• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Väggur & bordsur ( vintagetråd )

natovintage

Rolex
2-Faktor
Två seikos som alltid glädjer mig!
64DA4D8F-B916-4B95-8657-C14C3D40B8E5.jpeg
 

URsinne

Audemars
2-Faktor
Kul trådstart! Den borde många kunna fylla på i.

Så dags med ett bidrag. Jag kan inte så mycket om väggur, knappt nåt, så vet inget om denna klockan annat än att den varit i familjen. Min mors favoritväggur. Blev servat för några år sen. Från runt förra sekelskiftet nånting? Kul med mönstrad pendel och tavla tycker jag.


PU-1w.jpg



Har bl a nån lodregulator ligger nånstans som ska upp på väggen också.
 

LongCon

Miss Softie
2-Faktor
Fyndade den här på loppis idag. Den var väldigt dammig och smutsig och batteriet hade läckt. Efter nedmontering och rengöring med diskmedel, mikrofiberduk och lite glasputs blev den riktigt fin. Sekundvisaren i form av ett flygplan sveper väldigt fint över urtavlan.
20220819_125402-01.jpeg
received_1054063805475771-01.jpeg


Edit. Ref. qz885a
 
Senast ändrad:

DrKlocka

Audemars
Ett klassiskt amerikaur från Seth Thomas, sent 1800-tal. En klenod som har otroligt dåligt rykte bland urmakare idag. Inte helt oförtjänt heller - kvalitén är i princip usel och det är mycket jobb för att få dem att gå bra.
Men det är ett kul tidsdokument. När det begav sig var det fint att ha ett amerikaur i sitt hem. Vissa som flyttade hem efter lyckade år i Amerika kunde köpa med sig hem ett sådant här.
Det är ganska skönt att slaget är ur funktion på mitt, för det brukar rassla som en gammal kulspruta från inbördeskriget när den kommer igång.

20220901_124119.jpg
 

Pictor

Audemars
Kienzle, tyskland, grundat 1822.
Reseur som går nästan exakt per dygn…
Tyvärr i ett fint gåvofodral med Hoecht logga instansad. Ett företag med en mycket mörk historia (IB Farben)..
Men uret går att ta ur med glidskena, så jag kan använda det utan fodral.
D3758EC8-A09A-47CF-AE92-206C8713BB24.jpeg
C780F065-48DF-478C-90DD-BB5D9A9815FB.jpeg
 

R-Svarvofix

Mr Lange!
2-Faktor
Mitt egentillverkade vägg/bordsur ”Black Submarine” med 8-dagars power reserv man kan läsa av när periskopet sjunker. Detta var förstaårs projektet på urmakarskolan.
Har haft funderingar på att bygga om det från ett pendelur till balans men kommit fram till att den får vara som den är.
6692591B-ACF3-4B6D-89A8-9603ACEAD4AC.jpeg
 

Rikala

Patek
2-Faktor
Här är min nya klocka som jag bytt urverk till ett quartzverk. Har har återanvänt orginalvisarna (sekunden är ny då orginalet saknade sekund, jag har onte bestämt och den skall sitta kvar då den är lite kort).

Klockan är från 1987 och var ett slavur.
20230414_181034.jpg
 

MaBr

Squale
Pledge Member
2-Faktor
Här är min nya klocka som jag bytt urverk till ett quartzverk. Har har återanvänt orginalvisarna (sekunden är ny då orginalet saknade sekund, jag har onte bestämt och den skall sitta kvar då den är lite kort).

Klockan är från 1987 och var ett slavur.
20230414_181034.jpg
Väldigt snygg! Varför bytte du urverk? Var det andra trasigt?
 
Topp