• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Värdesätter ni att ha sekundvisare?

kl0cka

Omega
En sekundvisare har den uppenbara funktionen i att kunna räkna ner med precision inom just en min. men också något dekorativt i att det klockan alltid är "levande", man ser att det rör sig. Men man kan också tycka att det hela är ganska oviktigt.

Lägger ni vikt i någon utsträckning att/om det finns en sekundvisare? Är det en välkommen bonus eller något ni t om kan tänka er att avstå från en klocka på grund utav?
 

HSK

Patek
2-Faktor
Det är en vanesak och jag hade nog haft lite svårt för en klocka utan sekundvisare (vilket även är anledningen till att jag ogillar kronografer) men skulle kunna sträcka mig till en tvåhandare på ett dressur.

Jag skulle tro att sekundvisaren är väldigt viktig för de flesta användare på KS med tanke på hur många som ogillar quartz och dess tickande sekundvisare. 😉
 

meijlinder

Rolex
2-Faktor
PXL_20210719_153131590.jpg


Min mest använda klocka saknar sekundvisare. Saknar den aldrig när den bärs. Kan till och med vara avslappnande.
 

jamesfranco

Audemars
Friends Of KS
Jag är osäker på om jag skulle köpa en klocka utan sekundvisare. Skulle vara någon mindre dressare, men jag har en dressare, med sekundvisare som nog kommer följa med länge. Får väl se.
 

pemlock

Panerai
2-Faktor
Jag använder faktiskt sekundvisaren ibland, för lite "vardagstidtagning", så ja, skulle inte vilja vara utan normalt. Ett sammanhang där jag inte tycker den behövs, och det faktiskt kan vara bättre stil att vara utan, är på kostymklockan.
 

PtrkL

Panerai
2-Faktor
Känns naket utan sekundvisare. Men visst, kan tänka mig prova en Tank eller kanske en Reverso utan.
 

daveid

Cartier
2-Faktor
Beror på modell, svepet ser skönt ut om det är automat och hör hemma på en Rolex t.ex, men är det en Quartz Cartier Tank t.ex då kan jag leva utan den. Men är lättare att mäta klockans tidsavvikelse med hjälp av sekundvisare, samt hålla koll på tiden vid t.ex matlagning så för min del fyller den även en praktisk funktion.
 

Patric J

Rolex
2-Faktor
Sekundvisare är i regel inte nödvändigt och jag har två klockor utan sekundvisare: Åkerfalk och Citizen au1043-00e.
Det kan kännas lite konstigt utan sekundvisare eftersom man inte omedelbart ser om klockan är igång. En fördel med quartzklockor utan sekundvisare är dock att man helt slipper "problemet" med att sekundvisaren inte prickar rätt på sekundmarkörerna.
 

ajo

Omega
Ååå den där gillade jag! Skulle vilja smaka på ett ur av det fabrikatet! ( Inte min stil i övrigt, men jösses vad förtjust jag är i de där!)
 

JonasGbg

Panerai
2-Faktor
Det är en vanesak och jag hade nog haft lite svårt för en klocka utan sekundvisare (vilket även är anledningen till att jag ogillar kronografer) men skulle kunna sträcka mig till en tvåhandare på ett dressur.

Jag skulle tro att sekundvisaren är väldigt viktig för de flesta användare på KS med tanke på hur många som ogillar quartz och dess tickande sekundvisare. 😉

+1 på den 🙂
Har otroligt svårt för klockor utan svepande sekundvisare.
Har haft några kronografer men det slutar alltid med att jag säljer dom, efter att konstant ha haft igång kronografen (jag vet dödssynd😅).
När jag var ung så var det själva beviset att man hade en "riktig" klocka dvs mekanisk.
Det är något lugnande över en svepande sekundvisare och för mig även användbart.
Samt lite nördigt att kolla spd avvikelsen😄
 

Professor S

Panerai
2-Faktor

Burnman

Audemars
2-Faktor
PXL_20210719_153131590.jpg


Min mest använda klocka saknar sekundvisare. Saknar den aldrig när den bärs. Kan till och med vara avslappnande.
+1 på den. Mer avslappnande och harmoniskt med en 2-handare
DC83DD7E-A23C-49BC-B4F4-901EF76BF0C3.jpeg

Hur ska jag annars veta om klockan stannat eller fortfarande går? :eek:
Sätta den mot örat såklart🙂 reflekterat över att jag aldrig ”lyssnar” på min urverk när jag har sekundvisare. Men pannan sätter jag mot örat emellanåt och fascineras av livet i verket
 

JoeyP

Breitling
En sekundvisare har den uppenbara funktionen i att kunna räkna ner med precision inom just en min. men också något dekorativt i att det klockan alltid är "levande", man ser att det rör sig. Men man kan också tycka att det hela är ganska oviktigt.

Lägger ni vikt i någon utsträckning att/om det finns en sekundvisare? Är det en välkommen bonus eller något ni t om kan tänka er att avstå från en klocka på grund utav?
Helst inte, som du säger blir klockan mer ”levande”. Gillar hur det tickar på 👌🏼
 

Tom

Omega
Om jag skulle köpa en kvarts (ex Tank Solo) så skulle jag inte bry mig om sekundvisaren, tickandet skulle irritera mig. Men när det kommer till mekaniska klockor är halva charmen för mig att se den svepande sekundvisaren rusa fram.

Förstår ni vad jag menar?
 
Topp