio h ifall han skulle jobba (det händer dessvärre garanterat inom alla andra bolags åkerier också). Vet ej ifall det var 50 % av mätarbeloppet, kan fråga.

Det där med betyg på förarna tycker jag är ett otyg till en del, det finns mängder av dårar som åker taxi som säkert sätter dåligt betyg bara för att jävlas. Har hört likadana grejer om Taxi Stockholm, att man inte har en chans att försvara sig vid klagomål osv. Där har Kurir det bättre tycker jag.

Jag ställer mig väldigt tvivlande till deras Uberpop s.k. "samåkning", hur lagligt det är.
Dessutom vet jag inte om Uber är så väldigt banbrytande med sin teknologi, appar där man kunnat boka lediga bilar via en kartfunktion har funnits tidigare i Sverige och likadant med kontofunktionen.


Ska jag vara ärligt skiter jag fullständigt i vad föraren tjänar. Så länge det erbjuds en bra tjänst och det finns förare som vill köra så ser jag inte något problem. Är du "upprörd" över att dina konkurrenter tjänar mindre än dig eller att de tar dina kunder för att de erbjuder en bättre tjänst?

Jag förutsätter att Ubers system signalerar vid avvikande beteende. Om de nu inte har någon sådan funktionalitet så loggas det i alla fall. Om någon sätter i system att ge dåliga omdömen så kommer det att komma upp till ytan förr eller senare. Men varför skulle du ens vilja göra det om du nyttjar tjänsten mer än en gång? Ett scenario jag i.o.f.s. kan tänka mig skulle vara konkurrenter som är rättshaverister.

Huruvida Pop är lagligt eller ej vet jag inte. Men jag tror nog Ubers jurister har bättre koll än oss. Om det nu inte skulle vara lagligt så lär det bli prövat förr eller senare.

Visst Kurir, 020 o.s.v. har haft en app där du kan boka resor. Som jag nämnde tidigare så är en av de absolut bästa funktionerna med Uber smidigheten att dela upp kostnaden.

Jag åkte alltid med Kurir tidigare. Men efter att ha bokat och fått vänta 30 minuter, för att ingen förare ville ta körningen förens jag ringde upp växeln så sluta jag. Att jag en gång fick betala 300spänn för att åka mellan Hallonbergen och Duvbo är också en av orsakerna.
 

StrawberryFields

Sir Notalot
Den oreglerade taximarknaden i Stockholm (och andra städer) är inget annat än en skamfläck för hela landet. Turister som luras på på stora summor pengar av oseriösa chaufförer har vi kunnat läsa om i media om och om igen. En seriös chaufför borde välkomna en sån här tjänst med öppna armar då det kan hjälpa att få ut dem oseriösa.
 

SFS

Omega
Ska jag vara ärligt skiter jag fullständigt i vad föraren tjänar. Så länge det erbjuds en bra tjänst och det finns förare som vill köra så ser jag inte något problem. Är du "upprörd" över att dina konkurrenter tjänar mindre än dig eller att de tar dina kunder för att de erbjuder en bättre tjänst?

Jag förutsätter att Ubers system signalerar vid avvikande beteende. Om de nu inte har någon sådan funktionalitet så loggas det i alla fall. Om någon sätter i system att ge dåliga omdömen så kommer det att komma upp till ytan förr eller senare. Men varför skulle du ens vilja göra det om du nyttjar tjänsten mer än en gång? Ett scenario jag i.o.f.s. kan tänka mig skulle vara konkurrenter som är rättshaverister.

Huruvida Pop är lagligt eller ej vet jag inte. Men jag tror nog Ubers jurister har bättre koll än oss. Om det nu inte skulle vara lagligt så lär det bli prövat förr eller senare.

Visst Kurir, 020 o.s.v. har haft en app där du kan boka resor. Som jag nämnde tidigare så är en av de absolut bästa funktionerna med Uber smidigheten att dela upp kostnaden.

Jag åkte alltid med Kurir tidigare. Men efter att ha bokat och fått vänta 30 minuter, för att ingen förare ville ta körningen förens jag ringde upp växeln så sluta jag. Att jag en gång fick betala 300spänn för att åka mellan Hallonbergen och Duvbo är också en av orsakerna.
Givetvis är jag oroad över att de tar kunder av oss, även fast det nu inte är så mycket de tar och i förlängningen kan det ju betyda lägre lön för mig också.
Det jag menar med betygen är att det inte är roligt att jobba med ett så graverande hot om att man kan få sparken för småsaker, men visst, jag vet inte hur det funkar ifall någon ger upprepade dåliga betyg.

Jag hoppas lagligheten blir prövad snart.

Det där med att ingen förare ville ta körningen så det förstår jag att man blir förbannad på. Jag tar alltid en körning ifall jag inte har godtagbara orsaker (skall sluta för dagen osv). Sedan några månader tillbaka så går det inte att ta emot en körning och sedan neka den ifall man tycker att den är för kort. Man blir spärrad i såna fall.
 

SFS

Omega
Den oreglerade taximarknaden i Stockholm (och andra städer) är inget annat än en skamfläck för hela landet. Turister som luras på på stora summor pengar av oseriösa chaufförer har vi kunnat läsa om i media om och om igen. En seriös chaufför borde välkomna en sån här tjänst med öppna armar då det kan hjälpa att få ut dem oseriösa.
Jag hade hoppats att den aldrig hade avreglerats så slapp man problemet. I Finland har taxi en bättre status, en nackdel är förstås att det ibland finns för lite bilar.
 

DonDraper

Patek
Pledge Member
2-Faktor
En stor fördel med uber är att de är väletablerade utomlands! Tog en vanlig taxi från CDG in till Paris i våras kostade 900kr + med livet som insats! Från Paris till CDG tog jag en uber för 500kr vilket gick smidigt och i skönt tempo!
 
Topp