• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Udda Rolex DayDate tavlor

Omen

Heja Eslöv!
2-Faktor
Fina är dom....Onyx.
20160411_174150-1.jpg


20160525_081829-1.jpg
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Så alla 36mm datejust som florerar med stellatavlor är AM? Jag funderade på denna diskussion när jag var i London - flertalet av butikerna i burlington arcade har ju "Stella"-datejusts till rätt bisarra priser. Dessa är alltså inte korrekta? @Aurum ? :)
Det är vad jag fått berättat från trovärdig källa. Många herr-DJ med stellatavlor ser också fel ut. Dock kan jag inte själv avgöra om detta är helt sant eller ej. Florerar ju också rykten om att många DD-stellor är falska så jag vet inte om jag vågat köpa en...
 

krämbulle

Alltid sugen på inköp
2-Faktor
Florerar ju också rykten om att många DD-stellor är falska så jag vet inte om jag vågat köpa en...

Framförallt pågår ju diskussionen kring hur ovanliga de är. Det verkar ju som att de kanske inte alls är så ovanliga som iaf. de som försöker sälja dem vansinnigt dyrt verkar hävda.

- flertalet av butikerna i burlington arcade har ju "Stella"-datejusts till rätt bisarra priser.

Allt i Burlington arcade har bisarra priser.
 

Apansson

Torpare
Det är vad jag fått berättat från trovärdig källa. Många herr-DJ med stellatavlor ser också fel ut. Dock kan jag inte själv avgöra om detta är helt sant eller ej. Florerar ju också rykten om att många DD-stellor är falska så jag vet inte om jag vågat köpa en...
Nej, det känns ju som en rätt lätt fälla att trilla ned i, med tanke på vad det är för varumärke.
Framförallt pågår ju diskussionen kring hur ovanliga de är. Det verkar ju som att de kanske inte alls är så ovanliga som iaf. de som försöker sälja dem vansinnigt dyrt verkar hävda.



Allt i Burlington arcade har bisarra priser.
Självklart! Men med deras "överseriösa" framtoning så skulle man ju kunna hoppas att de har koll...;)
 

JLW

Blanda inte ihop mig med JLC!
2-Faktor
Det är vad jag fått berättat från trovärdig källa. Många herr-DJ med stellatavlor ser också fel ut. Dock kan jag inte själv avgöra om detta är helt sant eller ej. Florerar ju också rykten om att många DD-stellor är falska så jag vet inte om jag vågat köpa en...

Precis, vissa är inte ens step och lätta att se.

Helst ska de ju ha sprickor så att man ser att den är /borde va äkta haha! Tyvärr finns det rykten som säger att de tillverkades alla möjliga tavlor i Italien på 80 talet som ser ruskigt bra ut och åldras värdigt. Då vågar man inte köpa något längre :(

Murrig:
image.jpeg
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Precis, vissa är inte ens step och lätta att se.

Helst ska de ju ha sprickor så att man ser att den är /borde va äkta haha! Tyvärr finns det rykten som säger att de tillverkades alla möjliga tavlor i Italien på 80 talet som ser ruskigt bra ut och åldras värdigt. Då vågar man inte köpa något längre :(

Murrig:
image.jpeg
På 80-talet var det nog inget vidare premium på dessa tavlor? Sedan är det tyvärr lätt att få klarlacken att spricka på konstgjord väg.
 
  • Like
Reactions: JLW

Charles_

Rolex
Emalj? Finns det någon som gör det idag? Finns ju typ inga ur med det som original. Patek har ju men inte många fler?
Ingen expert men visst finns det en hel del märken som kör eller har kört med emalj eller "cloisonné". Ulysse Nardin, Jaeger LeCoultre, Vacheron, Jaquet Droz osv. Ofta limiterade upplagor.

Kan säkert vara så att det finns en del gamla Rolex med utbytta emaljtavlor men inte nödvändigtvis nyproducerade. Ofta var det samma tillverkare som gjorde emaljtavlorna till flera olika märken och priset blir ju väldigt mycket högre om tavlan sitter i en Rolex istället för en Eska exempelvis. Har ett vagt minne av att det var en Rolex med cloissonétavla som blev tillbakadragen från auktion för nått år sedan för att tavlan var tveksam. Ska kolla upp det! :)
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Ingen expert men visst finns det en hel del märken som kör eller har kört med emalj eller "cloisonné". Ulysse Nardin, Jaeger LeCoultre, Vacheron, Jaquet Droz osv. Ofta limiterade upplagor.

Kan säkert vara så att det finns en del gamla Rolex med utbytta emaljtavlor men inte nödvändigtvis nyproducerade. Ofta var det samma tillverkare som gjorde emaljtavlorna till flera olika märken och priset blir ju väldigt mycket högre om tavlan sitter i en Rolex istället för en Eska exempelvis. Har ett vagt minne av att det var en Rolex med cloissonétavla som blev tillbakadragen från auktion för nått år sedan för att tavlan var tveksam. Ska kolla upp det! :)
Jasså, de där glastavlorna ja. Kopplade ihop emalj och porslin men det är ju inte helt riktigt. Håller med om cloisonne-tavlorna, försökte ju köpa en Eska i lund. Såg faktiskt nyligen att det fanns nya helt ok cloisonne-tavlor på ebay. Blev lite sugen och bjöd på en.

Enligt min uppfattning och info är Stellatavlorna emalj.
Plast, dvs klarlack. Ingen emalj.
 

JLW

Blanda inte ihop mig med JLC!
2-Faktor
Jasså, de där glastavlorna ja. Kopplade ihop emalj och porslin men det är ju inte helt riktigt. Håller med om cloisonne-tavlorna, försökte ju köpa en Eska i lund. Såg faktiskt nyligen att det fanns nya helt ok cloisonne-tavlor på ebay. Blev lite sugen och bjöd på en.


Plast, dvs klarlack. Ingen emalj.
Då får du gärna fylla på med info - för så har jag absolut inte uppfattat det.

Lack, lack och lack...och inget mer är min bestämda uppfattning.
Ser det nu, x antal sidor slänger med ordet enamel och sen "lacquered enamel" vilket stämmer bättre. Tack!
 

Heartcone

Cartier
2-Faktor
En Stella är verkligen min graal. Synd att det är så många AM-tavlor i omlopp. Jag är inte kvalificerad att bedöma äktheten på dessa, så jag får nog tyvärr stå vid sidan om och beundra...
 
Topp