• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Upprop! Omega SMP, alla som har eller har haft en!

Har du eller har du haft en SMP?

  • Ja

    Röster: 952 62.0%
  • Nej

    Röster: 584 38.0%

  • Totala väljare
    1,536

Triumf

Rolex
2-Faktor
Har inte det! Funderar på att skära till ett Gul-gummi från 16 mm till 14. Är också sugen på det.
Sånt här kan verkligen döda mitt intresse.
Att det ska vara så omöjligt att ens hitta ETT gummiband till en damklocka. (När man äntligen ens lyckats få tag på en klocka som inte är en plain dressare dessutom).
Så undrar folk varför det är så få kvinnor som har ett klockintresse..

Edit: testa! Jag är nog inte så djärv eller flink med kniven för att få till det.
Vad har du för verktyg när du mekar bandbyte?
 

martaSM30

Audemars
Sånt här kan verkligen döda mitt intresse.
Att det ska vara så omöjligt att ens hitta ETT gummiband till en damklocka. (När man äntligen ens lyckats få tag på en klocka som inte är en plain dressare dessutom).
Så undrar folk varför det är så få kvinnor som har ett klockintresse..

Edit: testa! Jag är nog inte så djärv eller flink med kniven för att få till det.
Vad har du för verktyg när du mekar bandbyte?
Jag veeet. Ska vi fixa karva till ett 16mm och se hur det blir.
 

Rulle

Audemars
Sånt här kan verkligen döda mitt intresse.
Att det ska vara så omöjligt att ens hitta ETT gummiband till en damklocka. (När man äntligen ens lyckats få tag på en klocka som inte är en plain dressare dessutom).
Så undrar folk varför det är så få kvinnor som har ett klockintresse..

Edit: testa! Jag är nog inte så djärv eller flink med kniven för att få till det.
Vad har du för verktyg när du mekar bandbyte?
Inte prövat att maila bonetto som är en stor tillverkare av gummiband om dom kan skaffa fram nåt?
 

Omega70

Cartier
2-Faktor
Lunchpaus⛷️☕❄️🌞☺️
IMG_20230218_114239.jpg

:omega: :rolex::tudor:
 

Triumf

Rolex
2-Faktor
Inte prövat att maila bonetto som är en stor tillverkare av gummiband om dom kan skaffa fram nåt?
Får göra det, tack för tips!
Edit: Verkar som man behöver ett företag för att ens kontakta dem. Vilket betyder att man behöver ta hem en stor mängd för att de ens ska fundera på att göra något custommade, antar jag..
 
Senast ändrad:

Rulle

Audemars
Får göra det, tack för tips!
Edit: Verkar som man behöver ett företag för att ens kontakta dem. Vilket betyder att man behöver ta hem en stor mängd för att de ens ska fundera på att göra något custommade, antar jag..
Bara skriva klocksnack! Haha

Hört från en vän som drivit en stor klockbutik online att dom ska vara jätte trevliga!!

Man vet aldrig vad dom kan ha på lager från tidigare ....
 

Gelmax

Cartier
Jaha… då har det nya bezelinlägget kommit och gett mig ångest!

Kan absolut tänka mig att hålla på och modda en Vostok för 600:- men här känner jag inte att jag har vare sig rätt verktyg eller kompetens för att säkert byta inlägget utan att riskera att göra repor på klockan.

…och den lokala ADn ville (precis som jag misstänkte) inte befatta sig med att modda på eftermarknadsdelar.

Testade att bara lägga den nya bezeln ovanpå för att få bättre uppfattning om hur det kommer se ut… och jag gillar det. Gäller bara att hitta en urmakare i Göteborg som jag kan lita på gör ett bra jobb (och som överhuvudtaget kan tänka sig att göra jobbet). Om någon här har tips på vem jag kan kontakta så är jag öppen för förslag.

5C65B626-8824-4DA7-8536-AE9E3157FB09.jpeg
E5EC669C-1E78-4609-AE85-ADBD3D0FE66F.jpeg
 

Gelmax

Cartier
Jaha… då har det nya bezelinlägget kommit och gett mig ångest!

Kan absolut tänka mig att hålla på och modda en Vostok för 600:- men här känner jag inte att jag har vare sig rätt verktyg eller kompetens för att säkert byta inlägget utan att riskera att göra repor på klockan.

…och den lokala ADn ville (precis som jag misstänkte) inte befatta sig med att modda på eftermarknadsdelar.

Testade att bara lägga den nya bezeln ovanpå för att få bättre uppfattning om hur det kommer se ut… och jag gillar det. Gäller bara att hitta en urmakare i Göteborg som jag kan lita på gör ett bra jobb (och som överhuvudtaget kan tänka sig att göra jobbet). Om någon här har tips på vem jag kan kontakta så är jag öppen för förslag.

5C65B626-8824-4DA7-8536-AE9E3157FB09.jpeg
E5EC669C-1E78-4609-AE85-ADBD3D0FE66F.jpeg
Ingen som har något förslag på vem man skulle kunna kontakta i Gbg-området för att få hjälp att byta?
 
Topp