• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Upprop! Omega SMP, alla som har eller har haft en!

Har du eller har du haft en SMP?

  • Ja

    Röster: 952 62.0%
  • Nej

    Röster: 584 38.0%

  • Totala väljare
    1,536

Ronnie_82

Cartier
2-Faktor
Helt enig. Jag har haft alla tänkbara band men är tillbaka på länken.
353711FC-20C9-4DE8-AC0F-0D53895F3C0C.jpeg

Min sitter oftast på länk också. Men sommartid så är det gummi eller nato som gäller. Och jag som hatade länken i början. Man blir vis med åldern.

20230223_184042.jpg
 

Gelmax

Cartier
Hmmm… beställde ”Black red LINE” (som har svart gummi med en tunn röd linje av sömmen)… fick ”Black red NYLON” (som är avsevärt mycket mer röd…)

Behöver lite smakråd… behålla eller klaga?

05AEDE03-E957-4514-82E4-8C6CEF24172C.jpeg
 
  • Like
Reactions: Man

Frontendarn

Panerai
2-Faktor
Lite fler bilder (och en kompis som undrade vad jag höll på med)

1883D829-8EE9-4BFB-B55E-60418789B85A.jpeg
0C992216-5C45-40C3-8D68-D558E26CA667.jpeg
Jag skulle säga kör på det om du gillar det! Själv brukar jag se valet av band till helheten med vad jag har på mig för kläder och inte bara matcha med detaljer på klockan. Så hade det varit min klocka hade det antagligen blivit helsvart band och låta de röda detaljerna poppa på urtavlan istället :)


Men som sagt – gillar du det så kör!
 

Lucazz

Omega
2-Faktor
Märklig klocka det här. köpte min första premium klocka för dryga 20 år sedan och det har passerat ganska stora kvantiteter så det här med att få en känsla för en klocka innan man handlar är ju viktigt och oftast det som driver en att ta reda på mer och leta priser och limited edition utgåvor mm.
När det kommer till Omega har jag haft 12 st genom åren och har i dagsläget 5st i boxen och det har aldrig varit tanken på en Seamaster 300m för min del.
Jag har känt att det är klockan alla köper som första klocka jämte månklockan och den har inte till design tilltalat mig och kopplingen till James Bond nästan gjort den för mig ännu mindre attraktiv o löjeväckande.
Men så var jag inne för två år sedan hos min AD (köpte en Speedmaster 57') och där tog hon fram den vita SMP300an som för tillfället var ganska nysläppt har jag för mig. Provade den och fick en känsla av men den var ju riktigt skön på handleden och såg grymt trevlig ut. Men kär som man är när man handlat en annan klocka lade jag det åt sidan och tänkte inte så mycket mer på det tills Omega lanserade den gröna SMPn. Sade till ADn att jag vill ha en men som sagt kände inte så mycket för just SMPn för det är lite av en konsultklocka på vartenda kontor.
Min AD ringer och säger att det ligger en grön SMP och väntar på dig så välkommen in!
Sagt och gjort jag åker in men mitt syfte var mer att ställa mig på kö för två Rolex jag vill ha så tänkte jag tittar på SMPn, får in mitt namn på listan och tar en sen lunch.
Väl inne provar jag klockan och kände men äsch den ser ju riktigt fräsch ut och känslan på armen återvände direkt när jag provade den. Så jag bestämde mig för att köpa den ändå.
Nu till det roliga i den är långa tradiga inledningen, vilken klocka det är! :) Ägt den en dryg vecka och herregud vad den vuxit på mig som ingen annan klocka har gjort för mig innan och då har jag haft och har flera tre, fyra, fem gånger så dyra och speciella klockor i min samling. Den är ju f*n helt grym som alllround ur! elegant, välbyggd, bekväm. Urtavlan och vridringen matchar perfekt och jag gillar högglans effekten de ger ifrån sig. Nu förstår jag er i denna tråd vad ni pratat om i alla år och varför den är så populär i Omegas katalog. Grymt glad att jag köpte den och nu är "vi" på väg uti backen, normalt så åker jag med min Ultra för att logga min skidåkning bara men nu sitter min SMP på höger handled och glänser för den kommer inte att lämna min handled på länge länge💚
IMG_1103.jpeg IMG_1122.jpeg IMG_1093.jpeg
3F98387D-2416-487C-8126-42CABC4167E5.jpeg

Tjoho!
/P
Riktigt bra val av grön färg från Omega tycker jag! Grattis!
 
Lite fler bilder (och en kompis som undrade vad jag höll på med)

1883D829-8EE9-4BFB-B55E-60418789B85A.jpeg
0C992216-5C45-40C3-8D68-D558E26CA667.jpeg

Tycker personligen inte om combon riktigt. Vet inte hur jag ska beskriva det riktigt men det ger mig lite vibbar av klockor en pojke i lågstadiet skulle kunna ha. Sen skulle knappast jag eller någon annan reagera på om jag såg det irl så ha vad du själv trivs med.
 

Gelmax

Cartier
Efter besök på Haga Antika Tiders Urmakeri i Göteborg har jag nu landat i att inte byta bezel-inlägget (i nuläget)...

Inte så att de VÄGRADE göra jobbet utan att de avrådde mig från att göra det.

Hade en mycket bra dialog med Daniel i butiken och kan bara tacka för hans synpunkter och tankar.

…så här kommer en bild på hur klockan ser ut (och kommer att se ut ett bra tag framöver)!
DDB5FFCD-C100-4AF4-A639-CD73E5C0EE14.jpeg
 

Stefan S

Patek
2-Faktor
Efter besök på Haga Antika Tiders Urmakeri i Göteborg har jag nu landat i att inte byta bezel-inlägget (i nuläget)...

