• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Vad är en riktig klocka?

Daniel.sej

Breitling
Hej alla glada på ks jag är ganska ny här...
Några funderingar och tankar jag har så här på en lördag kväll och det är vad är en RIKTIG klocka
Jag har länge tittat på skx007 oki en bra första klocka. Just nu äger jag en Seko 5 och några äldre timex klockor
Och kan säga att just timex är som andra ochså vet att deras verk är ja vad ska man säga en plåt burk.
Men räknas det som en oki klocka????
Har även en giovanni sport som jag inte vet ett smack om vad är det????
Men väldigt nöjd med den endå...
Sen väntar jag även på en casio mvd 106

Och det va här som jag började fundera på
Vad är en riktig klocka för er är det kanske bara klockor över 4-5 tusen eller skulle ni stolt gå runt med en klocka som casio för 800-1400 kr
Så bara jag som är nyfiken av vad andra tycker och tänker.
Ha en bra lördag kväll på er.
Bjuder på lite bilder av mina vad jag tycker ganska fina ur.
DSC_1896.JPG
FB_IMG_1477122374078.jpg
hdr_1477122924956.jpg
 

Gummo

Joker
2-Faktor
RIKTIG KLOCKA är nog KS sladdrigaste och sämsta begrepp! Oftast verkar folk mena att en automatisk klocka från erkänd tillverkare som kostar mer än ett par, tre tusen är en riktig klocka. Typ en ny Certina eller Tissot för fem papp. I mina ögon lika kul som en finne i röven.

Tre riktiga klockor som tillsammans kostat 600kr:
IMG_8862.PNG
IMG_8866.PNG
IMG_8868.PNG
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
RIKTIG KLOCKA är nog KS sladdrigaste och sämsta begrepp! Oftast verkar folk mena att en automatisk klocka från erkänd tillverkare som kostar mer än ett par, tre tusen är en riktig klocka. Typ en ny Certina eller Tissot för fem papp. I mina ögon lika kul som en finne i röven.

Tre riktiga klockor som tillsammans kostat 600kr:
IMG_8862.PNG
IMG_8866.PNG
IMG_8868.PNG
Nuff siad. "Riktig klocka" brukar innebära "jag har nu tänkt köpa min första klocka på 10 år och har avsatt en specifik budget".

Klockor kan vara roliga oavsett pris, urverk mm.
 

Airman

KS Explorers Club
2-Faktor
Med Riktig klocka menas ofta en klocka med automatiskt verk. Sitter det ett quartzverk i är det således ingen riktig klocka. Men det är ju bara snack och helt upp till var och en att bedöma.
 

Apansson

Torpare
En som inte är från ett märke som sysslar med annat huvudsakligen. DW är inte heller klockor, även om det är ett klockmärke. Ni fattar ju själva vad som är "riktigt". Ett klockmärke, helt enkelt. Klocktillverkare.
 

lol_tolhurst

Breitling
Hej alla glada på ks jag är ganska ny här...
Några funderingar och tankar jag har så här på en lördag kväll och det är vad är en RIKTIG klocka
Jag har länge tittat på skx007 oki en bra första klocka. Just nu äger jag en Seko 5 och några äldre timex klockor
Och kan säga att just timex är som andra ochså vet att deras verk är ja vad ska man säga en plåt burk.
Men räknas det som en oki klocka????
Har även en giovanni sport som jag inte vet ett smack om vad är det????
Men väldigt nöjd med den endå...
Sen väntar jag även på en casio mvd 106

Och det va här som jag började fundera på
Vad är en riktig klocka för er är det kanske bara klockor över 4-5 tusen eller skulle ni stolt gå runt med en klocka som casio för 800-1400 kr
Så bara jag som är nyfiken av vad andra tycker och tänker.
Ha en bra lördag kväll på er.
Bjuder på lite bilder av mina vad jag tycker ganska fina ur.
DSC_1896.JPG
FB_IMG_1477122374078.jpg
hdr_1477122924956.jpg
En "riktig klocka" är väl helt enkelt en klocka du gillar att ha på dig, känner dig nöjd med och blir lite glad av när du tittar på den? Väldigt subjektivt, jag vet, men svårt att hitta en rimligare definition.
 

Eurenius

Den norrländska rörtången
2-Faktor
En som inte är från ett märke som sysslar med annat huvudsakligen. DW är inte heller klockor, även om det är ett klockmärke. Ni fattar ju själva vad som är "riktigt". Ett klockmärke, helt enkelt. Klocktillverkare.

Hmm, Victorinox Inox då till exempel. Blir det då ingen "riktig" klocka? Eller Victorinox klockor överhuvudtaget ?
 

Eurenius

Den norrländska rörtången
2-Faktor
Sluta vara så jävla jobbig. Det ena behöver inte utesluta det andra. ;) Kan inte förklara det men man fattar ju för fan vad en riktig klocka är och vad som inte är en riktig klocka :D
parfymdinkor är inte riktiga klockor helt enkelt :D

Det var en helt seriös fråga. Det var inte meningen att den skulle uppfattas som jobbig.
 

