• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

VA FAN HÄNDE PRECIS?!

Affe

Una vida loca
2-Faktor
Jag tänkte ställa in tiden korrekt på sekunden, innan jag skulle lägga tillbaka denna DAY-DATE i windern. Jag drog ut kronan som brukligt, och skulle bara ställa tillbaka tiden några minuter, PLUPP, då lossnar kronan?! Hur e d det möjlig!!!t, man frågar sig gång på gång, hur e d möjligt?! Klockan är ju relativt nyservad, hösten 2014 blev den en helservice + att ställaxeln byttes och ändå händer detta.

Så finns det någon här på forumet som kan förklara vad som gått snett här, är det något man gjort fel om det här händer, har jag varit oerhört våldsam och oaktsam om det slutar med att kronan lossnar på detta viset. Skall vara två års garanti på verket, så då faller väl kanske inte detta problem in på garantin säkert. Haha, ja roligare start på fredagen kunde man väl ha. Tack på förhand.

Mvh // Affe Mannen.

DSC_6152.JPG
DSC_6155.JPG
DSC_6153.JPG
 

alexndr

Rolex
2-Faktor
Är det ett hål i kronan eller sitter en del av bommen kvar i den? Jag har aldrig skruvat i en Rolex men gissar på att de är samma koncept som vanligt och att den helt enkelt gängat av från bommen?
 

Scaramanga

Patek
2-Faktor
Jag tänkte ställa in tiden korrekt på sekunden, innan jag skulle lägga tillbaka denna DAY-DATE i windern. Jag drog ut kronan som brukligt, och skulle bara ställa tillbaka tiden några minuter, PLUPP, då lossnar kronan?! Hur e d det möjlig!!!t, man frågar sig gång på gång, hur e d möjligt?! Klockan är ju relativt nyservad, hösten 2014 blev den en helservice + att ställaxeln byttes och ändå händer detta.

Så finns det någon här på forumet som kan förklara vad som gått snett här, är det något man gjort fel om det här händer, har jag varit oerhört våldsam och oaktsam om det slutar med att kronan lossnar på detta viset. Skall vara två års garanti på verket, så då faller väl kanske inte detta problem in på garantin säkert. Haha, ja roligare start på fredagen kunde man väl ha.

DSC_6152.JPG
DSC_6155.JPG
DSC_6153.JPG

Å nej!!!

Detta borde gå på garanti eller goodwill kan jag tycka.
 

Affe

Una vida loca
2-Faktor
Är det ett hål i kronan eller sitter en del av bommen kvar i den? Jag har aldrig skruvat i en Rolex men gissar på att de är samma koncept som vanligt och att den helt enkelt gängat av från bommen?

Hållet är kvar vad jag kan se, då den gängar fast kronan då jag skruvar tillbaka den framåt så att säga. Men hur kan det ha gängat av sig från bommen är då min fråga, att det gör det på en klocka som kanske inte servats på 10 år eller mer förstår jag, men denna vara ju relativt nyservad.
 

McFly

Cartier
2-Faktor
Hänt mig också på en vintage-Rolex, men då lossnade "hela" kronan. Det vill säga att hela axeln satt kvar på kronan. Skumt! Men borde inte vara något större ingrepp. Var billigt att åtgärda för mig.
 

JLW

Blanda inte ihop mig med JLC!
2-Faktor
LUUUUUUUGN!

Har du servat hos ett vettigt ställe så byter de kronan på garanti. Jag har haft problem med kronfjäder och @DG_STHLM med att kronan inte låser i yttersta läget. Båda inom två år från service/rep. Och på min klocka hade de inte ens bytt kronan men gjorde det på garanti medan jag tog en kaffe.

Trevlig helg Affegubben!
 

Affe

Una vida loca
2-Faktor
LUUUUUUUGN!

Har du servat hos ett vettigt ställe så byter de kronan på garanti. Jag har haft problem med kronfjäder och @DG_STHLM med att kronan inte låser i yttersta läget. Båda inom två år från service/rep. Och på min klocka hade de inte ens bytt kronan men gjorde det på garanti medan jag tog en kaffe.

Trevlig helg Affegubben!

Hehe, tack detsamma mannen, får lämna in den på robs eller nymans när jag har vägarna förbi, går väl fortfarande att använda den hoppas jag!
 

JLW

Blanda inte ihop mig med JLC!
2-Faktor
Hehe, tack detsamma mannen, får lämna in den på robs eller nymans när jag har vägarna förbi, går väl fortfarande att använda den hoppas jag!

Ser inte bättre ut, får ta sig till El Stockholmo någon fredag framöver, önskar dig detsamma donkii mannen :D!

Kom till fjollträsk så kan vi ta en bira också, ring någon av butikerna innan så att du kan få det gjort under dagen. Nymans måste oftast skicka iväg för rep.
 

Criss Cross

Playing with fire
2-Faktor
Jag tappade kronan på min Tudor sub när den precis varit inne på täthetsservice. Då var det en skruv som var dåligt åtdragen. Löste sig medan jag väntade hos urmakaren. Lycka till!
 

christian-h

Vacheron
2-Faktor
Det händer ibland att kronan släpper på äldre Rolex. Det bör bara vara fästskruven till kronhalsen som ska dras åt & är enkelt att fixa. Rolex åtgärdade det på senare dagar.
 

Taxman

Rolex
2-Faktor
Jag tänkte ställa in tiden korrekt på sekunden, innan jag skulle lägga tillbaka denna DAY-DATE i windern. Jag drog ut kronan som brukligt, och skulle bara ställa tillbaka tiden några minuter, PLUPP, då lossnar kronan?! Hur e d det möjlig!!!t, man frågar sig gång på gång, hur e d möjligt?! Klockan är ju relativt nyservad, hösten 2014 blev den en helservice + att ställaxeln byttes och ändå händer detta.

Så finns det någon här på forumet som kan förklara vad som gått snett här, är det något man gjort fel om det här händer, har jag varit oerhört våldsam och oaktsam om det slutar med att kronan lossnar på detta viset. Skall vara två års garanti på verket, så då faller väl kanske inte detta problem in på garantin säkert. Haha, ja roligare start på fredagen kunde man väl ha. Tack på förhand.

Mvh // Affe Mannen.

DSC_6152.JPG
DSC_6155.JPG
DSC_6153.JPG

Fan va trist det är när sånt händer! Men det löser sig säkert iom att den är servad så pass nyligen.
 

_jonte

Patek
Lägg dit en liten droppe Loctite och skruva fast kronan @Af Sjodahl. Duger tills du har chans att lämna in den.
Sånt som händer, inget särskild ovanligt.

Tror det lätt blir så här om man (manuellt) drar upp klockan/kronan "fram och tillbaks" ofta.
 
De där kan du ju gå till vilken urmakare som helst, busenkelt att fixa, tar några minuter
Lite Loctite som posten ovan föreslog och sen bara att dra åt :)

EDIT:
Funderade lite på vad som kan orsaka detta, men mest troligt är att den urmakare som bytt bommen tidigare inte dragit åt ordentligt och inte använt någon form av loctite.
De andra jag skulle kunna tänka mig är om det är något knas med automatuppdragningen som lite men ofta trycker bommen moturs och eftersom att kronan alltid är fast så snurrar bommen istället och i kombination med en dåligt åtdragen bom i kronan, Men det är nog väldigt långsökt :) troligen är det de första alternativet
 
Senast ändrad:

Hugii

Audemars
Brukar du dra upp den manuellt?
Nu förstår du varför klockor inte ska ligga (liggsår)..utan sitta på armen :)
 
Topp