• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Vad är detta för Omega?

Carl.Ny

Breitling
Hej!

Har fått syn på denna klockan:
omega1.png


Vet någon vad det är för någon?
Har fått för mig att det är en gammal militärklocka?
Vart kan jag hitta en sådan?

Mvh
 

fc2

Rolex
En sent 40-tal eller tidigt 50-tal, manuellt urverk av typen Omega 30 (tex 30T2 eller 268). Har svårt att tro att den skulle vara "issued", de där finns det massor utav. Storleksmässigt gick de upp mot 38mm för oversize-varianterna. Överlag ett kanonur. Många hävdar att Omega cal. 30 är det bästa manuella verk Omega någonsin tillverkat.
 

msvenb

Breitling
Hejsan, novis som jag är, är jag nyfiken på att veta mer om min Omega (se min profilbild) För det första tänker jag om den är äkta eller inte? Den ser ut att vara väldigt lik den högre upp i tråden, men kan tänka mig att jag får veta mer om man öppnar den. Finns det t.ex. ett serienummer som går att kolla upp både ålder och ursprung m.m. ? Min är ganska sliten, strax under normalt bruksskick gissar jag. Urtavlan är egentligen champagne, men det framgår inte helt tydligt av bilden. Boetten är i stål. Nån som har ett hum om värdet också, så vore det förstås en extra bonus. :)
 
Topp