URsinne

Audemars
2-Faktor
För att vara ortodox, sedan längre tillbaka vid min tid (ung. Puniska krigen etc) så gällde märkesuren som de "riktiga" klockorna. Vad som definierade dem var inhouse verk. Åtminstone skulle de ha egna, egentillverkade verk om än kanske nödvändigtvis inte i alla modeller. Det var märkesur. Allt annat var handelsnamn.

Nu vet jag inte vad man går efter. Hur mycket pengar man öser ut på reklam kanske? Nä, nu var jag nog cynisk igen...
 

Chuck

Patek
2-Faktor
En riktig klocka är när du känner att du landat. I mitt fall var det Seiko PADI som gjorde att jag landade. Detta efter betat av 5 rollar, 3 omegor nån Tudor nån taggar och massor av Seikos/Citizen.

Idag är mina riktiga klockor PADI och en Omega Speedmaster. Allt är upp till bäraren, men det tar tid.............
 

Cliff

Panerai
2-Faktor
1, En klocka bör visa tiden, men inte ens det är självklart...om än högst önskvärt för majoriteten. :)

2, En "riktig" klocka är kort och gott vad som exempelvis enligt ägaren eller den som bär klockan anses vara en klocka. (Se punkt 1)

3, Vad som anses vars en "riktig", "viktig", "fin" klocka debatteras utan framgång på KS, dock inte alltid utan glöd, ibland humor och underhållningsvärde. ,)

Btw... Välkommen till forumet (om du är ny). Grattis till dina fina klockor. Jag älskar Casio och funderar på Terroristklockan. Ingen klocka är för billig för mig, några är för dyra.
 
Senast ändrad:

jerik

Omega
Vad du än köper kommer någon messerschmitter att säga att det är ingen riktig klocka. Köp en Calvin Klein så säger någon att det inte är en klocka, utan bara en parfymflaska som visar tiden. Köp en Rolex så säger en annan att det är ingen klocka, utan bara en penisförlängare som visar tiden.

Slutsats: Köp vad du vill och skit i vad folk säger.
 
D

Deleted member 1154

Guest
1.En riktig klocka är för mig en klocka på armen och en klocka som används... en klocka i tex. mobilen är ingen riktig klocka det är en telefon som visar tid..

2. Sen vad som väljs som armbandsur är upp till var och en, jag blir glad när jag ser folk använda en klocka oavsett märke....

3. Sen till intresse klockor , då är det en dimention till.. ,



vissa har inte kommit till nivå 1 ännu...
 

Apansson

Torpare
Vad du än köper kommer någon messerschmitter att säga att det är ingen riktig klocka. Köp en Calvin Klein så säger någon att det inte är en klocka, utan bara en parfymflaska som visar tiden. Köp en Rolex så säger en annan att det är ingen klocka, utan bara en penisförlängare som visar tiden.

Slutsats: Köp vad du vill och skit i vad folk säger.
Fast Rolex är ju jääävligt fett.
 
En riktig klocka för mig är någonting som har en viss nivå av kvalitet och stil.
Prislapp är ganska oväsentligt för mig, t.ex. tycker jag att min Casio mdv106 för 800 är mer riktig klocka min polares Tommy Hilfiger som han gav ungefär det dubbla för. Dels har min bättre kvalitet, det är ett mer stilfullt ur, märket har tradition och är erkänt osv.

Däremot finns ju en del nya märken som försöker slå sig in på marknaden runt 1000 kr. MVMT(Av vilken jag äger en), DW, the Fifth osv.
Märken som ju faktiskt bara tillverkar klockor, och som jag personligen tycker ser ganska bra ut men de har ingen tradition. Kvaliteten ska jag låta vara osagt, är nöjd med min MVMT 40 series och tycker den ser bra ut. Dock vet man ju inte hur den åldras...
 

Husse

Patek
Hej alla glada på ks jag är ganska ny här...
Några funderingar och tankar jag har så här på en lördag kväll och det är vad är en RIKTIG klocka
Jag har länge tittat på skx007 oki en bra första klocka. Just nu äger jag en Seko 5 och några äldre timex klockor
Och kan säga att just timex är som andra ochså vet att deras verk är ja vad ska man säga en plåt burk.
Men räknas det som en oki klocka????
Har även en giovanni sport som jag inte vet ett smack om vad är det????
Men väldigt nöjd med den endå...
Sen väntar jag även på en casio mvd 106

Och det va här som jag började fundera på
Vad är en riktig klocka för er är det kanske bara klockor över 4-5 tusen eller skulle ni stolt gå runt med en klocka som casio för 800-1400 kr
Så bara jag som är nyfiken av vad andra tycker och tänker.
Ha en bra lördag kväll på er.
Bjuder på lite bilder av mina vad jag tycker ganska fina ur.
DSC_1896.JPG
FB_IMG_1477122374078.jpg
hdr_1477122924956.jpg
En riktig klocka har inget pris! Jag tror att de flesta på KS köper en klocka för sin egen skull.
Frugan har en terroristklocka som jag är lite avis på.
Själv letar jag runt på loppisar och antikaffärer, och hoppas att få göra "THE" fynd!
Personligen gillar jag klockor som har en själ, mina arvegodsklockor, eller ur som har haft ett "liv". Priset spelar ingen roll!
 
Topp