• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Väggur & bordsur ( vintagetråd )

Anders Forsberg

Audemars
2-Faktor
231AABD4-1BE7-4862-A3CB-B1770F284ED3.jpeg


Gunnar Cyrén, Märta Måås, Lisa Larson och…
…Kronometer 103 - eller Seiko QC-951, om man så vill.

Frågar man frun så måste en bort.
Oklart vad hon har emot Gunnar Cyrén. ;)
 
Senast ändrad:

Kohkoinen

Omega
Bidrar med ett stycke arvegods efter min farmor och farfar. Ett Westerstrand väggur med pendel. Vrids upp med nyckel via hålen i urtavlan. Det ena hålet är för urverket, den andra för slagverket. Klockan slår varje timme, halvtimmarna markeras med ett slag.

Klockan hängdes upp på väggen hos mina farföräldrar för första gången 1946, det år då både min far föddes och då familjen flyttade in i det nya hus min farfar byggt. Min far, jag själv, mina syskon och alla mina kusiner har vuxit upp till klangen av denna klocka.

Nu hänger den hos mig ❤️ Och tyvärr så sackar sig klockan avsevärt.

Hur justerar man gånghastigheten på detta verk? Jag har skruvat som en bäver på den justerskruv som sitter på pendeln, försökt hissa upp vikten och på så sätt få en "kortare" pendel med snabbare svep. Men det verkar inte bita ordentligt.

Har någon nått tips?
 

Bilagor

  • 20230506_132508.jpg
    20230506_132508.jpg
    263 KB · Visningar: 9

DrKlocka

Audemars
Bidrar med ett stycke arvegods efter min farmor och farfar. Ett Westerstrand väggur med pendel. Vrids upp med nyckel via hålen i urtavlan. Det ena hålet är för urverket, den andra för slagverket. Klockan slår varje timme, halvtimmarna markeras med ett slag.

Klockan hängdes upp på väggen hos mina farföräldrar för första gången 1946, det år då både min far föddes och då familjen flyttade in i det nya hus min farfar byggt. Min far, jag själv, mina syskon och alla mina kusiner har vuxit upp till klangen av denna klocka.

Nu hänger den hos mig ❤️ Och tyvärr så sackar sig klockan avsevärt.

Hur justerar man gånghastigheten på detta verk? Jag har skruvat som en bäver på den justerskruv som sitter på pendeln, försökt hissa upp vikten och på så sätt få en "kortare" pendel med snabbare svep. Men det verkar inte bita ordentligt.

Har någon nått tips?
Trevlig klocka.

Hur pass stor gångavvikelse har klockan?
Höj pendellinsen för att få den gå fortare och sänk den för att få den gå saktare. Man behöver normalt sett inte skruva många varv med justerskruven.

Väggur behöver normalt sett en helrenovering med jämna mellanrum.
 

Kohkoinen

Omega
Trevlig klocka.

Hur pass stor gångavvikelse har klockan?
Höj pendellinsen för att få den gå fortare och sänk den för att få den gå saktare. Man behöver normalt sett inte skruva många varv med justerskruven.

Väggur behöver normalt sett en helrenovering med jämna mellanrum.
Jag älskar den klockan, den är full av nostalgi och minnen!

Det är en ganska kraftfull gångavvikelse, den sackar nästan en halvtimme per dag. Och mitt snurrande på skruven under pendellinsen verkar inte ha någon större effekt, det är draget många varv...

Jag har lite andra grejor att testa först - exempelvis kolla att klockan hänger helt rakt. Den är åtminstone inte så sned att pendeln tar i någonstans,
 

Räv

Cartier
2-Faktor
Ibland blir jag orolig över mig själv... Jag har den här och vet inte när jag köpte den eller för hur mycket. Normalt för jag bok över mina klockinköp och har gjort så från början. Den här står bara som "Seiko bordsur" i listan. Varför jag köpte den vet jag dock rent instinktivt. "Originalboxen" (kartongen) syns i bakgrunden.

Jag har svårt för klockor som tickar starkt. Det är ett stressande ljud. Den här tickar så det hörs ordentligt men är inte stressande - tvärtom. Den låter som en tändkulemotor. Flygplanet på sekundvisaren drivs uppenbarligen av en Säffle.

52927925351_0e60ad3a44_h.jpg

52928306165_b0f64d40c1_h.jpg
 

Amisuh

Omega
Hej, hoppas jag ställer denna fråga i rätt tråd. Min fru fyndade en väggklocka och och vi är nyfikna på vad man behöver göra för att den att fungera.
Är inget klassiskt batteri som behövs, är det vi förstått. Någon som kan guida mig? Stort tack på förhand
 

Bilagor

  • IMG_0117.jpeg
    IMG_0117.jpeg
    453 KB · Visningar: 1
  • IMG_0118.jpeg
    IMG_0118.jpeg
    472.6 KB · Visningar: 1

Highvalley

Ghetto Living
Friends Of KS
2-Faktor
Hej, hoppas jag ställer denna fråga i rätt tråd. Min fru fyndade en väggklocka och och vi är nyfikna på vad man behöver göra för att den att fungera.
Är inget klassiskt batteri som behövs, är det vi förstått. Någon som kan guida mig? Stort tack på förhand
Spontan gissning: 3LR12. Kolla om måtten verkar stämma.
Screenshot_20240412-154923_Drive.jpg
 

Pictor

Audemars
”På spaning efter den tid som gått”.
Väggklockan i uthuset är tyvärr ombyggd efter ha tjänstgjort många år.
Kvarts och dito visare..
1B4C739C-D076-4984-85D0-1A124F004D9E.jpeg
 
Topp