Inte så att de VÄGRADE göra jobbet utan att de avrådde mig från att göra det.

Hade en mycket bra dialog med Daniel i butiken och kan bara tacka för hans synpunkter och tankar.

…så här kommer en bild på hur klockan ser ut (och kommer att se ut ett bra tag framöver)!
DDB5FFCD-C100-4AF4-A639-CD73E5C0EE14.jpeg
Du får gärna utveckla lite vilka synpunkter och tankar dom hade.
 

martaSM30

Audemars
Efter besök på Haga Antika Tiders Urmakeri i Göteborg har jag nu landat i att inte byta bezel-inlägget (i nuläget)...

Inte så att de VÄGRADE göra jobbet utan att de avrådde mig från att göra det.

Hade en mycket bra dialog med Daniel i butiken och kan bara tacka för hans synpunkter och tankar.

…så här kommer en bild på hur klockan ser ut (och kommer att se ut ett bra tag framöver)!
DDB5FFCD-C100-4AF4-A639-CD73E5C0EE14.jpeg
Jag tycker den där bezeln är grym!
 

Gelmax

Cartier
Du får gärna utveckla lite vilka synpunkter och tankar dom hade.
Kan väl egentligen dela upp det i tre argument:

1) Utseende: Den bezel jag köpt som ersättning har ett typsnitt som är mer "standard" än vad befintlig bezel har vilket gör att ett byte (även om det skulle ge klockan ett lite sobrare uttryck) skulle göra klockan lite anonym "sån bezel finns ju överallt". Daniels argument var att just nuvarande bezel är något som får klockan att sticka ut lite och ge den karaktär.

2) Princip: Moddar gör man på Seiko eller andra billigare klockor... Den här är lite för speciell/dyr/ovanlig som den är för att pillas runt med :)

3) Tekniskt: Mitt eftermarknads-inlägg passar inte 100% (i ett annat forumläste jag att det är ca 0,2mm för tjockt och att det egentligen behöver slipas ner något). Den "icke-perfekta" formen innebär även en risk för att det kommer klämma mot underliggande fjäder och göra bezel trög att vrida runt. Dessutom är bezeln utformad för ett aluminiuminlägg och inte keramik vilket gör att inlägget inte kommer kunna pressas in så tight som originalet utan behöver limmas. Det kommer även att finnas en (mycket tunn) springa mellan inlägg och bezel där det kan komma in smuts.

... men, som sagt, han var tydlig med "Vill du att jag skall göra det så gör jag det... men jag hade inte gjort det".
 
Senast ändrad:

KandreasF

Rolex
2-Faktor
Kan väl egentligen dela upp det i tre argument:

1) Utseende: Den bezel jag köpt som ersättning har ett typsnitt som är mer "standard" än vad befintlig bezel har vilket gör att ett byte (även om det skulle ge klockan ett lite sobrare uttryck) skulle göra klockan lite anonym "sån bezel finns ju överallt". Daniels argument var att just nuvarande bezel är något som får klockan att sticka ut lite och ge den karaktär.

2) Princip: Moddar gör man på Seiko eller andra billigare klockor... Den här är lite för speciell/dyr/ovanlig som den är för att pillas runt med :)

3) Tekniskt: Mitt eftermarknads-inlägg passar inte 100% (i ett annat forumläste jag att det är ca 0,2mm för tjockt och att det egentligen behöver slipas ner något). Den "icke-perfekta" formen innebär även en risk för att det kommer klämma mot underliggande fjäder och göra bezel trög att vrida runt. Dessutom är bezeln utformad för ett aluminiuminlägg och inte keramik vilket gör att inlägget inte kommer kunna pressas in så tight som originalet utan behöver limmas. Det kommer även att finnas en (mycket tunn) springa mellan inlägg och bezel där det kan komma in smuts.

... men, som sagt, han var tydlig med "Vill du att jag skall göra det så gör jag det... men jag hade inte gjort det".
Tycker det är rätt beslut att behålla originalet! Det är en toppenfin klocka.
 

Stefan S

Patek
2-Faktor
Kan väl egentligen dela upp det i tre argument:

1) Utseende: Den bezel jag köpt som ersättning har ett typsnitt som är mer "standard" än vad befintlig bezel har vilket gör att ett byte (även om det skulle ge klockan ett lite sobrare uttryck) skulle göra klockan lite anonym "sån bezel finns ju överallt". Daniels argument var att just nuvarande bezel är något som får klockan att sticka ut lite och ge den karaktär.

2) Princip: Moddar gör man på Seiko eller andra billigare klockor... Den här är lite för speciell/dyr/ovanlig som den är för att pillas runt med :)

3) Tekniskt: Mitt eftermarknads-inlägg passar inte 100% (i ett annat forumläste jag att det är ca 0,2mm för tjockt och att det egentligen behöver slipas ner något). Den "icke-perfekta" formen innebär även en risk för att det kommer klämma mot underliggande fjäder och göra bezel trög att vrida runt. Dessutom är bezeln utformad för ett aluminiuminlägg och inte keramik vilket gör att inlägget inte kommer kunna pressas in så tight som originalet utan behöver limmas. Det kommer även att finnas en (mycket tunn) springa mellan inlägg och bezel där det kan komma in smuts.

... men, som sagt, han var tydlig med "Vill du att jag skall göra det så gör jag det... men jag hade inte gjort det".
Tack! Ja, 1) och 2) är precis mina åsikter också.
 
Topp